[Video] Dressuur op Olympisch niveau 1948 vs. heden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

[Video] Dressuur op Olympisch niveau 1948 vs. heden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 11:03

Op YT kreeg ik deze serie aanbevolen over het US Olympische team van 1948, erg interessant om hun rijden te zien met de uitleg/visie van toen erbij. En wat een verschil met het beeld van tegenwoordig! Wat me opviel was de mindere bespiering in de bovenlijnen bij de paarden, de meer rechthoekige bouw (tegenwoordig lijkt er compacter gefokt te worden?) en hoe anders de houding/zit van de ruiters eruit ziet vergeleken met tegenwoordig.

Dressuurmatig ben ik een stuk minder onderlegt maar ik ben wel benieuwd wat jullie de meest opvallende verschillen vinden? Zijn er zaken die we tegenwoordig stukken beter voor elkaar hebben? En wat zien jullie in de filmpjes dat we tegenwoordig echt minder goed doen/trainen?


Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Video] Dressuur op Olympisch niveau 1948 vs. heden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:29

Bij die eerste ruiter dacht ik: "mooi, hij blijft van de teugels af, niet dat strakgetrokkene wat je tegenwoordig ziet".

Wat later zag ik toch weer strakke hand, bleek ander paard andere ruiter te zijn.

Moest wel even gniffelen om de stoelpoten.

Leuk filmpje trouwens

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:36

Deze filmreeks ken ik inderdaad :D. Leuk om weer te zien.

Het grootste verschil vind ik vooral hoe stil de benen van de ruiter zijn, de ruimte die het paard van voor krijgt en er is totaal geen hectiek. Alles lijkt te gaan vanuit rust en correctheid van de gangen. Wat ik bij de hedendaagse dressuur wel mis, daar zie je veel bombarie, elastieken paarden en voorbenen die naar de maan gaan.

Daarentegen zijn de teugels erg lang, wordt er nog wel eens gestuiterd in het zadel en lijkt vooral op stang te worden gereden. De paarden waren simpeler qua beweging, maar dat waren de oefeningen ook.

Ik geloof dat de paarden in die tijd ook nog gewoon werkpaarden waren, dus naast wedstrijden, werkten zij ook nog. De bespiering vind ik correct. De bouw ook. Gewoon fijne, functionele paarden die tegenwoordig in de basissport/subtop ook nog prima tot hun recht zouden komen.

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Video] Dressuur op Olympisch niveau 1948 vs. heden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:42

Ik vind de paarden wat neigen naar dat paard van die Duitse amazone, die had ook een fijn correct paard dat geen gruwelijk bewegingswonder was. Nog niet zo gek lang geleden, als ik mijn herinnering goed heb.

Meen een vos. Zij moest het ook hebben van goed en correct rijden, ipv dat "spectaculaire" dat ze nu laten zien.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: [Video] Dressuur op Olympisch niveau 1948 vs. heden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:11

Paarden van de Amerikanen destijds waren of geheel volbloed of ze hadden een zeer groot volbloed aandeel. En volbloeden hebben over het algemeen een andere bovenlijn dan een Holsteiner/Hannoveraan/KWPN (lees hedendaagse dressuurpaarden).

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:42

De paarden lijken me prima allrounders qua bouw. Ik vind ze wat op de eventers lijken.
Het lange gebogen achterbeen en het hakkentrekken dat je tegenwoordig vaak ziet, is nog veraf.

In de beweging valt me op dat ze lang, plat en voorwaarts ( mogen) bewegen. De verzameling is veel minder dan tegenwoordig.

Bij het rijden valt me op dat ze de hals erg op lengte en de neus er ver uit rijden. De eerste ruiter komt daar prima mee weg.
In de daaropvolgende stukken zie ik vaak contactverlies met daaropvolgende strubbelingen in de aanleuning.
De zadels geven geen steun en de ruiter stuitert vaak, met strakke en weggestoken rug van het paard tot gevolg.

Er is niet veel druk en geen hectiek.

Ik plaats het ook in zijn tijd.
1948. De Amerikaanse kolonels hadden al wat leeftijd en waren "helden op rust" die hier tijd en middelen kregen om zich te vervolmaken in hun hobby. Voor hen was er geen druk van commercie, tijd of social media.
We zien ook stukjes training die, door eigen entourage aan elkaar geplakt zijn. Een soort promofilmpje avant la lettre.

Ik vond het heel leuk om te zien.
Ik droom nu ook van 8 maanden betaald verlof om mij verder te laten begeleiden bij mijn dressuurhobby in Duitsland. Na de training verzorgen we ons paard en drinken we dan gezellig een whisky op het terras. WHAW!

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:58

Ik ga met Koend mee.

Zie vooral een gebrek aan aanspanning en verzameling, paarden die snel de hals opdrukken en de rug wegdrukken en daardoor taktfouten. De aanleuning ziet er wel vriendelijk uit, maar het beeld wat ze laten zien is nu tegenwoordig meer Z/ Zz licht niveau qua verzameling.

Ook volbloeden kunnen verzameld lopen ook al blijven die inderdaad vaak wat hoger in het kruis en sneller hol in de rug. Maar hier is geen sprake van veel verzameling.

Ben het er trouwens wel mee eens dat er geen druk te zien is, en dat dat fijn is om te zien.

Mario1991
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:38

Heb je specifieke aspecten van de rijstijl of training van het US Olympische team van 1948 opgemerkt die volgens jou duidelijk verschillen van moderne technieken?