Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxlolaxx
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-04-15

Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 18:30

vorig jaar hebben wij een paard van 16 overgenomen.
Mijn grote droom was om ooit een rijpaard te hebben, we hebben namelijk al een mini shet.
Een van de problemen is dat wij geen rijbak hebben, maar een stal in eigen beheer, grenzend aan het bos.
De eerste keer dat ik op haar zat, ging het stappen goed, ik wilde draven maar ze weigerde. Toen ik meer been gaf werdt ze een rodeo stier, en lag ik er naast :).
We hebben uit voorzorg eerst heel het circus laten komen, van Veearts, Osteopaat, chiropractor, nogmaals de tandarts. Er zijn foto's en echo's geweest, maar alles was goed!
Heel fijn natuurlijk!
We zijn al maanden bezig met grondwerk, wandelen, longeren.
Afgelopen maand hebben we een nieuw zadel laten komen, en zijn we 5 x in de week aan de slag gegaan met het zadel op haar rug. Dit ging allemaal goed.
Vandaag hadden we weer een lekkere boswandeling geheel opgetuigd en wilde ik 'even' erop.
De eerste keer ging ik erop, clicker koekje, en deed ze 5 stappen en weigerde verder. Ik ben er af gegaan, en positief afgesloten.

Na een half uur probeerde ik het weer. Alleen nu staakte ze gelijk al, ook met een beetje been. Ze deed 3 stappen achteruit en probeerde omhoog te komen.

Ondanks dat ze 16 is ze enorm pittig, waardoor ik niet verder het 'gevecht' aan wilde en ben ik er ook wederom afgestapt.

Ik twijfel alleen heel erg wat te doen. Er is al een gedragsdeskundige geweest.
Zelf heb ik door de jaren heen aardig wat rijervaring gehad. Maar er is iets in mij waardoor ik haar niet vertrouw. Ik heb in het verleden heel veel verschillende paarden gereden, en dit gevoel herken ik zo niet bij mezelf. Vandaag voordat ik erop ging was er geen angst, we waren allebei relaxt. Maar nu achteraf zegt heel mn gevoel dat ik het liefst nooit meer wil opstappen op haar, ondanks dat het mijn droom was.

Wat te doen nu...

Geef ik het rijden op? De planning was alleen bosritjes te gaan rijden, of desnoods stapritjes (als dat voor haar beter voelde)...Maar het idee dat ik nogmaals op haar moet zitten..

Ook heb ik veel mensen in mijn omgeving die zeggen 'dan ga je toch niet rijden, en hou het zo'.
Er zijn dagen dat ik dat inderdaad maar denk, maar ergens zit zo graag de droom nog die ik heb.
Of de andere optie, haar weg doen, en een ander paard kopen. Maar hoe ga je haar met dit verhaal verkopen, haar leeftijd, en ze is heel gevoelig. Ergens voelt het ook als verraad naar haar toe.

Hmmm lastig

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:33

Heb je haar niet proef gereden dan bij koop?
Wat doet ze bij een andere ruiter?
Heb je les?

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:35

Ga je dan alleen op buitenrit?
Vindt ze het moeilijk om alleen van stal weg te gaan, dit komt wel vaker voor, het blijven kuddedieren.

Hoe is het paard in het verleden gereden?
Heeft het in sport gelopen, is er veel mee gedaan etc.

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:37

Is dat de pony die je op de paardenmarkt hebt gekocht? Dan zul je waarschijnlijk niet veel informatie over haar verleden hebben.

Ik zou beginnen met les nemen met haar. Of een ervaren ruiter vragen om te rijden en te kijken of ze dan ook zo reageert. En van daaruit verder kijken.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:04

Uit je verhaal heeft ze succes met haar gedrag. Paard weigert, je stapt af en beloond haar. Keer daarna is het erger.

Stap je op als je weg gaat van de stal of richting stal? Indien ze dit doet weg van de stal kun je nog proberen richting stal. Dan eerst 2 passen, zelf stilzetten belonen. Loopt ze niet, loopt ze niet. Uit verveling zetten ze meestal uiteindelijk wel een stap.

Daarnaast kan het heel handig zijn om een paar keer samen met een ander paard te gaan. Liefst 1 waar ze met de neus in de kont kan lopen.

Wat gebeurt er als de shet voor haar aan loopt?

Muronia

Berichten: 19560
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:11

Is dat paard überhaubt wel onder het zadel beleerd?

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:14

Oh lees nu de eerdere berichten van ts.

Meestal staat die leeftijd paard niet zomaar op de markt.
En de verhalen over het verleden vaak dikke duim.


Idd is hij wel beleerd?
Of ja gooide hij ieder er af en kwam hij daarom op de markt.

Schakel snel prof hulp in. Die kan zien wat er gebeurt.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:16

zoek een (binnen)bak waar je eerst rustig aan je paard kan wennen. Veel les nemen. En pas daarna het bos in. Voor de veiligheid van jou en van je paard het beste denk ik. Veel succes!

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:52

Muronia schreef:
Is dat paard überhaubt wel onder het zadel beleerd?

Dit ja! Je hebt haar dus gekocht zonder iets van haar verleden te weten? Kun je bijv. via haar paspoort geen oude eigenaar vinden en daar vragen aan stellen?

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:58

Ik snap ook veel niet. Dier komt dus van de markt? Heb je niet proef gereden?
Achteraf, gelukkig, dus wel gezond? Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Van niet zadelmak naar geen geschikt rijpaard.. ga eerst eens in een rijbaan rijden. Lijkt me een logische stap. Onder begeleiding en vanuit daar verder kijken

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:00

TS is 17. Helemaal niet zelf gaan rijden bij een binnenbak.
Meteen een prof inschakelen.
Die kan meteen zien of zelf proberen of het paard is beleerd.
Zo ja, kan die haar verder begeleiden.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:03

Het is hier al genoemd maar ik vraag me dus ook af of dit paard überhaupt wel beleerd is.

xxxlolaxx
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 20:30

Iedereen bedankt voor het reageren!

1. Ja ze is beleerd. Ik kwam in contact met de vorige eigenaar (manage). Hier had ze ook dat gedrag, en daarom is ze uiteindelijk daar weg gegaan. Ook bij hen is ze door de medische molen gegaan, maar kregen haar niet stabiel, zelf niet na een aantal jaar. Ze hadden de hoop dat ze als recreatie paard met een ruiter zou worden gehouden dat het wel zou gaan werken. Uiteraard wist ik dit niet op voorhand.

Even tussendoor. Dat ik naïef was is duidelijk. Niet bekend in de paarden wereld, groot zieligheidsgevoel en de eerste keer een paardenmarkt, was dit het resultaat.
En als ze zou gaan ze gaat ook nooit terug naar een handelaar oid. Op dit moment, al zou ik de optie overwegen, zou het misschien dan eerder naar een rusthuis uit te kijken?
Er is een professional al vanaf het begin erbij.
Dit omdat ze niet verkeersmak is, en dit voor vele gevaarlijke situaties heeft gezorgd.

Er is geen rijbak in de buurt die we zouden kunnen lenen/huren. Mits ik haar elke keer op trailer zet. Dan zou de mini shet mee moeten, omdat ze anders de trailer finaal afbreekt.

Ook is dan nog de optie om haar te verplaatsen naar een andere stal. Wij wonen in een drukke stad, waarbij ze bij ons thuis 24/7 buiten lopen, zou ze op een andere locatie alleen in stal moeten (denk aan een soort manage) Wil je dat een paard van 16 dat aan doen?

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:04

Je schrijft dat het paard medisch helemaal is nagekeken. Ik vind eigenlijk dat het lijkt op een ernstig rugprobleem dat opspeelt zodra iemand probeert haar te berijden. Kennelijk kan ze goed opschieten met je minishet- dan heb je nu een weidemaatje voor je shet.

Mario1991
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-24

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:37

Het lijkt een moeilijke situatie met je paard. Overweeg om het rijden tijdelijk te pauzeren en focus op grondwerk en wandelen om vertrouwen op te bouwen. Het verkopen van je paard is een lastige beslissing en vereist zorgvuldige overweging.

Heb je overwogen om tijdelijk te stoppen met rijden en je te richten op grondwerk en wandelen om jullie band te versterken? Is er ruimte voor een andere expert om een nieuw perspectief te bieden? Kun je je doelen aanpassen om de situatie beter te hanteren en toch van je tijd met het paard te genieten?

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:07

Paard stond op een manege en is dit gedrag gaan vertonen. Het zou mij niet verbazen als dit komt door ongemak in combinatie met onervaren ruiters.

Wat ik zou doen is de fascia eens goed los laten maken met fascis release. Dan naar een prof trainingstal waar ze haar opnieuw kunnen oppakken en trainen en daarna kijken of dit paard geschikt is voor je doel. Zo, niet verkoop haar terwijl ze prof getraind wordt. Dat geeft haar de beste kans om wel iemand te vinden die ermee overweg kan.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:54

Wat voer je jou paardje?

Voeding kan helpen in gedrag uitvlakken of versterken.

Los daarvan. Gedrag geeft succes, dus je zal geheel opnieuw moeten beginnen. Ik start zelf met opstappen en een wortel eten tot het paard gewoon echt ontspannen kan staan. Heb dit wel eens een jaar volgehouden voor ik dacht: " zo nu hebben we contact en rust". Van rijden is dan nog geen sprake. Pas dan kun je eens kijken of het paard een paard pasjes achter de wortel aan kan lopen en of er dan weer spanning komt. Dit bouw ik dan uit. Bij andere werk ik zonder voer, die kunnen niet eten en nadenken tegelijk dus die leer ik gewoon.met hoofdje laag stil te staan en te relaxen.

Jou paard zegt nu gewoon heel duidelijk nee!. Aan iemand met veel geduld de taak om dit in een misschien!? en later in een ja leuk! Om te zetten. Vergeet noet dat de NEE!!! Al heel goed bevestigd is.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:05

Los van alles wat al genoemd is kan het diertje ook slechte ervaringen met mensen hebben.Zeer waarschijnlijk zelfs gezien het gedrag onder het zadel.Liefde en geduld kan soms ook problemen oplossen.Ik had ook een paard wat me eraf bokte.Beste paard van de wereld nu.Ze is er zo maar ineens mee gestopt.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:16

Hoi TS,
Vervelend dat je zo vast loopt met je paardje. Ik begrijp dat ze van een markt komt en ooit manegepaard is geweest. Je geeft aan dat er foto’s en echo’s gemaakt zijn. Wat hebben ze precies op de foto gezet? Alleen benen? Of hals en rug?
Heb je misschien beeldmateriaal van hoe ze beweegt?

Daarnaast geef je aan dat er vanaf begin een prof bij betrokken is: wat zegt dit van dit gedrag? En welke richting is hij/zij opgeleid? Er bestaan zoveel takken van sport dat de term prof voor mij wat te vaag is om te kunnen zeggen of dat zinvol is.

En wat zei de gedragstrainer?

Sowieso is 5 dagen zal en dat dat goed gaat niet slim om dan ineens een hele grote stap te willen (namelijk erop klimmen in het bos en verwachten dat ze het wel doet). Ze geeft een heel duidelijke nee. Aan jou om uit te zoeken waarom en indien niet medisch met hele kleine stapjes kijken of je het leuk voor haar kan maken en haar kan motiveren samen met je te werken.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:39

Is het niet handig om je paardje te laten rijden door iemand anders zonder angst. En vervolgens zou jij er dan weer op kunnen.