Boek: Gymnasium des Pferdes van Gustav Steinbrecht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Boek: Gymnasium des Pferdes van Gustav Steinbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:20

Tyrza schreef:
Jup... in opdracht van...

Het is een examenopdracht om een boekverslag te maken, dus ik wilde het meteen goed aanpakken

Ah! Dus jij probeert bokt je huiswerk te laten doen!! FOEI!

havermout
Berichten: 854
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:48


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Boek: Gymnasium des Pferdes van Gustav Steinbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:11

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:
Jup... in opdracht van...

Het is een examenopdracht om een boekverslag te maken, dus ik wilde het meteen goed aanpakken

Ah! Dus jij probeert bokt je huiswerk te laten doen!! FOEI!

Nee hoor, ben er al zo goed als klaar mee Heb er iets van 20 uur in zitten om er een verslag van te maken, dus pittig was het wel

Nu alleen nog een nawoord en hij kan de deur uit!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:13


havermout
Berichten: 854
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:26

Thanx, heb 'm ook besteld!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Boek: Gymnasium des Pferdes van Gustav Steinbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:44

Ik was al van plan hem te bestellen, maar ben nu alleen nog maar nieuwsgieriger geworden. Lijkt me erg interessant, ik vind het moeilijk om boeken te vinden die verder gaan dan 'en met de zachte borstel borstel je zijn benen '
Ik kom op bokt wel heel wat betere tips tegen, dan in de plaatselijke boekenzaak: leve het internet

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:10

hmm ik ben nieuwsgierig geworden!
ik ga binnenkort naar divoza dan neem ik het denk ik mee

mariska75

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: regio Noord-Holland

Re: Boek: Gymnasium des Pferdes van Gustav Steinbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:54

Ik vind het echt een studieboek. Alle mogelijkheden woorden van alle kanten belicht, ook de fouten en dat vind ik goed. In de meeste "gewone boeken" met veel meer illustratie dan tekst wordt altijd van de juiste uitgangspunten en van de ideale situatie uit gegaan, maar dat is in de praktijk dus bijna nooit zo, dus heb je hier veel meer aan.

Het vereist alleen veel geduld en concentratie om het allemaal te lezen en dan ook nog te snappen... Ik pak het nu gewoon af en toe eens erbij om over een bepaald onderwerp opnieuw te lezen en dan ondek je steeds weer wat nieuws, omdat je dan toch weer uit een andere visie met andere ervaringen leest.
Aanrader voor mensen die zich graag theoretisch willen onderleggen en een goede aanvulling op de praktijk.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:06

Tyrza schreef:
@ Jippie: ik vind het juist zo frappant dat dhr Steinbrecht het gevoel en hulpen die hij omschrijft zo overeenkomen met wat ik zelf ervaar. En daarom bleef ik er ook uit lezen. Juist het fysieke en wat er allemaal wel niet kan gebeuren in positieve en negatieve vorm wordt tot in detail verteld.

Maar uiteraard is de praktijk altijd anders. En maar goed ook, want zo'n boekenwurm ben ik nu niet

Het bovenste ben ik het mee eens, maar ik vind het echt jammer dat je dat in de onderste alinea weer ontkent.

Is het niet zo, dat bijna elke ervaring met een paard beschreven is? Lezen, begrijpen en ervaringen op een rij zetten is imo heel belangrijk in samenwerking met de praktijk. Ik heb nog nooit een boek gebruikt alsof ik eerst iets op moest zoeken voor ik iets kon doen. Maar wel als evaluatie van ik heb iets zusofzo gedaan, maar had ik misschien ook nog ditofdat kunnen doen. Of als je iets tegen bent gekomen dat je dan later nog even kijkt wat Steinbrecht erover zegt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 22:06


Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Re: Boek: Gymnasium des Pferdes van Gustav Steinbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:46

Nog een boek die niet in je boekenkast mag ontbreken (helaas in alle talen vertaald behalve in het Nederlands)
Die Klassische Reitkunst Reitlehre van den Anfang bis zur Vollendung met een inleiding van Dr. Reiner Klimke van Oberst Alois Podhasky

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:09

Citaat:
Het is een examenopdracht om een boekverslag te maken, dus ik wilde het meteen goed aanpakken


ahhhhh ik dacht hem al te herkennen!

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:16

Ik heb het boek als verjaardagscadeau gekregen. Ik heb alleen nog niet de tijd (en moed) gevonden om er in te beginnen. Is het ook (goed) te begrijpen voor iemand die niet op een hoog niveau dressuur rijdt?

Ik heb toen ik jonger was en op de manege reed, altijd veel (dressuur)boeken gelezen, en kon toen volgen wat er in stond. Tot het toepassen van die theorie was ik alleen niet in staat. Pas nu sinds ik een bijrijdpaard en privéles heb, kan ik de dingen waar ik toen over las, écht ervaren omdat ik het heb gevoeld. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat in dit boek.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:05

Ik heb ook altijd vel dressuurboeken gelezen toen ik nog manege reed en ook later op mijn eigen paard toen ik recreatief reed. Nu ik zelf serieus aan het werk ben kom ik er tot mijn schrik achter dat ik van veel dingen een heel verkeerd beeld had.

Als je zelf in een boek zit te neuzen kun je alles aardig naar je eigen voordeel interpreteren. Iedereen roept wel dat de gevoelens die Steinbrecht omschrijft zo goed verwoorden wat ze zelf ervaren, maar hoe veel van ons kunnen hier nu echt fijn rondsturen zonder een paard op den duur stuk te rijden?

Die term 'dressuurbijbel' is ook een hele mooie en gaat hier goed op. Op hoe veel manieren wordt de bijbel wel niet geinterpreteerd. Iedereen haalt er uit wat voor hem/haar van toepassing is.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Boek: Gymnasium des Pferdes van Gustav Steinbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:17

Tyrza schreef:
Persoonlijk beschouw ik dit boek vanaf nu als mijn bijbel


Ik kijk nu nog meer naar de clinic uit want voor mij geldt hetzelfde

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: Boek: Gymnasium des Pferdes van Gustav Steinbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:24

Ik ben er in begonnen en ben nog even bezig dat van die ''harde spoorstoten'' kwam ik ergens in het begin tegen. Waar precies weet ik niet zo uit me hoofd.

phantasia3
Berichten: 13
Geregistreerd: 27-03-06

Re: Boek: Gymnasium des Pferdes van Gustav Steinbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:59

Ik wil het ook gaan lezen. Het boek van ernst van loon (ruiters en rechters) vind ik te gek.Hij schrijft het zo dat je er echt goed over na gaat denken....en geeft je de gelegenheid dingen uit te proberen tussen het boek door.de volgende dag ga je dan verder lezen.hij wijst op fouten en waarom.
Vinden jullie gymnasium des pferdes beter? (voor wie ze allebij heeft gel...)

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Boek: Gymnasium des Pferdes van Gustav Steinbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:59

Gisteravond voor het slapen het hoofdstuk over longeren gelezen (en stiekem ook nog dat over het inrijden van het jonge paard erachteraan )

Bedoelt hij echt dat je een jong paard met bijzetteugels moet longeren? (kaptoom, watertrens, en trensteugels op bepaalde manier vastgemaakt) De argumenten die hij geeft komen mij redelijk over (ter ondersteuning) maar toch heb ik het idee dat me dit door het paard niet echt in dank afgenomen gaat worden als hij nog niet eerder is gelongeerd. Meestal longeren wij eerst met kaptoom en trensje en singel met dekje, en als het paard daarbij rustig is pas met lichte bijzet. Maar misschien werkt dit in een keer dan ook wel.

Heeft iemand van jullie trouwens ook wel eens iets van La Gueriniere gelezen?

eilander

Berichten: 3231
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Boek: Gymnasium des Pferdes van Gustav Steinbrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:05

Het is een boek waar je zeker heel veel van kunt leren en die dingen eruit vist waar jezelf mee verder kunt.Het boek "Dressuur met Kyra " is ook een aanrader.Geschreven door natuurlijk Kyra Kirklund.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:54

Ja Das Gymnsaium is echt de bijbel, agree!

alhoewel ik het ook wel een beetje ouderwets vind hier en daar en net zoals QQQQ wordt ik ook een beetje moe van de uithalen naar Baucher.

Maar ik vind het echt een goed studieobject, zoals Mariska75 ook al zei, zeer theoretisch, van vele kanten belichtend, echt een goed naslagwerk.

Trouwens, de meeste overige boeken die hier genoemd worden hebben vaak een verwijzing naar Steinbrecht of zijn op het verhaal van Steinbrecht gebaseerd

Leuke kanttekening trouwens: het boek van Steinbrecht is niet door Steinbrecht zelf geschreven, maar door zijn assistent. Het boek van Kyra is ook niet door Kyra zelf geschreven, evenals het boek van Coby of dat van Tineke

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:10

Dit is natuurlijk een echte klassieker.
Staat in mijn kast tussen von koppel biszum Kapriole, (Schrijver weet ik niet uit mijn hoofd, en voor het boek moet ik naar beneden) en Die klassische Reitschule van Alois Podhaszky (dat is al vele jaren MIJN bijbel).
Ik heb alledrie de boeken al heel erg lang. Steinbrecht zowel in het nederlands als in het duits.
Wat ik o.m. goed vind zijn de duidelijke tekeningen.
Die zeggen vaak veel meer dan foto's.
En dingen worden gewoon goed uitgelegd.
Die uithalen naar Baucher, tja ook toen bevochten stromingen elkaar soms zo ongeveer op levev en dood.
Niets nieuws in de dressuurwereld.

P.S. ben net naar beneden gerend.
Von der Koppel biszum Kapriole is van Waldemar Seunig
geschreven in 1941.
Schrijver is in dienst geweest van de Spaanse Rijschool en heeft ook Saumur onveilig gemaakt.)
Ook een goed boek met veel psychologie, maar ongelofelijk taai en met onbegrijpelijke en niet te volgen lange duitse zinnen.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:47

Ragne schreef:
Ja Das Gymnsaium is echt de bijbel, agree!

alhoewel ik het ook wel een beetje ouderwets vind hier en daar en net zoals QQQQ wordt ik ook een beetje moe van de uithalen naar Baucher.

Maar ik vind het echt een goed studieobject, zoals Mariska75 ook al zei, zeer theoretisch, van vele kanten belichtend, echt een goed naslagwerk.

Trouwens, de meeste overige boeken die hier genoemd worden hebben vaak een verwijzing naar Steinbrecht of zijn op het verhaal van Steinbrecht gebaseerd

Leuke kanttekening trouwens: het boek van Steinbrecht is niet door Steinbrecht zelf geschreven, maar door zijn assistent. Het boek van Kyra is ook niet door Kyra zelf geschreven, evenals het boek van Coby of dat van Tineke


Alois Podhajsky heeft al zijn boeken zelf geschreven en noemt de naam steinbrecht maar eenmaal in zijn boek en gaat niet op de inhoud in. van Baucher is hij geen fan. De werken van Pluvinel, Gueriniere, Weyrother, Seeger en Oeynhausen worden wel uitgebreider beschreven in de inleiding Geschichtlicher ruckblick und grundsatze. Het boek van Podhasjsky is een standaard werk en geen aftreksel van Steinbrecht zoals hier wordt gezegd. Reiner Klimke noemt het boek niet voor niets een juweel.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:48

Ik ben ook helemaal fan van het boek.
Juist ook omdat alles er zo heel duidelijk in beschreven staat, ook welk type paard met welke dingen wat problemen kan krijgen en hoe je dat dan weer op kunt lossen. En de opbouw vind ik ook heel fijn, de basis wordt duidelijk behandeld en dan verder uitgebouwd.
En zoals op de vorige blz ook al opgemerkt was, dat je loodrecht op de 'balans' van je paard zit. Dus een paard dat wat op de voorhand loopt dat je dan ook wat voorover zit.

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:40

Ik heb het boek dan zaterdag gekregen en heb alleen nog het stuk over de zit gelezen en dat was gelijk heel anders dan altijd geleerd. Vond net als cornelie wel opmerkelijk dat je in balans zit als je naar voren zit, en hoe meer paard op voorhand loopt hoe meer naar voren. Dus ben nu helemaal benieuwd naar de rest van het boek!

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:17

De bedoeling is natuurlijk jouw zwaartepunt samen laten vallen met dat van je paard en het hem zo makkelijker te maken in evenwicht te lopen.
Dat brengt me even off topic.
Wat is eigenlijk de reden
dat zo ongeveer al die ponykaderleden (en ook oudere wedstrijdruiters) achterover en daardoor niet in evenwicht met hun pony/paard zitten?
Dat vraag ik me al een hele tijd af en dat komt dus totaal niet overeen met wat Steinbrecht en c.s. leren.