Waarom dubbele teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orrieborrie
Berichten: 355
Geregistreerd: 16-12-05

Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 11:01

Soms zie ik mensen rijden met een dubbele teugel. Ze hebben dan twee teugels aan 1 bitring.

Weet iemand waarvoor ze dit doen?

Maayke
Berichten: 846
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:44

Ik weet niet waarom ze het doen,maar ik vind het opzich wel lekker rijden,Het mag volgens mij nu niet meer in de wedstrijdring,Ik reed met dubbele teugel omdat ik het soms lekker vind rijden,de laatste jaren niet meer bij me voorgekomen Maar ik hield dan 1 teugel echt op contact,en de 2e teugel hing er in een ligt boogje bij,ik pakte ook steeds mijn teugels anders vast,maar toen ik dubbel teugel reed deed ik het niet,heel raar maar waar

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:46

Een tijdje geleden is hier een interessant topic over geweest.

Hierin stond dat je met een dubbele teugel meer kracht kunt zetten. Hierbij is natuurlijk de discussie of dit echt waar is aangezien beide teugels op hetzelfde punt zijn vast gemaakt.
Een dubbele teugel dient er voor om meer controle te krijgen. Dit bij een paard wat al verder is in de africhting en niet bij een jong dier die alles nog moet leren.

Ik kan het topic helaas niet vinden.

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:40

Mensen rijden met die tweede teugel omdat ze (zoals hierboven ook al gezegd) meer kracht kunnen uitoefenen. Of het tussen de oren zit of niet, ik weet het niet. Aan de ene kant lijkt het me stug dat dit echt kan, maar aan de andere kant zullen al die mensen die dit deden toch niet gek zijn?
Jammer dat je het topic niet meer kan vinden Sizz!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:26

Hmm.. Zou ik wel eens kunnen proberen met mijn paard,

Maarja. als je eenmaal begint word je paard steeds sterker. (als het klopt wat er omschreven word) dus ook niet echt een goed idee..

Nienkee
Berichten: 555
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:23

Heej,
Ik reed wel eens een pony waarbijz e er 2 teugels aan hadden, die pony ging daardoor veel mooier lopen. mooi naar beneden. Denk omdat je meer druk op de teugels hebt en een groten vlak.

orrieborrie
Berichten: 355
Geregistreerd: 16-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:39

De meningen zijn er dus over verdeeld,
als ik het goed begrijp mag er niet mee op een wedstrijd rijden?

Anieke89

Berichten: 2138
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:06

nee het mag niet meer... vanaf 1 april is dat een nieuwe regel geworden

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:11

Ik heb "vroeger" een poosje met dubbele teugel gereden met mijn merrie. Dat moest ik van mijn toenmalige instructrice als voorbereiding op het overgaan op stang en trens, zo kon ik al wat wennen aan dat vele materiaal in mijn handen. Of je meer druk kan zetten weet ik eigenlijk niet, mijn paard bleef iig hetzelfde lopen en ik heb er zelf niet zoveel van gemerkt.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:55

Nienkee schreef:
Heej,
Ik reed wel eens een pony waarbijz e er 2 teugels aan hadden, die pony ging daardoor veel mooier lopen. mooi naar beneden. Denk omdat je meer druk op de teugels hebt en een groten vlak.


De bedoeling van dubbele teugels is niet zodat je je pony harder naar benenden kunt trekken

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:47

Ter voorbereiding op S&T. Maar het mag idd niet meer op wedstrijden..

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:32

Elsemieke schreef:
Mensen rijden met die tweede teugel omdat ze (zoals hierboven ook al gezegd) meer kracht kunnen uitoefenen.

Paardrijden doe je niet op kracht, en al helemaal niet door kracht te zetten in de mond.

Ik vind het dus echt een verbetering dat dit per 1 april niet meer mag!

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:05

Ik heb eens gehoord dat o.a. de politie te paard ook een 2e teugel heeft zodat als iemand een teugel uit de hand trekt ze er nog een hebben.
Gene idee wat hiervan waar is

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:30

ik rijdt met 2 teugels ( wel niet aan dezelfde bitring maar met pessoa dus een aan de onderste en een aan de gewone ) omdat ik het zo wat fijner vind. Ik weet niet waarom maar mijn paardje ontspant ook beter en is net wat nageeflijker en meer over de rug.. En dat is niet omdat ik er bijv meer druk zet op de onderste want wanneer ik met 1 teugel in de onderste rijdt krijg je hem helemaal niet ontspannen.

Voor mij is het dus omdat ik er zelf fijner mee kan rijden en hij ontspant beter.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:27

Ik doe het als ik een tijd niet met stang en trens heb gereden, om weer even het gevoel terug te krijgen van twee teugels, anders ben ik steeds per ongeluk aan de stang aan het sleuren

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:29

Tja, ik denk voornamelijk dat mensen het doen om voor te bereiden op stang en trens.
Maar je oefent er 2 x meer kracht mee uit op 1 bit.

miss_penny
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Zuidwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:50

Imo heeft een dubbele teugel qua inwerking op het paard geen scherper effect. Als je met 2 touwtjes aan een auto gaat hangen, trek je ook niet hard als met 1 touwtje. Er is geen hefboomwerking.

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:57

Blackje schreef:
Ik heb eens gehoord dat o.a. de politie te paard ook een 2e teugel heeft zodat als iemand een teugel uit de hand trekt ze er nog een hebben.
Gene idee wat hiervan waar is


Bij de politie is het met name een veiligheids kwestie naar ik heb mogen vernemen.
Als één of andere zot een teugel weg zou trekken, of erger, door zou snijden hebben ze er nog één als back-up.

In Engeland heb ik zelfs teugels en borsttuigen gemaakt met een inlage van staalkabel zoals ook in fietsen word gebruikt. Dit puur om te voorkomen dat tijdens rellen de teugels zouden sneuvelen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:44

harnessmaker schreef:
Bij de politie is het met name een veiligheids kwestie naar ik heb mogen vernemen.
Als één of andere zot een teugel weg zou trekken, of erger, door zou snijden hebben ze er nog één als back-up.

In Engeland heb ik zelfs teugels en borsttuigen gemaakt met een inlage van staalkabel zoals ook in fietsen word gebruikt. Dit puur om te voorkomen dat tijdens rellen de teugels zouden sneuvelen.


Dat vind ik pas echt een GOEDE reden om een dubbele teugel aan 1 bit te bevestigen. Een andere goede reden vind ik om het met dubbele teugel te oefenen.

Maar om extra kracht mee uit te oefenen . Daar zie ik dus echt het nut niet van in.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:06

Blackje schreef:
Ik heb eens gehoord dat o.a. de politie te paard ook een 2e teugel heeft zodat als iemand een teugel uit de hand trekt ze er nog een hebben.
Gene idee wat hiervan waar is


Dat heeft te maken met het feit dat een teugel wel eens kan breken. En je dus altijd een reserve hebt. Ze moeten zoveel mogelijk te paard zijn, dus tijd en ruimte om een nieuwe teugel te halen is er niet altijd. Ik deed dit vroeger ook wel eens tijdens een buitenrit. ER sneuvelde nog wel eens een teugel bij het omzeilen van veeroosters via die speciale "sluizen". Mijn paard vind dat namelijk niet zo'n succes en wilde er nog wel eens heel enthousiast door heen komen zetten, met alle gevolgen van dien...

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:46

A ha, dan heb ik het dus goed onthouden

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:51

Nadir schreef:
Elsemieke schreef:
Mensen rijden met die tweede teugel omdat ze (zoals hierboven ook al gezegd) meer kracht kunnen uitoefenen.

Paardrijden doe je niet op kracht, en al helemaal niet door kracht te zetten in de mond.

Ik vind het dus echt een verbetering dat dit per 1 april niet meer mag!


AMEN !!

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:25

Ik rijd ook met 2 teugels. Aangezien we vaak naar buiten gaan met hem, en een keer de teugel was gebroken buiten, hangen er nu 2 aan voor de zekerheid Enja om die heel de tijd eraf te halen als ik ga dressuren heb ik geen zin in, dus vandaar.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:35

miss_penny schreef:
Imo heeft een dubbele teugel qua inwerking op het paard geen scherper effect. Als je met 2 touwtjes aan een auto gaat hangen, trek je ook niet hard als met 1 touwtje. Er is geen hefboomwerking.


Juist!

Ik denk dat het vooral bedoeld is ter voorbereiding op het rijden met S&T, maar dat veel mensen dat een beetje uit het oog verloren zijn. Kijk maar hoeveel verschillende reacties er gegeven worden.

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:06

Remember schreef:
miss_penny schreef:
Imo heeft een dubbele teugel qua inwerking op het paard geen scherper effect. Als je met 2 touwtjes aan een auto gaat hangen, trek je ook niet hard als met 1 touwtje. Er is geen hefboomwerking.


Juist!

Ik denk dat het vooral bedoeld is ter voorbereiding op het rijden met S&T, maar dat veel mensen dat een beetje uit het oog verloren zijn. Kijk maar hoeveel verschillende reacties er gegeven worden.


precies!