Waarom dubbele teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienkee
Berichten: 555
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:32

Welshcobfan schreef:
Nienkee schreef:
Heej,
Ik reed wel eens een pony waarbijz e er 2 teugels aan hadden, die pony ging daardoor veel mooier lopen. mooi naar beneden. Denk omdat je meer druk op de teugels hebt en een groten vlak.


De bedoeling van dubbele teugels is niet zodat je je pony harder naar benenden kunt trekken

Dat weet ik wel. Ik heb er ook zelf nooit mee gereden. maar die mensen zelf gingen met dubbele teugel rijden.

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Re: Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:06

De enige goede redenen voor gebruik van dubbele teugel vind ik:
- ter voorbereiding op S&T
- op buitenrit, preventieve maatregel, voor wanneer je teugel zou kunnen knappen/breken

Anoniem

Re: Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:14

Ooit iemand gesproken die alleen buitenritten maakt. De dubbele teugel heeft hij als veiligheid, als er 1 breekt heeft hij nog een extra teugel. Heb ook ooit iemand geholpen die in de bossen reed met een groepje. Ik stond toen nog aan de bosrand en zij kwam mij vragen om een strotouwtje, kon haar verblijden met een teugel. Dus best slim als je buitenritten maakt en 2 teugels hebt.

Dat verhaal van de politie lijkt mij heel duidelijk.

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:22

Dit doen ze om meer hefboomwerking op het bit te krijgen.. Als je goed kijk 2 teugels beslaan meer bit dan 1. dus het heeft een sterke inwerking.

hopelijk is so een beetje duidelijk..

Anoniem

Re: Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:15

Dat is niet de reden voor iedereen geloof ik hoor.

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:40

nee er kunnen meer redenen zijn maar zo werkt het wel in.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:41

Ga jij nog maar even een natuurkundelesje volgen dan, want de hefboomwerking die je met dubbele teugel aan een normale bitring verkrijgt is miniem! Goed voorbeeld staat ook al op de vorige pagina, met 2 touwen aan een auto ipv 1 kun je hem echt niet makkelijker vooruit trekken, je werkt daar absoluut niet krachtiger mee in.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:30

Het is geen hefboomwerking, dat is iets heel anders.
Het is wel zo dat een dubbele teugel op een groter deel van de bitring kracht uitoefent, dus ben je daardoor iets sterker. Of het veel scheelt weet ik niet..

Ik heb wel een keer dat ik buitenreed op een heel sterk (mannen)paard met dubbele teugel gereden, maar dan mn 2e teugel aan de lage neusriem. Zodat ik ook druk op zn neus kon zetten als het nodig was. Hielp wel.

orrieborrie
Berichten: 355
Geregistreerd: 16-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:34

Dat je twee teugels gebruikt op een buitenrit vindt ik eigenlijk een best goed idee. Nooit aan gedacht....

En ter voorbereiding voor S&T, snap ik ook. Zover ben ik overigens nog helemaal niet, dus ik hou het gewoon bij 1 teugel.

Bedankt voor de reacties!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:34

HAR --> RT-D.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:45

ik rijd zelf ook het liefst met dubbele teugel, het ligt me gewoon prettiger in de hand.
"vroeger" moesten wij met het achttal bij de ponies met dubbele teugel rijden, volgens mij was dat toen regel..

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:02

harnessmaker schreef:
Blackje schreef:
Ik heb eens gehoord dat o.a. de politie te paard ook een 2e teugel heeft zodat als iemand een teugel uit de hand trekt ze er nog een hebben.
Gene idee wat hiervan waar is


Bij de politie is het met name een veiligheids kwestie naar ik heb mogen vernemen.
Als één of andere zot een teugel weg zou trekken, of erger, door zou snijden hebben ze er nog één als back-up.

In Engeland heb ik zelfs teugels en borsttuigen gemaakt met een inlage van staalkabel zoals ook in fietsen word gebruikt. Dit puur om te voorkomen dat tijdens rellen de teugels zouden sneuvelen.


Even een kleine anekdote;

De nederlandse politie heeft staaldraden in de teugels zitten sinds de drentse boerenopstand uit de jaren '60. De boeren uit die tijd waren het werk met paarden nog gewend en dus niet echt bang voor de politiepaarden. Toen de politie te paard een charge inzette renden de boeren niet weg maar grepen de teugels en sneden ze door.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:46

Ik reed op een bepaald paard met dubbele teugel omdat ik altijd de teugels door liet glijden en blaren kreeg, nog door mijn handschoenen heen. Met een extra paar teugels kon ik de druk meer verdelen omdat ik meer vast had, en kreeg ik minder snel blaren. Achteraf bleek het gewoon aan mijn rijkunst te liggen, ik reed toen nog te veel in de mond.

(stieken ben ik gewoon geschapen vor de s&t;) )

Ulevel1
Berichten: 38
Geregistreerd: 24-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 06:29

luxje schreef:
ik rijd zelf ook het liefst met dubbele teugel, het ligt me gewoon prettiger in de hand.
"vroeger" moesten wij met het achttal bij de ponies met dubbele teugel rijden, volgens mij was dat toen regel..


Ik weet niet wanneer bij jou 'vroeger' was (welk jaar) Maar ik heb 'vroeger' ook bij de ponies achttal en viertal gereden en wij hoefden niet met dubbele teugel te rijden...

Ik vind dubbele teugel en meer kracht dikke onzin! Het zit tussen de oren van de ruiter

Dingen als oefenen voor S&T en 1 extra voor buitenrijden vind ik wel heel logisch

Hefboomwerking zonder stang, maar op een 'gewoon' bit? Keep on dreaming please!

S_a_n_n_e
Berichten: 62
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:06

het schijnt zo te zijn dat je als je je bit aan 2 teugels hebt de druk beter kan worden verdeeld... vroeger mocht hier ook op wedstrijden mee gestart worden maar vanaf april mocht dat niet meer...

JoeyRosso

Berichten: 159
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:16

Ik ga mijn natuurkunde boeken van "vroeger" dan maar eens nalezen Snap er niks van. Meer druk, minder druk, wel of niet hefboom ?????

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:05

S_a_n_n_e schreef:
het schijnt zo te zijn dat je als je je bit aan 2 teugels hebt de druk beter kan worden verdeeld... vroeger mocht hier ook op wedstrijden mee gestart worden maar vanaf april mocht dat niet meer...


De druk is afhankelijk van de hoeveelheid kracht die je op de teugels zet, door met twee teugels te rijden blijft die kracht hetzelfde.

Neem maar eens een unster (dat is zo'n weegschaal waar je iets aanhangt). Weeg jezelf eerst eens als je aan één touwtje hangt en daarna als je aan twee touwtjes hangt. Wedden dat je van twee touwtjes niet spontaan lichter wordt. Zou trouwens wel de gemakkelijkste dieetmethode ooit zijn

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:13

Ik heb met buitenrijden en springen wel met dubbele teugel gereden en dan aan de onderste teugel een martingaal of thieddeman, zo kan deze inwerken en loslaten wanneer dat echt de bedoeling is. En met buitenrijden idd voor als er een teugel zou breken.

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Re: Waarom dubbele teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:16

Uh,,, misschiene een beetje blond maar ik doe het vaak met buitenritten als resereve teugel je weet maar nooit...

Edit: het stond er al

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:32

De dubbele teugel kun je gebruiken als de ruiter wat weinig gevoel in de hand heeft, en/of met te harde hand rijdt. Als je meer teugel in de hand hebt, heb je meer 'oppervlaktecontact' met je hand en vingers, waardoor je meer signalen van de mond voelt.

Bijkomend voordeel is dat de druk op de bitringen iets meer verdeeld wordt dan met 1 teugel.

Dit heeft helemaal niets met hefboomwerking te maken, daar krijg je pas mee te maken als je een scharenbit gebruikt.

JoeyRosso

Berichten: 159
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:55

@ Sonja: zoiets had ik ook bedacht na alles uitgetekend te hebben op papier

Jouw verklaring klinkt logisch. Ik bedacht trouwens dat het vooral handig is wanneer je een paard hebt dat steeds zijn hoofd een stukje naar voren doet en weer terug. Doordat je meer druk ook over je hand verdeeld hebt, namelijk ongeveer de helft van de druk per vinger (je gebruikt er 2 ) heb je meer kans dat je dat goed op kan vangen. Dan heb je je handen stiller... Toch???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:04

Geen idee, persoonlijk los ik dergelijke problemen liever van achteren op dan van voren

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:42

pm miesie eens, die heeft ook een tijdje met dubbele teugels gereden!

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:02

De andere kant is ook, je kan harder druk leggen doordat het een groter oppervlakte is zonder dat het snijd. Denk maar aan een touw van 3 mm en van 6 mm, voel je heel duidelijk verschil en kan je veel meer kracht op de 6 mm zetten voordat het in je vingers gaat snijden.