wanneer met sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:45

QQQQ schreef:
Onzichtbare hulpen heb je geen sporen voor nodig hoor



mee eens! De meest voorkomende hulpen zijn namelijk je zithulpen, en die zie je niet!

jonur

Berichten: 822
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:12

Helemaal mee eens, de beste hulp zijn zithulpen gecombineerd met juiste huiding en lichte teugel druk en licht been. Ben wel van mening dat je in sommige gevallen wel sporen moet dragen, maar las ik nou goed dat je in sommige klasses verplicht bent ze te dragen? Rijd ijslands en daar komen sporen eigenlijk nooit voor.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:11

jonur schreef:
maar las ik nou goed dat je in sommige klasses verplicht bent ze te dragen? Rijd ijslands en daar komen sporen eigenlijk nooit voor.
In alle klassen, maar voor B en L geeft men dispensatie.

FMG8

Berichten: 457
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:47

@ sammy_44: je zegt dat je geen sporen nodig hebt als je goed kan rijden maar ik keek in je profiel en daar staat een foto dat je voor de 1ste x op je paard zit en wat zit er om je laars.. sporen.. dat vind ik dan jammer,, een jong paard moet je cker niet met sporen gaan rijden,, ik heb een paard van 5 jaar en rijd heel af en toe met een knopspoor maar ik gebruik ze alleen als ik ze echt nodig heb,, verder moet iedereen het zelf weten als ze met spoor of zonder spoor rijden,, maar je moet er altijd mee blijven oppassen

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:14

Ik rij Amo af en toe met sporen, om mijn hulpen net wat duidelijker door te laten komen, bijvoorbeeld met wijken e.d. Ik rij niet vaak met sporen, ik wil Amo gewoon kunnen rijden zonder sporen.

Toevallig gisteren en vandaag weer eens met sporen gereden, sinds lange tijd. Gisteren ging prima, vandaag in principe ook, maar voor mijn gevoel was mijn beenligging vandaag niet stil genoeg, buitenbeen zwiebert af en toe alle kanten op, dus voorlopig gaan de sporen weer de kast in tot het beter is.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:26

boeiende discussie,dit.
ik rij zelf op manegepaarden en daarbij dragen we geen sporen.simpelweg omdat het niet nodig is en er te snel misbruik van gemaakt word.
maar het valt mij wel op dat sommige paardeneigenaren op de manege standaard sporen dragen,en dat is niet erg,maar wel als ze bij elke pas in het paard geprikt worden door een onrustige beenligging.
ik vind dat je dan ook eerlijk moet zijn naar jezelf en je paard toe,dat je eerst aan je eigen houding gaat werken voordat je sporen omdoet.
verder heb ik geen bezwaren tegen sporen hoor,als ze maar eerlijk gebruikt worden.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:40

Ik ben het met bovenstaande reactie eens. Sporen zijn best, zolang ze eerlijk gebruikt worden. En dus niet om je paard vooruit te schoppen. Alleen om je hulpen wat te verduidelijken.
Zie tegenwoordig te vaak dat kleine kindjes al met sporen op hun pony rijden omdat het 'stoer' is. Snap niet dat die ouders of de instructeur daar iets van zeggen. Vaak kunnen deze kinderen hun benen amper stilhouden en prikken ze die pony's dus constant, en dan ook niet zachtjes hoor.
Maarja, sommige mensen begrijpen, of willen niet begrijpen dat je niet zomaar sporen kan gaan gebruiken.

Anoniem

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:12

Ik gebruik alleen sporen tijdens mijn proefjes.
Ik start M en dan zijn ze tijdens de proef verplicht
Overigens wel met het kleinste spoortje dat ik kon vinden met een rond bolletje

Ik rij er normaal niet mee omdat mijn beenligging nog lang niet goed genoeg is om hier een spoortje aan te hangen.
Het is niet zo dat ik iedere pas mijn paard prik maar mijn tenen draai ik nog te ver naar buiten dus de kans bestaat dat ik haar perongeluk aan kan raken met mijn spoortje, en dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Tevens heb ik het idee dat het dragen van een spoor voor veel mensen een soort van statussymbool is!
Je doet het omdat iedereen ze draagt......

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:45

Anoniem schreef:
Tevens heb ik het idee dat het dragen van een spoor voor veel mensen een soort van statussymbool is!
Klopt, je moet je "sporen verdienen", eigenlijk, maar dat is helaas niet meer zo

_bonny_
Berichten: 356
Geregistreerd: 25-04-06

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:14

Als je benen helemaal correct stil liggen,
en je ermee wetend om te kunnen gaan.
en dan pas om je hulpen te verfijnen

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:36

ik denk dat 8 van de 10 mensen die ze draagt,ze niet correct gebruikt.........het blijft ook moeilijk natuurlijk,en ik geloof niet dat je met mini knopspoortjes je paard erg veel schade kan toebrengen als je normaal rijdt,maar dat neemt niet weg dat het voor sommigen vooral stoer is om te laten zien dat ze ermee rijden,en hun paard vooruit schoppen ermee

kels

Berichten: 303
Geregistreerd: 03-08-05

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:12

Ik vind dat je sporen kan omdoen als;
je beenligging goed is, je ermee om weet te gaan. En goed gebruikt worden!
Maar waarom is het verplicht om met sporen te rijden in een dressuur proef??

Anoniem

Re: wanneer met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:04

Ik vind dat je met sporen pas mag rijden als je een stille beenhouding heb en ook precies weet hoe je ze moet gebruiken. Sporen zijn gewoon net iets precieser bij het aangeven van een oefening. Maar je moet ze niet gebruiken ter vervanging van een zweep maar dan meer als verduidelijking. (Het hangt natuurlijk er ook per paard vanaf)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:17

M3isSi3j schreef:
Sporen zijn dus om je hulpen te verfijnen en niet op je paard aan je been te krijgen. sporen werken alleen bij ruiters met een zeer stille beenligging en bij paarden die al goed aan de hulpen zijn!


en dit is nou een echt goed antwoord!

sporen moet je idd verdienen vind ik! eerst ervaring op doen en pas als het echt nodig is zal ik met sporen op een paard gaan zitten! met mijn pony heb ik wel altijd spoortjes aangehad omdat ze dat 1 voor zijgangen en wissels en van dat soort zooi is het toch wel nodig... en 2 ze was het gewend -> met gewone beenhulpen hadden we te vaak miscomminucaties en 3 ze liep al jaren met ruiters met sporen op haar rug en zie dat er maar uit te krijgen...ze kende alles tot z en zoon perfect afgericht beestje kan je niet zomaar zonder sporen rijden! gewone gangen gaat wel maar zodra je verder vraagt....