Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitch

Berichten: 1242
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Aan de gracht

Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:39

Ik weet niet of dit hier hoort, het is meer een vraag, maar een discussie zou ook kunnen. Meerdere mensen hebben hier vast een andere mening over...
Ik rijd vaak zonder zadel. De laatste tijd merk ik dat ik zonder zadel veel lekkerder zit op mijn verzorgpaard dan met. Ze heeft ook veel meer aandacht voor me. Weet iemand ook of het slecht is om zoveel zonder zadel te rijden? Ik merk wel dat er een heel groot verschil bestaat tussen meer naar voren zitten, waar ik dácht dat ik hoorde te zitten (auw!), en meer naar achteren, dat laatste zit veel beter.
Mijn paard blijft er trouwens vrolijk bij kijken, maar ik wil d'r ruggetje niet verpesten...
Meningen graag!!

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:40

Zonder zadel lijkt me juist veel fijner voor een paard.
Volgens mij is het ook helemaal niet slecht.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:40

het kan geen kwaad mits je niet zit te stuiteren erop...dat lijkt me nl wel pijnlijk voor de rug!

Cubone

Berichten: 6230
Geregistreerd: 17-03-06

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:42

Mijn paard bloeit altijd helemaal op als we gaan rijden zonder zadel! Dat vind ze fantastisch! Zolang je netjes kunt zitten zonder al te veel gebonk en getrek lijkt het mee geen probleem hoor En stel je voor dat je een keer een dressuurproefje wilt rijden.. Dan leer je toch gewoon lichtrijden zonder zadel? (Kan ik ook )

Fitch

Berichten: 1242
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Aan de gracht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:44

Nee, ik zit niet te stuiteren. Ik glijd nog wel eens wat heen en weer bij een onverwachte sprong, maar dat wordt steeds beter. Ik raak steeds meer gewend!
Maar zijn zadels dan enkel uitgevonden ter comfort van de mensen? Helemaal niet ter bescherming van het paard?

Horsii_mine schreef:
Mijn paard bloeit altijd helemaal op als we gaan rijden zonder zadel! Dat vind ze fantastisch! Zolang je netjes kunt zitten zonder al te veel gebonk en getrek lijkt het mee geen probleem hoor En stel je voor dat je een keer een dressuurproefje wilt rijden.. Dan leer je toch gewoon lichtrijden zonder zadel? (Kan ik ook )


Lichtrijden zonder beugels?? Hoe doe je dat dan? Alleen op je bovenbenen steunen?

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:46

Ik denk het juist wel, tenminste als je met zadel rijd is de ruggegraat vrij van druk, als je zonder rijd is dat niet het geval. bovendien lijkt het me niet prettig voor de rugwervels waardoor ik zoveel mogelijk met bbp rijd als ik zonder zadel rij.

Fitch je kan best zonder zadel lichtrijden hoor, doe ik zovaak dan steun je zo min mogelijk op je bovenbenen hoor, ik heb het altijd geleerd te doen met mijn knieen en dan zo min mogelijk druk zetten
Laatst bijgewerkt door Equidea op 05-04-06 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:47

Wil ik ook wel eens weten. De laatste maand(en) van Moor haar dracht heb ik zonder zadel gereden (met een barebackpad). Dit bevalt heel goed, zo goed dat ik hier mee door wil gaan na het veulenen. Maar hoe zit het dan met losrijden? lichtrijden kan wel, maar dan zet ik toch mijn knieen in haar zij. Of ze dat nou zo prettig vindt.....

Dus ook ik vraag me af wat beter is voor het paard.....

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:48

haha reed op mijn belg altijd zonder zadel, draven of galoperen maakte daarbij niks uit. Het is ook beter voor de ontwikkeling van je zit! je leert beter je evenwicht houden en stiller te zitten..

Lichtrijden zonder zadel kan, maar is niet verstandig voor de rug...je kan veel beter oefenen op het stilzitten dan lichtrijden...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:49

Lichtrijden zonder beugels is imo niet zo heel erg vriendelijk, je moet dan namelijk wel klemmen met je bovenbenen.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:51

Echt kwaad kan het volgens mij niet, maar je zit wel steeds met je zitbeenknobbels in zijn rug te porren. Lijkt mij niet prettig maar heb mijn paard ook nog nooit horen klagen ( ) dus af en toe zonder zadel lijkt me niet zo'n probleem

verginia
Berichten: 145
Geregistreerd: 04-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:53

als ik op n shetje reed van een vriendin dr oma vonden ze het geweldig.. weet niet precies of het slecht is

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:53

bij chris kan je dat goed merken omdat ze een gevoelige rug heeft, als je verkeerd zit of iets niet goed doet loopt ze met de oortjes naar achter, terwijl ze onder het rijden ALTIJD naar voren kijkt met haar oortjes. wel handig z'n pony die je vertelt dat iets niet goed zit.

En als ik ga draven zonder zadel is dit ook het geval, het zit vreselijk voor mij en zei vind het niet prettig, meestal springt ze nog aan in galop ook of gaat terug naar stap.

En als ik met bbp rij dan gaat het draven/lichtrijden wel goed, ze blijft met de oortjes naar voren kijken en ze blijft gewoon in draf.

dus hierbij heeft christa haar mening verteld

Sammiej
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:57

Ik denk dat het veel beter is.
Veel zadels passen niet, zoveel ruiters rijden met zadels die niet perfect passen, dat is slecht voor de rug.
Een paard geeft veel dingen aan, zolang jij de dingen maar snapt.

Zolang jij je lang maakt, blijf je zelf goed zitten, stilzitten leer je erg snel zonder zadel.

Ik heb zondel zadel leren rijden, en kan nu dus lichtrijden zonder me bovenbenen met mega veel druk aan te klemmen.
Ik wou erg graag met mijn meisje in de zomer zonder zadel het bos in kunnen, helaas helaas, heb ik veel te vroeg van haar afscheid moeten nemen

Mirannda

Berichten: 490
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Walcheren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:58

nou dan zullen de paarden in zeeland flink last hebben met die trekpaarden en zo doen ze altijd ringrijden zonder zadel

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:02

knolliegirl schreef:
nou dan zullen de paarden in zeeland flink last hebben met die trekpaarden en zo doen ze altijd ringrijden zonder zadel


Haha indd!
Ik heb ook een aantal boerenpaarden gereden en die reed ik allemaal zonder zadel.
Ik had wel een zadel maar dat zat toch minder lekker

Met mijn Tinker rijd ik ook vaak zonder zadel.. Gewoon stappen en galoperen.. Draven slaan we meestal maar over, dat bonkt teveel
Allen die overgang van galop naar stap draaft ze.. Maar dan heel hard dank bonk ik er bijna af
Springen doen we ook zonder zadel.. gewoon balkjes of een ienieminie sprongetje van 20 cm..

Ik heb vroeger leren rijden zonder zadel.. Daarom zit ik denk ik nu ook best makkelijk

kels

Berichten: 303
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:46

Ik denk dat zonder zadel rijden eerder beter is voor de rug (jou onderkant is zachter dan dat van het zadel en het vormt ook beter mee als een zadel) Behalve als je heel erg bonkt natuurlijk..

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:51

Beter voor de rug zal het ongetwijfeld niet zijn. Een zadel zorgt ervoor dat de druk netjes verdeeld wordt, als je zonder zadel rijdt is dat niet het geval.
Maar denk niet dat het echt kwaad kan.

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:02

Ik rijd best vaak zonder zadel, en hoor er eigenlijk nooit negatieve dingen over. Ik vindt dat het goed voor je is, je krijgt er namelijk een vastere zit van, en je voelt je paard beter aan, dan met zadel. Kijk ook eens in dit topic Daar staan ook wel wat nuttige dingen in

fergusje

Berichten: 69
Geregistreerd: 05-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:01

Ik rij ook veel zonder zadel en ik vind het heerlijk
je voeld idd veel beter de bewegingen van je paard

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:06

Zolang je niet extreem stuitert/trekt kan het echt geen kwaad hoor

fergusje

Berichten: 69
Geregistreerd: 05-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:12

is het dan wél slecht voor de rug als je springt zonder zadel,

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:16

Ik ga nu ook wat vaker zonder zadel rijden om mijn zit te verbeteren. Omdat ik van mezelf weet dat die nog lang niet perfect is rij ik eerst een halfuurtje met zadel. Dan is mijn paard goed los, ik ben goed los en dan gaat het veel beter. Het is ook net alsof ze veel braver is zonder zadel!

fergusje

Berichten: 69
Geregistreerd: 05-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:23

maar is springen zonder zadel slecht voor de rug? want mijn vriendin doet dat veel en ze staat wel recht (voor zover het mogelijk is zonder zadel) maar toch...door recht te staan druk je toch op de rug van het paard ofniet...??

fergusje

Berichten: 69
Geregistreerd: 05-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:21

iser iemand die dat weet? want ikzelf weet het niet zeker....

NessaX

Berichten: 3080
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:47

deze topic wilk ook volgen

maar moet dit niet bij medisch ofzo?