Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veline

Berichten: 175
Geregistreerd: 08-11-05
Woonplaats: Driebergen

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:31

Ik hoef het nog geeneens te proberen, ze bokt me er meteen af, ik denk dat dat komt omdat ze het niet prettig vindt. Heb ik mijn benen namelijk op een verkeerde plaats , dan gaat ze ook bokken.

Ik denk dus inderdaad dat met zadel beter is, zeker als je niet zo`n goede zit hebt.

shaolanneke
Berichten: 612
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:31

Ik les met enige regelmaat zonder zadel, en dan bedoel ik ook gewoon privéles en keihard werken. Alles wat we normaal met zadel doen doen we dan zonder zadel (stap/draf/galop/wijken/schouderbinnenwaarts enz enz).

Ik vind het voor mn eigen (onafhankelijke) zit belangrijk, zo voel ik beter wat er fout gaat in een oefening en wanneer en op welke punten in een oefening ik bv scheef ga zitten. Ik corrigeer mezelf zo veel beter en mijn paard gaat daardoor weer beter lopen.

Sommige verklaren mij voor gek, ook omdat mijn paard een heethoofd is en prettig gestoord, maar ik vind het voor mij en mn paard zo belangrijk dat ik goed zit.

Lijkt mij dat het (tenminste als je niet zit te stuiterballen op de rug) niets mis mee is om zonder zadel te rijden.

_loekie_
Berichten: 1165
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:06

Als je een beetje normaal kunt zitten hoeft het zeker niet slecht voor de rug van je pony/paard te zijn.
Tenzij er meer aan de hand is natuurlijk

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:27

het is goed voor de zit van de ruiter, om een onafhankelijke zit te creeren. Maar of het goed voor de paarden rug is, is een tweede.

Ik denk dat het zowiezo niet goed is voor een paard dat al rugklachten heeft ivm. het niet verdelen van de druk etc.

Het probleem wat veel ruiters hebben met het zonder zadel rijden is dat ze of steun gaan zoeken bij hun handen (dus de teugels....dus de paardenmond) of ze gaan spieren aanspannen waardoor het ontspannen rijden verandert in gespannen rijden. Daarnaast stuiteren veel ruiters ongemertk veel en wiebelen ze enorm tegen de bewegingen van het paard in.

Ik denk dat het ook erg verschilt per paard. Het ene paard zit veel vlakker als het ander en op het ene paard blijf je dus beter en stiller zitten dan op eht andere paard.

Als je niet goed je gewicht zelf kan verdelen en je steun zoekt aan andere dingen zou ik dit zeker niet te lang gaan doen....

lind_fura

Berichten: 66
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:34

heyhey

ik heb er niet mega veel verstand hier van maar volgens mij is het nut van een zadel het prettig zitten van de ruiter maar ook het verdelen van de druk op de rug van het paard.

ik weet ook dat je met wat jongeren onervaren paarden uit moet kijken omdat de rug nog niet sterk genoeg is door gebrek aan training.
met een goed passend zadel is het beter voor je paard.

af en toe voor de lol kan natuurlijk prima en om je zit te verbeteren is het ook heel goed.

maar zoals voor alles geld geniet maar doe het met mate.

groetjes.

Riannee
Berichten: 259
Geregistreerd: 02-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:48

Volgens mij kan het geen kwaad hoor!! Tenminste, niet als je gewoon goed zit Als je paard ook zn oren naar voren heeft, lijkt het me geen probleen!

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:02

Als je niet zit te stuiteren is er volgens mij geen probleem. Ik rijd zelf ook regelmatig zonder zadel, Olga heeft dan ook een heerlijk brede rug. Ik merk dat ik er zelfs beter mee ben gaan zitten, met name in de galop. Je voelt je paard veel beter aan vind ik.

Nellie01
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:25

ik denk ook dat er geen probleem is om zonder zadel te rijden het lijkt me juist wel wat fijner.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:31

Nee, volgens mij is het niet slecht voor de rug. Tenzij je heel erg stuiterd, want dan vangt het zadel de klappen op lijkt mij. Maar als je dat niet doet lijkt het mij juist veel fijner voor het paard

jonur

Berichten: 822
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:20

Als je goed en rustig zit is zonder zadel helemaal niet slecht voor de rug. En je krijgt er ook een veel beter zit van!!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:35

Ja, ik heb van de winter een keer zonder zadel gereden. NOOIT MEER. Ik kon niet eens meer haar rug aaien. Ze begon te trillen en met haar staart te zwaaien.

Voor mij is het dus nooit meer zonder zadel rijden.

donnieYy
Berichten: 137
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:12

ik denk dat het makkelijk kan.... zolang je maar niet keihard loopt te bonken op de ruggegraat. Als je ontspannen en rustig zit dan kan het volgens mij geen kwaad

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:07

Daarom ben ik toch wel weg van die bbp. Het is toch een soort buffer. Al zit Moor als een huis en bonk je helemaal niet op d'r. Ook zonder iets voel je haar ruggegraad amper en bij de schoft is ze ook lekker breed. Maar die bbp is een soort van tussenoplossing. Je zit net iets steviger dan helemaal zonder, dus schuif je automatisch minder en kan je gemakkelijker de bewegingen volgen. Er zitten overigens geen beugels aan, want dat is wel weer erg slecht voor de rug.

dierenlover

Berichten: 947
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Leuven (België)

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:36

ik rij vaker zonder zadel op Nelson dan met zadel, hij vind het denk ik ook veel fijner, ik spring ook zonder zadel, dat vind ik fijner dan met zadel
en lichtrijden zonder zadel doe ik niet, omdat nelson een hele brede rug heeft hobbel ik ook zo goed als niet tijdens het draven zonder zadel, dus lichtrijden is niet nodig

bij wannadoo rijd ik NOOIT zonder zadel ze is dar gewoon niet het paard voor. ze heeft ook een hele harde rug wat onprettig voelt.
en ze is een heel erg paniekerig beestje , ik voel me op haar veel veiliger met zadel

_steffi

Berichten: 53
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:46

Ik heb veel zonder zadel gereden, op verschillende soorten paarden wat prima ging . Als je je zit op het paard gaat compenceeren omdat het niet prettig zit, is het paard denk ik niet zo geschikt om zonder zadel te rijden.

Je goede zit in het zadel en je zit op het paard zonder zadel moeten niet teveel van elkaar verschillen ben ik van mening.

natuurlijk kan je niet zo netjes zitten zonder zadel als met, maar je moet wel een goede houding kunnen blijven houden zonder zadel!
Als dit niet zo is zal het ook niet prettig zijn voor het paard denk ik!

duodenum

Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: In het mooie Drenthe! :)

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:24

zonder zadel rijden is minder goed voor de rug als met zadel rijden,, maar ik geloof niet dat het erg slecht is.

groetjes simone,

p.s. anders doe je een schabrak met een longeersingel of met een dekensingel om de buik van je pony!

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 01:56

Ik denk niet dat het een kwestie van beter of slechter is, mits je een goed zadel hebt natuurlijk.

Als ruiter word je er echt niet slechter van ... toen ik eenmaal zonder zadel kon rijden kon ik ook veel beter uit de voeten met wel een zadel erop.

Voor de relaxte ritjes kan je best even je zadel eraf laten.

Ikzelf rijd niet zo heel vaak zonder zadel ivm mijn rug / benen, het is voor mij gewoon geen fijn gevoel en ik kan me dan ook niet voorstellen dat het voor de pony wel fijn is...

Maar dat het slecht is voor de rug.....

Nehh, lijkt me niet echt.