Hoe je paard terug rijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jodie
Berichten: 190
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:25

Als mijn paard aan de haal gaat laat ik me stem horen met een zware toon. En als ie niet wil stoppen trek ik langzamer hand steeds harder aan 1 teugel... want hij gaat aan me teugels hangen en dan haal ik hem lichtelijk uit zijn balance. Niet omtrekken. Heb hem ook wel is op een boom afgestuurd ( hij stopte wel op tijd hoor , niet de boom geraakt) ... was de boom of een sloot. Ja het is een beslissing die je in 1 seconde moet maken...

Groetjes

NF_Daphne

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:01

beau_diva schreef:
jah bij mij zo'n beetje hetzelfde als unrielle, alleen in de bak als ie er van door gaat, neit heel vaak hoor, dan laat ik em stil staan, en word ik heel kwaad met me stem, want een tik op zn kont word ie weer druk van.
maar soms als ze zonder reden een bok geeft geef ik wel weer een tik


je kunt hem dan beter even langs zn hals aaien ofzo als hij weer terug is gekomen..dat helpt bij mij ook altijd en dan blijft hij ook nog rustiger..

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:05

als mijn pony er buiten vandoor gaat over de weg. zet ik mezelf schrap, pak ik 1 kant van de teugels in 2handen en trek dr om. klinkt misschien heel hard maar heb al een keer bijna een hond vermoord en zovaak bijna de dijk afgestort. dat ik t niet meer lief en zachtjes doe. als ze t in de bak doet. rustig op de volte proberen te zetten gaat ze niet langzamer volte sluiten op een gegeven moment moet ze dan wel stoppen. ow en als ze rustig zijn en weer gewoon lopen wel belonen en weer ontspannen

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe je paard terug rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:11

in de bak rij ik yerug op mijn zit, als hij niet luistert komen de handen er toch ook bij. dan zet ik hem helemaal stil, en dan proberen we het weer opnieuw.

buiten luisterd hij toch iets slechter, dus dat is lastig. een goede methode is tegen een boom aanrijden, als hij er vandoor gaat.
dan stopt hij wel.
ik weet dat het niet netjes is om met je handen teug te rijden, maar als hij buiten niet luistert naar mijn zit, dan trek ik liever dan dat ik onder een auto lig. maar geukkig hebben wij goede ruiterpaden.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:23

zwaar zitten en als het nodig is mijn teugels aannemen.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:59

Ik ben nogal streng wat dat betreft. Als een paard wegspringt en ik zeker weet dat het niet uit angst is, moet hij meteen weer stilstaan. Meestal rijd ik dan recht op een hoek van de bak af, dan kunnen ze niet anders dan stoppen (maar dat doe ik dan ook enkel als ik zeker weet dat het niet uit angst is).
Een paniekaanval in de bak laat ik meestal even uitrazen. Als het ergste voorbij is vang ik gewoon rustig op, en dan is alles weer in orde. Als ik dit echter buiten voorheb maakt het me niet uit hoe of wat, maar dan moet hij zo snel mogelijk weer stilstaan. Op zo'n moment vind ik mijn nek toch net iets belangrijker dan of ik wel zacht ben in zijn mond. Liever dat dan met z'n 2 onder een auto.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:07

Heel simpel ik sluit me aan bij Urielle (sorry geen zin om nog iets in dezelde trant op te schrijven)

En idd als nood aan de man is dan heel hard aan de handrem.

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:59

toen ik vroeger nog op een manege reed en er ging er een vandoor (buiten)., heb ik wel een met 2 handen de teugel aan een kant vastgepakt en haar zo omgetrokken.. dit was wel een klein stevige pony..
niet de ideale manier maar het lukte wel.. en het was gewoon het eerste wat in me opkwam
Bij mijn huidige pony zou ik denk gewoon proberen haar te kalmeren tot ze terugkomt. tenzij we erg dicht bij de rijksweg zijn

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:02

desty schreef:
toen ik vroeger nog op een manege reed en er ging er een vandoor (buiten)., heb ik wel een met 2 handen de teugel aan een kant vastgepakt en haar zo omgetrokken.. dit was wel een klein stevige pony..
niet de ideale manier maar het lukte wel.. en het was gewoon het eerste wat in me opkwam
Bij mijn huidige pony zou ik denk gewoon proberen haar te kalmeren tot ze terugkomt. tenzij we erg dicht bij de rijksweg zijn


Met wie was dit dan? Ikke is nieuwsgierig


Oke, even ontopic, als mijn paard er vandoor zou gaan, zou ik hem gewoon proberen op te vangen op mijn buitenteugel en kijken of hij hierop terug komt, meestal werkt dit wel bij de paarden die ik rijd

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:52

Olympia schreef:
Oke, even ontopic, als mijn paard er vandoor zou gaan, zou ik hem gewoon proberen op te vangen op mijn buitenteugel en kijken of hij hierop terug komt, meestal werkt dit wel bij de paarden die ik rijd



En wat is je buitenteugel in het geval van een recht bospad!?

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:52

het was penny of polly geloof ik..