Sporen ed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Sporen ed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:34

Hallo,

Het valt mij op dat er steeds meer mensen met sporen rijden, terwijl er steeds tegen mij wordt gezegd dat ik met mijn kuiten moet rijden. Dan lijkt het me toch logischer dat sporen op je kuit zouden zitten. Maar die zitten ergens bij je enkel. Maar dan hoor je steeds van hakken naar benden en dat je je benen recht moet houden( dus als je van achter kijkt alleen hakken ziet). Maar dan snap ik niet hoe je dan met je sporen wilt rijden, en dan ook goed aan de '' voorschriften'' houden.

Ik ben gewoon een Paardenfreak, met een eigen paard, en genoeg kennis daarvoor. Dus ik hoef geen uitleg over hoe je sporen moeten zitten ofso.

Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hier over denken.

(_0_)Noraly(_0_)

Qimm

Berichten: 15181
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:37

Citaat:
Dan lijkt het me toch logischer dat sporen op je kuit zouden zitten.


Daar heb ik ook al eens over nagedacht... maar is geloof ik niet erg haalbaar

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:42

haha
tja en als ik er bij nadenk zouden ze ook niet gewoon aan je kuit moeten zitten maar ook nog eens aan de binnenkant. Niet zo'n sucses dus :p

Miss_DJS

Berichten: 2585
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Sporen ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:47

Tuurlijkmoeten ze niet op je kuit zitten.Het is eigenlijk als hulp als je paard niet op je kuit reageert.Als je je sporen op je kuit of aan de binnenkant moet doen zit je alleen maar met die sporen in je paard of pony te prikken!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:54

Juist omdat je sporen aan je hak zitten en je je hakken uitdrukt, kun je ze alleen dan gebruiken als je het nodig vindt. Je beweegt je voet dan vanuit je enkel, en laat je been verder stil liggen.
Het is daarmee een duidelijk andere hulp dan een beenhulp. Met sporen aan (de binnenkant van) je kuiten zou je ze nooit bewust kunnen toepassen, maar altijd in werking hebben.

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:45

Er zijn er genoeg die hun been niet eens stil kunnen houden en dan steeds aandrijven en dusss prikken met de hakken waar ook nog s sporen aan vastzitten..Ik heb zoiets van als je al sporen nodig hebt om je paard vooruit te drijven dan heeft tie niet eens dat respect voor je dat tie luisterd als je hem al lichtjes aanknijpt met hiel en kuit dan moet ie je al verstaan;als je dus dwangmiddel nodig hebt om hem vooruit te krijgen dan zou ik eerst wat aan de relatie doen die je met je paard hebt(dmv grondwerk,dus ga eerst er voor zorgen dat je naast je paard een goede verstandshouding hebt) en dan pas voor het verfijnen van die hulpen gaan kijken naar evt een stomp spoortje al dan niet nodig..niettan

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:50

Een spoor is niet bedoelt als manier om je paard voorwaarts te krijgen, dat hoor je altijd met je kuit te doen.

Met een spoortje kun je net wat meer verfijning aanbrengen als je zijgangen gaat rijden.

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 01:01

Ja dat weten jij en ik,maar de meeste mensen die ik zie die prikken het paard wat stilstaat NU in De Krul en voor het harder laten lopen want hij reageert niet op mijn drijven

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:42

Maar dat is de vraag en het doel van dit forum niet.

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:59

SOrry was ff off topic

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 14:39

Lielle schreef:
Met sporen aan (de binnenkant van) je kuiten zou je ze nooit bewust kunnen toepassen, maar altijd in werking hebben.



Daar heb je een punt

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 14:41

Als ik eerlijk ben dan reageert mijn paard beter op mijn baan dan op mijn sporen. Het zal wel met verzet te maken hebben maar ik vind het ook niet zo zeer nodig( ja, waarom koop je ze dan?.Nou, ik had ze gewonnen).

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:04

Ik draag mijn spoortjes bewust heel laag op mijn hak. In principe geef ik dan gewoon kuit, reageert hij niet scherp genoeg naar mijn zin dan kan ik mijn hak een keer optrekken en 'pikken'.

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 15:15

Maar doe ik het dan verkeerd? Ik heb een aantal problemen als ik met sporen rij:
1) Ze zakken enorm af...Hoe strak ik ze ook doe. Waar moeten ze dan zitten ? op dat kleine uitsteeksel aan je laars? heb ik wel geprobeerd maar zelfde resultaat.
2) Mijn paard reageerd er dus totaal niet op. Het enige wat hij doet is laten merken dat hij het niet leuk vind en dus ook geen stap op deze manier voor me zal zetten. Ik weer het idee dat ik het verkeerd doe ( miss is het ook wel zo!) en doe dus die sporen weer uit. Het zijn trouwens gewoon kleine knopsporen, niks scherpe punt of zon lange inprik punt.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:32

Ik vind ze op dat uitsteeksel van je laars te hoog zitten, dan moet je je been wel heel mooi lang kunnen houden en bij een bok oid van je paard heb je hem bijna zeker raak gepikt. Je moet zorgen dat het riempje aan de onderkant van je laars lang zit, dan zakken ze niet af.

Als je begint: je geeft gewoon been, geen reactie? feller been, geen reactie spoor, geen reactie schop met je spoor of tik met de zweep (weet niet of je daarmee rijdt?) En ondertussen zorgen dat je hem voor niet afremt zodat je geen tegenstrijdige hulpen geeft. En laat hem dan maar eens een keer op flink tempo door de bak gaan. En dat heel consequent blijven doen, binnen een minuut of 20 weet het meest domme hardleerse paard wat de bedoeling is

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 16:00

OKAY,
Dank je!

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:03

Als je spoor om je kuit zou zitten zou je hem steeds gebruiken, terwijl de INTENTIE van een spoor is dat je hem alleen gebruikt als het nodig is, en als hij om je hak zit en je beenligging is correct hoef je hem niet te gebruiken omdat je dus met je kuit drijft en niet met je hak. (jeetje, wat krom uitgelegd...)

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 17:05

haha...hetzelfde zei lielle al

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:50

Urielle schreef:
Ik vind ze op dat uitsteeksel van je laars te hoog zitten, dan moet je je been wel heel mooi lang kunnen houden
Dat zou ook zo moeten zijn , ook tijdens een bok.

Spoor zou je pas om mogen als je ze met 100% zekerheid kunt controleren (vandaar de uitdrukking "je sporen verdienen")

Zolang je paard niet voorwaarts genoeg is op je kuit, moet je de spoor niet gebruiken. Zeker bij paarden die zeer lui op het been reageren, is het extra moeilijk om je benen stil te laten liggen en dus ook om de spoor te controleren. In dit geval dus beter om zonder spoor te rijden.

Zweep is voor de meeste mensen beter te controleren .

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:54

Dat zou zo moeten zijn ja. Helaas ga je als ruiter toch zandhappen als je paard vastbesloten is om je af te bokken.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:26

Urielle schreef:
Dat zou zo moeten zijn ja. Helaas ga je als ruiter toch zandhappen als je paard vastbesloten is om je af te bokken.
Da's een goed teken, want dan heb je je tenminste niet met de sporen vastgeklemd!

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:28

Ik hou meer van sate babi

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:29

Urielle schreef:
Ik hou meer van sate babi
Don't call me baby!

noraahlover

Berichten: 2046
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:37

De spoor is een hulpmiddel, zoals al vaak hier is gezegd denk ik heb niet alles gelezen, want dan ga je dingen natypen, en heb er zelf een mening over....

Als je de spoor op je kuit zo hebben, dan zou je dus de hele tijd die spoor tegen het paard aan hebben, het gaat er om dat als hij/zij niet reageert dat hij/zij dan een prik krijgt, en dan is het natuurlijk niet erg dat je dan even je hak een beetje optrekt, als je maar niet steeds die spoor er in prikt, want dan ga je lelijk zitten met je hakken, en ga je ook heel raar met je bovenlichaam doen....
Dan werk je jezelf uit balans, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Sioux15
Berichten: 67
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Sporen ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:10

Heey,

Ten eerste klopt er al iets niet als je paard begint te bokken....dat doet ie echt niet zomaar....daar heeft ie een reden voor. Ten tweede hoef je niet met sporen te rijden. Ik ben ook begonnen met sporen te rijden maar op de manier hoe ik nu rij weet ik dat ik helemaal geen sporen meer nodig heb....ook niet om iets te verfijnen. Als je paard niet meteen luistert heeft hij je meestal niet goed begrepen. Probeer duidelijk te zijn. Als je hem voorwaarts wilt krijgen ga dan met je hele lichaam naar voren en strek je armen uit daar heb je nog niet eens kuitdruk bij nodig om je paard voorwaarts te krijgen (je hebt alleen wel uitzonderingen erbij)...

Groetjes Sioux