wanneer kun je een paard een sportpaard noemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pikolino

Berichten: 2542
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Nederland

wanneer kun je een paard een sportpaard noemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:09

wanneer kan je nou eigenlijk een paard een sportpaard noemen? ik zou 't echt niet weten
om maar even een groot voorbeeld te noemen:

salinero is een sportpaard, maar waarom is het een sportpaard? doordat ie bespiering heeft? omdat ie op hoog niveau loopt?

maar bij elk paard kan je bespiering trainen, maar is het daardoor een sportpaard?

als je Z rijd en als een krant door de bak rijd rij je wel op ''hoog'' niveau maar is je paard gelijk daardoor een sportpaard?

ik ben benieuwd wat voor bokt een sportpaard is, dus kom maar op met jullie meningen

mymyhorses
Berichten: 476
Geregistreerd: 13-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:15

dat staat meestal op papier van een keuring.

heeft mijn paard ook en daar staat op dat het een sportpaard/recreatiefpaard is.

ik denk dat het te maken heeft met de bouw en de mogelijkheden die je er mee kunt doen. Als je nu een manege paard ziet denk je eerder aan recreatiefpaardje, maar een paard in de wedstrijdsport denk je weer eerder aan een sportpaard.

Pikolino

Berichten: 2542
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:17

jaa maar als je een een goed gebouwd paard koopt dat waarschijnlijk in de sport zou kunnen gaan lopen, maar hem toch al recreatief-bosritjes paard gebruikt. vind ik dat je dat niet een sportpaard kan noemen.
[het zal niet veel voorkomen maar toch ]

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:25

Ik vindt dat het ligt aan de training....

Wij hebben bijv een hackney op stal en die wordt dagelijks zwaar getraint, in mijn ogen een sportpaard (pony)

Als ik met mijn paard flink aan het trainen ben, ook al is het maar op L niveau vindt ik hem ook een sportpaard. Nu train ik niet vanwegen een blessure en nu is het een huis tuin en keuken paard....

Pikolino

Berichten: 2542
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:28

dus als salinero een paar weken kreupel is, is het ook gelijk een huis-tuin-keuken paard?

[sorry dat ik elke keer die als voorbeeld neem maar het is wel even het gemakkelijkst ]

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:35

Ik vind een sportpaard een paard die toekomst heeft in de sport of daar geschikt voor is of als het goed in de sport loopt. Dit is van meerdere facoren afhandelijk waaronder de bouw, training, werklust, karakter etc.

Een paard krijgt een sportpredikaat op de keuring als er dacht meerdere nakomiliningen van het paard ook hoog in de sport lopen. Maar dat weet ik niet helemaal zeker

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:00

Een sportpaard, euhm, hoe had ik dat ook alweer gelezen een tijdje terug.. Even hard nadenken, best moeilijk op een vrijdag

Een sportpaard is een atleet van hoog niveau...

En dat hangt dan weer samen met atletisch vermogen, het functioneren en de trianing.

I.m.o. moet een paard al wat gepresteerd hebben om een sportpaard te zijn, of in ieder geval de potentie hebben om te presteren.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:24

steffie4ever schreef:
dus als salinero een paar weken kreupel is, is het ook gelijk een huis-tuin-keuken paard?

[sorry dat ik elke keer die als voorbeeld neem maar het is wel even het gemakkelijkst ]


Mijn paard staat al een half jaar stil..... Geen bespiering meer geen training meer. Alleen wat wandelen en tutten.... Als dat met Salinero gebeurd is het ineens ook geen topsporter meer.

Ik weet niet of ik het met bouw eens ben. Het springpaard van Lesley..... Die Americaanse... Dat is gewoon echt een (ik bedoel het eerbiedig) bok !!!

Maar hij springt wel alle grote prijzen...

Wat is hoog niveau. Een paard kan thuis op behoorlijk hoog niveau getraint worden, maar niet op wedstrijden uit gebracht worden.

Ik zie mijn paard als deze in trainig staat zeker als sportpaard. Maar niet als TOP sprotpaard. Ik vind dat daar ook verschil in zit !!

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:27

voor mij is het denk ik toch nog
een geschikt paard Qua karakter.
werkwillig en zeker niet lui ( dat is hetzelfde maarja )
moet niet bang zijn voor "vies" weer .

en dan moet je zelf natuurlijk nog trainen voor de oefeningen die je nodig hebt voor de sport.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:30

Dus omdat een paard niet graag nat wordt is het geen sport paard ???

(of begrijp ik je zin verkeerd ?)

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:34

Ik denk niet dat vies weer iets met het paard te maken heeft, eerder met diegen die hem traint....

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:36

Ik vind een sportpaard een sportpaard als die voor de sport wordt getraint. Daarbij hoeft hij nog niet uitgebracht te worden maar als die regelmatig getraint wordt met een doel(=wedstrijd) dan is het een sportpaard.
Daarbij moet het niet iedere week een wedstrijd te lopen, maar toch wel op jaarbasis 1 of twee wedstrijden lopen.

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:41

tja..
bij mijn paard staat op het keuringspapier enz ook sportpaard.

maar dat heeft idd met de bouw en misschien ook wel de afstamming te maken, dat weet ik niet.

I.m.o is een sportpaard, (ja als je erbij naa gaat denken is het best moeilijk ) een paard wat je me traint op wat voor niveau ook, en eventueel de wedstrijden loopt.

dat vind ik wel een sportpaard

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:39

Ludora schreef:
Dus omdat een paard niet graag nat wordt is het geen sport paard ???

(of begrijp ik je zin verkeerd ?)


Dan ga ik een probleem krijgen, de mijne heeft een hekel aan natte voeten

Ik vind een sportpaard een paard dat in de sport uitgebracht wordt en daarbij minstens 4 dagen in de week heel intensief getraind wordt. Dat mag van mij op L-niveau zijn, zolang hij daarbij wel doelbewust getraind wordt voor meer. Een ruiter die voor de lol in het weekend eens een concoursje meepikt heeft geen sportpaard vind ik.

Een jong paard dat de papieren, de bouw en de aanleg heeft om sportpaard te worden vind ik een toekomstig sportpaard, die hoeft dat daarom nog niet waar te maken

Een paard dat teruggetrokken wordt uit de sport vind ik een ex-sportpaard. Een paard dat even geblesseerd staat blijft een sportpaard voor mij, het is immers wel de bedoeling om dat paard zsm weer op concours te hebben.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:41

Eens met Urielle.

Ik vroeg dus even over het weer, want dan heb ik ook per definitie geen sportpaard, aangezien mijn dus écht niet loopt in de regen, ook al zou het dan Salinero zijn.....

Pikolino

Berichten: 2542
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 14:44

leuk dat er zoveel verschillende meningen zijn over HET sportpaard

nu ik de reactie van Urielle heb gelezen weet ik ook wat ik een sportpaard vind want daar ben ik het helemaal mee eens

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:46

Bij ons op de pensionstal heb je een sportpaarden gedeelte (van de eigenaren van de stal) en een pensiongedeelte. Waarom het sportpaarden genoemd worden, snap ik niet, de pensionpaarden gaan vaker op concours dan de sportpaarden En worden net zo vaak getraind als de zogenaamde "sportpaarden". Ik snap die benaming dus ook niet. Omdat die paarden toevallig ook in een zeer luxe stalling staan ,denk ik.
Het is maar net hoe je ze zelf noemt.

miss_penny
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Zuidwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:12

Volgens mij is in theorie ieder paard dat wedstrijden loopt een sportpaard ....

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:05

Ik vindt een paard een sportpaard, zogauw hij getraind wordt voor een tak van sport! Net zoals een merrie die drachtig is een fok merrie is! (ook al krijgt ze misschien maar één veulen in haar hele leven, op DAT moment is ze een fok merrie) Een paard wat alleen gebruikt wordt voor buitenritjes en veel plezier is een recreatiepaard (ookal heeft hij aanleg om b.v. Salinero voorbij te streven). Een paard kan dus in zijn leven vele titels krijgen(maar dat is MIJN bescheiden mening!!)

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: wanneer kun je een paard een sportpaard noemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:59

En nu heb ik 2 pony's waar ik bijna elke dag mee train om ze mooi los door hun lijf te laten lopen en ze swingend door de bak te laten lopen.Soms vertrekt mijn ene pony zo mooi van achteren en loopt goed door met zijn achterhand eronder dat mijn beide instuctrices wel eens zeggen liepen alle paarden in het Z maar zo als jouw pony nu loopt{zij zien waarschijnlijk wel eens wat anders op wedstrijd}.Maar ik rijd geen wedstrijden.Heb ik dan gewoon een recreatie pony of noem je dat toch wel een sportpony.Hij sport genoeg in mijn training

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:42

Als je het goed bekijkt zijn jouw ponys dus gewoon recreatie ponys!!! (maar dat neemt niet weg dat ze dus erg goed in de sport ZOUDEN kunnen presteren!!)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:21

Voor mij is een sportpaard en paard dat in de sport wordt uitgebracht, of als het daar nog niet aan toe is, een paard dat wordt getraind met als doel te worden uitgebracht in de sport. Welke tak van paardensport, dat maakt niet uit.

Een toekomstig sportpaard is een paard dat de potentie heeft om met de juiste training in de sport uit te komen.

Maar iemand die zijn paard 4x per jaar op wedstrijd uitbrengt, heeft weer geen sportpaard, vind ik. Bij welke frequentie dat dan wel zo is, dat vind ik moeilijk aan te geven. Is meer gevoelsmatig.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:07

Is een paard met het "predikaat" sportpaard duurder in de verzekering?
Is het meer waard in de verkoop?

Is iemand die allerlei soorten sport doet, maar geen wedstrijden, geen sporter?

Is een veelzijdig getraint paard, dat niet op wedstrijden wordt uitgebracht, geen sportpaard?

Is sportpaard enkel een leuke naam voor paarden die wekelijks op wedstrijd moeten?

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:08

Volgens mij worden sportpaarden gefokt.. en wat jij der mee doet.. tjah da moe je dan zelf weten.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:15

Ik denk dat de discussie 'wat is een sportpaard' vergelijkbaar is met de discussie 'wat is een recreatiepaard'.

Het is maar net waar je de grens legt. Is dat idd met 'thuis op L1 niveau trainen en af en toe een wedstrijd' of is dat 'de ambitie hebben om zo ver mogelijk te komen met dit paard, minimaal Z1' of 'zo veelzijdig mogelijk uitbrengen in div takken van paardensport en daar verder in komen' etc. etc. etc..