wanneer kun je een paard een sportpaard noemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:22

Bij Treurniet, paardenvoeders zeggen ze dat eht in de regel zo is dat een paard een sportpaard is wanneer die gemiddeld 3 uur per dag zwaar in het werk staat, dus geen stapritjes of met de stapmolen erbij..

Pikolino

Berichten: 2542
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:30

dat is dus wel egt ge*L*U*L vind ik.. ik vind dat ik best kan zeggen dat mijn pony een sportpony is, komt regelmatig op concours en word getraint voor de sport en loopt op Z2 niveau, maar hij loopt echt geen 3 uur zwaar werk per dag. is denk ik ook niet echt goed voor je paard

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:37

Welk paard wordt er in godsnaam 3 uur per dag getraind?

Ik ken er iig geen.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:41

3 uur vind ik wel erg veel, het gaat toch meer om de intensiteit van de training dan de duur (tenzij je een duurtraining rijdt voor endurance ofzo denk ik, maar dat gaat neem ik aan juist op een gematigd tempo)? Ik kan in een half uur een paard pompaf rijden en ik kan drie uur aan zitten klooien.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:46

het zijn ook niet mijn woorden hoor!!! hahahaha

Maar volgens heb traind een anky bv toch wel iedere dag 2x 1,5 uur.. ik weet het echt niet!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:57

3 uur per dag zwaar werk? Phoe. Dat haalt volgens mij geen enkel paard. Zelfs manegepaarden die drie uur op een dag lopen niet (daar zit altijd wel een beginnerslesje tussen ).

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:08

M3isSi3j schreef:
het zijn ook niet mijn woorden hoor!!! hahahaha

Maar volgens heb traind een anky bv toch wel iedere dag 2x 1,5 uur.. ik weet het echt niet!


Ik heb niet voor Anky gewerkt, wel voor een andere GP-er
en dat was, per paard wisselend wat hij nodig had ook in energie natuurlijk, een half uur tot anderhalf uur incl in- en uitstappen ongeveer.
En als er anderhalf uur gereden was, zaten daar hele stapreprises in en kwamen de paarden echt moe terug. De dag erop was het dan ook geen anderhalf uur, en niet zo'n zware training. Twee keer op een dag zo'n fikse training heb ik niet meegemaakt, maar misschien dat Anky dat idd wel doet, geen idee.

lentjj

Berichten: 203
Geregistreerd: 11-02-06
Woonplaats: Zuid-Holland/Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:12

Citaat:
Ik vind een sportpaard een paard die toekomst heeft in de sport of daar geschikt voor is of als het goed in de sport loopt. Dit is van meerdere facoren afhandelijk waaronder de bouw, training, werklust, karakter etc.
Mee eens ! en dat van 3 uur per dag lopen wel beetje heel erg veel !?

mirkipJarig

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:25

lentjj schreef:
Citaat:
Ik vind een sportpaard een paard die toekomst heeft in de sport of daar geschikt voor is of als het goed in de sport loopt. Dit is van meerdere facoren afhandelijk waaronder de bouw, training, werklust, karakter etc.
Mee eens ! en dat van 3 uur per dag lopen wel beetje heel erg veel !?


Ook mee eens!

Maar een paard die in de sport loopt krijgt toch een sportpredikaat als hij/zij Z1+2 is?
(of was het nou Z2?)

Obsessed
Berichten: 275
Geregistreerd: 12-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:36

Ben het er ook mee eens. Een paard dat geschikt is voor de sport (of hij dat nou wel of niet beoefend) en er de bouw naar heeft, is in mijn ogen een sportpony/paard.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:40

Een Paard die de zijn bouw en gezondheid mee heeft om een takt van de paardensport te beoefenen

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:44

Dus een paard wat niet helemaal zn bouw meeheeft maar wel goed en correct wordt getraind, en uitgebracht in de sport is geen sportpaard??? Niet mee eens!!

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:29

Ik vind mijn jazzĂ—Flemmingh ruin die:
-M1 dressuur loopt
-M springt
-elke week op concours gaat
-elke week een parcours van minimaal 1.20m springt (springles)
-elke dag zeker 1 tot 1,5 uur zwaar traint
zeker wel een sportpaard..

actuador

Berichten: 2
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: een groot gat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:51

Ja vind ik ook wel en ik vind ook een paard dat goed kan "meelopen" met het overgrote deel van de rest en waarvan je kan zien die er plezier in heeft een sport paard is

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:39

Urielle schreef:
M3isSi3j schreef:
het zijn ook niet mijn woorden hoor!!! hahahaha

Maar volgens heb traind een anky bv toch wel iedere dag 2x 1,5 uur.. ik weet het echt niet!


Ik heb niet voor Anky gewerkt, wel voor een andere GP-er
en dat was, per paard wisselend wat hij nodig had ook in energie natuurlijk, een half uur tot anderhalf uur incl in- en uitstappen ongeveer.
En als er anderhalf uur gereden was, zaten daar hele stapreprises in en kwamen de paarden echt moe terug. De dag erop was het dan ook geen anderhalf uur, en niet zo'n zware training. Twee keer op een dag zo'n fikse training heb ik niet meegemaakt, maar misschien dat Anky dat idd wel doet, geen idee.


Ik ken iemand en die reed en/of longeerde zijn paarden 2x per dag. Niet gewoon 1x rondjes stappen maar iedere keer zweten. Daarnaast kwamen ze ook nog in de molen en op de wei.
Ik denk dat die persoon dat deed zodat het paard ook conditie heeft voor op wedstrijd (hij springt).
Op wedstrijd moet een paard ook meerdere keren van de wagen af om opnieuw in te springen en opnieuw een parcours en eventueel barrage te springen.

Maar even ontopic: Ik vind een sportpaard een sportpaard als deze getraint wordt voor de sport.

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re: wanneer kun je een paard een sportpaard noemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:09

En nou kom ik met mn intelligente vraag: Wat is Bespiering? Of denk ik nou te moeilijk en heeft het gewoon met spieren te maken?

wolf359
Berichten: 113
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:28

Dus een paard dat drie uur per dag hard aan het werk is, is een sportpaard, dat zou dus beteken dat de paarden die vroeger 12 tot 16 uur per dag in de landbouw werden gebruikt super sportpaarden moeten zijn geweest. Maar over het sportpaard of recreatiepaard zijn vind ik dat elk paard onder deze noemer kan vallen, want de meeste ruiters die ik ken bedrijven de sport voor hun recreatie, maar het paard weet het verschil toch niet.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:35

Dan is het misschien een transport paard?

Volgens mij is het maar net hoe je het noemt.
Het zegt me in ieder geval verder niks, als iemand zegt dat hij een sportpaard heeft. Ik moet daar meestal maar een beetje om lachen, zijn vaak juist 'bepaalde' mensen die dat van hun eigen paard zeggen.

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:24

wolf359 schreef:
Dus een paard dat drie uur per dag hard aan het werk is, is een sportpaard, dat zou dus beteken dat de paarden die vroeger 12 tot 16 uur per dag in de landbouw werden gebruikt super sportpaarden moeten zijn geweest. Maar over het sportpaard of recreatiepaard zijn vind ik dat elk paard onder deze noemer kan vallen, want de meeste ruiters die ik ken bedrijven de sport voor hun recreatie, maar het paard weet het verschil toch niet.

Precies, en daarom vind ik de bouw en afstamming ook wel bepalend voor het kunnen noemen van een sportpaard..

saskia1986
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:29

je paard is een sport paard wanneer je hem of haar voor de sport gebruikt. Je paard is een recreatie paard wanneer je er recreatief mee rijdt.

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:51

oohw maar er zijn heel wat B paarden die ik toch echt geen sportpaarden kan noemen..! maar B paarden lopen wel in de sport.. foute conclusie dus, vind ik..

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:08

iepsel schreef:
Dus een paard wat niet helemaal zn bouw meeheeft maar wel goed en correct wordt getraind, en uitgebracht in de sport is geen sportpaard??? Niet mee eens!!

Dan heeft hij toch zn gezondheid mee?

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:41

Ik vind een paard een sportpaard als 'ie wordt uitgebracht in de sport, gewoon als je officielle wedstrijden start, springen of dressur, ZZ of B.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Re: wanneer kun je een paard een sportpaard noemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:17

Ik vind een sportpaard een paard waar de eigenaren de bedoeling mee hebben hem mee te laten lopen/klaar te maken voor de hoge sport.

kels

Berichten: 303
Geregistreerd: 03-08-05

Re: wanneer kun je een paard een sportpaard noemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:51

Ik vind een paard/ pony een sport paard/ pony. Als hij ouders heeft die goed in de sport gepresteerd hebben of er een goede toekomst in hadden. En als de pony ook toekomst heeft in de sport.