paard op hol, hoe stoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:42

Mijn pony gaat er ook zeer regelmatig vandoor. Ze pakt het bit tussen haar kiezen en gaat rennen. Op een volte zetten lukt je niet, daarvoor is ze veel te sterk in haar hals. Die zet ze gewoon vast als het ware. Enige effectieve methode om haar te stoppen is om haar nog harder te laten gaan, dan is ze er al snel zat van en kan ik haar gewoon remmen. Dan heb ik de controle weer overgenomen. Ze heeft het trouwens nog nooit op een weg gedaan denk dat ik dan vol op de rem ga trekken, ze moet ooit stoppen! kwestie van zitten blijven en hopen op een goede afloop !

Op de volte trekken op het asfalt of een andere verharde weg vind ik vrij link, vooral met ijzers onder en dan een scherpe bocht kan je wel eens een flinke klap maken

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:54

Als een paard echt in blinde paniek op hol slaat kan je alleen maar bidden en hopen dat het goed afloopt.

In het andere geval loopt hij te klieren. Mijn pony probeert het ook wel eens. Kom baas, we kunnen hier best in rengalop. Het belangrijkste is dat je er een goede dressuurmatige basis op hebt zitten en dat je je paard dus goed terug kunt rijden. Als ze er op een openbare weg vandoor schiet probeer ik haar eerst netjes terug te rijden en als ze niet reageert is dat erg jammer maar dan krijgt ze een ruk in haar waffel. Safety first. Als dat inhoudt dat ik een keer moet flossen is dat pech voor haar.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:44

Mijn vorige pony schoot er ook continu buiten vandoor. Ik stuurde haar altijd de bosjes in of probeerde haar om te keren.
Maar wat ik van dit verhaal begrijp, is dat dit niet mogelijk is. Dan is er dus niks aan te beginnen. hoe hard je ook trekt aan te teugels,als je paard wil rennen, rent hij. Niks tegen te beginnen. Het enige wat je eigenlijk kunt doen is proberen mensen en voertuigen te ontwijken en goed te blijven zitten..

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:52

Echt op hol, dan heb je niets te vertellen. Zelfs met een lekkere stang en slof er aan niet.

Als het gewoon klooien is ff op z'n plaats zetten en gewoon verder gaan.

Had het gister nog, zonder zadel met een halstertje het bos in. En er kwam een hond aan. Tja, daar gingen we de bosjes in(zo'n 20 meter).
Met bit was ik net zo hard de bosjes in gegaan puur omdat ik zelf te laat was. Stil gezet, omgedraaid en rijden met die hap.

knollebolle
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:59

echt heel simpel heb er ervaring mee namelijk;):
gewoon rijden zoals je normaal rijd dus rustig erop blijven zitten, geode houding etc.. praten, en steeds kleine ophoudingen maken. Echt de snelste manier gewoon hetzelfde rijden als anders!
Probeer maar je zult zien dat het echt werkt

Megane

Berichten: 740
Geregistreerd: 24-04-06

Re: paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:29

dat weet ik denk ik pas als ik het echt meemaak

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:30


jonur

Berichten: 822
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:06

Ik zou nooit springen, rijd dan ook nooit alleen. Mijn verzorgruin had laatst de kolder in de kop en ging ook mooi op de hobbel geen rem meer te vinden. Heb inplaats van de remmen hem schuin achter een ander paard gezet en toe mijn hakken er ingezet onder het mom van jij wil rennen goed dan wel zo hard als je kan en naar een poosje heb ik hem terug genomen en zijn we gewoon verder gegalopeerd.

huubhuub

Berichten: 83
Geregistreerd: 24-04-06
Woonplaats: Maarssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:23

runningkawa schreef:
Als hij echt op hol is, helpt niks. dan heb je een buldozer nodig om hem te stoppen.
Vergeet dan je slof of scherpe bit maar.

Is hij gewoon aan het klieren en je rijd altijd met zachte hand en je ramt hem dan eens vol in de bek, weet ik zeker dat je de noodrem te pakken hebt.

De keer erop ga ik weer gewoon met trens naar buiten.
Bij een paard waarvan ik weet dat hij de rem altijd kwijt is in galop, ga ik bijv een hele lange tijd niet galoperen buiten.
En als ik het dan wel eens doe, na een tijd om te kijken of het weer kan, op een pad waarvan je weet dat er niks kan gebeuren.

ben ik helemaal mee eens

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:36

Ik zou me niet eens durven laten vallen. Laat staan in een rengalop op de openbare weg. Naast de klap die je zelf op het asfalt maakt zou ik mn paard dan niet bij me kunnen houden. Hij zou of door rennen met mij aan de teugels bungeld er achter? Lijkt me niet ideaal. Of alleen doorrennen, nou ook liever niet.

Ik heb het nog niet meegemaakt dus ik weet niet wat ik zou doen. Soms schrikt hij wel maar niet zo enorm. Vandaag toevallig eerste keer weer naar het bos sinds een jaar en tijdens een fijn rustig drafje kwam er een grote struik met dikke takken in zn buik te prikken omdat het een smal bospaadje was. Vond ie niet leuk, toen schoot ie wel even in paniek. Ben eerst een aantal meters meegaand geweest en toen ik wist dat het einde van het pad en een scherpe bocht eraan zaten te komen heb ik hem redelijk rustig terug kunnen nemen en anders een keer in zn bek rukken. Maar zo erg dat niks meer werkt heb ik niet meegemaakt.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:15

Dat laten vallen ging er meer over uit als je richting spoorweg of drukke weg gaat.

cclaudia
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:49

Wanneer een paard echt op hol slaat is hij in paniek. Je zult de paniek alleen maar vergroten door er af te springen. (Daarbij denk ik dat de kans dat dat voor jezelf goed afloopt erg klein is). Probeer rustig te blijven, diep zitten in het zadel, rustig toepraten en zelf niet in paniek te raken. Het paard voelt namelijk wanneer jij ook in paniek raakt en zal dat zien als een bevestiging van zijn eigen gevoel. Je kunt proberen om hem stil te zetten door inderdaad strak naar links of naar rechts te sturen en hem tegen een boom te 'planten'.

Het lijkt me verstandig om terug te gaan naar de plek waar het gebeurd is. Wanneer je niet genoeg vertrouwen hebt om dit te doen als je op paard zit, kan je het ook doen terwijl je er naast loopt.

HenJ
Berichten: 790
Geregistreerd: 11-01-06

Re: paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:27

Ik probeer altijd als dat mogelijk is het paard te laten zig zaggen. Daardoor kan hij minder vaart maken en kan ik hem makkelijk stoppen.
Bij jordi werkt dit bijna altijd. Wanneer het niet mogelijk is (bijv op een smal pad) maak ik kleine ophoudingen en probeer te blijven zitten.

Maar wat al eerder gezegt is, als hij gaat dan gaat hij toch wel en gaat overal doorheen.Gr heidie

knollebolle
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:40

Ik probeer altijd als dat mogelijk is het paard te laten zig zaggen. Daardoor kan hij minder vaart maken en kan ik hem makkelijk stoppen.

helpt inderdaad beetje vaart minderen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:37

Ik heb het ooit eens meegemaakt, bleef zelf rustig (was geen onmiddellijk gevaar), en heb toen als noodmiddel mijn hand een paar keer in de teugel gedraaid en hem omgetrokken. Snokken helpt natuurlijk niet, gooien hun hoofd omhoog en vliegen verder. Maar druk opvoeren en echt opzijtrekken kan wel helpen. Paard raakte iig plots uit de blinde paniek en ging rustiger galopperen, waarna het op een 'normale' manier stil te zetten was.

Afspringen MOET je WEL doen wanneer je paard bv een kruispunt nadert. Als jij echt niks kan uitrichten, red dan jezelf. Zonder jou op zijn rug is het paard ook een stuk wendbaarder en heeft hij een grotere kans om het er levend vanaf te brengen. Jouw leven nog altijd boven dat je er dan twee verliest.

Natuurlijk geldt dit alleen maar wanneer je echt niets meer te zeggen hebt, dat je weet dat je hem niet zou kunnen bijsturen.

Harm01
Berichten: 49
Geregistreerd: 14-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:22

Thokkadisje schreef:
Mijn pony gaat er ook zeer regelmatig vandoor. Ze pakt het bit tussen haar kiezen en gaat rennen. Op een volte zetten lukt je niet, daarvoor is ze veel te sterk in haar hals. Die zet ze gewoon vast als het ware. Enige effectieve methode om haar te stoppen is om haar nog harder te laten gaan, dan is ze er al snel zat van en kan ik haar gewoon remmen. Dan heb ik de controle weer overgenomen. Ze heeft het trouwens nog nooit op een weg gedaan denk dat ik dan vol op de rem ga trekken, ze moet ooit stoppen! kwestie van zitten blijven en hopen op een goede afloop !

Op de volte trekken op het asfalt of een andere verharde weg vind ik vrij link, vooral met ijzers onder en dan een scherpe bocht kan je wel eens een flinke klap maken


Ja zo doe ik het ook maar probeer ook wel om met beide handen aan 1 teugel zijn hals om te buigen.
En als dat niet gaat lukken dan trek ik wel zo hard dat hij het bit zowat in z`n kont heeft zitten.
Klinkt een beetje stom maar ik heb dan wel zoiets van ik ben de baas en hij niet.

HenJ
Berichten: 790
Geregistreerd: 11-01-06

Re: paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:55

Vandaag ging jordy er van door, dankzij een klein hondje. de eigenaar van de hond stond 400 meter verder op hetf pad en bleef daar staan zodat jordy er niet door kon. Hij minderde meteen vaart en ik kon hem goed stoppen. Zo kan het ook !!

kei hard trekken aan het bit heeft bij jordy geen zin. Dan werkt het harder laten gaan beter.
Gr heidie

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:53

Als het echt ernstig is kan je altijd nog iemand met een verdovingsgeweer mee te laten fietsen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:06

ik weet niet of ik nog wel zo helder ben als een paard aan de kletter slaat. omdan nog goed na te denken van wat kan ik het beste nu gaan doen. want dan is het denk al wel te laat als ze een beetje kunnen bokken. ik zou ook echt niet weten wat zou helpen. ik weet wel als een paard goed aan de kletter slaat dat ik het vermogen niet heb om te sturen. op een drukke weg zou ik echt niet vriendelijk zijn in de mond en dan maar hopen dat het helpt aop alle mogelijk niet aardige manieren.

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:07

Lipydo schreef:
Ik zou iig erop blijven zitten (ik zou uit mijn vrije wil echt niet van mijn paard willen springen hoor op zo'n hoge snelheid )

Oja, als je de ruimte heb, voltes maken!

Hahaha nee dat zou ik ook vrijwillig niet doen. Dood eng!
Maar inderdaad heeeele kleine volte rijden(niet té klein natuurlijk )En als het écht niet anders kan inderdaad aan de noodrem trekken.
Maar mijn tip: NIET eraf springen!

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:20

Ik durfde wel eens afstappen in volle galop en dat is geen slim plan, kan ik je afraden. Dit was overigens wel gewoon in de bak.
(Al denk ik dat ik een spoorwegovergang of drukke weg tegmoega dat gebroken pinkje me mssn toch wel waard is. )

Als Olga ervandoor gaat (op hol slaan heeft ze nog nooit gedaan), dan trekt ze meestal ook enorm. Als ze trekt, drijf ik haar juist bij en anders wil een groffe ophouding ook wel helpen.

Maar gelukkig heeft ze dit nog niet vaak gedaan.

Robin

Berichten: 24217
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:25

Ik ga met de rest mee.. NOOIT eraf springen.. ja oke wel als je bij een kruising komt.. OMdat je eigen leven ook belangrijk is.. En het is hier al gezegt, zonder een ruiter erop is een paard wendbaarder!

Heb het zelf nog nooit oip een op hol geslage paard gezeten, maar ik denk alss je de ruimte hebt voltes maken, zigzaggen.. En anders ophoudingen maken.. en desnoods een harde ruk naar links of naar rechts

quicklylover

Berichten: 379
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:50

Hobby schreef:
odetteke schreef:
Ik heb vroeger weleens mijn pony op een muur, hoog hek of hoge heg afgestuurd. Dit was overigens wel een pony die slim genoeg was om zijn eigen springvermogen in te schatten.


Daarvoor kon mijn pony te goed springen . Bij een paard dat op hol slaat is het mij nog nooit gelukt om hem op een volte te zetten (pas tegen het einde als hij uitgeraasd was). Op de openbare weg heb je daar ook geen plek voor. Alleen zwaarder maken en diep gaan zitten daar was mijn pony helaas niet van onder de indruk. Hij sloeg trouwens nooit op hol omdat hij ergens van schrok, maar gewoon omdat hij de kolder in zijn hoofd had. Dan werkte de rem gewoon even niet meer.


Je haalt de woorden uit mijn mond..

veulentjes
Berichten: 81
Geregistreerd: 03-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:35

je moet je teugels kruisen, de linkerteugel in je rechterhand en de rechterteugel in je linkerhand dan blokeer je hem als het ware en da moet hij wel stoppen

Vanillala

Berichten: 390
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:04

Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt dat mijn paard ervandoor ging o pde weg. Als het wel zou gebeuren zou ik als het enigzins mogelijk is, het paard omtrekken. Als dat niet gaat, houdt het op denk ik. Ik ga er dus echt niet afspringen, tenzij je paard een grote weg opscheurt, is dat me iets te link. En zelfs al rent hij een weg op, denk ik niet dat ik op dat moment er aan denk om eraf te springen eigenlijk, ik zou meer bezig zijn het beest om te sturen.

Ik weet het ook niet precies. Zoiets kan je niet voorbereiden denk ik. Het is behelpen als het gebeurt, en maar hopen dat het nooit op/bij een grote weg gebeurt.