paard op hol, hoe stoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 20:10

ik dacht ook eraan om er af te springen, maar toen ik naar beneden keek passeerde de grond wel erg vlug, en zag er wel erg hard uit, dus ik hoopte dat ze me er zou afgooien op een zacht stukje
gelukkig is dat gebeurt

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:14

Wat je kan doen als je een snel naderende boom of weg tegenkomt..
Ze noemen het ook wel de Belgische stop..
je kruist je teugels als het ware.. dus je doet je handen overelkaar gekruist en dan trek je.. snappie??


Beloof me dat je dit echt alleen in noodgevallen doet!!
Het is hetzelfde als je met een auto rijd en er in 1 keer de handrem erop gooit!!

Ludo_girl

Berichten: 371
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:29

Ik was laatst met de les van een vriendin mee ( naar buiten) En we wouden nog een galopje maken . En volgens mij dacht hij van wie het snelste thuis is.. Hij galepeerde gewoon van de groep wel optrekken hielp niet .Toen was ik naar voeren gaan zitten en Hoooo hooo gezegt en toen stopte hij wel..
Hij schrok niet ofzo0w hoor wilde alleen graag naar huis ..
Het enge was dat op het eind een weg was die je over moest en een brug..maar gelukkig stopte hij al snel ..

Ludo_girl

Berichten: 371
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:31

euhm..optrekken is omtrekken.. euhm..optrekken is omtrekken..euhm..optrekken is omtrekken..

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Re: paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:37

Mijn vroegere verzorgpony was een beetje raar (had achteraf ook een kreukel in z'n hersens), echt een mafketel, die trok je gewoon ineen klap om.. gewoon, 1 teugel in 2 handen en een ruk.. Niet doen, als je weet dat je ej paard in de kreukels kan helpen.. Eerst vond ik dat onwijs eng, maar m'n instructrice zei dat ik dat maar in noodgevallen zo moest doen

Bij een van m'n paarden nu, zit de rem d'r in de galop afentoe niet op, buiten.
Dus dan is 't gewoon druk op de teugels, en als 't echt neit meer gaat een beetje zagen..
Werkt ook..
Maarja, 't liefst draai ik gewoon een volte, als dat zou kunnen

xDAANTJEE

Berichten: 402
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Sint Michielsgestel

Re: paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:42

ach ik kreeg zelfs mijn paard toen hij in een afgeslote bak op hol sloeg niet terug, pas 5 minute nadat ik op het stoepje(aan een de zeikant van de bak) was gevallen zag hij hoeveel publiek er stond en ging tog is even kijken toen heeft iemand alle moed verzameld om hem te pakken hij was helemaal door het dolle heen }>

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Re: paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:45

als een semir op hol slaat ( ken het me niet voorstellen ma goed)
dan rustig blijven zitten, hem de ruimte geven, en blijven praten en vooral de woordjes HO gebruiken.....

anders gewoon omtrekken!

Vogel
Berichten: 239
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Buinen!!! Drenthe

Re: paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:49

Ik zet de mijne dan tegen een boom en rijd hem gelijk terug, en net zo lang tot dat hij braaf is. Ik let wel op veiligheid maar hij moet wel luisteren...
Je kan eventueel het later nog een keer doen en dan moet iemand lopend/fietsend mee en paard aan de longe vast, of idd een hulpteugel. Alleen vind ik dat je paard zonder hulpteugel moet kunnen lopen, maar als hierdoor de veiligheid groter wordt gebtuik ik ook een hulpteugel...

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:10

dutske, ik heb je andere topics ook gevolgd en denk eerlijk gezegd dat je niet de juiste persoon bent voor dit paard. Ik zie hier echt nog brokken van komen.. Je bent bang voor het paard, ze heeft je redelijk eenvoudig van haar rug af (dat baseer ik op je andere topic waarbij je zegt dat ze nu kan rennen en bokken- ja dat doen de meeste paarden..) en ze is groot, sterk, eigenwijs en jong. Dat in combinatie met een onzeker en onervaren iemand is gewoon vragen om problemen. Ik denk dat je beter een echt ervaren iemand met dit paard aan de slag kan laten gaan, dan zelf te blijven aanmodderen tot het dadelijk inderdaad echt mis gaat. Dit is niet banketstaaf bedoeld naar jou toe, echt niet, maar het beeld dat ik krijg uit je topics is een lief meisje met hart voor paarden die gewoon niet geschikt is en te weinig ervaring en nog te weinig ruiterkwaliteiten heeft om dit paard hier doorheen te krijgen. zoek alsjeblieft goede hulp en ga niet meer zelfstandig met dit paard aanrommelen... nogmaals, dit is niet bedoelt om jou neer te halen, maar jullie als combinatie is gewoon een accident waiting to happen...

veel succes ermee!

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:44

kjoetie schreef:
dutske, ik heb je andere topics ook gevolgd en denk eerlijk gezegd dat je niet de juiste persoon bent voor dit paard. Ik zie hier echt nog brokken van komen.. Je bent bang voor het paard, ze heeft je redelijk eenvoudig van haar rug af (dat baseer ik op je andere topic waarbij je zegt dat ze nu kan rennen en bokken- ja dat doen de meeste paarden..) en ze is groot, sterk, eigenwijs en jong. Dat in combinatie met een onzeker en onervaren iemand is gewoon vragen om problemen. Ik denk dat je beter een echt ervaren iemand met dit paard aan de slag kan laten gaan, dan zelf te blijven aanmodderen tot het dadelijk inderdaad echt mis gaat. Dit is niet banketstaaf bedoeld naar jou toe, echt niet, maar het beeld dat ik krijg uit je topics is een lief meisje met hart voor paarden die gewoon niet geschikt is en te weinig ervaring en nog te weinig ruiterkwaliteiten heeft om dit paard hier doorheen te krijgen. zoek alsjeblieft goede hulp en ga niet meer zelfstandig met dit paard aanrommelen... nogmaals, dit is niet bedoelt om jou neer te halen, maar jullie als combinatie is gewoon een accident waiting to happen...

veel succes ermee!

weet ik ondertussen, en ik ga er niet meer op ook
probleem is
ik ben de ervarenste die met die paarden rijd, de zoon rijd ook, maar die heb ik geleerd en kan het niet zo denderend goed
ik kan mijn lesgever haar wel laten rijden, maar we kunnen moeilijk een paard houden om door iemand anders te laten rijden én daarvoor nog eens te betalen.
de zoon ziet het wel zitten om ermee te rijden, en dan zorgen we dat de lesgever er iedere keer bij is, voor hem heeft pascalien al iets meer respect dan voor mij...

ik moet zeggen kwa "kwaliteiten", ik heb vorig jaar de bels ingereden, en ze heeft ook al rare dingen gedaan, ùmaar me er nog niet afgekregen.
en zolang pascalien bokte uit stilstand was het ook geen probleem
maar toen ze langs de weg op hol ging was het echt zo dom toen ik eraf lag, de boompjes stonden in de weg, ik dacht dat ze ging springen maar ze stopte en sprong opzij.
de 2 de maal heeft ze echt wel gemeen gebokt, ze had vrij veel snelheid, en dan een soort van handenstand gemaakt, petje af als je dat kunt uitzitten hoor
maargoed, ik ben geen topruiter, zal dat waarschijnlijk nooit worden ook, en ik kan gerust toegeven dat dit paard te moeilijk/gevaarlijk is voor mij.
ongetwijfeld dat iemand anders ermee zal kunnen lezen en schrijven...
eens zien hoe de zoon het ermee vanaf brengt, en als dat ook op niks uitdraait blijft ze gewoon een koetsepaard

lind_fura

Berichten: 66
Geregistreerd: 28-04-06

Re: paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:47

nou wat ik eigenlijk altijd probeer te doen is hem het erg moeilijk maken. rij hem tegen een hel aan, graai hem om of laat hem uitrazen in een weiland, waar minder ongelukken met anderen kunnen gebeuren.

maar na zo'n rare actie ga ik die zelfde rit nog weer langs de plek waar hij zo raar begon te doen om verder problemen in de toekomst te voorkomen.

maar raak vooral niet in paniek en blijf je paard rustig toespreken en sussen met je stem.

gr

kels

Berichten: 303
Geregistreerd: 03-08-05

Re: paard op hol, hoe stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:55

Slaat een paard echt op hol, dan kan je hem waarschijnlijk toch niet meteen stoppen. Ik laat hem/ haar dan maar even gaan, je kan hem/ haar vanzelf terug nemen.. Heb ik daar niet de ruimte voor omtrekken!Maar als het op het asvalt zou zijn, zou ik eerlijk gezegt niet weten wat ik zou doen. Eraf springen op asvalt zou ik niet durven.. Ik denk dat ik een paard IN een sloot zou sturen ofzoiets dergelijks. Maar als een paard er gewoon van tussen gaat heb ik twee oplossingen . Knijpen, zitten, trekken totdat het paard erop gaat "leunen" alles los gooien. Dan vallen ze vaak terug. Oplossing twee is drijven, en alle ruimte geven. Gaat ie langzamer vooruit drijven, en daarna rustig gaan zitten knijpen en ophoudingen maken. Dan komen ze vaak ook terug.