Graag jullie mening: Nageven.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:00

@ Ronja: Ik zou eigenlijk van jou nog preciezer het verschil van "aan de teugel rijden" en het "nageven willen weten".

Ik denk namelijk dat iedereen hetzelfde wil bereiken, maar daarbij een eigen verwoording heeft. Ik zie zelf deze twee zaken niet los van elkaar en met jouw stukje ook nog niet. Kun je daar nog iets specifieker in zijn?

Ik ben namelijk erg benieuwd.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:19

oosterhoff schreef:
Nee dus. Ik neem niet per definitie spanning op de teugel. Ik sluit mijn hand en rijd de spanning erop met mijn been

Wat voor nut heeft sluiten van je hand als je teugel daarna nog steeds geen contact heeft
Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat Heike precies hetzelfde bedoelt

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:17

Als ik weerstand bied, doe ik in eerste instantie niets met mijn been, maar als het paard daarvan terugkomt in tempo dan vul ik aan met been en als het paard er van weg loopt, dan rem ik af met zit en hand. Dus zeker niet altijd met been naar weerstand biedende hand rijden, als ik dat bij mijn merrie zou doen gaat ze flippen

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:20

Citaat:
@ Ronja: Ik zou eigenlijk van jou nog preciezer het verschil van "aan de teugel rijden" en het "nageven willen weten".

Ik denk namelijk dat iedereen hetzelfde wil bereiken, maar daarbij een eigen verwoording heeft. Ik zie zelf deze twee zaken niet los van elkaar en met jouw stukje ook nog niet. Kun je daar nog iets specifieker in zijn?

Ik ben namelijk erg benieuwd.


Nageven is het ontspannen in nek en kaak gewricht.
Een paard wat Nageelfijk is hoeft hoeft niet rechtgericht te zijn.
Nageeflijkheid begin je mee vanuit daar sta je toe en drijf je bij zodat het paard aanleuning neemt en daarna dus aan de teugel gaat.

Een paard dat aan de teugel is beweegt zich op een rechte lijn recht, in de wending licht gebogen volgens het beloop van de wending, kalm, gehoorzaam, harmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter.

Volgens mij is dat het grootste verschil.
nageeflijk is alleen ontspanning in nek en kaak en aan de teugel is ontspanning van het hele lichaam waarbij het paard goed aan de hulpen staat.

Wat Pantarhei zegt, klopt ook. Je bied weerstand tot het moment dat het paard ontspant in nek en kaak en nageeft en vanuit daar ga je werken aan de aanleuning.

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:22

Oke! Dat klinkt helder. Dank je wel.