Graag jullie mening: Nageven.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:56

Voor de site van de manege heb ik een stukje geschreven.( www.DeNieuweArk.nl ) Ik zou daar graag jullie mening over horen en wat eventueel veranderd moet worden.
Directe link
----------------------------------------------------------------
Nageven (aan de teugel)

Dit is geen handleiding om het paard nageeflijk te rijden. Daarvoor heb je instructie nodig.


Een paard wat achter te teugel loopt zie je helaas maar al te vaak. Het paard doet dit om de druk van de hand te vermijden. Bij iemand die alleen trekt of heel onrustig is (zagen?!) zie je dit veel. Je kunt voorstellen dat dit niet prettig is voor het paard. Een paard kan het ook doen om onder zijn werk uit te komen. Als het paard achter te teugel kruipt heb je niet zoveel meer over te zeggen. Het is heel licht in de hand. Om te checken of hij wel aanleuning heeft kun je de hals laten strekken. het paard moet je hand willen volgen. Is dit niet het geval dan is er meer aan de hand. Vraag je instructeur om advies.

Als een paard zo loopt kan hij o.a last krijgen van zijn ademhaling


Om een paard te laten nageven moet je wel iets van paarden weten. Van nature zal een paard ingaan tegen druk van buitenaf. Probeer eens paard maar eens van zijn plaats te krijgen (bijv als hij op te teen staat), het zal terugduwen en niet begrijpen wat je wilt.

Je neemt dus spanning op het bit door het sluiten van je hand. Je rijdt het paard min of meer tegen je hand. Trekken is dus niet de bedoeling! Dit noemen we het uitnodigen van het paard om de spanning minder te laten worden en dus nageeflijk wordt. Zijn natuurlijke reactie is terugduwen en dan voelt niet fijn in zijn mond. Zodra hij zakt met zijn hoofd zal de spanning weg gaan. En dat voelt fijner en de beloning is er dus meteen. Dat noemen ze de weerstand biedende hand.

Zodra het paard nageeft, moet de hand onmiddellijk ontspannen, anders vraag je om verzet. Als de hand van de ruiter namelijk doorgaat met spanning opbouwen krijgt het paard zijn verdiende beloning niet.

Je begrijpt nu ook waarom een onafhankelijke zit zo belangrijk is. Als je handen nog veel bewegen dan stoor je het paard in zijn mond tijden het draven o.i.d. En dus krijgt hij steeds een rukje in de mond en krijg hij geen beloning.

Niet willen nageven (aan de teugel) willen heeft meestal te maken met niet goed ondertredende achterbenen. Het probleem zit eigenlijk altijd in de achterhand, maar je ziet het duidelijker aan de voorhand. Vandaar dat de oplossing vaak daar gezocht wordt, bijvoorbeeld door harder trekken of door hulpteugels te gebruiken.

Wil je dit probleem aanpakken, wees dan eerst kritisch op je eigen houding en zit. Die is niet voor niets zo uitgevonden. Als je zelf niet goed zit, kun je moeilijk van je paard verwachten dat hij zijn werk doet. Bovendien kun je alleen maar voelen wat er onder je gebeurt als je met een ontspannen zit 'mee' bent met de beweging van het paard.


Aanleuning

Een paard dat dus vertrouwen heeft in de zachte ruiterhand zoekt contact met de hand. Dit heet "aanleuning," of ook wel "het bit aannemen." Dit komt dus vanuit een het paard. Je maakt eerst zelf contact en dan kan het paard ook contact met jou zoeken. Aanleuning is een natuurlijke reactie van het paard.

Je kunt dus paardrijden met een lichte aanleuning en met een zware. Bij een zware aanleuning heb je kilo’s in je hand en kweek je spierballen. Dat is niet fijn voor de ruiter en ook niet voor het paard.

Een paard kun je alles leren. Het is een heel trainbaar wezen. Maar door zijn onderdanigheid ook heel kwetsbaar. Wanneer je een paard in een houding dwingt, waar hij niet aan toe is qua lenigheid, kracht en handigheid, wreekt zich dat onmiddellijk in de aanleuning.

Er zijn veel paarden die zich aan de druk van het bit willen ontrekken. Dat kan verschillende redenen hebben. Niet willen werken of het ontkomen aan een te harde ruiterhand(meestal). Je kunt het meteen zien als je een paard laat halsstrekken. Volgt hij je hand niet dan is een paard niet nageeflijk maar in de krul getrokken. Goede ruiters en juryleden zien dat meteen.

Waarom nageven
Bij het nageven denken veel mensen meteen aan de dressuur. Maar daar is het niet alleen van belang. Ook denken mensen dat als het paard met de neus maar netjes naar beneden loopt het paard nageeft. Dat klopt ook niet.

Het is namelijk niet alleen een kwestie van netjes 'in de krul' lopen, maar vooral het gewillig reageren op de hulpen van de ruiter, zonder aarzeling, soepel in het lichaam.

Het nageven is een heel natuurlijk iets. Als je paarden ziet in de wei dat maken ze zich vaak bol. Verzamelen dus. Maar zodra er een ruiter op hun rug gaat zitten is de balans weg en moet het paard het opnieuw leren, maar nu met het gewicht van een ruiter op hem.

Een oefening. Ga eens op je handen en knieën op de grond zitten. En kruip nu vooruit. Druk nu je hoofd omhoog en rug naar beneden. Voel je hoe je hals langer wordt, en naar buiten buigt? Je “onderlijn” - de lijn van het puntje van je kin naar je (achter)benen wordt langer, je “bovenlijn” - de lijn van je neus over je rug naar je achterste wordt korter. Probeer op deze manier eens vooruit te bewegen. Dat is veel moeilijker!

Nog eens. Nu laat je jou hoofd naar beneden hangen. Duw vanuit je schouderbladen nek en rug uit naar boven. Je hoofd valt vanzelf naar beneden. Voel je hoe je bovenlijn langer wordt, en hoe dit gemakkelijker wordt? Dit is nageven en je rug gebruiken.

Verleg je gewicht nu ook wat meer naar achter, zodat het van je schouders en handen (je voorhand) wordt afgenomen. Je krijgt vanzelf meer buiging in je knieën, en je knieën komen relatief verder onder je buik. Voel je hoe je rug vanzelf ronder wordt? En je jezelf bovendien plots ook sterker en mooier voelt? Dit is ondertreden en verzameling.

Nog eens. Trek je kin tegen je borst, en probeer dan eens zonder rug, of zonder je gewicht naar achter te verleggen voort te bewegen? Dit is wat de ruiter met z’n paard doet als hij zich wel met het hoofd, maar niet met de achterhand bezighoudt.

Sta nu recht. Trek je knie op tot tegen je borstkas. Je kan niet anders dan je rug bol maken.

Probeer nu eens je rug hol te maken en je knie op te trekken? Het gaat niet eens - en dat is precies wat je wil dat er gebeurt als je een paard in z’n ribben trapt om ‘m “aan te drijven”! Dit soort drijven is dus óók niet de weg om meer actie te krijgen in de achterhand. Je paard gaat misschien wel vooruit, maar gebruikt z’n rug nog steeds niet correct.

Nog een oefening. Ga weer op je handen en knieën zitten. Maar maak je rug nu hol. En laat een persoon op je rug zitten. Pff dat is zwaar! Als je dit vaak zou moeten doen dan zou je last van je rug krijgen. Nu maak je je rug bol. Laat weer een persoon op je rug zitten. Nu is het veel makkelijker! Een paard is namelijk niet gemaakt om een ruiter te dragen. En dus zullen we hem moeten trainen zodat hij de ruiter goed kan dragen zonder last te krijgen van zijn spieren. Een paard met rugpijn kan zelfs kreupel gaan lopen.



Goed we weten nu waarom we een paard laten nageven. Dat doen we dus niet omdat we het mooi vinden. Het is noodzakelijk. Verder zit een paard dat nageeflijk loopt veel makkelijker. Hij stuurt lichter.

[edit] afbeeldingen verwijderd, tekst bewerkt.

tollie
Berichten: 79
Geregistreerd: 11-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:57

dat is een duidelijke uitleg!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:51

alleen komen die foto's volgens mij uit een bekend paardenboek (ben even kwijt welke), ik zou wel even daarnaar verwijzen.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:44

idd duidelijk! handige dingetjes staan daarin

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:03

Je gebruikt figuren van derden, zonder bronvermelding.

Ik zou de bron van de figuren vermelden, of de figuren verwijderen en zelf wat maken.

De gekleurde figuur komt van de website die wordt gebruikt, tijdens de periode voor publicatie van een boek (wat nog uit moet komen). Het is onverstandig om dit materiaal, op deze manier, te gebruiken.

Annet_

Berichten: 1928
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:07

Heel handig idd.
Ik heb altijd erg moeite met aan de teugel rijden, en dit is heel handig om te weten

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:16

Ja inderdaad die zal ik weghalen.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:14

Citaat:
Om een paard te laten nageven moet je wel iets van paarden weten. Van nature zal een paard ingaan tegen druk van buitenaf. Probeer eens paard maar eens van zijn plaats te krijgen(bijv als hij op te teen staat), het zal terugduwen en niet begrijpen wat je wilt.

Je neemt dus spanning op het bit door het sluiten van je hand. Dit noemen we het uitnodigen van het paard om de spanning minder te laten worden en dus nageeflijk wordt. Zijn natuurlijke reactie is terugduwen en dan voelt niet fijn in zijn mond. Zodra hij zakt met zijn hoofd zal de spanning weg gaan. En dat voelt fijner en de beloning is er dus meteen.

Dat noemen ze de weerstand biedende hand.


Primastukkie hoor maar bovenstaand viel me op.
De spanning die op het bit komt te staan om een paard te laten nageven moet komen vanuit het paard en niet vanuit de ruiter. Het sluiten van de hand gebeurt op het moment dat een paard verzet pleegt. De spanning op de hand ontstaat door het voorwaartstredende achterbeen. het paard neemt dus zelf die spanning aan.

later in het stuk staat het er ook wel degelijk en het idee is goed maar het is jammer dat je dan daarmee begint.

Overigens is dit mijn mening. Ik ben er niet zo van om steeds te vragen met de hand, dat uitnodign zegmaar dit omdat het bij onkundigheid juist het achter de teugel lopen uitlokt. Ik vraag tot hij nageeft. Ofwel ik sluit mijn hand tot hij nageeft en dat nageven doet hij op het voorwaartsdrijvende been.

_Nicky

Berichten: 5131
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:16

Goed stukje!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 20:50

oosterhoff: Maar als ruiter zul jij eerst contact moeten maken met het paard, en dan kan hij contact maken met jou. Dat bedoelde ik eigenlijk. Maak je geen contact dan hangen de teugels los. (In een boogje) dat bedoelde ik te zeggen met een uitnodigende hand. Nooit trekken.

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:11

Goed stuk, één dingetje...

Heike schreef:
Het nageven is een heel natuurlijk iets. Als je paarden ziet in de wei dat maken ze zich vaak bol. Verzamelen dus. Maar zodra er een ruiter op hun rug gaat zitten is de balans weg en moet het paard het opnieuw leren,
maar nu met ruiter onder zich
.


Moet dit niet 'boven' zich zijn? (misschien heb ik het verkeerd begrepen)

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:16

ja klopt.. dat zag ik ook al, volgens mij wel

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 22:54

Hihi inderdaad. Domme fout.

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:02

Ik vind het een heel duidelijk stuk. Goed geschreven!

Ook leuk dat een manege deze informatie aanbiedt, in mijn ogen is ook bij een ‘gevoelssport’ als paardrijden theoretische kennis noodzakelijk. Veel maneges geven die niet, maar op deze manier voorzie je de lesklanten daar toch van. Heel nuttig!

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:23

Duidelijk!

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:40

GGoed stukje inderdaad..
Alleen hierbij denk ik.. Dan ben je echt zoooo lang bezig bij paarden die nergens op reageren..!!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:01

esziiY schreef:
GGoed stukje inderdaad..
Alleen hierbij denk ik.. Dan ben je echt zoooo lang bezig bij paarden die nergens op reageren..!!


Een paard dat nergens op reageerd is dood!!
Hoe wou jij het doen dan? Bij een paard waarvan je denkt dat hij weinig reactie geeft?

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:08

Citaat:
Een paard wat achter te teugel loopt zie je helaas maar al te vaak. Het paard doet dit om de druk van de hand te vermijden. Bij iemand die alleen trekt of heel onrustig is (zagen?!) zie je dit veel. Je kunt voorstellen dat dit niet prettig is voor het paard. Een paard kan het ook doen om onder zijn werk uit te komen. Als het paard achter
te

(moet DE zijn) teugel kruipt heb je niet zoveel meer over te zeggen. Het is heel licht in de hand. Om te checken of hij wel aanleuning heeft kun je de hals laten strekken.
het
(Hoofdletter!) paard moet je hand willen volgen. Is dit niet het geval dan is er meer aan de hand. Vraag je instructeur om advies.

Als een paard zo loopt kan hij o.a last krijgen van zijn ademhaling (Punt vergeten!)


Even puur op stijl bekeken. Rest van het stuk nog niet.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:11

Knap uitgelegd hoor heike! Alleen zou ik liever iets meer nadruk leggen op dat je het 'werk' in principe met je been doet, dat je met je been drijft en dat in combinatie met weerstandbiedende hand daardoor een verbinding ontstaat van achter naar voor.

Astridhorse

Berichten: 1087
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Amstelveen

Re: Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:34

Ik vind het echt een goed en duidelijk stuk

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:44

Ik heb altijd geleerd dat "aan de teugel" en "nageeflijk" twee verschillende dingen zijn

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:06

Ronja schreef:
Ik heb altijd geleerd dat "aan de teugel" en "nageeflijk" twee verschillende dingen zijn


Misschien leuk als je zou uitleggen wat dan het verschil is!

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:55

oosterhoff schreef:
Ronja schreef:
Ik heb altijd geleerd dat "aan de teugel" en "nageeflijk" twee verschillende dingen zijn


Misschien leuk als je zou uitleggen wat dan het verschil is!


"Aan de teugel" wil zeggen dat het paard het bit en de teugelhulpen accepteert, en zich er dus niet tegen verzet of ervoor wegduikt. Het aannemen van het bit dus eigenlijk.

"Nageven" is i.m.o het lossen achter de kaak en in de nek, zodat het hoofd zich "onafhankelijk" van de hals kan bewegen en met de ruiterhandhand de hoofdhouding bepaald kan worden.

Op veel maneges wordt de term "nageven" gebruikt voor het lossen van het paard op de hand (wat dus nog niet zo verkeerd is) en het "aan de teugel lopen" voor de correcte hoofd/halshouding van het paard met lichte aanleuning. "Nageeflijk rijden" en "aan de teugel rijden" worden door elkaar heen gebruikt. Ook in dit stukje, wat verder overigens helemaal prima en duidelijk en bruikbaar is voor mensen die een duidelijke uitleg willen, en zeker geen kwaad kan voor het paard. Maar het praktijkverhaal is denk ik wel wat ingewikkelder.

Het aannemen van de teugel, nageeflijkheid, doorlaatbaarheid in heel het lichaam, evenwicht, aanleuning enz. zijn aparte factoren die allemaal onderling samenhangen en een ingewikkeld geheel vormen. Vaak is het makkelijker deze onderdelen apart te oefenen en dan samen te zien komen, dan te streven naar het geheel. Want dan is het een beetje het kip en het ei verhaal, wat wordt veroorzaakt door wat?

Maar goed ik wéét dat ik enorm aan het muggenziften ben en buiten misschien terminologie het verhaal langs alle kanten absoluut deugt, en ook mensen op een goede manier leert nadenken (dan heb ik het vooral over in de krul-rijders). Maar omdat dit dingen zijn waar ik nu in de les ook mee bezig ben, kon ik het niet laten

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Graag jullie mening: Nageven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:18

heike schreef:

Je neemt dus spanning op het bit door het sluiten van je hand.
Dit noemen we het uitnodigen van het paard om de spanning minder te laten worden en dus nageeflijk wordt.

oosterhoff schreef:
Primastukkie hoor maar bovenstaand viel me op.
De spanning die op het bit komt te staan om een paard te laten nageven moet komen vanuit het paard en niet vanuit de ruiter. Het sluiten van de hand gebeurt op het moment dat een paard verzet pleegt. De spanning op de hand ontstaat door het voorwaartstredende achterbeen. het paard neemt dus zelf die spanning aan.

later in het stuk staat het er ook wel degelijk en het idee is goed maar het is jammer dat je dan daarmee begint.

Overigens is dit mijn mening. Ik ben er niet zo van om steeds te vragen met de hand, dat uitnodign zegmaar dit omdat het bij onkundigheid juist het achter de teugel lopen uitlokt. Ik vraag tot hij nageeft.
Ofwel ik sluit mijn hand tot hij nageeft
en dat nageven doet hij op het voorwaartsdrijvende been.

Ehmm, volgens mij zeggen jullie hetzelfde

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:50

Nee dus. Ik neem niet per definitie spanning op de teugel. Ik sluit mijn hand en rijd de spanning erop met mijn been