waarom met zweep en sporen rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rinde

Berichten: 823
Geregistreerd: 03-09-05
Woonplaats: Raamsdonksveer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:52

Mocca schreef:
Ik rij met zweepje om Amo's aandacht af en toe te vragen, en om hem bij te tikken als het nodig is.

Ik rij af en toe met sporen om mijn hulpen te verfijnen.


Amen !

Espoir_
Berichten: 1650
Geregistreerd: 09-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:39

Het is per paard verschillend. Als een paard sloom is moet ie miss wel meer krachtvoer ( niet altijd!) Maar dat is dus wel in mijn geval, maar aangezien de pony niet van mij is, heb ik daar helaas niks over te zeggen. Maar ik vind dat je in t M2 toch vaak wel sporen nodig heb, zo kan je ze net nog iets meer op t achterbeen krijgen..

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:58

Ik rijd met een klein spoortje omdat ik haar er dan net wat beter doorkrijg dan zonder. Alleen met dressuur rijd ik met een spoortje.

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:00

ik rij met een zweep om even zijn aandacht te hebben.
Als ik zonder zweep rij , dan loopt hij ook minder voorwaarts .
Meestal heb ik hem ook niet nodig maar heb ik hem er wel bij , want als ik hem weg doe dan wie die stinkert dat ik niks heb.
En dan gaat hij zachter lopen

marle_sheila

Berichten: 780
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:19

Ik rij ook met zweep omdat je soms dingen net iets beter kunt corrigeren met een klein tikje of alleen maar een kriebeltje, ook is het handig om af en toe de aandacht te vragen. Ik vind er niets mis mee om met zweep (of sporen) te rijden, zoalg je ze maar rehctvaardig gebruikt, dus alleen als het echt nodig is en dan op een zachte manier.

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:27

soms met zweep zodat ik ze extra kan aansporen als ze op buitenrit ergens niet langs durft...
sporen nooit (vind niet dat ik daarvoor mijn benen genoeg stil kan houden)

Jeaninee
Berichten: 871
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: leeuwarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:40

Ik rijd altijd met zweep, gewoon om de achterhand erbij te tikken. Ik gebruik hem niet altijd maar heb hem wel altijd bij de hand. Met sporen rijd ik niet, nooit gedaan ook. Mijn paard houd er niet van en ik weet ook niet of ik mijn benen wel stil genoeg houd voor sporen.

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:50

DunDijk schreef:
Ik rij met sporen om de hulpen te verfijnen.
En 1 keer per week rij ik met zweep, als ik met zweep rij zet ze in de overgangen net die achterhand er beter onder, en die ene keer met zweep rijden is goed voor een hele week


Ik doe precies hetzelfde qua zweep
Alleen rij ik niet altijd met sporen, ik gebruik ze alleen als ik weet dat ik die dag wat meer van hem ga vragen waarbij een meer verfijnde hulp nodig is.

Charles

Berichten: 7477
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Onder de sterren

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:56

IK rij met sporen omdat mn pony anders lui is en mijn kuiten niet sterk genoeg zijn om t zonder sporen op te lossen, als hij niet reageert gebruik ik mn spoor

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:43

Ik rijd negen van de 10 keer zonder zweep.
Sporen gebruik ik zowiezo niet want die heb ik niet nodig.
De zweep heb ik er alleen bij als ik merk dat ze een wat mindere dag heeft.
En dan gebruik ik hem alleen om haar allert te maken en als ze niet op mijn been reageerd.
Maar ik gebruik hem heel zelden.

Midget
Berichten: 488
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:04

Ik rijd meestal met zweep maar dat ligt aan de pony... sporen gebruik ik overigens niet

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:08

DunDijk schreef:
Ik rij met sporen om de hulpen te verfijnen.
En 1 keer per week rij ik met zweep, als ik met zweep rij zet ze in de overgangen net die achterhand er beter onder, en die ene keer met zweep rijden is goed voor een hele week


dit heb ik bij mijn pony ook een hele tijd gedaan! werkte echt goed!

en bij mijn paard spoorloos en zweeploos! hulpen verfijnen is nog niet zo nodig en voor een zweep is ze doodsbang

Jasia

Berichten: 6756
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:25

Ik reed op de manege altijd met zweepje, want ik reed op een moeilijke pony die bijna niet te houden was. Als je geen zweepje bij had (vooral de eerste paar lessen) was hij echt enorm gaan uit proberen, nu ook wel.. maar met af en toe een tikje ging dat wel over:)
De zweep was niet bedoelt om hem te slaan, maar af en toe een corrigerend tikje kan geen kwaad..

Nu heb ik een eigen pony, die voorwaarts genoeg is, en goed naar het been luistert, waardoor ik niet zo veel aan me teugels hoef te trekken , en waar ik mijn zweepje ook niet bij nodig heb.
Soms als ik in galop wil gaat ze niet in 1X en dan vraag ik even of iemand mijn zweepje aangeeft, en dan doe ik er niks mee, ik heb het alleen maar vast.
Dan gaat ze wel... wat is het toch een schatje


Met sporen rijden doe ik absoluut NIET!
Dat vind ik echt niks, ik vind dat een goede ruiter zijn of haar paard zonder sporen ook moet kunnen rijden.
Natuurlijk als je een jong dier heb is het af en toe wel makkelijker, maar hij/zij moet toch goed luisteren, met maar vooral ook zonder sporen!
En bij sommige wedstrijd paarden zie je gewoon dat er stukken haar afzijn o pde plaats van de sporen, echt zielig!
Oke, af en toe kan het wel, maar ik vind beter van niet


Groetjes Jasia

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:28

ik rij altijd met zweep maar gebruik hem nauwelijks .
sporen heel soms alleen als het echt nodig is mijn pony reageerd er niet echt veel meer op

ryannuh

Berichten: 507
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:32

Ik heb niks tegen tijden met zweep of sporen *als het rechtvaardig gebeurt tenminste* Maar zelf rijd ik altijd zonder.
Ik heb ze niet nodig dus waarom zou ik ze dan gebruiken?
Wil je meer van je paard vragen snap ik best dat je het gebruikt. Wij rijden alleen recreatief dus dan vind ik het niet nodig.

Charles

Berichten: 7477
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Onder de sterren

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:46

Jasia schreef:
Ik reed op de manege altijd met zweepje, want ik reed op een moeilijke pony die bijna niet te houden was. Als je geen zweepje bij had (vooral de eerste paar lessen) was hij echt enorm gaan uit proberen, nu ook wel.. maar met af en toe een tikje ging dat wel over:)
De zweep was niet bedoelt om hem te slaan, maar af en toe een corrigerend tikje kan geen kwaad..

Nu heb ik een eigen pony, die voorwaarts genoeg is, en goed naar het been luistert, waardoor ik niet zo veel aan me teugels hoef te trekken , en waar ik mijn zweepje ook niet bij nodig heb.
Soms als ik in galop wil gaat ze niet in 1X en dan vraag ik even of iemand mijn zweepje aangeeft, en dan doe ik er niks mee, ik heb het alleen maar vast.
Dan gaat ze wel... wat is het toch een schatje


Met sporen rijden doe ik absoluut NIET!
Dat vind ik echt niks, ik vind dat een goede ruiter zijn of haar paard zonder sporen ook moet kunnen rijden.
Natuurlijk als je een jong dier heb is het af en toe wel makkelijker, maar hij/zij moet toch goed luisteren, met maar vooral ook zonder sporen!
En bij sommige wedstrijd paarden zie je gewoon dat er stukken haar afzijn o pde plaats van de sporen, echt zielig!
Oke, af en toe kan het wel, maar ik vind beter van niet


Groetjes Jasia


Sorry maar wat jij zegt vind ik echt onzin sommige paarden zijn niet zo voorwaarts en fris als een ander paard dus dat heeft niets met goed rijden te maken! GP ruiters rijden ook met sporen, goede ruiters gebruiken sporen om hun hulp te verfijnen en de reactie van t paard te versnellen! En ja het paard moet goed luisteren en als daar een spoor bij nodig is om dat te bereiken is daar niets mis mee. Als een spoor verkeerd gebruikt word( constant prikken bijvoorbeeld) straft t paard diegene er op af door er niet meer op te reageren. Sporen zijn een soort zweep en moet je alleen gebruiken als t paard niet reageerd.

Sorry ik dat moest ik even kwijt

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:51

Ik rijd altijd met zweep.
Om de achterhand er een beetje bij te tikken, of om zijn aandacht weer te krijgen.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:28

Ga maar eens op mijn paard zitten zonder zweep
Hij is nu 17 en is manege paard geweest, daarna is hij naar een vrouw gegaan, waar die niet echt is 'aangepakt'. Toen ik hem net kreeg, was hij niet vooruit te branden. Hij was erg lui, omdat ie niet veel afwisseling kende. Door veel verschillende dingen met hem te doen (buitenrijden, springen, longeren en gewoon dressuren) kreeg hij meer zin in zijn werk. En ik was heel consequent in: duwtje met je been, 'schop', tik. Klaar, lopen. Nu gaat het supergoed, al rijd ik nog wel altijd met een zweep, om hem afentoe bij de les te houden.
Ik heb niks tegen de zweep.

desperado34
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:40

ik vind het zielig als je met alertwee te gelijk rijt ik vind je kan er beter maar een gebruiken want als je een zweep het dan kan je de rest tog met de bene oplossenik vind het zielig als je met alertwee te gelijk rijt ik vind je kan er beter maar een gebruiken want als je een zweep het dan kan je de rest tog met de bene oplossenik vind het zielig als je met alertwee te gelijk rijt ik vind je kan er beter maar een gebruiken want als je een zweep het dan kan je de rest tog met de bene oplossen

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:57

Ok een vraagje over de sporen en hun functie.
Waarom kan een paard de kleinste vliegen voelen en die irritant vinden en de kleinste beenhulpen dan niet?
Waarom hebben we sporen nodig als ze vliegen kunnen voelen :s

ineke_

Berichten: 1631
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Fryslan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:33

Ik rijd met zweep om af en toe de achterhand wat actiever te kunnen maken. Eerst was ze erg loperig op de zweep maar dat is nu helemaal verdwenen.

pepelover

Berichten: 25
Geregistreerd: 09-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:04

Ik rijd altijd op manegepaarden, en bij sommige paarden is het nodig om ze af en toe wat wakker te maken (een zweep).
Maar als het niet nodig is rijd ik niet met zweep.

Met sporen rijd ik sowieso nooit

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:52

Iemand bij mij in de les rijd áltijd met sporen. (Geen kleintjes, nee wel 3cm ofzo!) Ik vroeg aan haar waarom ze altijd met sporen rijdt. Omdat ze toch aan me schoenen zitten :S. Hoezo domme reden...

PaardenDroom
Berichten: 139
Geregistreerd: 28-05-06

Re: waarom met zweep en sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:50

Voor ik van mijn paard afviel reed ik altijd met een zweep, omdat ik het gewend was en zo had geleerd. In de achtmaanden die ik ondertussen al niet meer kan rijden heb ik veel (alternatieve) paardenboeken gelezen. Hieruit heb ik geleerd dat het ook anders kan, dus ik ben ook tegen het gebruik van sporen en zwepen, mijn grootse reden is dat je er geweld mee gebruikt, en lichaamlijk geweld is een van de grootse tekenen van innerlijke zwakheid.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:53

Ik rij met sporen om mijn hulpen te verfijnen en om haar in de zijgangen soms net wat meer haar achterbeen erbij te laten zetten. Zweep gebruik ik af en toe om de achterhand wat meer te activeren. En als ze hengstig is krijgt ze altijd 1 pets omdat ze anders gaat geilen op mijn been.