hulpteugels bij jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:42

Waarom gebruiken mensen bij het inrijden hulpteugels?
Daar ben ik wel eens benieuwd naar

En nog een vraagje; rijden jullie paarden vanaf het inrijden aan de teugel? En waaróm doen jullie dat dan? En wanneer beginnen jullie met galoperen? En waarom doen jullie dat dán?

Wat vinden jullie hiervan, dat mensen dit doen?

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:46

Tja ik vind hulpteugels zelf heel verkeerd bij het inrijden.. maarja dat is mijn mening! En jong paardje moet leren om op 4 benen gelijkmatig te lopen en moet zijn/haar evenwicht vinden.. daar moet je niet aan prutsen..

Als een paard vanzelf aaan de teugel komt, en dus naagefelijk is (en het paard zoekt je hand op) vind ik het goed! En ben ik er blij om. Ik zal zelf nooit op zo'n jonge leeftijd me paard perse 'aan de teugel' willen rijden.. en meestal (niet altijd!!) is er ook een valse knik.. en is het paard totaal niet naageefelijk en volgt de hand ook niet.. Met galoperen vind ik gewoon als het paardje er klaar voor is..

_Maggy_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Nijverdal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:47

hulpteugels bij jonge paarden vind ik niet zo goed
ik vind dat ze hun hoofd NOG even mogen gebruiken om hun evenwicht te zoeken. En als ze er klaar voor zijn om aan de teugel te lopen, laten ze het merken. Door het bit op te zoeken, vanaf dat moment heb ik zoiets van ja.. nu kun je beginnen met aan de teugel te rijden. want dan hebben ze hun evenwicht te pakken.
hetzelfde met galoperen. dat vind ik dat je dat ook pas kunt doen als je merkt dat ze de evenwicht in draf zo'n beetje hebben gevonden

( maar dit is mijn mening andere denken er weer anders over.. )

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:29

Bij jonge paarden gebruik ik hoogstens een martingaal, verder geen hulpteugels.
Of ik jonge paarden 'aan de teugel' rijdt ligt aan het paard, meeste paarden lopen vanzelf al wat naar beneden op het moment dat je er een paar keer op hebt gezeten. Ze zoeken zelf aanleuning. Dit hoeft niet helemaal in de krul te zijn, maar meestal lekker met het neusje eruit.

Galop kun je meestal vrij vlot erbij gaan pakken, gewoon in de bocht voor het rechte stuk aangalloperen, dat werkt meestal het best, in de galop alleen maar voorwaarts rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:22

ik ben met mijn 3 jarige bezig, maar er heeft geen hulp teugel aangehangen en zal ook niet gebeure.
Ik werk met de dubbele longe en zo leer ik haar ook nagevelijk te worden door op eigen benen te lopen en goed onder de massa te plaatsen etc.

Arwennn

Berichten: 2061
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:28

ik heb mijn pony nooit met hulpteugel gereden.. ze wordt nu over 2 maanden 5.. maar ik moet wel zeggen dat ik het moeilijk vond om haar laag te rijden.. ze had heel erg haar hoofd in de lucht en drukte haar rug weg.. maar toch leer ik het haar liever zelf dan dat ik er een hulpteugel aan gooi.. en het gaat nu aardig goed.. ze heeft haar hoofd nooit meer zo heel hoog.. perfect doet ze het nog niet.. maar daar komt wel vooruitgang in..
Galloperen.. tsja dat zou ik ook doen als het paardje er klaar voor is..

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:32

Wij gebruiken alleen een hulpteugel bij het longeren van jonge paarden.
Maar wel heel vrij.
En niet meteen de eerste paar x.
Ze kunnen hun neus er nog makkelijk uit doen, maar het nodigt wel uit om met het neusje naar beneden te gaan!
Galloperen doen wij dag 1 als we los erop zitten zonder lijn.
We gaan er vor het eerst op in de paddock.
Die is 20 bij 20m.
We is trouwens een vriendin, ik help haar.
Maar ze zit er de eerste keer amper 10 minutjes op. doet een gollopje links en rechts paar x overgangetjes naar de stap en draf..
stukje sturen (heel simpel allemaal hoor)
We hebben dan nog een leren halster over het hoofdstel met teugels eraan.
Zodat als je bijvoorbeeld een paard iets terug wil nemen je nog niet de eerste paar x in de mond zit.
Na een paar x pak je steeds meer de teugel aan het bit.
En gaat het halster weg.
eigenlijk hebben we er zo nooit problemen mee gehad en altijd paarden die niet bang zijn en heel simpel rond lopen.

Eigen paarden nemen we heel veel tijd voor die hoeven niet binnen 4 weken zadelmak te zijn, maar klanten willen vaak hun paard binnen 4 a 6 weken weer terug hebben en mak en dan moet je helaas wat sneller zijn.
Dat vind ik wel jammer, want ze doen zoveel indrukken op en dat kost best veel tijd om te verwerken.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:37

Ik gebruik bij het inrijden nooit hulpteugels, ben er ook geen voorstander van. Zolang je paard zijn balans nog niet heeft gevonden vind ik dat hij zijn hele lichaam moet mogen gebruiken om die te vinden.
Ik rijd mijn paard ook niet vanaf het begin aan de teugel, om dezelfde reden als hierboven. Ik wil er eerst een stuur op hebben en hem op eigen benen laten lopen.
Galop doe ik wel zo snel mogelijk, hoe vaker je dit doet hoe snller ze hier de spieren voor krijgen en hoe makkelijker het wordt.

Ik longeer trouwens wel met 'hulpteugels' (pessoa) omdat een paard dan toch een goede houding aanleert en daar zijn balans in kan vinden zonder dat een ruiter hem uit balans kan brengen.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:42

Lotte1990 schreef:
Ik gebruik bij het inrijden nooit hulpteugels, ben er ook geen voorstander van. Zolang je paard zijn balans nog niet heeft gevonden vind ik dat hij zijn hele lichaam moet mogen gebruiken om die te vinden.
Ik rijd mijn paard ook niet vanaf het begin aan de teugel, om dezelfde reden als hierboven. Ik wil er eerst een stuur op hebben en hem op eigen benen laten lopen.
Galop doe ik wel zo snel mogelijk, hoe vaker je dit doet hoe snller ze hier de spieren voor krijgen en hoe makkelijker het wordt.

Ik longeer trouwens wel met 'hulpteugels' (pessoa) omdat een paard dan toch een goede houding aanleert en daar zijn balans in kan vinden zonder dat een ruiter hem uit balans kan brengen.

En dat nageven komt vaak vrij vlot vanzelf.
Meestal komen de paarden na een paar x al vanzelf na beneden en dan laten we ze gewoon de hand volgen.
Doen ze hun neusje weer de lucht in dan doen ze dat lekker.
Als ze wat meer balans en ervaring krijgen vragen we ze vrijblijvend neerwaards..
Dus gewoon lekker voorwaards rijden.. paard volgt hand, je beloond paard.
Doet paard de neus weer de lucht in nodig je hem weer uit om naar beneden te gaan.
Meestal snappen ze dat vrij snel en gaat het eigenlijk vanzelf.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:44

Ik longeer met bijzets en gogue (al naar gelang het paard) vanaf het moment dat hij het longeren kent (op de cirkel blijven, stemcommando's) maar ook allemaal losjes, meer de aanmoediging om de lagere regionen eens op te zoeken met zijn neusje dan dat hij in de krul wordt getrokken, rijden zonder.

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:49

eerst lekker longeren zonder bijzet,en daarna dermee zodat ze al leren ontspannen en lekker over de rug gaan lopen,dan pas erop,paard hoeft dan niet na te geven alleen simpel weg op 4 benen te lopen,na een poosje gaan ze vanzelf wel je hand opzoeken en zo werk je der dan rustig in door

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:22

ik heb een tijdje een elastiek gebruikt bij het rijden van de 3 jarige. gewoon als ondersteuning erbij. het woord zegt het al HULP middelen, dus ze zijn ter ondersteuning van zowel ruiter als paard. sinds december heb ik er eigenlijk geen heulpteugels meer aangehad, en heb nooit problemen ondervonden of ik ze eraf haalde of erop deed.
ik vind hulpteugels juist bij de basis goed, liever die dingen juist gebruiken dan via de hand en benen creatieve oplossingen bedenken

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:13

Dat ligt aan het paard. In principe niet, maar ik ben nu met 1 bezig die als 3 zadelmak is gemaakt paar maandjes gereden en toen gestopt ivm veulen en ocd operatie. Daar ben ik een paar week geleden weer mee begonnen (wordt 5 dit jaar, maar is dus nog niks meegedaan) Nou die had wel praatjes gekregen hoor. Helemaal niet erg maar wat ze Kop omhoog en hard wegrennen, kijkerig en schrikkerig. Daar heb je dan geen controle over.
Ik heb er nu een slof bij om en dat werkt perfect. Ik rijdt op mijn teugel maar als ze omhoog wil komen werkt ie in en heb net even iets meer te vertellen. Voor de rest gebruik ik de slof niet. Dier is erg fijn in de mond en dat wil ik graag zo houden dus liever die slof een paar weken er aan dan een boel getrek van mijn. Als de hulpen er straks goed op zitten gaat de slof eraf.
Maar dat is het probleem wel praatjes maar er zit nog geen rem of wat dan ook op

nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:35

ik rijd mijn drie-jarige, nog niet zo heel lang zadelmak, met gogue....wij vinden dit een hele vriendelijke manier om het paard te leren lopen op zijn eigen benen, zo stoor je paard niet in zijn mond... en kan hij ongestoord voorwaarts neerwaarts gaan... ieder zijn eigen mening, ik heb al meegekregen n.a.v. een pas geopend topic dat hier op bokt veel tegenstanders zijn van de gogue of andere hulpteugels
en galloperen heb ik met de mijne vanaf het begin gedaan... hij bied het aan, dat straf ik dan maar niet af!

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:04

Ik vind dat het allemaal per paard bekeken moet worden. Wat ik wel belangrijk vind, is dat het paard moet leren lopen op zijn eigen benen.
Als een paard (zoals hierboven ook wordt vermeld) aanbiedt om iets te doen, zou ik daar persoonlijk ook gebruik van maken.

Zie het als een cadeautje van je paard dat je er zomaar even bij krijgt!

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:16

ik vind hulpteugels als je een paard aan het inrijden ben, echt niet kunnen. Wel vind ik het een uitzondering als een paard zo gek is en alle kanten opvliegt dat je er dan een martingaal aandoet(of een slof)
En echt aan de teugel rijd ik jonge paarden niet. Wel dat ze mijn hand op gaan zoeken.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 18:59

AnnemiekvM schreef:
Ik vind dat het allemaal per paard bekeken moet worden. Wat ik wel belangrijk vind, is dat het paard moet leren lopen op zijn eigen benen.
Als een paard (zoals hierboven ook wordt vermeld) aanbiedt om iets te doen, zou ik daar persoonlijk ook gebruik van maken.

Zie het als een cadeautje van je paard dat je er zomaar even bij krijgt!

maar als een pony schrikt, dan galopeerd, of draaft hij ook weleens weg, laten jullie hem dan ook door galoperen/draven?
ik zou het persoonlijk niet doen maargoed

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:09

Ja gewoon laten drafen of galoperen en later rustig en ontspannen terugnemen. Schrikken kan altijd gebeuren en juist dan is het zaak om niet in de ankers te gaan want dat wordt voor het dier niet makkelijker op en kans op stres in dan des te groter. Du s gewoon laten gaan dit wordt vanzelf minder. Zo niet zijn ze aan het mieren en moet ie er eens van langs hebben

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 03:03

met longeren gebruik ik altijd al een pessoa, das standaart bij mij, waarom? door de juiste inwerking van de pessoa longeer hulpteugel leert het paard zich volledig door de rug te onspannen.

met het inrijden verder onder de man? absoluut geen hulpteugels. zijn ze al wat verder? dan wil ik er nog wel eens een slofteugel omgooien. Ik ree eerder een ferro hengst 3 jr van bekant 180 m. die ging op een gegeven moment met mij aan de loop toen die te weten kwam hoe sterk die wel niet was, hij heeft een soepel mondje maar zodra je ook maar iets buiging vroeg (een volte draaide) brak die extreem uit, en vaak ook met flinke bokken erbij. niet dat het me wat intresseerd want als ik val val ik toch wel. nadat we zijn tanden volledig hadden laten doen, was het probleem nog niet opgelost. doormiddel van 1 keer per week op de juiste manier de slof te gebruiken is die van het probleem af. maar verder, nee ik ben zowiezo tegen hulpteugels onder het dressuurmatig rijden.

Isabella_
Berichten: 4309
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Nijkerk

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:05

mijn pony waar ik op rijd (6 jaar net gecastereerd en beleerd)
heeft nog iets van een hengst.
gebruik alleen met longeren bijzetjes.
ik heb hem nog niet aan de teugel, vind ik nu nog niet goed omdat hij eerst goed moet lopen en recht,hij gaat er soms vandoor maar bijna nooit bij mij, ik heb een band met hem opgebouwd nu laat hij alleen geen anderen meer op zijn rug dus daar moeten we nog uit komen.
als hij er vandoor gaat dan moet hij ook gewoon door galoperen zegmaar.
ik maak wel galopjes maar niet super veel.
alleen bijzetjes dus met longeren binnenkort aan de pessoa proberen omdat hij zich dan in de rug ontspant.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:54

met longeren durf ik wel eens bijzetteugels te gebruiken, en op wandeling heb ik altijd een martingaal om. Dit omdat ze als ze schrikt haar hoofd in de lucht gooit en wegrent zo hard ze kan. Op deze manier heb toch net iets meer te zeggen.
Tijdens het gewone rijden blijven hulpteugels zo ver mogelijk uit m'n buurt.

S_a_n_n_e
Berichten: 62
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:59

met het inrijden zou ik persoonlijk zelf geen hulpteugels gebruiken. Met longeren daarin tegen dan weer wel.
een jong paard zal vaak vanzelf wel in je hand vallen, dus echt een precies moment wanneer je je paard aan de teugel kan gaan rijden is dan niet aan de orde...

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:29

Intressante discussie, ik blijf van mening dat je sommige hulpteugels niet zomaar gebruikt (bijv. een slof)...Er zijn veel hulpteugels maar te weinig mensen die er echt verstand van hebben. We hebben hier wel een pension paard gehad die in het verleden op slof is aangereden en door gereden, triest als zo`n jong paard al jong verpest en verleten is.

Die keren dat ik ooit met een hulpteugel gereden heb in 19jaar tijd is op 1 hand te tellen...veelal gebruikte ik ze maar even (martingaal en 1enkele keer een slof) en wanneer het goed ging waren ze dan ook niet meer nodig. En nee ik ben geen perfecte ruiter of rij hoog in de wedstrijden....

Joosh
Berichten: 246
Geregistreerd: 08-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:13

Ik vind hulpteugels niet kunnen bij een jong paard. En aan de teugel dat komt vanzelf, daar moet je je niet te erg op focussen in het begin vind ik. Sommige paarden zoeken meteen al die aanleuning, maar anderen doen dat niet.
Gewoon de tijd geven dus, komt vanzelf...

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:34

Ik vind het wel kunnen, waarom niet bij een jong paard en wel bij een ouder? Tja, daar heb je dan weer zoiets ..
Wij doen bij het inrijden van de jonge paarden, eenmaal ze het longeren goed kennen een rekkertje eraan, zodat ze hun rug gaan ontspannen, hun rugspieren uitrekken.
Niets mis mee toch? Het is zelfs goed.
En van dat aan de teugel lopen, zolang het maar op de goede manier is , niets op tegen.
Maar ze moeten wel op hun eigen benen lopen en je hand volgen, anders is het denk ik beter als ze met hun neus in de lucht lopen.
Das mijn mening