Boek over moderne dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Boek over moderne dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 15:48

Hoi,

Sinds begin dit jaar heb ik les van Theo Hanzon die het systeem van Anky toepast in zijn lessen. Spreekt me erg aan en het is ook lekker simpel en logisch (sorry niet blond }> ). En nee het is niet alleen LDR!

Nu ben ik ook wel een boekenfanaat en heb diverse boeken over klassieke dressuur, maar heb nog niets kunnen vinden over moderne dressuur. Wie weet iets in deze sfeer? Qua rijden lijkt het veel op western (reining) vind ik.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:52

Ik ben wel erg geintresseerd in wat dan precies de moderne dressuur is

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 11:23

Feitelijk is het heel simpel, je vraagt iets en dan blijft je paard het doen tot dat jij een ander commanda geeft. Bij voorbeeld je vraagt draf, dat doe je overigens door met twee benen tegelijk aan te tikken/drukken met je kuit en hand ontspannen anders rem je tegelijkertijd. In het draven bepaal je wat er onder je gebeurt, loopt het paard niet nageeflijk, dan twee handen breed laag weerstand bieden, zodra het paard nageeft, dan weer netjes naast elkaar naast de schoft. Komt het paard terug op deze actie, dan gelijk twee benen eraan naar voren, gaat het paard harder hierdoor, dan met twee handen iets terugremmen. Alles gaat dus ook met twee handen en met twee benen. Uitzondering is het aanspringen in galop, dan met je buitenbeen aan laten springen, binnenbeen doet niets en handen zijn gewoon ontspannen. Eenzijdige kuitdruk gebruik je alleen voor zijgangen. Tempo bepalen in galop is ook weer twee benen of twee handen.

Mijn paard rijd ik nu sinds januari volgens dit systeem en ze is nog jong, net vier en loopt hier super op. Tuurlijk loop ik ook tegen problemen aan als te stug, te veel op de voorkant, niet aan het been, maar met bovenstaande werkwijze kom ik er altijd uit.

Ik vind het een eerlijke manier van rijden en die ook uitstekend werkt voor het paard.

Beetje helder?

Dus geen binnenbeen en buitenteugelverhaal meer, maar gewoon simpel en doeltreffend.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:58

Ik heb het idee dat dit hetzelfde is als de klassieke kunstjes dus ik zie het verschin niet. Daarom vroeg ik het je ook even. Het enige verschil is wellicht dat je je hand breed zet maar dat is denk ik meer een verschil per instructeur.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:16

Ik zie het verschil ook niet?
Het 'trapsysteem' herken ik uit het boek van Tineke Bartels, misschien dat je daar mee uit de voeten kunt.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 12:56

Als het dan hetzelfde is, waarom remt vrijwel iedereen dan af met been erbij? is volgens mij toch wel essentieel verschil. Modern zoals ik het leer is of remmen of gasgeven en nooit tegelijk, wel kort na elkaar, maar heel duidelijk een commando geven.

Klassieke dressuur vraagt veel meer actie van de ruiter en ook eenzijdige handhulp en meedrijven in de tact van het paard. Dat doet de moderne dressuur dus niet. Geen binnenbeen buitenteugel verhaal en ook niet aanspringen op binnenbeen bijvoorbeeld in galop. Ik zie de verschillen overduidelijk, dus wellicht leg ik het niet goed uit. Boek van Tineke Bartels heb ik al jaren, maar die ent weer op klassiek

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:43

Nog nooit gehoord dat er in de klassieke rijkunst in de tact gedreven moet worden. Kijk maar eens op de site van David de wispeleare. Ook in de klassieke dressuur moet een hulp genoeg zijn. Ook moet paardrijden voor luie mensen zijn. Je moet niet constand als een dolle aan het werk zijn maar ontspannen en los op het paard zitten. Een bocht rijd ik op buitenteugel buiten been.
Druk op twee teugels hetzelfde! als je in de overgangen niet voorwaarts drijft dan valt het paard uit elkaar en zal hij niet goed ondertreden. Remmen doen je met je zit. Je zet je paard stil door jezelf rechtop te zetten en niet door aan de teugel te trekken. ben benieuwd hoe jij afremt. Alleen met je hand?
De klassieke rijkunst gaat juist uit van correctheid van de hulpen en duidelijke commando's. Ik zie nog steeds geen verschil.
Misschien moet ik anky eens mailen om te vragen wat het verschil is met haar methode en de klassieke rijkunst. Wellicht dat ik het dan begrijp.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:05


Palhaço

Berichten: 1587
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:23

oosterhoff schreef:
Ik ben natuurlijk even verder gaan kijken op google:

Lees het volgende artikel even, ik zou het leuk vinden als je daar nog een reactie op geeft.

http://www.doma-artistica.nl/Klassieke_en_de_moderne_dressuur_Revista_oktober_2004.doc


heel interessant dat stuk! ik heb van een modern iemand les gehad (Anky van Grunsven) en van een klassiek iemand (David de Wispelaere)
bij beide mensen moest ik het paard zichzelf laten dragen en op lichte, eenvoudige hulp voorwaarts laten gaan.. etc. etc. ik merk dat er eigenlijk weinig verschil is.. je wil ze actief voor het been en dat het paard op ene bijna onzichtbare hulp goed reageert... je wil ze op de achterhand hebben en mooi opgericht... en af en toe even wat lager instellen...
ik ben het eens met het stuk dat door Nuno Oliveira .. dat laatste stuk vooral over dat slechte en goede dressuur... ik vind wel dat wat hij schrijft klopt...


(offtopic : oosterhoff, je onderschrift is verlopen )

Anoniem

Re: Boek over moderne dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:31

pantarhei schreef:
Geen binnenbeen buitenteugel verhaal en ook niet aanspringen op binnenbeen bijvoorbeeld in galop.


Dit is ook niet waar. De rechterhand van Richard Hinrichs (Duitse Klassieke meester), hoe heet ze ook alweer Ruth geloof ik, die heeft een boek geschreven dat over galop en de galophulpen gaat.
Daarin zegt ze ook dat er eigenlijk geen vaste beenhulpen voor galop zijn. De een springt aan op het binnenbeen, de ander springt aan door het achterbeen wat naar achteren te verleggen.
Hoe je het doet maakt dus in principe niet uit, als de overgang maar correct is en het paard vanuit de lossigheid wegspringt.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Boek over moderne dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 07:50

Citaat:

Dit is ook niet waar. De rechterhand van Richard Hinrichs (Duitse Klassieke meester), hoe heet ze ook alweer Ruth geloof ik, die heeft een boek geschreven dat over galop en de galophulpen gaat.
Daarin zegt ze ook dat er eigenlijk geen vaste beenhulpen voor galop zijn. De een springt aan op het binnenbeen, de ander springt aan door het achterbeen wat naar achteren te verleggen.
Hoe je het doet maakt dus in principe niet uit, als de overgang maar correct is en het paard vanuit de lossigheid wegspringt.


Tja, je kunt ze natuurlijk ook op een kriebeltje op de schoft leren aanspringen. Volgens mij wil Theo het graag al in een verre voorbereiding op de wissel. Overigens als je paard bij het aanspringen terugkomt in tempo, dan gelijk beide benen eraan om weer voorwaarts te rijden.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 08:00

oosterhoff schreef:
Ik ben natuurlijk even verder gaan kijken op google:

Lees het volgende artikel even, ik zou het leuk vinden als je daar nog een reactie op geeft.

http://www.doma-artistica.nl/Klassieke_en_de_moderne_dressuur_Revista_oktober_2004.doc



he leuk stukje, waar ik me helemaal in kan vinden. Toch is de wijze van lesgeven van Theo echt anders dan alle andere van wie ik les heb gehad. Vorig jaar nog tijd les gehad van Andre Zeeman, die lest zelf weer bij Coby van Baalen en hoewel ik daar hele goede stukken in vind zitten, heb ik de indruk dat het bij Theo allemaal nog simpeler en eenvoudiger kan.
Zoals in je link gesteld, is het verschil inderdaad niet zo groot.

Oosterhoff:
Wellicht kun je eens tijd vrijmaken op woensdagmiddag en zien wat we doen? Je woont toch in Rotterdam?

Ik heb overigens vorig jaar ook les gevolgd bij David de Wispelaere met een paard dat van nature erg op de voorhand duikelt. Hij wilde dat graag oplossen vanuit de beweging terwijl bij haar het beter werkte om eerst balans en dan beweging te vragen omdat ze anders nog dieper met de neus naar beneden duikelde. Het nadeel van hem vond ik zijn zachte stemvolume, ik ben een beetje omgevingsdoof en als er dan randgeluiden zijn, dan versta ik het gewoon niet meer. De helft van zijn aanwijzingen kon ik gewoon niet verstaan, dat was wel jammer. Hij werkte overigens wel aan de goede stukken.

Verder vind ik Hamminga ook een echte topper, die weet ongeacht het niveau, altijd een hoop vooruitgang te creëren.
Ach wellicht is het net zo als met artsen, de laatste is altijd de beste?

Ik wil nog graag een keer les volgen van Wim Vonck en van Nelly Abbeness, gewoon om eens te proeven van hun kennis en kunde.

Ook rijd ik graag bij Petra Rossler, die combineert diverse rijstijlen en haalt daar goede gymnastische oefeningen uit. helaas komt zij niet vaak in de buurt van Rotterdam.


Wel leuk om zo eens discussie te voeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:43

Heb je les gehad van Andreetje Zeeman? Is hij weer terug uit Australië?
Vroeger toen ik nog jong was heb ik les van hem gehad op de manege. Ik vond hem echt een van de leukste instructeurs!

Ik les zelf bij een man die traint bij Richard Hinrichs en ook goed bevriend is met Arthur Kottas. En ook met Emiel Voest.

Deze man heeft heel veel kennis en ervaring en is niet zo'n bekende. Dat vind ik weer heel fijn. De naam bij wie je lest doet er niet toe. De manier waarop les gegeven wordt en het resultaat wat bereikt wordt vind ik veel belangrijker.