Inrijden zonder hulp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Inrijden zonder hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 08:50

Vraagje: zijn hier mensen die paarden inrijden zonder hulp? Ik heb voor een handelsstal al meerdere paarden ingereden, maar altijd met hulp, dus iemand die hem vasthoud als je opstapt en longeert als je begint met rijden.

Ik kan nu eindelijk beginnen met mijn pony. Hij wordt volgende week gecastreerd dus zal ik weer een tijdje rustig aandoen, maar daarna ga ik het allemaal weer oppakken. Ik heb eigenlijk niemand in de buurt die voldoende ervaring heeft om me te helpen dus ik ben nu alleen bezig.Ik vraag me af of er meer mensen zijn die het zonder hulp moeten doen, en of er nog nadelen aan kleven.

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Re: Inrijden zonder hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:54

Ik zou met name toch kijken voor hulp die de pony vasthoudt als je er de eerste keren op gaat. Lijkt me wel zo veilig!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:04

Als je een jong paard gaat berijden zou ik altijd aanraden iemand erbij te hebben. Ze kunnen aan de longe nog zo braaf lijken sommige klappen al achterover als je maar naar de beugels wijst. Alleen opstappen gaat denk ik al niet eens lukken.

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:08

Bij mij is er meestal wel iemand aanwezig!! Ik rijd nu ook nog zonder zadel, een paard is een vluchtdier, en stel hij vlucht ben je er ook zo weer af!!

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:15

Tjah, het is ook maar net hoe mak de pony is. Ik zou het zelf wel een stuk handiger vinden als er iemand bij is die even je pony vasthoudt en met hem meeloopt enz. als je er voor de eerste keren op zit. Maar als je pony zo mak is dat het hem eigenlijk niets uitmaakt is dat niet noodzakelijk. Ik vroeg me alleen af hoe je hem dan leert dat been geven lopen is? Of kent hij de commando's al goed? Want dan is het al een stuk makkelijker..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:18

heel onverstandig om het alleen te doen. ik doe mijn hele leven niks anders en ik ben altijd met zn tweeen.

Stel je gaat er naar naast.........

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:21

Ik zou het de eerste paar keer altijd met iemand erbij doen!
Je kunt er zo afkletteren, en het paard snapt er nix van als jij opstapt, dus het lijkt me handig als iemand hem vasthoud om hem te kalmeren enz....

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: Inrijden zonder hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:23

Ik ben nu ook bezig met een jonge pony..
ik longeer hem wel alleen omdat er niemand bij kan zijn maar er is altijd iemand op stal als ik bezig voor het geval dat

als ik verder ga zoals opstappen heb ik wel iemand nodig zonder wil echt niet

silvy
Berichten: 93
Geregistreerd: 28-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:23

ik denk dat het erg belangrijk is dat iemand je pony vanaf de grond kalmeert en helpt. tijdens het inrijden van mijn paard merkte ik dat mijn paard niet naar mij luisterde terwijl ik op haar rug zat maar naar degene die de longeerlijn vasthield. dat was ze immers gewend. na een weekje snapte ze het principe en kon ik alleen met haar door de bak heen stuntelen maar zeker de eerste paar keer even hulp regelen. groetjes silvy

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:25

Ik heb met wisp een super band, dus bij mij is opstappen nooit een probleem geweest!! Bij ons is er wel iemand voor als ik val en ik lig daar (ook iemand die verstand heeft van inrijden) maar die hoeft me echt niet vast te gaan houden!! En kiwiko u rijdt paarden voor andere mensen in en de meeste paarden kunt u niet eens of niet goed, en ik wisp al 2 jaar, dus daar verschilt het ook wel eens in!!

Die man die bij mij altijd is, die zegt simpel, doe je best, vroeger had ik ook niemand die me aan een lijntje braaf mee nam. Als het paard er klaar voor is doet ze het vanzelf, althans wisp.

SuMii
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:26

Het verschilt per paard denk ik. Bij mij iig wel. Het is natuurlijk het veiligst en meest verantwoord dat er iemand in de buurt is voor het geval er iets gebeurt.
Maar bij sommige paarden vindt ik het fijner werken het alleen te doen omdat er dan meer vertrouwen en minder spanning bij mij en het paard is, sommige weet je echt niet wat ze gaan doen en dan is hulp toch wel erg handig! Maar zorg ervoor dat er wel altijdiemand in de buurt is, ook al helpt deze niet direct.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:12

Ik heb ook geen ervaren hulp bij mijn eigen paard die me elke dag kan helpen en ik vind het wel fijn om een vast persoon te hebben. Daarom laat ik mijn vriend als niet-paardenman straks vasthouden als ik erop klim. We hebben al gehangen en hij bleef wel staan maar werd erg gespannen dus ik vind het belangrijk dat het in alle rust en ontspanning gebeurt en dat gaat echt niet als ik erop moet klauteren terwijl het paardje steeds wegspringt. Het kan maar een keer goed fout gaan en je bent maanden bezig om te corrigeren!
Als je geen opstapje hebt zul je sowieso een beentje moeten krijgen van iemand natuurlijk

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:56

Ik heb 1 keer een welshje ingereden .. de ramp van de stal om het zo maar te zeggen . was een enorm kreng ... Ik was ook blij dat er toen iemand aanwezig was

xxchrissyxx
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Inrijden zonder hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:01

Ik zou ok gewoon iemand zoeken die erbij is.
Als er dan iets gebeurt ben je niet alleen
Kijk er kan altijd wel iets gebeuren maar als je net met een paard begint zou ik er tog iemand bij willen hebben. Iemand zonder ervaring kan tog ook gewoon een paard vasthouden.

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 16:05

@Urielle: ik heb gelukkig een klein maatje, dus ik kan wat makkelijker opstijgen als op een KWPN-er

Ik ben het heel erg met jullie eens dat je het best een ervaren hulp erbij kan hebben. Die heb ik echter niet. Punt. Ik heb altijd op grote stallen gereden, en daar is altijd wel iemand die even kan helpen. Maar ik sta nu met mijn pony's bij mijn ouders en ik ken geen ervaren mensen in de buurt. Iemand inhuren zie ik ook niet zitten aangezien ik elke keer minder dan 10 minuten bezig ben, en om daar iemand van ver voor te laten komen vind ik een beetje sneu. Ik ben mijn zusje van 15 aan het leren longeren, zodat zij me later kan helpen, maar ik vertrouw haar geen jong paard toe waar voor het eerst iemand op gaat. Als hij aan de kletter gaat houd zij hem toch niet. Verder heeft mijn vader hem een keer vastgehouden met opstijgen, dit ging eigenlijk alleen maar slechter, toen ging hij een beetje lopen draaien. Daarom probeer ik het dus alleen.

We doen alles in volledige rust. Ik longeer nooit eerst van te voren, terwijl ik dat bij ieder ander paard wel altijd heb gedaan. Hij is rustiger en let beter op als ik niet heb gelongeerd. Ik zadel hem dan gewoon op en stap wat rondjes ernaast tot hij weet dat we aan het "werk" zijn, en dan stijg ik op. Ik ben heel rustig begonnen, in het begin alleen voet in de stijgbeugel, nu kan ik al gewoon opstijgen, ik hoef niet voorzichtig te doen ofzo, hij blijft keurig staan. Dan ga ik op zijn rug liggen en een beetje krabbelen en kletsen tegen hem. En dan laat ik me vallen. Dat doe ik dan een keer of 5 en dan is hij klaar. Hij vind het allemaal best. Dus in dat opzicht maak ik me niet zo druk. Hij luistert trouwens super naar stemhulpen, aangezien ik al eerder was begonnen met beleren in het tuig. Ik oefen trouwens alleen als er iemand in de buurt is!


Het gaat veel langzamer op deze manier, als ik goede hulp had gehad dan had ik nu al kunnen rijden, maar ik heb alle tijd en ga nooit over de grens dat hij zijn concentratie verliest. Ik ben op Bokt toch ook wel mensen tegen gekomen die het alleen deden. Vandaar mijn vraag, maar tot nu toe heeft er niemand gereageerd die het alleen moet stellen. Misschien moet ik dan toch iemand gaan trainen . Ik vind het alleen lastig want als iemand daar geen ervaring mee heeft heb ik er ook niet echt vertrouwen in dat iemand op het juiste moment kan ingrijpen, mocht dat nodig zijn.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:47

Ik zat met hetzelfde probleem. Ik heb mijn paard echt geleerd dat mijn vriend degene is die alleen vasthoudt en dat ik degene ben naar wie geluisterd wordt. Dus als ik ho zeg, of ik er nu naast sta of achter sta of niet zichtbaar ben, dan is het ho ook. Ik hoop daar mijn profijt van te trekken. Zo te horen ben je er al aardig ver mee gekomen. Ikzelf heb vooral schrik voor het opstijgen met beugels dus ik ben zelf al bezig geweest om een stoel ernaast te zetten en daarop te staan springen en gek te doen zodat hij eraan went dat ik boven hem rare dingen doe. Ik hoop dat ik dan zo kan opstappen. De tijd zal het leren Maar zonder iemand die vasthoudt durf ik toch niet aan hoor!
Gelukkig is mijn vriend heel erg rustig en dat brengt hij toch ook wel over op ons zwartje.

leOnie__
Berichten: 166
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: peerdenstal:P

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:49

ik heb er 2 van mijn buurman ingereden, maar dat waren kleine pony's van 1.30 ong. nu laat ik mijn paard van 3 laat ik inrijden in eibergen by laurens beuzink

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 17:20

Urielle schreef:
Ik zat met hetzelfde probleem. Ik heb mijn paard echt geleerd dat mijn vriend degene is die alleen vasthoudt en dat ik degene ben naar wie geluisterd wordt. Dus als ik ho zeg, of ik er nu naast sta of achter sta of niet zichtbaar ben, dan is het ho ook. Ik hoop daar mijn profijt van te trekken. Zo te horen ben je er al aardig ver mee gekomen. Ikzelf heb vooral schrik voor het opstijgen met beugels dus ik ben zelf al bezig geweest om een stoel ernaast te zetten en daarop te staan springen en gek te doen zodat hij eraan went dat ik boven hem rare dingen doe. Ik hoop dat ik dan zo kan opstappen. De tijd zal het leren Maar zonder iemand die vasthoudt durf ik toch niet aan hoor!
Gelukkig is mijn vriend heel erg rustig en dat brengt hij toch ook wel over op ons zwartje.


Ja dat is wel een goede tip denk ik, om iemand te instrueren niet teveel te doen en een beetje op de achtergrond te blijven, want ik merkte dat mijn pony nogal afgeleid was doordat er iemand anders (in dit geval mijn vader) bijstond. Ik denk niet dat ik mijn vriend zover krijg, maar mijn vader wel. Alleen is hij veel te bang dat er iets met mij gebeurt zodat hij ook een beetje gespannen wordt, maar dat moeten we maar oefenen dan.

Dat van die stoelen herken ik wel haha! Ik oefende ook met opstijgen door heel hard naast hem en tegen hem aan te springen, ziet er een beetje vreemd uit maar het werkt! En ik heb het voordeel dat hij niet zo groot is (ong 1.45m). Ik ben grote paarden gewend dus hier kom je met een klein beetje afzetten gemakkelijk op zonder teveel te gaan hangen aan één kant. Ik ben echter nog wel een beetje huiverig om mijn been echt eroverheen te gooien, hij is nu hardstikke braaf maar ik ben ook niet meer z'n held als vroeger en ik wil bokpartijen zoveel mogelijk voorkomen.

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:23

Die van ons is wat groter, en die heb ik nu al geleerd om naast het hek te parkeren en dat ik er zo op klim en dan kan ik er zo opspringen zonder dat die het vreemd vind of een poot verzet!

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:47

lijkt me tog wel een veiliger idee, ook dat het paard gewent is dat jij naast hem staat en nu ineens komt alles vanaf iets wat boven hem is en niet ziet..

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 17:54

Dat ik op hem lig vind hij niet erg, maar we stappen nog niet. Dat gaat wat moeilijker omdat ik dan ook niet in balans ben qua gewicht (als ik erop hang). Daar zal ik dus eerst echt voor moeten kunnen zitten.

Joosh
Berichten: 246
Geregistreerd: 08-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:10

Ik zou het nooit allen doen. Het liefst natuurlijk iemand erbij met ervaring, maar anders altijd iemand erbij die je kan helpen en kan ingrijpen als er iets fout gaat.

Kaia
Berichten: 307
Geregistreerd: 28-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:24

Whisperke schreef:
Die van ons is wat groter, en die heb ik nu al geleerd om naast het hek te parkeren en dat ik er zo op klim en dan kan ik er zo opspringen zonder dat die het vreemd vind of een poot verzet!


Ik vind het superknap hoe je allemaal doet..maar ik vraag me dan toch werkelijk af hoe hij de eerste keer met gewicht omging. Ging dat gelijk goed of was hij toch wel gespannen.. en hoe jij daar mee omging...aangezien je geen zadel op heb.

En ik zou het juist met zadel doen. Ja je kan er misschien nu wel eerder af maar zonder zadel zit je toch een stuk minder stevig en alle rare pasjes die hij ongetwijfeld zal maken (grote passen, kleine passen,) zit ik tenminste flink te stuntelen bovenop zonder zadel. Hoe doe je dat dan?

ik heb dit jaar voor het eerst een paard ingereden. Ik deed dit met diegene van wie het paard was en daar luisterde die dan ook naar. Ik was superblij dat iemand hem vasthield hoor! En dat zij het paard aan een lijntje kon houden..niks stom...ik ga niet op een ongecontroleerd projectiel door de bak denderen hoor

Het beste is inderdaad iemand met ervaring. Die heb je niet..punt. Dan zou ik toch voor iemand gaan die je vertrouwt. Dat is het belangrijkste!! Vertrouw jij diegene niet dan zal je dat overbrengen op het paard. Ik zou persoonlijk niet kiezen voor iemand die nooit of nauwelijks met paarden omgaat. Zo iemand is niet bedacht dat paarden voor een ruwe armbeweging schrikt (ik zie het bij mijn vader die mijn pony alleen wil aaien )

En inderdaad zit jij nu ineens bovenop hem..hoeveel paarden schrikken daar alleen al niet van!

Veel succes iig met je paardje!

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 08:24

Kaia schreef:
Whisperke schreef:
Die van ons is wat groter, en die heb ik nu al geleerd om naast het hek te parkeren en dat ik er zo op klim en dan kan ik er zo opspringen zonder dat die het vreemd vind of een poot verzet!


Ik zou persoonlijk niet kiezen voor iemand die nooit of nauwelijks met paarden omgaat. Zo iemand is niet bedacht dat paarden voor een ruwe armbeweging schrikt (ik zie het bij mijn vader die mijn pony alleen wil aaien )

En inderdaad zit jij nu ineens bovenop hem..hoeveel paarden schrikken daar alleen al niet van!

Veel succes iig met je paardje!


Ik weet niet precies of je nou op mij of op Whisperke reageert, maar ik denk dat het sleutelwoord hier "ineens" is.

Kaia schreef:
En inderdaad zit jij nu
ineens
bovenop hem..


Als je het hele proces in 100 kleine stapjes opdeelt zit je er niet opeens op. Verder is mijn pony dikke vriendjes met mijn vader, hij ziet hem elke dag, en nog belangrijker: hij wordt gevoerd door mijn vader. Dus ik denk dat mijn vader de persoon wordt die me gaat helpen. Hij kan trouwens ook mennen, we hebben samen het koetsiersbewijs gehaald, maar een jong paard inrijden is weer wat anders... Toch heb ik er wel vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen.

xLuus

Berichten: 1905
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Oirschot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:30

Ik rij altijd zonder hulpen. Naja ik krijg dan wel les enzoo .. ik vind het gewoon fijner..