2 maanden in de wei na inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tsaa_Ellen
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-05-06

2 maanden in de wei na inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 12:27

Hallo...

Bij mijn verzorgadres hebben ze net een pony ingereden. Ze rijd nu al aardig netjes onder het zadel. Ze staat nu al 1/2 maanden in de wei want ze zeggen dat ze 2 maanden rust moet hebben om alles te onthouden.
Wat is daarvan jullie mening, vinden jullie dat ook?

Gr. Ellen

SuMii
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:28

Kan wel goed zijn natuurlijk, hoeft niet maar kwaad kan het zeker niet denk ik...beetje rust na heftige periode voor zo een beestje!

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:49

iedereen doet het weer anders, vind het wel goed hoor beter teveel rust dan te weinig

Kathmandu
Berichten: 1247
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:42

Ik vind het ook een goed idee! Maar iedereen zo zijn ding!

Anoniem

Re: 2 maanden in de wei na inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:45

Ik doe het ook zo
In het vroege jaar inrijden en daarna evt. casteren en weer de hele zomer het land op.
In het najaar pak ik ze dan weer op.
Ze hebben het verhaal dan meestal goed onthouden en zijn net een stukje sterker en meer uitgezwaard.

poll

Berichten: 201
Geregistreerd: 14-02-06

Re: 2 maanden in de wei na inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:55

Juist goed, is een hele happening voor een paard, ik ben het er ook mee eens dat een paard de tijd moet krijgen om te groeien en nog mag spelen. Je kan hem daarna gewoon weer oppakken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:20

Mag ik je er even op wijzen dat we op bokt voornamelijk in zwart typen en kleurtjes alleen gebruiken om even een enkel woord sterk aan te halen

Ik vind het ook een fijn idee, inrijden en dan lekker vakantie.
Maar eigenlijk ben ik van mening dat ook oudere paarden het erg goed doen na een poosje vakantie.
2 maanden is dan erg lang, maar 2 weken tot een maand, werkt vaak er verfrissend

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:28

Ik doe dat ook altijd. Een 3 jarige inrijden, goed braaf zadelmak maken en dan lekker de hele zomer het land in. In Oktober weer wat gaan longeren en dan gedurende de winter wat gaan rijden...

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: 2 maanden in de wei na inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:23

Het zou wel kunnen, maar 2 maanden vind ik te lang. Ik ben ook van mening dat je een paard tijdens het inrijden beter 5 keer in de week een klein half uurtje kunt rijden dan twee keer in de week een uur...maar goed, dat even terzijde. Nogmaals, ik vind het geen gek idee, en zoals Kawa al zei, ook voor oudere paarden is dit goed. Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen omdat het ook maar iets is wat ik heb horen zeggen, maar mij is dus verteld dat Anky de paarden ook wel eens 3 weken vakantie gunt.....(misschien dat ze dan minder traint en het paard meer de wei op mag of zo...?)

S_a_n_n_e
Berichten: 62
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:41

In principe is hier helemaal niks mee... zo kunnen ze het goed verwerken. sowieso is het natuurlijk niet slecht om een jong paard op de wei te zetten.
ze doen dit vaak ook met dravers. die beleren ze dan op 1,5 jarige leeftijd en daarna gaan ze weer een jaar de wei in...

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:51

S_a_n_n_e schreef:
In principe is hier helemaal niks mee... zo kunnen ze het goed verwerken. sowieso is het natuurlijk niet slecht om een jong paard op de wei te zetten.
ze doen dit vaak ook met dravers. die beleren ze dan op 1,5 jarige leeftijd en daarna gaan ze weer een jaar de wei in...


1,5 jaar? jezus christ! wat vroeg zeg!!!

Maarit_
Berichten: 273
Geregistreerd: 17-04-06

Re: 2 maanden in de wei na inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:15

Heej Ellen !!

Leuk he !! Je hebt al best veel reacties !!

Tot morgen !

HvJ !

Marit

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 2 maanden in de wei na inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:11

Ik zou eerder gewoon blijven doorwerken met een jong paard, maar nooit meer dan 3x per week, en pas zadelmak maken op 4 jaar. Ik zie echt het nut van dat vroeg inrijden en dan toch weer de wei opgooien niet in.

jonur

Berichten: 822
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:45

Om even mijn oogpunt te kijken(ijslanders) die worden pas met 4,5 op z'n vroegst ingereden. De meeste worden eerst goed zadelmak gemaakt en gaan daarna lekker de wei weer in voor een lange periode.Ook de vp ijslander die ik rijd is eerst ingereden en daarna weer 2 maand de wei ingegaan. Per slot van rekening hebben studeten en scholieren ook minstens 8 week zomervakantie, dus waarom een paard niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:06

Omdat een paard geen mens is :p Maar gewoon, ik vind het beter om ze gewoon heel rustig (!) te blijven trainen dan ze er zomaar een tijd uit te gooien. Niet dat ik denk dat hnet kwaad kan. Ik ben er wel tegen als men paarden erg vroeg zadelmak maakt omdat ze dan nog niet sterk zijn, en ze dan weer de wei opgooien omdat die beesten dan toch nog niet genoeg kracht hebben om deftig te werken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:16

Toch merk je dat veel van die paarden, het geestelijk daarna ook veel makkelijker op pakken.
Vooral bij paarden die wat heet zijn, dus niet van die koele paarden.

Ze verwerken blijkbaar op 1 of andere manier wel wat het is.
Ze zijn het ook niet vergeten na die paar maanden en het lijkt wel of ze het dan beter aankunnen als je ze weer op pakt.

En voor het geval je denkt dat ik paarden vlug vlug zadelmak maak, nee niet echt.
Gewoon rustig aan alles laten wennen.
Maar toch die ervaring.

En ook bij oudere paarden.
Die het gewoon lekker deden, maar na een vakantie, nog dat dat beetje meer

jonur

Berichten: 822
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:22

Ben het er ook zeker mee eens dat je het niet te vroeg moet doen. Maar veel paarden geven toch aan dat ze wat rust willen, het paardje dat ik reed had echt ff genoeg gehad en na 2 maand wou hij super graag weermee.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:41

Ok mss hebben ze echt wel deugd van een stukje vakantie dan. Waar ik rijd worden jonge paarden sowieso niet zo heel vaak gereden (tot 3x per week max.) en pas vanaf 4 jaar. Ik heb dus niks tegen rust, maar wel als je het alleen maar doet omdat je weet dat je paard nog te jong is om al door te rijden (en je hem toch al per se moest zadelmak maken).

Joyce_oud

Berichten: 90
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Barendrecht :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:05

Een stukje rust tussen het harde werken door kan nooit kwaad

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:22

poes schreef:
Ok mss hebben ze echt wel deugd van een stukje vakantie dan. Waar ik rijd worden jonge paarden sowieso niet zo heel vaak gereden (tot 3x per week max.) en pas vanaf 4 jaar. Ik heb dus niks tegen rust, maar wel als je het alleen maar doet omdat je weet dat je paard nog te jong is om al door te rijden (en je hem toch al per se moest zadelmak maken).

Bij sommige dieren kan je er toch juist beter gebruik van maken als ze ´zo jong´zijn. Als een dier lichamelijk goed sterk is, kan het geen kwaad om hem op 3 jaar zadelmak te maken en dan laten volgroeien....
Veel merries die er groen uitzien, worden in het seizoen dat ze gedekt worden zadelmak gemaakt, om ze vervolgens een jaar later te laten veulenen en daarna weer op te kunnen pakken. Paarden die ouder zijn worden zich steeds meer bewust van hun kunnen en eigen krachten, plus dat ze in hun koppie ook veel meer ´bij´zijn...
Kortom, als het paard lichamelijk sterk genoeg is op 3 jaar beleren (gebruik maken van het overdonderingseffect) en dan laten volgroeien/verwerken...

MirpieJ
Berichten: 54
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:00

goed!
Ingereden worden lijkt me hardstikke moeilijk en raar voor zo'n beestje. Dus dan kan hij in de wei er goed over nadenken lekker vakantie.. en dan weer aan het werk!
Top!

BonBon

Berichten: 462
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Groningen en Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:32

runningkawa schreef:
Ik vind het ook een fijn idee, inrijden en dan lekker vakantie.
Maar eigenlijk ben ik van mening dat ook oudere paarden het erg goed doen na een poosje vakantie.
2 maanden is dan erg lang, maar 2 weken tot een maand, werkt vaak er verfrissend



Helemaal mee eens! Als ik op vakantie ga, hoeft niemand wat met mijn paard te doen. Zij heeft dan ook gewoon vakantie. Ik lees bij enduranceruiters vaak dat ze hun paarden elk jaar drie maanden rust geven. Lijkt me ook erg goed voor het paardenlichaam. Alle kleine kwaaltjes, pijntjes, minime spierscheurtjes (waar je niets van merkte) kunnen dan in alle rust helen. En het paard kan weer even lekker paard zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:33

Ik begrijp het nut ook niet echt van eerst snel beleren en dan een tijdje op de wei zodat het paard het kan verwerken.
Ik zou het anders doen.

Met 3,5 à 4 jaar beginnen met freestylen, wat later beginnen aan de longe met kaptoom, daarna aan de dubbele longe met kaptoom zonder bit, dan bitje erbij, tijdens het werken aan de dubbele longe went het paard ook aan een singel, daarna het zadel erop en werken aan de dubbele longe en daarna pas de ruiter erop.

Tijdens het werken aan de dubbele longe kun je het paard onbelast trainen en zelf leren dragen en losgelassig te zijn. Aan de ruiter dan de taak om dit te behouden wanneer deze erop zit en het paard de kans te geven zijn balans te vinden met ruiter op zijn rug.

Natuurlijk train je het paard niet elke dag, maar bouw je het op van 1x in de week tot meerdere keren. Wanneer het paard echt rijklaar is ben je als snel minimaal een half jaar verder.

Mijn aanpak zou dus wel meer tijdrovend zijn, maar persoonlijk vind ik dit prettiger voor het paard. Het paard is al meer uitgegroeid en kan psychisch en fysiek meer aan.

Deze beleringsmethode gebruikt mijn instructeur en ik heb het resultaat mogen zien en voelen.

Als je kijkt naar de Spaanse Rijschool traint men daar ook de paarden eerst geruime tijd aan de hand en als die basis goed is, dan pas gaat de ruiter erop.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:55

Kel2004 schreef:
poes schreef:
Ok mss hebben ze echt wel deugd van een stukje vakantie dan. Waar ik rijd worden jonge paarden sowieso niet zo heel vaak gereden (tot 3x per week max.) en pas vanaf 4 jaar. Ik heb dus niks tegen rust, maar wel als je het alleen maar doet omdat je weet dat je paard nog te jong is om al door te rijden (en je hem toch al per se moest zadelmak maken).

Bij sommige dieren kan je er toch juist beter gebruik van maken als ze ´zo jong´zijn. Als een dier lichamelijk goed sterk is, kan het geen kwaad om hem op 3 jaar zadelmak te maken en dan laten volgroeien....
Veel merries die er groen uitzien, worden in het seizoen dat ze gedekt worden zadelmak gemaakt, om ze vervolgens een jaar later te laten veulenen en daarna weer op te kunnen pakken. Paarden die ouder zijn worden zich steeds meer bewust van hun kunnen en eigen krachten, plus dat ze in hun koppie ook veel meer ´bij´zijn...
Kortom, als het paard lichamelijk sterk genoeg is op 3 jaar beleren (gebruik maken van het overdonderingseffect) en dan laten volgroeien/verwerken...


Dat vind ik onzin, waar ik rijd beleren ze zat paarden die al de 5 gepasseerd zijn en niks kennen en toch heel groot zijn (1m75 en meer) en dat gaat prima. Overdonderingseffect? Ik doe het liever zoals yenneke beschrijft.

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:04

Prima, iedereen zijn eigen methode, maar of op latere leeftijd beleren nu paardvriendelijker is
Persoonlijk vind ik dat klinkklare onzin.....
En een paard op latere leeftijd beleren hoeft ook geen problemen op te leveren, maar waarschijnlijker is het wel IMO.

Een paard van 3 is binnen een maand beleerd, kan je sturen en remmen...Das genoeg, dan lekker het land op...