Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 13:11

Ik kan merken aan mijn bijrijdpaard dat ze dressuurmatig trainen absoluut niet leuk vindt... ze gaat in verzet, verzint 'enge dingen'om er van door te gaan en is chagerijnig en nukkig.

Als ik echter ga springen of een buitenrit maak, is ze veel ontspannender, rustiger en meewerkender en ik zie in haar ogen en aan haar oren dat ze plezier heeft. Ze geniet dan echt!

Kortom, volgens mij zijn er veel paarden die dressuur niet leuk vinden (en dat kan ik mij best voorstellen. Dat wij op een paard zitten is al niet natuurlijk, en dressuur lijkt mij verre van natuurlijk. Ik heb mij hier niet in verdiept, dus graag jullie reacties als ik het mis heb!).

Kom maar op met de discussie !

Sanneh14
Berichten: 1806
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: ---

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:14

in dat opzicht denk ik dat springen ook niet natuurlijk is.
Mijn paard vind dressuur wel leuk, zolang we elkaar maar snappen.

Gaat het mis? dan weet ik dat we een misverstand hebben.

Springen vind ze ook leuk, en buitenrit helemaal geweldig!

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, wat andere bokkers hier van vinden!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30271
Geregistreerd: 08-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:15

Erg afhankelijk van het paard - er zijn paarden die niks liever doen dan nog een stukje werken. Er zijn ook paarden die het echt niet leuk vinden - en in staat zijn om je dat duidelijk te maken.
Net zoals er paarden zijn die alleen maar nerveus worden van buitenrijden en diep ongelukkig worden als ze maar over een balkje moeten lopen.

Elk paard zijn eigen karakter. Om nou meteen te zeggen dat er veel paarden zijn die dressuur niet leuk vinden... leuk scriptie-onderwerp voor Utrecht

_xpipo_macho

Berichten: 355
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: Ede Gld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:16

mij bijrijd paard als je bij A afwend en je legt je been op de singel en dan gaat hij al wijken hij galopeerd makelijk en draaft ook makelijk dus ik denk wel dat hij het wel leuk vind gr cynthia

Vogel
Berichten: 239
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Buinen!!! Drenthe

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:19

Dressuur is wel natuurlijk, springen op hoog niweau is minder natuurlijk dan dressuur op hoog niveau. Ik neem aan dat je de spaanse rijschool wel kent, en al die oefeningen zijn gericht op natuurlijke oefeningen van een hengst. Ze rijden daar ook alleen op hengsten. De piaffe en passage zijn namelijk in het wild om een merrie te imponeren...

Maar ik ben het met je eens dat niet alle paarden dressuur leuk vinden. Maar ook niet alle paarden vinden springen leuk...

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:20

Paardrijden is niet natuurlijk, dus zal jij ervoor moeten zorgen dat het paard snapt wat je van hem vraagt (simpel gezegd een stuur en een rem erop monteren) en dat hij zich lichamelijk zo ontwikkeld qua bespiering en soepelheid dat hij het gemakkelijk aankan. En dat is precies wat je bij dressuur doet.

Dressuur is dus de basis waar je niet zonder kan.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:21

Als ik op mijn paard stap probeerd hij direct naar buiten te gaan dus daarvan kan ik wel afleiden dat hij dressuurwerk niet echt leuk vindt.
Een pony die ik vroeger wel eens reed had er echt plezier in als we aan het dressuren waren deed ze altijd gruwelijk haar best.

Ik denk dus dat het erg paardafhankelijk is, het lijkt mij hetzelfde als bij mensen de een houdt van paardrijden en de ander van voetbal.

AnneB
Berichten: 1371
Geregistreerd: 03-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:24

Het paardje wat ik rijd heeft er volgens mij veel lol in.
De andere bijrijdster speelt meer met d'r, lekker het bos in e.d. en bij mij wordt ze vaak echt aan het werk gezet!
Als ik de stal in kom krijgt ze echt zo'n blik van; 'Jippie! We gaan weer.'

Het is een onwijze race-eend, echt een ontzettend heethoofd. Ze maakt zich druk en bouwt al d'r engergie op. Dit kan heel vervelend zijn, maar vaak werkt het ook wel positief om bepaalde oefeningen er makkelijker uit te rijden.
Je zou kunnen zeggen dat dat onwijze hete is als protest, wat vast bij veel paarden ook zo is, maar volgens mij is het bij haar gewoon omdat ze ontzettend graag wil lopen en werken!

Ik vind het allemaal prima. Ze is 17 en zolang ze lekker heet en loperig blijft weet ik dat ze het allemaal nog makkelijk aan kan.

Ik zie het trouwens ook aan haar bouw, vacht en uitstraling. Ze gaat er steeds mooier uit zien.
Dun, glanzend vachtje, wakker koppie en steeds meer spier. 't Is een 17-jarig elastiekje!
Verder is ze een echte merrie die het absoluut laat merken als iets haar niet bevalt.

Als je het mij vraagt verschild het gewoon onwijs per paard of dressuur leuk is of niet.
Niet alle mensen vinden turnen/voetbal/motorcross leuk, toch?

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:22

Ik denk dat dat per paard verschilt.
Mijn paard bijvoorbeeld kan alleen maar dressuren, en wordt helemaal ongeduldig als ik het zadel pak. Ze vind het echt leuk, en zet zich 1000% in als ik aan het rijden ben. (natuurlijk hebben we zo onze down dagjes )
Die shet van mij wordt nu 'gereden' door een meisje, maar daar kan ze echt niet mee dressuren. Hij vind het gewoon niet leuk. Een sprongetje of een buitenritje doet hij perfect, maar dressuur, nee.
Tis ook maar net wat je altijd doet met je paard denk ik.
Het paard van een vriendin van mij doet alles goed en vind ook alles leuk ( springen, dressuur en buitenrijden).

Emori

Berichten: 13130
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:24

Mijn paardje wil absoluut voor me werken met dressuur, maar ik merk aan hem dat hij buitenrijden veel fijner vind!
Dus wij wisselen lekker af

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:24

Het wisselt per paard denk ik. Mijn vorige paard vond zowel springen als dressuur leuk maar had een enorme hekel aan buitenrijden. Bij de fokker heb ik twee paarden langere tijd gereden en de ene kwam naar het hek zodra ik kwam en was echt kwaad als ik hem liet staan of alleen maar poetste (en daarmee dressuurde ik alleen) en de andere vond de aandacht wel leuk maar wilde helemaal niet mee om te werken, soms kreeg ik die op stal niet eens te pakken. Mijn merrie vond het wel te doen, maar had op sommige dagen echt geen zin. Buitenrijden vond ze dan ook niet leuk, op die dagen had ze gewoon uberhaupt geen zin. Mijn nieuwe paardje weet ik nog niet, daar heb ik gisteren voor het eerst opgezeten dus dressuren duurt helemaal nog een hele tijd

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:11

Ik denk ook at het per paard verschilt.

laetitia schreef:
en dressuur lijkt mij verre van natuurlijk.
Dressuur is wel natuurlijk zoals Vogel zegt. Als ik Olga door de wei zie galoperen sta ik soms echt vol vrbazing te kijken hoe vloeiend ze wissels springt, of ze dat ooit onder het zadel gaat kunnen/doen is een andere vraag.

Olga is eigenlijk een echt buitenpaardje. Een dressuurpaard zal het nooit worden, maar ze doet wel erg haar best en ik denk niet dat ze er een hekel aan heeft.
Springen vindt ze overduidelijk wel leuk, dan is ze reuze enthousiast!

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:14

mijn mening is ook dat dit per paard verschillend is. Sam vind het helemaal niet erg om wat werk te verrichten in de bak. Ze is tegenwoordig lekker vrolijk ook al heeft ze het soms zwaar te verduren! Springen vind sam ook super, dat merk je aan haar enthousiasme.

Op sam kun je geen ontspannen buiten ritje maken, ze weet zich echt geen houding in het bos (hoe vaak en hoe veel ik ook geoefend en geprobeert heb) het liefst wil ze lekker in der vertrouwde omgeving blijven.

MariseLover
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:26

Lijkt mij ook verschillend per paard. Mijn paard (draver) was afgelopen winter heel vervelend met dressuur, omdat er weinig afwisseling was (geen springen door harde bak, geen buitenrijden door het weer). Daardoor werd het een beetje saai voor haar. Sinds de lente, ik rijd dus weer veel buiten & ik spring veel, is alles weer over. Ik hoorde dat het ook aan het ras kan liggen of een paard dressuur leuk vind of niet, dat bijv. Friezen en Dravers snel trucjes gaan verzinnen om onder de dressuur uit te komen als ze niet veel afwisseling hebben. Simpelweg omdat ze eigenlijk niet voor de dressuur gemaakt zijn.
Ik vind dat daar wel waarheid in zit, maar ik weet het dus niet helemaal zeker of het waar is. Ik heb het ook maar gehoord..

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:28

Ik vond vroeger wiskunde lessen vreselijk . Ik denk dat het ene paard /pony dressuur rijden ook niet leuk zal vinden en het andere paard weer wel leuk . Dat is dus per paard verschillend . Maar ik heb ooit 1 leraar gehad die wiskunde zo mooi en goed uit kon leggen , dat ik het wel leuk vond . Ik denk dus ook wat je als ruiter met je paard/ pony doet. Als je een dik uur steeds hetzelfde doet dan zijn ze er meestal snel zat van . Dus zorg als ruiter zijnde tijdens het dressuur rijden voor veel afwisseling . En als het goed gaat stop er dan mee , en dat is voor veel ruiters vaak moeilijk . Want dan gaat het zo lekker !!! Nee , dan moet je eerlijk zijn t.o.v. je paard en zeggen goed nu stoppen we . Al is dat na een kwartiertje het geval . En een beloning kan ook geen kwaad.

Met beloning en geduld bereik je heel veel.

Kathmandu
Berichten: 1247
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:29

Ik denk ook dat het per paard afhangt! Net zoals de meesten op dit topic zeggen.

Kathmandu
Berichten: 1247
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:29

Ik denk ook dat het per paard afhangt! Net zoals de meesten op dit topic zeggen.

Kathmandu
Berichten: 1247
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:30

Ik denk ook dat het per paard afhangt! Net zoals de meesten op dit topic zeggen.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:16

Sanneh14 schreef:
in dat opzicht denk ik dat springen ook niet natuurlijk is.
Mijn paard vind dressuur wel leuk, zolang we elkaar maar snappen.

Gaat het mis? dan weet ik dat we een misverstand hebben.

Springen vind ze ook leuk, en buitenrit helemaal geweldig!

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, wat andere bokkers hier van vinden!


Idd hier ga ik helemaal in mee
Ninla heeft afgelopen 5 dagen achter elkaar in de bak gedressuurt, het ging al die dagen super zolang ze me maar begrijpt!
Dan vind ze het zelf ook leuk, en ik ook!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 15:39

Nou ben benieuwd, misschien dat mijn bijrijddraver dressuur ook ooit nog eens leuk gaat vinden...Misschien komt het ook omdat ik dressuur ook niet leuk vind en er nooit zin in heb dat zij dat aanvoelt...

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:49

Mijn paard vind dressuur leuk en springen geweldig (alleen spring ik niet zo vaak want ik heb er geen les in en ik vind het soms wat eng ) buitenrijden doen we eigenlijk niet alleen uitstappen langs de weg en dat vind ze ook leuk

Annelies200Jarig

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:01

mmm, ik denk dat dat zoals iedereen al zegt per paard wisselt (maar ik wil het ook nog even zeggen ) maar ik denk zelf da de meerderheid er geen zak aan vind. Het is helemaal niet natuurlijk en kunstjes doen met een paard ja...het is een beetje van hetzelfde steeds maar wijken, stelling, piaffe, passage, pirouette (als je al zo goed bent) enz enz enz...
Ik zou het zelf als paard echt neit zien zitten om een dressuurpaard te worden, en helaas wat ik erg jammer vind is dat de meeste dressuurruiters zoveel zooi aan hun paard hangen,: (bitje hier, riempje daar, sporen hier, hulpteugeltje daar...enz,) protesteerd je paard?
o nou dan hangen we er maar een wat sterker bitje in...meestal geen enkel benul dat een paard er niet geschikt voor is.
Maar natuurlijk zijn er ook paarden die dressuur het einde vinden maar toch denk ik dat dat de minderheid is.
Mijn mening punt uit!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:19

Annelies200 schreef:
en helaas wat ik erg jammer vind is dat de meeste dressuurruiters zoveel zooi aan hun paard hangen,: (bitje hier, riempje daar, sporen hier, hulpteugeltje daar...enz,) protesteerd je paard?
o nou dan hangen we er maar een wat sterker bitje in...meestal geen enkel benul dat een paard er niet geschikt voor is.


Wat voor ruiters ken JIJ nou toch?
Dit is toch echt niet de doorsnee dressuurruiter hoor

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:50

ik denk dat een doorsnee spring ruiter veel meer hulpteugels, scherpere bitjes etc. gebruiken hoor

Annelies200Jarig

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:15

Urielle schreef:
Annelies200 schreef:
en helaas wat ik erg jammer vind is dat de meeste dressuurruiters zoveel zooi aan hun paard hangen,: (bitje hier, riempje daar, sporen hier, hulpteugeltje daar...enz,) protesteerd je paard?
o nou dan hangen we er maar een wat sterker bitje in...meestal geen enkel benul dat een paard er niet geschikt voor is.


Wat voor ruiters ken JIJ nou toch?
Dit is toch echt niet de doorsnee dressuurruiter hoor


zo heb ik ze toch echt gezien en als je bij google dressuur intypt is het grootste gedeelte wel zo. En inderdaad bij springruiters het ook zo maar daar hebben we het nu niet over