Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:48

Mijn paard vind het leuk om te doen, vooral als ik haar beloon als ze iets goed gedaan heeft. Ook kan ze echt enthousiast worden als ik een paar keer een makkelijke oefening vraag, dan moet ik haar echt temperen, anders gaat ze vooruitdenken. Ik vind dat dressuur nooit saai is voor je paard, als je paard maar het gevoel heeft dat hij iets bereikt heeft die dag en jezelf dus ook. Je moet het rustig opbouwen en afbouwen en ook een keer durfen stoppen als het goed gaat en niet maar doordrammen en stoppen op het moment dat het fout gaat. Afwisseling vind ik ook belangrijk. Maar een beetje op de hoefslag sjokken is niet echt bevorderlijk en vaak worden deze paarden lui en sjagrijnig.

Josjeee
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-12-05

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:08

Ik denk dat dit per paard verschillend is. Je merkt aan je paard altijd of hij iets wle of neit leuk vind.

De pony die ik nu rijd vind springen juist helemala niks, terwijl ze lekker dressuur rijden wel leuk vind.

Dus ik vind dat je gewoon moet ''luisteren'' naar je paard, als je merkt dat hij er helemaal geen plezier in heeft moet je niet 6x per week oid dressuur gaan rijden(maar dit geld ook voor andere paardensporten)

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:42

Ik denk niet elk paard.

maar als ik naar mijn paard kijk. Denk ik dat ze er wel plezier in heeft. Soms iets té veel. Want het gaat allemaal wat snel, maar ze doet alles met veel plezier. en tja, een tempo te hard. maar als ik bijvoorbeeld aanspring dan maakt ze echt een grote opwaardse sprong en dan merk je echt dat ze er plezier in heeft.

Maar zijn vast een hoop paarden die het niks vinden. Maar ik vind rijden alleen niet genoeg, er zijn ook paarden die de hele omgang met mensen niet waarderen. ik heb een pony gehad, die kon niet tegen teveel aandacht. dus je kon haar best 5 x per week rijden. Maar van het troetelen etc dat haatte ze. en tja, ik en mijn tweeling zus waren daar gek op. Het hangt helemaal van het paard af

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:25

Ik denk zeker niet dat ieder paard plezier heeft in de dressuur als je maar eerlijk blijft! Mijn paard heeft vaak langere periodes van een paar weken dat ie de dressuur echt niet ziet zitten hoe vriendelijk en geduldig ik ook blijf met hem. Ik doe altijd veel afwisseling met longeren, en gewoon een dagje een beetje rondjes rijden en langs de weg e.d. maar toch heeft ie het vaak helemaal gehad met de dressuur ook al rij ik toch echt vriendelijk. Mijn paard heeft natuurlijk ook moeite met bepaalde oefeningen en de ene dag wil ie er juist extra hard voor werken maar er zijn ook zeker dagen dat ie geen zin heeft en dan is er geen land met hem te bezeilen.
Op wedstrijd vind ie het wel altijd leuk dan doet ie nagenoeg altijd zn best voor me.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:25

ik den kdat het eraan licht met welk paard je dressuur rijd. mijn vorige pony vodn het een hel om voor mij te werken. en gign altijd in protest. daarin tegen is mijn paard altijd vrolijk. knorren, oren naar voren. dus over haar maar ik me geen zorgen of ze het leuk vind of niet. als ik haar bijv longeer. zie je dat ze los wordt in haar lijf. en dat ze echt begint te showen. je ziet ook dat ze lekkerder in haar vel zit sinds ze een goeie conditie heeft Bloos

sharonnie21

Berichten: 42
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: winterswijk

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:48

als een paard echt iets niet leuk vid, zal hij het ook niet zo snel doen.
mijn paarden hebben er altijd plezier in, dat kan ik gewoon aan hun merken.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:07

wil je op wedstrijd gaan en verder komen zal je in welke discipline dan ook toch dressuur matig moeten trainen zin of geen zin...

gr colette

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:28

mijn pony vind het ook niet leuk die loopt steeds met der oren in der nek terweil men paard het wel leuk vind, vooral wedstrijden, die gaat er echt voor!

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:38

eerlijk, nee in het begin vond hij het niet leuk.
Springen, dan ging hij helemaal uit zijn schuif en was hij niet meer te houden
en bokken en gek doen.

Dressuur, tja.. hij is zo eentje, ik snap het niet dan verzin ik wel wat anders
liever lui dan moe.

en zijn hoofdregel: "Mij dwing je niks af" en dat is zo.
hem er fftjes gauw doorheen friemelen, of net dat laatste beetje aan de teuegel smokkelen
Dat is gewoon onmogelijk..

helemaal correct met je been naar je hand, met alle geduld.
loopt hij sterren te kijken, dan moe tik daar maa rgenoegen meenemen
totdat hij anders gaat lopen

een hele poos moest ik tevreden zijn met een horizontale halshouding,
want hij wou niet aan de teugel.

We zijn nu zover (hij is 5) hij komt er al echt mooi doorheen
begint al echt mee te werken ipv tegen, begint alles te snappen
en als hij iets verzint om onder het werk uit te komen
kan je hem gewoon corrigeren. hij begint te sluiten, op zijn achterhand te lopen
en zijn benen onder te plaatsen.

Ik denk niet dat hij dit alles ooit zou hebben gedaan als hij het vooral niet leuk vond.
ik heb heb nooit iets afgedwongen, en dat was ook nooit mogelijk.

springen gaat nu al wel een stuk beheersder gelukkig.


Ik denk dat als een paard het echt niet leuk vind,
dat het paard het ook echt nie tgaat doen.

dan zal er altijd verkeerde spanning in zijn lijf zitten waardoor hij nooit
goed los loopt.

dressuur is toch ook een kwestie van "je paard uitnodigen tot mooi lopen"

als mijn paard zijn hoofd in de lucht wil steken, laat ik hem dat doen, maar ik blijf hem uitnodigen naar een mooie
ronde halshouding. en met je hals stijf in de lucht, zeg nou zelf, dat kan nooit lekker lopen ^_^


Ik geloof wel dat er paarden zijn die dressuur nooit leuk gaan vinden,
zo zijn er ook paarden die springen maar niks vinden.

RebeccaSimba
Berichten: 91
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Nederland

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:58

Ik denk dat paarden als ze mochten kiezen, liever een buitenrit zouden maken dan dressuur rijden en trainen in de bak, maar dat ligt natuurlijk ook aan het paard zelf. Simba houdt er ook niet van om dressuur te rijden dus met haar rij ik eigenlijk nooit dressuur omdat als zij het niet leuk vind hoeft het ook niet van mij percee Lachen Ze gaat liever naar het bos dan de bak en dat vind ik zelf ook leuk om naar toe te gaan. Lachen

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:37

ja, ik vind ookd at je een paard niks kan opdringen.
en als je zelf ok leiver geen dressuur rijd, prima toch

je doet er geen een paard kwaad mee als je lekker buiten rijd.

er bestaan wel van die voorvallen van, ik rij 1keer per week, en hij doet het niet, dus hij vind het niet leuk, tja.. nee als ik een keer per week zo trainen en de rest een beetje laat teuten dan zou hij die ene keer ook zeggen "Ja daag!!" ik hoef nooit mijn best te doen, en nu ineens wel!?

hubba

Berichten: 309
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:04

Mijn paard vind dressuur wel erg leuk. Ze vind springen ook wel eluk maar ik merk dan gewoon dat het niet lekker gaat, ze is er gewoon neit zo'n ster in. En buitenrijden vind ze helemaal het einde! Haha! Het ligt dus gewoon aan je paard.