Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:26

Sommige vinden het niet leuk, maar sommige juist wel.
Het ligt gewoon aan het paard of pony.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:23

zolang mijn paard en ik elkaar snappen, en moeilijke oefeningen makkelijker gaan. Vinden ik en mijn paard dressuur juist super leuk, als we aan iets nieuws beginnen of er moet iets beter of totaal anders, is dat best moeilijk. Maar als we dan samen een moeilijke periode hebben gehad waar we samen doorheen moesten komen en het is ons dan gelukt is dat een geweldig gevoel.

Niet alle paarden vinden dressuur leuk, maar niet alle dressuur paarden/pony's vinden springen leuk. Ik denk wel dat je veel afwisseling moet hebben. dus af en toe een keer springen of een bosritje maken e.d zodat het natuurlijk ook echt leuk blijft.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:29

Sommige paarden vinden het leuk hoor, van die uitslovertjes vinden het geweldig; lekker showen.

Ik vind nog steeds dat wanneer je gewoon lekker afwisseld met rijden: Springen, dressuur, buitenrijden enz. je paard het echt niet erg vind.

Ik snap dat sommige paarden chago worden van elke dag rondjes in de bak hobbelen, maar zolang je genoeg andere dingen met ze doet, en geduld hebt met alles, zullen ze echt wel voor je willen werken..

Softijs

Berichten: 1273
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Waalre

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:42

Ja ik ga mee met wat hierboven wordt gezegd. Als je een beetje afwisseld vinden ze het geloof ik niet echt zo erg hoor.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:37

Ik rij twee totaal verschillende paarden, maar merk wel dat ze het werk leuk vinden, en dat maakt dan niet uit wat het is, als het maar iets is wat ze snappen en al kennen. Zodra er nieuwe dingen aan te pas komen kan het frusterend zijn voor het paard en vindt ie het vaak niet zo leuk, omdat ie het niet snapt. Zo vond mijn verzorgpaard springen eerst helemaal niet leuk, omdat hij felle kleuren heel eng vindt, maar de laatste tijd is hij al heel erg gewend aan de hindernissen in de manege en vindt hij springen heel leuk. En mijn merrie wil altijd werken met dressuur en gaat maar door, tot ze iets nieuws moet leren, dan kan ze soms heel sjagrijnig worden.

SorayaDL
Berichten: 507
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:39

Het vorige paard wat ik reed vond het erg fijn om aan het werk gezet te worden. Hij werd juist heel vervelend als hij geen uitdaging kreeg die hij goed zal doen. Was hij helemaal trots op zichzelf en had dus ook veel plezier in dressuur.

Een ander paard wat ik daarvoor had gereden had echt een verschrikkelijke hekel aan serieus trainen. Bij hem moest je tot een compromis komen. Dus lekker naar buiten en dan tussendoor hem goed aan het werk zetten of eerst hard werken, deed hij dit braaf dan stopten we gelijk en gingen we wat anders doen. Zo bleven hij en ik er samen plezier in houden.

Het ligt dus ook echt aan het paard of ze het leuk vinden. Maar de manier van trainen is net zo belangrijk. Veel beloning, zachtheid en goed naar elkaar luisteren brengt je ver en het blijft leuk. Je paard zal dan ook voor je willen werken. Helaas zie je ook vaak andere dingen en dan gaat het plezier voor paard en ruiter eraan.

Maar sommige paarden zijn er gewoon echt niet geschikt voor. En dan heb ik het niet over de bouw, maar over het karakter van het paard. Sommige paarden beleven er gewoon echt geen plezier aan en zijn weer veel geschikter voor andere dingen. Natuurlijk is en blijft dressuur de basis, maar het gaat er natuurlijk om hoever je hierin dan bij zo'n paard gaat.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:46

Amo vind dressuur niet leuk. Merk het eigenlijk aan alles. In het begin gaat alles nog prima, maar ga ik hem naar ontspanning rijden en vraag ik hem rond dan wordt hij slomer, gaat mijn benen pletten tegen het hek ( ) en laat gewoon merken dat hij het niet leuk vind. Er is niks mis met hem, hij vind het gewoon niet leuk. Ga ik dan bijvoorbeeld springen of naar buiten, is meneer helemaal in zin element.

Amica zie ik daarentegen wel een dressuurpony met plezier worden. Ze is nu drie en nog niet ingereden, maar zij vind werken echt leuk. Kom ik met longeerspullen aanlopen, staat zij te springen voor het hek van ongeduld. Heeft ook tomeloze energie. Ziet Amo me daarentegen aankomen met zadel rent hij hard weg.

Charles

Berichten: 7477
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Onder de sterren

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:13

mijn paardje vind dressuur steeds leuker worden naarmate het een hoger niveau word!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:59

Het ligt er ook aan hoe je zelf dressuur rijd.
Als je loopt te hannessen enzo kan ik begrijpen dat een paard dressuur niet leuk vind.
Ik heb met Milka er geen last van. Omdat ik lekker vriendelijk rijd.
Maar zodra ik net iets te veel wil dan vind ze het gelijk niet leuk meer.
Dus denk als je vriendelijk rijd en niet teveel vraagt in 1 keer, ze helemaal geen probleem hebben met dressuurrijden.

nikje

Berichten: 183
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:30

die van mij niet dat is een bos paard

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:17

Het ligt echt aan hoe de ruiter ermee omgaat. Als je een ruiter hebt die alleen loopt te trekken, veel te harde hulpen geeft, te prestatiegericht is, etc. gaat het paard zijn plezier verliezen. Als de ruiter een goede band met het paard heeft, zal het paard meestal graag voor hem willen werken.

Ik wil hiermee NIET zeggen dat alle paarden hetzelfde zijn. Er zijn natuurlijk gewoon paarden die de bouw er niet voor hebben, of het gewoon echt niet leuk vinden om te doen.


ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:46

het kn wel mijn pony vond springen en buitenrijden ook helemaal te gek. maar ik dee geoon eerst ruim half uurtje losrijden en dan goed dresuur matig en als beloning dan een paar sprongetjes. mijn paard vind dresuur helemaal geweldig normaal is hij altijd druk maar zodra k em opzadel staat hij doodstil te wachten en hij wil ook alleen maar vooruit springen doe ik nog niet met hem onder het zadel en los springen vind hij ook wel leuk.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:21

Nee Kaprice heeft er langzamerhand een hekel aan gekregen. Ze heeft altijd dressuur gelopen, bij haar vorige eigenaar en ook bij mij (al deed ik ook heel vaak wat anders, zoals springen/buitenrijden/spelen/racen enz). Maar sinds we de smaak van polocrosse te pakken hebben, vind ze dressuur echt niets aan. Rennen wil ze, met de andere paarden door het veld achter de bal aan. Dan zie je haar genieten en met volle teugen inzetten. Dan perst ze er alles wat ze heeft uit, en dat is heerlijk om te zien

Tuesday vind het geloof ik wel leuk, maar heeft meer lol in springen ( al kan ze het totaal niet.. hahahah)

_SteR_

Berichten: 1791
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Sneek

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:02

Mijn druktemakertje vindt het leuk om voor mij te werken. Zolang wij elkaar maar snappen. Dan doet ie ontzettend zijn best

Snapt hij me niet, dan gaat hij rennen, koppetje in de lucht.. en gaan! Das wel vervelend.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:29

Onze paarden vinden dressuur wel leuk, maar je moet hetook leuk en uitdagend maken. Suf rondjes draaien is dodelijk saai, niet alleen voor mijn paard maar ook voor mij. Als je het werk afwisselend maakt, en uitdagend, hebben ze er echt wel lol in.

Overigens vinden onze paarden de cross nog altijd het leukste.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 00:07

Nou ik heb hem nooit horen klagen

Zonder gekheid, mijn paarden worden jaloers als ze zien dat de ene aan het werk mag en de ander nog in zijn stal moet blijven. Dus ik neem aan dat ze het wel fijn vinden om mee naar buiten te gaan om te werken.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:53

voor elk paard is en blijft afwisseling een noodzaak...zo houd je je paard happy dus gezond tussen de oortjes!

SMN_
Berichten: 138
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:46

is bij ieder paard verschillend..
Hiltje vind het wel leuk maar een sprongetje op zijn
tijd is natuurlijk ook errúg leuk !

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5030
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:28

Afwisselling is idd erg belangrijk. Mijn paardje zou rondjes in de bak ook niet leuk genoeg vinden om 5 keer in de week te doen, hahaha Knipoog

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:04

Mijn paard is dól op werken en hoe moeilijker, hoe leuker, dus hij vindt dressuur echt geweldig. Altijd de oortjes erop enzovoorts. Heel leuk paard om op te rijden ook, hij gaat voor je door het vuur.

Valentijn

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Oudenbosch [NB]

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:33

Als ik kijk naar mijn pony, zeg ik ja.
Hij vindt het eigenlijk altijd wel leuk om aan het werk te gaan. Met het rijden zijn de oortjes meestal naar voren en hij wil echt voor je werken.
Met springen is het iets anders, dit kan er ook aan liggen dat we het nog niet zo veel hebben gedaan.
Bij het springen wil hij bij een hindernis die net iets anders staat als de vorige er liever langs. Heeft ie eenmaal door dat het niet eng is, dan vindt hij het erg leuk!
Maar dressuur is toch meer zijn ding.

Diannee

Berichten: 161
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Achter de computer!!

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:07

Ik denk dat ze het leuk vinden!! Jij vind de hele dag niks doen toch ook saai ?

Saar_

Berichten: 598
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:15

ik denk dat het per paard verschilt. Wij hebben thuis IJslanders 2; 4-gangers & 1; 5-ganger. de viergangers kunnen gemakkelijker een volte ronddraven/galloperen dan een vijfganger. mijn paardje vind springen leuker, kan ze goed en doet haar best. Het paard van mijn moeder vind springen vreselijk, tilt haar benen niet op, weigerd. Zij spetterd in de dressuur.

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:21

Ja! Mijn ruin asoluut!!! Hij heeft zelfs favoriete oefeningen dit is uitgestrekte draf en wijken. Hij is behoorlijk ijverig en denkt zelf mee!

Mijn merrie moet er echt zin in hebben die dag. Als ze er zin in heeft dan gaat ze ervoor alsof ze helemaal vanzelf gaat, maar aan haar hoef ik geen zijgangen te vragen dat doet ze niet!
Maar ze heeft er ook vaak geen zin in en dan geeurt het niet! Dan moet ik toch echt een compromie met haar sluiten, 2 stappen zo en dan ben je klaar.

nicole_hetty

Berichten: 1874
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Gerkesklooster

Re: Vinden paarden dressuur leuk om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:04

die van mij vind dressuur niet leuk. maar ze kan het wel goed( L niveau)

springen vind ze wel weer leuk.

western vind ze ook geweldig...

maar een lekkere lange buitenrid vindze het einde... dan loopt zij bijna letterlijk in de hemel!

ik denk dat het ook heel erg afhankelijk is van de fok en het ras. wat een paard leuk vind. ik denk dat als je met een western gevokt paard gaat springen of dressuren dat ie dan veel minder plezier heeft dan western waar ie tenslotte voor gefokt is. ( dit was maar een voorbeeld hoor)