Discussie voeren n.a.v. 'foute' foto's!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Discussie voeren n.a.v. 'foute' foto's!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:51

Ik vind het heel apart hoe sommige mensen van een aantal foto's kunnen beoordelen wat er precies aan een combinatie mankeerd (want je kán nou eenmaal niet alles van een foto beoordelen), zonder ze een keer in het echt gezien te hebben...
Ik plaats hier een aantal foute foto's omdat het mij leuk lijkt om daar een discussie over te starten....

Van beide paarden plaats ik een aantal foute foto's, op vrijwel alle foto's is er 'iets' fout, maar elke keer mankeerd er iets anders aan....
Ik ben erg benieuwd hoe mensen deze fouten dan interpreteren....

Het zijn allemaal oude foto's, aangezien ik deze dames al 5 maanden niet meer gereden heb ivm hún dracht en míjn studie, maar dit is dus de (toen) 5 jarige peterpan merrie:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mijn (toen) 5-jarige Krack C merrie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat er n.a.v. deze foto's een leuke discussie op gang kan komen.....
Ik weet zelf dondersgoed wat eraan mankeerd en daar gaan wij straks na mijn examens weer verder aan werken, dus je mag alles neerzetten wat je ziet, want het gaat er puur om hoe jij deze beelden interpreteerd, maar onthoud wel dat dit een discussie moet worden en niet een mesthoop!!!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Discussie voeren n.a.v. 'foute' foto's!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 20:04

Ik bedenk me net dat ik al eerder een soortgelijk topic heb gestart, dat werd echt een ontzettend leuke discussie van 12 pagina's lang:
viewtopic.php?f=8&t=488726&hilit=

Ik ben gek op discussies die mij aan het denken zetten en waar ik van kan leren....dus kom maar op

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:44

Ten eerste even ik snap dat je niet alles van een foto kunt zien, maar je kunt er wel een boel vanaf beoordelen denk ik Alhoewel filmpjes en alles irl natuurlijk nog beter is !

Foto 1 ; Het paard valt nogal op de voorhand. Ik kan niet zien wat je met je teugel doet, maar als ik heel goed kijkt lijkt het alsof jij de hele verbinding eraf gooit, waardoor het paard dus op de voorhand valt. Verder zit je wat voorover, trek je je hakken wat op, en je handen mogen wel wat hoger staan. Het paard is wel goed ontspannen volgens mij.
Foto 2 ; In de eerste instantie lijkt het alsof het paard de grond in boort, maar ik betwijfel het eigenlijk. Ik galop heb je namelijk 1 k*tmoment waarop het paard enorm op de voorhand lijkt te vallen. Dit moment zie je vaak op foto's, terwijl het er dan irl helemaal niet zo uitzag. Denk dat dit hét moment dus is Verder mag je je hakken wel wat meer uitdrukken, dan worden je benen ook langer!
Foto 3 ; Ik vind het linkerachterbeen er nogal raar bijstaan, maar ik kan niet echt zeggen waar dat aan zou kunnen liggen, dus dat laat ik aan een ander over om te beoordelen. Je zou zelf rechterop moeten zitten, je benen niet zo naar achter moeten leggen, en je handen lijken iets hoger te mogen (maar dat is lastig te zijn aangezien je zwarte handschoenen + een donker zadel/paard hebt )
Foto 4 ; Handen mogen hoger, verder zie ik geen fout (maar dat betekend niet dat die er niet is want ik ben nog lang niet zover dat ik álles zie).
Foto 5 ; Handen hoger, benen niet zo naar achter leggen, en zelf rechterop gaan zitten. Verder zie ik geen fouten, maar (bladibla datzelfde verhaal als bij foto 4).
Foto 6 ; Betwijfel weer of dit 'echt' is of dat het dat k*tmoment van de galop is. Iig mogen je handen weer hoger, en je benen op de plek.
Foto 7 ; Het paard valt een beetje voorover, maar ik weet niet waarom
Foto 8 ; Ik vind het een rare foto, maar kan nou niet bedenken wat er precies fout is
Foto 9 ; Nogal weinig te zien.. sorry!
Foto 10 ; Je been mag iets verder naar voor liggen, op de singel. Verder zie ik jouw linkerhand niet, maar het kan ook dat je dat niet ziet door de hoek van waaruit de foto is genomen.
Foto 11 ; Je komt uit het zadel, en je sporen prikken bewust/onbewust in het paard, kan dus niet oordelen of dat goed/fout is, want het kan bewust zijn geweest En verder is het paard volgens mij niet helemaal rechtgesteld.

Is dat wat je bedoelde qua beoordelen ? Als ik iets verkeerd heb gedaan in iemands ogen mag dat uiteraard gemeld worden, maar wel met een goede onderbouwde mening, zodat ik er wel wat van leer

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Discussie voeren n.a.v. 'foute' foto's!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:04

veraA schreef:
Is dat wat je bedoelde qua beoordelen ? Als ik iets verkeerd heb gedaan in iemands ogen mag dat uiteraard gemeld worden, maar wel met een goede onderbouwde mening, zodat ik er wel wat van leer

Daarvoor moet het ook een discussie worden, ieder mag zijn mening geven, maar ieder ander moet gerespecteerd worden.....

Ik had eigenlijk duidelijker moeten zijn in mijn eerste bericht, maar ik bedoelde eigenlijk puur en alleen naar de houding/beweging van het paard gekeken
(Máár.....neemt niet weg dat ik aan mijn eigen houding nog heeeel veel te doen heb, dat weet ik en daar ben ik hard mee bezig
Hakken naar beneden en rechtop blijven zitten )

OK, ik zal nu beginnen met mijn eigen mening erover, ik hoop dat er nog meer mensen met ons mee willen oordelen!!!

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:15

Maar jouw houding beinvloed het lopen van het paard

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:31

Ok, mijn eigen kijk op de foto's

veraA schreef:
Maar jouw houding beinvloed het lopen van het paard

Daar moet ik je helaas gelijk in geven
Maar dat laat ik nu in mijn beoordeling even buiten beschouwing....ik moet wat dat betreft jou oordeling op mijn houding op elk punt sowieso gelijk geven, dus daar kunnen we ook niet over discuseren

Ik moet er ook wel even bijzetten dat ik de zwarte merrie op het moment van deze foto's nog maar een maandje reed, daarvoor ging ze (bij haar bijrijdster) alleen maar de lucht in, dus ik was blij dat ik dr eindelijk redelijk normaal aan het lopen had

Foto1: (het lijkt idd of ik de verbinding weggooi, maar ik heb hem net op mn computer even ingezoomd en dan kan je goed zien dat er duidelijk contact is, dus losgooien doe ik sowieso niet)
Ik was hier aan het halsstrekken, maar mijn fout is dat ik haar teveel voorover liet vallen. Ze loopt dus te veel op de voorhand, waardoor de activiteit achter niet optimaal meer is...
Ik zou hier meer het neusje eruit willen zien en dat ze het gewicht iets meer op de achterhand blijft dragen

Foto2: Dit is idd puur een verkeerd moment

Foto3: Deze foto is om aan te duiden dat dit paard dus niet de grond in galopeerd, ondanks dat dat op foto2 zo leek

Foto4: Op deze foto komt ze teveel tegen de hand in, ze spant te veel in die onderhals, ik zou hier persoonlijk iets meer lengte en ontspanning in zien!

Foto5: Bovenlijn is te gespannen, ze gaat hierdoor wijd van achter, ik moet hier meer naar de ontspanning toewerken!

Foto6: Is idd weer dit banketstaaf moment

Foto7: Hahah, ow sorry, moest even lachen om je opmerking: 'weet niet waarom '
Paard loopt gewoon teveel op de voorhand. Ik moet dr op zo een moment gewoon even goed van achter tegen mijn hand opdrijven, zodat ze achter meer ondertreed en voor lichter in mijn hand word!!

Foto8: Ik was op deze foto naar het halsstrekken aan het toewerken, ik vind dr kwa bovenlijn wel erg netjes, neusje er netjes uit, maar ze loopt alleen niet meer, het is net alsof ze stilstaat. Er moet dus meer activiteit van achter opgewekt worden!!

Foto9: Even om aan te tonen dat dat banketstaaf moment van foto6 dus niks zegt over haar gangen, maar puur over het moment van die foto

Foto10: Ze krult zich te veel op, drukt dr rug te veel weg en blijft als het ware een beetje hangen.... de voorwaarste opwaarste drang is als het ware verdwenen!!!

Foto11: Ze was er net daarvoor heeel hard vandoor gegaan omdat de kinders met de skelters het erf opkwamen
Maargoed...neemt niet weg dat er gewoonweg te veel spanning in die bovenlijn zit, waardoor ze haar achterbeen niet meer geheel netjes ondertreed, maar als het ware een soort hertachtige galop gaat maken

Bij allebei moet ik dus naar die voorwaarste opwaartse ontspanning toewerken

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Discussie voeren n.a.v. 'foute' foto's!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:40

Mijn houding is trouwens op mijn eigen merrie (die bruine) toch wel iets beter als op die zwarte???

Ik had op het moment van deze foto's namelijk nog maar weinig vetrouwen in die zwarte, dus vandaar dat ik op vrijwel elke foto in elkaar gedoken zat (mag geen excuus zijn natuurlijk, dat weet ik, maar ik doe ook mn best )

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:22

Op die 2e zit je veel zelfverzekerder, meer overeind enzovoort

Bij foto 7 wist ik niet waarom, omdat ik geen duidelijk iets zie waardoor ze op de voorhand kan vallen. Want ik zie jouw sporen in de buik staan, dus het kan eigenlijk niet het probleem zijn dat je niet drijft, misschien niet genoeg, maar dat kun je dus van een foto niet zien

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:22

Verder ben ik het wel met je commentaar eens

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:03

@jarrah: ken de paarden van je eerder geplaatste topic. Ik heb eigenlijk een heel andere vraag voor je: als dit foute foto's zijn, heb je ook goede foto's? Heel vaak krijg je daar dan ook commentaar op als zijnde fout. Dat zou een veel leukere discussie kunnen worden! Misschien iets voor de volgende keer?

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 19:22

karijn schreef:
@jarrah: ken de paarden van je eerder geplaatste topic. Ik heb eigenlijk een heel andere vraag voor je: als dit foute foto's zijn, heb je ook goede foto's? Heel vaak krijg je daar dan ook commentaar op als zijnde fout. Dat zou een veel leukere discussie kunnen worden! Misschien iets voor de volgende keer?

Ja, daar heb je idd een punt....
Punt is alleen dat ik niet weet of ik daar het lef voor heb..... als ik natuurlijk een aantal foto's plaats zo van: "dit zijn goede foto's" dan weet ik nu al wat er gaat komen (en ik wil graag mijn eigenwaarde een beetje bewaren ) Er valt namelijk altijd wel wat op aan te merken
Vorige keer was uitgelopen op een ontzettend leuke discussie (vond ik iig) en ik hoopte dat deze keer weer voor elkaar te krijgen, maar dan met andere mensen.....jammer genoeg niet echt gelukt

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:45

Ik vind de eerste galopfoto met je Pan helemaal niet slecht. Buiging van de benen zijn goed, van voren mooi rond en het laat een echte galopsprong zien. Dus ook een foute foto kan dus wel goed zijn. Je houding vind ik dan niet storend, ik kijk liever naar het lichaam van het paard.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Discussie voeren n.a.v. 'foute' foto's!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 19:48

karijn schreef:
Ik vind de eerste galopfoto met je Pan helemaal niet slecht. Buiging van de benen zijn goed, van voren mooi rond en het laat een echte galopsprong zien. Dus ook een foute foto kan dus wel goed zijn. Je houding vind ik dan niet storend, ik kijk liever naar het lichaam van het paard.

Huh....dat vind ik wel appart...kan je dat misschien iets duidelijker uileggen? Ik vind het namelijk wel écht een foute foto!!!

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:03

Ik vind het ook écht een foute foto, maar dat komt doordat het ook écht een fout moment is

Maar Karijn, waarom kijk jij liever naar het lichaam van het paard, bij mijn weten beinvloed de houding van de ruiter het bewegen van het paard

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Discussie voeren n.a.v. 'foute' foto's!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 20:09

Ik zit net trouwens even te zoeken in mijn bestand en ik ben erachter gekomen dat ik uberhaupt geen 'goede' momentfoto's heb

Over een maandje of anderhalf stap ik (eindelijk ) weer in het zadel.....en als ik dr dan op een gegeven moment lekker voor elkaar heb....zal ik proberen met de bruine merrie een paar 'goede' foto's voor elkaar te krijgen!!
De zwarte zal ik helaas ivm studie e.d. geen tijd meer voor hebben, dus daar komen dan ook geen foto's meer van

Maar ik zal dus tegen die tijd (als ik een paar goede foto's heb) weer eens proberen een leuke discussie op te rakelen

Maar misschien is het ook wel een idee voor jezelf

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:41

Sorry, ik bedoelde de tweede galopfoto, dus foto nr. 3.
Even een korte toelichting op wat ik bedoel: ik vind dat de ruiter gewoon stevig op d'r achterwerk in het zadel zit, de benen hangen netjes tegen het paard aan, de handen netjes. Dat ze dus iets voorover zit, vind ik niet bezwaarlijk. Ik kijk dan naar hoe het paard in deze opname zijn lichaam heeft: mooi ondertredend achterbeen, duidelijk zichtbare galopsprong naar voren, nek/hals mooi rond, neusje netjes. Ik vind dit een prettig beeld om te zien. Wat denk ik verder bij deze foto? Dat ze met haar zit duidelijk aan het inwerken is geweest om het paard actiever te laten springen in de galop. Misschien is ze hier bezig met een middengalop? Weet jij het? Nee hoor, dan blijf ik toch bij mijn standpunt: ook al lijkt het een foute foto, toch vind ik hem goed.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Discussie voeren n.a.v. 'foute' foto's!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 07:15

Ooow ok, nu snap ik idd wat je bedoelt
Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik zowel deze foto als foto nummer 9 erbij heb gezet om aan te geven dat het dus líjkt of de paarden op de voorhand galoperen, maar dat dat dus niet het geval is
Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk bij foto3 graag iets meer ontspanning in die bovenlijn had willen zien en iets meer lengte in de hals, verder ben ik het idd wel met je eens en volgens mij was ik idd die dag vrij veel (korte stukjes) middengalop aan het oefenen

Misschien is het trouwens leuk als meer mensen hier foto's plaatsen waar we over kunnen discuseren (vind ik altijd wel erg leuk en leerzaam )

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:35

Altijd goed, ik heb alleen geen foto's van mezelf met mijn kleutertje en de foto's van mijn vorige paard zijn verloren gegaan toen mijn vorige computer crashte. Ik hoop binnenkort wat foto's te hebben, dan zal ik er eens een paar plaatsen.