Vanavond op WDR. Stahl in MAUL

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Vanavond op WDR. Stahl in MAUL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:11

Op de vooravond van het CHIO Aken.

Afbeelding

21oo uhr.

Stahl im Maul

Beim Springen, Reiten und in der Dressur ist es Standard - das Stahlgebiss im Pferdemaul. Doch immer lauter werden die Stimmen der Kritiker: Diese Art des Zäumens sei für die Tiere eine Quälerei und entgegen ihrer Anatomie und Physiologie. Q 21 macht die Probe mit einem Vollblut-Rennpferd. Gemessen wird der Sauerstoffgehalt im Blut nach körperlicher Anstrengung, mal mit und mal ohne Gebisszäumung. Der Sauerstoffgehalt ist ein Indiz für die Beeinträchtigung der Atmung.

http://www.wdr.de/tv/q21/9.0.phtml


Citaat:
03/05/2006 Discussie

Er is de laatste tijd veel te doen over de trainingsmethoden die gebruikt worden in de dressuur. Als uitvloeisel van mijn successen van de laatste tijd schijnt ineens ook mijn mening over dit soort onderwerpen interessant te zijn, want ik word regelmatig gevraagd.
Tot nu toe was mijn antwoord daarop behoorlijk neutraal. Simpelweg omdat ik in de veronderstelling verkeer dat er geen fout of goed is qua methode, maar alleen qua uitvoering. En in mijn ogen ligt aan iedere topprestatie een basis van vertrouwen tussen ruiter en paard ten grondslag. Dus is het onmogelijk om met een ‘foute’ uitvoering van een systeem,die een paard zou schaden, een topprestatie te leveren. Alles wat geforceerd wordt, het vertrouwen van een paard schaadt, kan nooit zorgen voor blijvend succes.
Daarmee wil ik geen partij kiezen voor welk systeem dan ook, want er zijn meerdere systemen die langdurige periodes van succes gebracht hebben. Maar mijn uitleg weerlegt wel alle kritiek die er nu is op het trainingssysteem van Sjef en de uitvoering daarvan door Anky. Het is niet zo dat zij de ‘enig juiste’ methode gebruiken, maar het is zeer zeker wel ‘één van de juiste’.
De discussie die hierover aan de gang is vind ik dan ook een schijndiscussie. Een discussie is er altijd op gebaseerd een oplossing te vinden voor een bepaald probleem (letterlijk betekent discussie: bespreking waarbij de deelnemers trachten door argumenteren de oplossing van een probleem te vinden). Ten eerste is er niet eens sprake van een duidelijk probleem, en ten tweede is het zeker niet de intentie geweest van degenen die deze ‘discussie’ begonnen zijn om ook daadwerkelijk tot een oplossing te komen. Het is in mijn ogen zo duidelijk een geval van stemmingmakerij, politieke oorlogsvoering, dat ik vind dat degenen die in dit specifieke systeem trainen, hierboven moeten staan. Omdat ze weten en merken aan hun paarden dat ze op een juiste manier bezig zijn met hun sport.
Maar ook andere trainingsmethodes met hun uitvoerders moeten in hun waarde worden gelaten, want de hele commotie die erdoor is ontstaan, is slecht voor de sport, en in dat opzicht dus in ieders nadeel. In mijn ogen is ieder systeem dat goed wordt uitgevoerd, met als belangrijkste graadmeters harmonie en vertrouwen, een goed systeem.
Als de verschillende kampen elkaar kunnen waarderen of op z’n minst in hun waarde kunnen laten, denk ik dat we de komende jaren heel mooie en boeiende sport kunnen krijgen. In elk geval ben ik ervan overtuigd dat iedere topruiter/amazone die weet wat het kost aan energie en doorzettingsvermogen om een paard op topniveau te krijgen, verdomd zuinig zal zijn op zijn dier, en het zal koesteren als een kostbaar kunstwerk. De band met je paard geeft je gelijk. De band met je paard geeft je succes…
Laurens van Lieren

Bron: De Paardenkrant

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Vanavond op WDR. Stahl in MAUL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:40


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:18

Oeh interessant!


Ik ga kijken!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:47

Hmmm, die zender hebben wij hier dus niet!

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:35

waarom versta ik echt geen *** Duits ? hm toch kijken

Karl66

Berichten: 29761
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vanavond op WDR. Stahl in MAUL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 03:05

Dit gaat toch om dezelfde professor die vorige maand in de bit werd geïnterviewd?

Ben wel nieuwsgierig wat de uitkomsten in dat tv-programma waren. helaas dit topic wat te laat gezien, maar misschien dat iemand een update kan geven?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:26

Nou, stelde geen moer voor. Duurde nog geen 5 minuten bij elkaar.

In feite kwam het erop neer dat de paarden die hij heeft onderzocht qua zuurstofwaarden niet verschilden of ze nu MET of ZONDER bit werden gereden. Maar hij kon nog geen concusie trekken omdat dit eigenlijk nog veel uitgebreider moest....

Eigenlijk logisch, paarden ademen toch voornamelijk uit de neus???

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:31

De hoofd-hals houding van een paard kan de luchtweerstand tussen de buitenlucht en de longen van het paard beinvloeden. In disciplines waarbij veel zuurstof noodzakelijk is, houdt men hier rekening mee.

Normaal ademt een paard alleen door de neus. Er zijn echter hoofd hals houdingen die tot gevolg kunnen hebben dat ook door de mond lucht wordt ingeademd.

De opname van Q21 per direct ongezien verwijderd.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:02

Tyrza schreef:
Nou, stelde geen moer voor. Duurde nog geen 5 minuten bij elkaar.

Ik dacht al: hoe kan ik het nou misgelopen zijn...maar ja, met 5 minuten in een 45 minuten durend programma is dat ook niet al te moeilijk...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:05

Tyrza schreef:
Nou, stelde geen moer voor. Duurde nog geen 5 minuten bij elkaar.

In feite kwam het erop neer dat de paarden die hij heeft onderzocht qua zuurstofwaarden niet verschilden of ze nu MET of ZONDER bit werden gereden. Maar hij kon nog geen concusie trekken omdat dit eigenlijk nog veel uitgebreider moest....

Eigenlijk logisch, paarden ademen toch voornamelijk uit de neus???


?????????


Citaat:
Doch vor allem die Forschungsarbeiten des englischen Tierarztes Robert Cook haben gezeigt, wie quälend diese Art der Zäumung für die Tiere ist, wie wenig der beim Einsatz von Stahl im Maul auf die Anatomie des Pferdes Rücksicht genommen wird. In Hunderten von Versuchen hat er dazu untersucht, was beim Einsatz von Stahl im Pferdemaul passiert,
wie vor allem die Atmung der Tiere beeinträchtigt wird,

weil der Fremdkörper im Maul
„Fressen“
signalisiert, aber gleichzeitig von ihnen Höchstleistungen verlangt werden. Doch diese Ergebnisse haben in der Reitsportszene bislang nicht zu einem Umdenken geführt


bron:
http://www.wdr.de/tv/q21/2552.0.phtml



.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Vanavond op WDR. Stahl in MAUL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:35


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:56

Ok Ceasario, ik begrijp het. Maar ik heb begrepen dat de zuurstofwaarden in het bloed vrijwel niet afweek, met en zonder optoming?

Mocht ik het verkeerd hebben begrepen, dan is dit vooral te verwijten aan mijn vriend die constant er doorheen zat te kletsen

Al met al een veel te kort stukje, en niet volledig aangezien ze alleen een renpaard hebben genomen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Vanavond op WDR. Stahl in MAUL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 17:57

Goofy44 schreef:
Zie artikelen over "Bitless Bridle": optoming zonder bit.

link:
http://www.bitlessbridle.com/


Hoe moet dat dan met al die ruiters die een handrem nodig hebben ?

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Vanavond op WDR. Stahl in MAUL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:29

Bitless zou achter de oren inwerken op het evenwichtsorgaan van het paard ...... Als dat zo is, dan is het verstoren van het evenwichtsorgaan geen fijne methode. Je kan een paard zo heel snel op de handrem zetten. In dressuur is bitless niet toegestaan. Volgens forums in de US is er wel een lobby gaande.