Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:27

ik geef eerlijk toe dat als ik het gevoel heb dat ik machteloos ben tegen over mijn paard ik het niet op kan geven..ik der het liefste flink wil schoppen om der maar zo te laten weten dat ze fout zit. ik doe dit niet maar het effect van dit gevoel is dat ik het op geef wel kan janken heel boos op der ben en snel zeg dat ik der weg wil hebben. wat ik natuurlijk niet meen. maar ik wil haar niet zo hard schoppen of slaan dat ze bang wordt daardoor geef ik het op.
ik probeer wel altijd nog even door te zetten en lukt het niet na dan een paar rondje racen een sprongetje maken en de volgende dag longeer ik haar bijgezet.

heb wel geleerd van dit paard dat je met geweld je zelf alleen maar tegen zit mijne komt er net zo hard tegen in en raakt helemaal over de zeik dus wordt veel minder snel boos.

Wendy_N
Berichten: 252
Geregistreerd: 07-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:36

ik had altijd de mazzel dat ik mezelf toch nog aardig in de hand kon houden, ookal kookte ik van binnen, heb nogal een opvliegend karakter waardoor ik het mezelf afentoe wel erg moeilijk maakte.

reed op een handelstal waar ik afentoe van die eigenwijze en stront verwende paarden onder me kont kreeg dat ik het echt zat was, helemaal in tranen maar dan ook deels van nijd.
maar heb nog nooit een paard uit onmacht geslagen, ik was meer het type om het via praten soms zelfs schreeuwen(waar ik ook echt niet trots op was) af te reageren.

nu rijd ik sinds een jaar ergens anders, waar ik in het begin er ook nog last van had, maar dankzij mijn goede instructrice heb ik door dat ik eerder mezelf er mee heb en het gewoon geen nut heeft.
als ik weer zo boos wordt dan ga ik gewoon stappen en dan even afkoelen en daarna pak ik het weer op.
en ik zing heel vaak in mezelf daar wordt ik ook rustig van

rijd nu vaak op de manege op een volbloedje waar mijn geduld toch wel erg vaak door op de proef wordt gesteld, als zij merkt dat ik boos wordt(ik zit er dan ook echt helemaal gespannen op, zet me als het ware een beetje vast) wordt ze helemaal hyper, wat eigenlijk voor mij wel een goede les is.

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:54

Op mijn BWP kon ik nog weleens mijn geduld verliezen, maar meestal stapte ik af, voordat het erger werd, op mijn ijslander kan ik niet echt mijn geduld verliezen, dan komt het niet goed, dan schiet ie er vandoor

Elisa2

Berichten: 37315
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:03

Ik haal diep adem,ga een rondje stappen en probeer het weer.Als het echt te gortig word dan stap ik af.Ik vind dat je ten alle tijde respect voor je paard moet houden,als hij opeens niet meer meewerkt,doe of jij iets fout of hij heeft een lichamelijk probleem.Een paard zal namelijk ten alle tijden mee werken.

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re: Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:25

Mijn pony heeft van die dagen dat ze iets gewoon vertikt terwijl ze verdomd goed weet wat ik bedoel en ze kan het ook.

Boos worden op haar moet ik niet proberen, als ik sla slaat ze 10 keer zo hard terug.
Ik ben meestal 20 minuten bezig haar rustig te krijgen als ik ook maar een grijntje woede vertoon en mevrouw pikt dit op dan vliegen we door de bak heen zo hard als ze kan, plat door de bocht, kop om hoog, omhoog komen.

Als ik er niet meer tegen kan stap ik ook af en loop ik een rondje met haar aan de hand dan stap ik weer af, omdat het anders gewoon gevaarlijk word voor ons allebei.
Op deze manier doen we ook geen dingen waar we allebei spijt van krijgen.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:52

Ligt geheel aan de situatie, wordt ik machteloos en boos omdat het vooral door mezelf niet lukt stap ik af, beloon het paard, stap het aan de hand uit en zet het lekker op stal.

Morgen is er weer een dag.

Reageer me desnoods even fysiek af op paal van beton en geef een goede ARGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH *(&*()#@$&*)@#&$*@#&*$&@*)#$&*@#)&$*)@#&*$&@#)$&


Als het niet lukt doordat mijn paard tot en met loopt te kloten en me uit te proberen rij ik gewoon door roep ook een goede keer ARGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH (*#($*_@(#*$@#*($(_*@#$(_

Zucht eens paar keer diep, glimlach bewust en express dan ontspan ik en rij ik als kip zonder kop verder.

Gelukkig heb ik dit met mijn huidige paard veel minder of ik heb mezelf er gewoon in getrained

Als ik mij ooit op een paard af zou reageren en mijn moeder zou dit zien of te weten komen zou ik direct het paard afgesleurd worden of ik wel helemaal normaal was en dan zou ik voorlopig niet meer paardrijden tot ik normaal kon doen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:32

Mijn paardlief kan ook wel eens het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Moet zeggen dat ik nu wel door heb hoe ik het aan moet pakken. Maar het eerste jaar verliep het niet altijd vlekkeloos. Maar ik ben nooit door het lint gegaan op hem.

Moos is een enorme eigenwijze knol, die ontzettend goed is in allemaal trukjes om onder zijn werk uit te komen, voornamelijk mij een beetje overbluffen . Tja en ik rijd gewoon niet goed genoeg om dat zelf op te lossen. Als ik les heb kan ik hem op een eerlijke en consequente manier toch door die vervelendheid heenrijden en dan kunnen we echt aan het werk.

Als ik merk dat ik zelf niet goed in mijn vel zit of hij in een vervelende bui is ga ik niet rijden. Merk ik het pas tijdens het rijden dan zoek ik een goed gereden volte op ofzo en dan stop ik ermee. Kwaad worden heeft geen zin, dan raakt hij helemaal over de zeik, als ik een brom geef al
Sterker nog dan ga ik pas weer dressuren als ik les heb. De dagen vul ik dan wel op met longeren en in het bosrijden. Zelf krijg ik het meestal niet voor elkaar om hem weer goed te krijgen als hij links vastpakt.

Nou moeten jullie niet denken dat het altijd mis is. Meestal is hij wel fijn te rijden en vaak zoek ik in de training alleen het loswerken en de ontspanning op. Op les gaan we de moeilijke dingen wel trainen.

anneM_Ajax

Berichten: 2594
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Breukelen UT

Re: Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:20

hmm op het paard heb ik daar gelukkig bijna nooit last van
maar ik heb een spierziekte en bij overbelasting stopt gewoon een deel van mn lichaam meestal mn benen maar wat ik ook heb is dat ik als ik boos ben of wat dan ook meteen al mn spieren aan span op zo'n moment kan ik dan niet bijv alleen mn linkerarm aanspannen dan zit bij mij meteen alles vast. Daardoor hoor je mij heel vaak zingen als mn pony heet is.
Vat het niet verkeerd op hoor, als ik ontspannen ben is er niks aan de hand en zit ik gewoon goed en is mn hele lichaam ontspannen. Maar als het gebeurt dan moet ik vooroverbuigen flink gaan aaien (moeder merrie het likken na-apen) en dan liedje zingen dan is het zo weer over.

Ik heb ook een tijd een paardje voor de manege gereden die dacht dat ze rodeo paard was, meteen maar een ander zadel gepakt en 2 maanden lang niks anders gedaan dan masseren (dat was dus het probleem dr rug) maar toen ik er weer op ging toen vond madame dat ze niet meer hoefde te rijden. En die merrie is nogal onberekenbaar. En als ze bokt blijf je ook amper zitten. Wat veel lesklanten dan deden (en de instructeurs opdracht gaven) meppen, meppen en meppen. Dat heb ik nooit gedaan ophaar omdat ze bij het idee van meppen al bang werd. ik schreeuwde haar dan vooruit, ik heb een lekkere brulstem en ben ook altijd de banketstaaf als voorlezer en dan schreeuw ik gewoon VOORWAARTS DAME dan is het zo over. Maar ik heb er wel veel van geleerd ook. Want ook ik greep te snel naar mn zweep maar dat werkt bij die merrie verdomd heel erg averrechts.

En als een oefening niet lukt ga ik gewoon stappen en na 10 minuten probeer ik het overnieuw meestal lukt het dan wel.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Hoe omgaan met onmacht/emotie tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:45

Ik ben misschien wel zo'n eentje die op een gegeven moment echt haar geduld verlies.... en dan doe ik soms dingen waarvan ik me echt achteraf echt ontzettend rot bij voel. Laatst was het ook zo erg geworden dat me moppie begon te steigeren.... en moet dan echt me zweep weggooien want anders ik vind het heel erg dat ik dat soms doe, maar kan er echt niks aan doen.. Weet iemand misschien een goede oplossing ervoor?
Me lesgeefster is nu op vakantie en longeer nu dus maar (met dubbele lijnen en ook los), omdat ik bang ben dat ik weer ruzie met haar krijg..

maar ik ga toch morgen weer proberen om erop te gaan en gaat het niet dan stop ik ook gewoon. Dat vind ik al een goed begin toch? Verder laat ik me zweep lekker in de kast liggen. Maar ze is de laatste tijd zo vervelend, zo ongeconcentreerd, ze kijkt alleen maar naar de paarden in de wei als ik in de buitenbak rijd en ziet in de binnenbak bakkabouters! Verder met longeren en buitenrijden is ze super. Verder moet ik er wel bij zeggen dat we bezig zijn om haar drachtig te krijgen

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:45

Cardy: Ik tel tegenwoordig tot 10 en als ik dan nog boos ben tot 20. Of je kunt een liedje gaan zingen (weet niet hoe vrolijk je paard daar van wordt ) Wat je ook kunt doen is even lange teugel zodat jullie beide tot rust kunnen komen! Als dat het geval is pak je het rijden weer op, voel je weer de boosheid opkomen doe je hetzelfde!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:04

oke ga het proberen, was vandaag erg warm dus heeft ze vrij gehad. Morgen gaan we weer even wat rustig proberen