kniehulpen: voorwaards of terug!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

kniehulpen: voorwaards of terug!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 10:07

Ik had laatst op een ander forum een discussie over kniehulpen.. (of te wel: je knieen extra aansluiten)

1. Mijn standpunt is: kniehulpen is een verlenging vna je zit hulp en daarmee rij je dusje paardje terug.. Want door je knieeen extra aan te sluiten ga je dieper en zwaarder zitten.

2. Zijn standpunt: bij de hogere rijschool is de kniehulp is een voorwaardse hulp..

Met welk standpunt ga jij mee en waarom!?




PS: Hij citeerde het volgende uit het Steinbrechts boek:

Citaat:
"Na de kuithulp is de kniedruk de op één na lichtste hulp van het onderbeen. Als voorwaarts drijvende hulp is de kniedruk echter één van de fijnste inwerkingen en daarom alleen verstaanbaar voor het perfect opgeleide hogeschoolpaard. Zelfs bij mooi in balans lopende dressuurpaarden werkt de kniedruk altijd nog in op het voorste, zeer taaie deel van de ribbenkast, waar hij niet zo voelbaar kan zijn dat het paard erdoor aangespoord wordt voorwaarts te gaan. Zodra echter het paard volledig op de achterhand is gezet, is deze dermate voor en tussen de geopende onderbenen van de ruiter geschoven dat de knieën achter de beugelriemen op het meer flexibele gedeelte van de ribbenkast komen te liggen. Daar kunnen ze wel een doeltreffende, voorwaarts drijvende druk uitoefenen. Daarom is het nogal onverstandig op groene of gedeeltelijk afgerichte paarden een voorwaarts drijvende werking te verlangen van de kniedruk; als hulp behoort deze eerder toe aan de hogeschool."

Esther

Berichten: 4148
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:29

Ik ga mee met het tweede standpunt.
Op de eerste plaats omdat ik dat zelf ervaar bij mij paard.
Op de tweede plaats omdat je niet extra diep en zwaar kunt gaan zitten als je je knieen aansluit. Je kunt alleen dieper gaan zitten als je je benen lang maakt en dus je knieen naar beneden. Althans zo is het mij geleerd en zo werkt het voor mij ook.

Neem ook bijvoorbeeld het extreem knieen aansluiten, het klemmen.
De eerste reactie is dan (onbewust) knieen optrekken en je paard gaat alleen maar harder lopen doordat je je knieen zo vast aangesloten hebt.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 11:30

betekend dat je automatisch je kuiten aandrukt als je je knieen aansluit!?

Ik ga ook dieper zitten, maak mn benen lang en klem mezelf vast met mn knieen.. doe ik het verkeerd?!

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: kniehulpen: voorwaards of terug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:08

Als je je knieën aansluit betekent dat niet dat je je kuiten aandrukt.
Het blijvend aansluiten van de knie is geen hulp. Je kan door de kniedruk te verhogen, inwerken op de m. latissimus dorsi, de brede rugspier, die het voorbeen van het paard in de ondersteuningsfase naar achteren trekt tov de beweging van het paard. Je kan het ook zien als het paard tov het voorbeen, het paardenlijf mee naar voren trekt. De hulp werkt voornamelijk in op de voorbenen tijdens de ondersteuningsfase.

Met je zitbeenknobbels werk je voornamelijk in tijdens de ondersteuningsfase (stuwen) van de achterbenen. Met je kuit werk je in op het moment dat de zwaaifase van het achterbeen begint. Je kan daar de mate van ondertreden van het achterbeen mee beinvloeden.

Deze hulpen passen volledig bij de fysiologische reflexen van het paard. Het paard leert dit zeer snel.

Op de meeste rijscholen wordt dit niet meer geleerd, niet omdat het voor het paard moeilijk zou zijn, maar omdat het veel tijd en ervaring en vooral deskundigheid van de ruiter vraagt..... en de meeste instructeurs/instructrices deze hulpgeving niet beheersen of zelfs kennen. (werd door sommigen als te complex ervaren).

Je kan mede via de LAT (m. latissimus dorsi) met je zit, alle bewegingen van een paard synchroniseren.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: kniehulpen: voorwaards of terug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:23

Die knie-hulp ondersteunt voorwaarts.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re: kniehulpen: voorwaards of terug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:23

Huh? Ik gebruik mn knieen altijd ter voorkoming van het over de buitenschouder weglopen... In samenwerking met de buitenteugel. Is dat raar ?

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:46

hmmm leerzaam.

Ik ga dan toch ook voor standpunt 2.
Kniehulp om terug te rijden. nee, omdat ik geleerd heb zo los mogelijk te zitten, dus zeer zeker niet klemmen met mijn bovenbenen en knieen. als je dit doet, dan belemmer je je paard in zijn/haar beweging, kan rug niet voldoende loslaten. voor het voorwaartse..... ga vanavond even uitproberen....


Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: kniehulpen: voorwaards of terug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:29

Een paard dat over de buitenschouder wegloopt kun je begrenzen met de buitenknie en buitenteugel. De bedoeling is niet dat je zo blijft rijden, maar dat het paard door begrijpen van de juiste hulpen en oefenen niet meer over de buitenschouder wegloopt.

Er zijn ruiters die dit begrenzen met de knie blijven doen, omdat het direct resultaat "om te zien" oplevert. De correcte manier van rijden is het niet.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-05-06 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:30

@... Klemmen met mn knie om hem te begrenzen toe ik idd ook wel eens. Maar alleen als die door mn buitenteugel heen loopt, niet standaard.

@droefje.. jij zegt dat je je paard belemmerd als je klemt met je bovenbenen of knieen.. Daardoor komt ti dan toch terug, daarom is het toch een terugkomende hulp?

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re: kniehulpen: voorwaards of terug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:37

Goofy44 schreef:
Een paard dat over de buitenschouder wegloopt kun je begrenzen met de buitenknie en buitenteugel. De bedoeling is niet dat je zo blijft rijden, maar dat het paard door begrijpen van de juiste hulpen en oefenen niet meer over de buitenschouder wegloopt.

Er zijn ruiters die dit begrenzen met de knie blijven doen, omdat het direct resultaat "om te zien" oplevert. De correcte manier van rijden is het niet.

Owkee, dan zal k het nog minder gaan doen Af en toe als ie door mn hulpen heenwandelt of t heel moeilijk vind, gebruik ik het wel eens, maar dan zal ik het bij deze afschaffen
BTW hoe kan dat dan, dat je daardoor je paard hierin begrenst?
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 23-05-06 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:39

daar heb je wel gelijk in ja hmmm, maar is niet de manier om een paard terug te rijden, door hem te belemmeren in zijn lijf. door terug te zitten, dus meer achterop, dan moet het paard nog meer achterop komen, en komt daarin terug in tempo.


*denkt hard na* is ook wel deels belemmeren of niet?,

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:49

haaha ja idd.. dit is wat er bij mij gebeurd als ik mn paard terug rijdt:

Ik maak me lang, zodat ik zwaarder ga zitten. Ik zorg dat ik goed contact hou en heb een wakend been.. Doordat ik contact hou en mn been erbij houdt komt ze terug op der achterbeen. Vervolgens klem ik met mn knieen en dan komt ti verder terug bv naar draf vanuit galop of naar stap vanuit draf..

8nnemiek

Berichten: 43489
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:50

Ik rijd zelf op de natural horsemanship/freestyle manier, en ik heb hierbij geleerd om ook met mn knieën te drijven. Eigenlijk gebruik ik op het moment alleen nog mn knieën en zit om te rijden, mijn benen liggen altijd los behalve om aan te springen in galop..
Ik heb geleerd dat je paard een zwaartepunt heeft, dat is waar je (als het goed is) normaal zit, ga je achter dat zwaartepunt zitten, dan is dat voor het paard een remmend gevoel. Ga je voor dat zwaartepunt zitten, dan voelt het paard dat aan als voorwaarts gaan.. Ga je dus iets naar voren zitten, en automatisch steun je dan meer op je knieën, dan zou je paard voorwaarts moeten gaan.
Paarden zullen dit ook veel sneller begrijpen dan het drijven met je been, dat wordt namelijk aangeleerd, met de knieën is meer een gevoel voor het paard..

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:54

M3isSi3j schreef:
haaha ja idd.. dit is wat er bij mij gebeurd als ik mn paard terug rijdt:

Ik maak me lang, zodat ik zwaarder ga zitten. Ik zorg dat ik goed contact hou en heb een wakend been.. Doordat ik contact hou en mn been erbij houdt komt ze terug op der achterbeen. Vervolgens klem ik met mn knieen en dan komt ti verder terug bv naar draf vanuit galop of naar stap vanuit draf..



maar waarom, dan niet met een kleine ophouding op beide teugels?


*we malen verder*

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:59

droefje schreef:
M3isSi3j schreef:
haaha ja idd.. dit is wat er bij mij gebeurd als ik mn paard terug rijdt:

Ik maak me lang, zodat ik zwaarder ga zitten. Ik zorg dat ik goed contact hou en heb een wakend been.. Doordat ik contact hou en mn been erbij houdt komt ze terug op der achterbeen. Vervolgens klem ik met mn knieen en dan komt ti verder terug bv naar draf vanuit galop of naar stap vanuit draf..



maar waarom, dan niet met een kleine ophouding op beide teugels?


*we malen verder*


omdat ik eigelijk eerst alles op mn been en zit hulpen rij en mn teugeldruk pas veranderd wanneer ze dus door mn zit of been hulpen heen loopt..

Die zijn dus echt als een stok achter de deur.. Dus zelfs als ik der extra moet corrigeren zie je het niet, teminste bijna niet..

Anoniem

Re: kniehulpen: voorwaards of terug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:01

Maarrem, als je je knieën aanspant, span je toch ook je kruis aan? Ik heb altijd zo geleerd mijn paard juist terug te rijden, en het werkt ook bij mijn jonge verzorgfries!

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:06

ik rijd ook in eerste instantie terug op zit, maar dan door meer achterop te gaan zitten, dus meer op mijn kont. houdt daarbij mijn been lang en steun nog steeds op de bal van mijn voet. zodra mijn paard te weinig reactie geef, dan heb ik meer werking bij een ophouding, omdat mijn paard heel snel haar rug weg drukt zodra ik teveel ga klemmen enz. toch kan ik me ook wel plaatsen in jou tips M3isSi3j.

topic is zeer zeker leerzaam.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:13

Als je paardje snel zn rug wegdrukt is het misschien wel een goeie optie!?

Maar uit dit topic begrijp ik dat k mijn paarden (en de paarden diei k voor andere rij..) verkeerde hulpen aanleer

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: kniehulpen: voorwaards of terug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:15

1. Absoluut! mijn paard reageert daar heel erg op, ze gaat gelijk rustiger,

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:39

M3isSi3j schreef:
haaha ja idd.. dit is wat er bij mij gebeurd als ik mn paard terug rijdt:

Ik maak me lang, zodat ik zwaarder ga zitten. Ik zorg dat ik goed contact hou en heb een wakend been.. Doordat ik contact hou en mn been erbij houdt komt ze terug op der achterbeen. Vervolgens klem ik met mn knieen en dan komt ti verder terug bv naar draf vanuit galop of naar stap vanuit draf..


Ik doe het ook zo maar dan dat laatste met mijn knieen niet. Dan trek ik mijn kruis aan en knijp met de binnenkant van mijn bovenbenen, echt in mijn lies die spieren zeg maar.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 00:43

Ik heb het vandaag aan mn instructrice gevraagt (Sietske de Man, heeft oa bij ellen bontje en veel bekende duitsen amazones gereden) en die zei dat het zeker een terugkomende hulp was..

Ikke niet meer snap

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 00:53

Volgens mij is het idd een terugkomende hulp. Bij mijn merrie gebruikte ik het met springen heel vaak. Met dressuur maak ik mijn benen lang om daar het paard op terug te laten komen. Om in een dressuurzadel de knieën erin te drukken lukt me niet; dan trek ik automatische mijn hak op omdat ik anders de beugel kwijt raak. Met springen zit je toch een stuk korter en werkte het prima. Dan kon ik dus beide, en knieën in de wrongen drukken en diep gaan zitten om terug te komen in tempo.

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:17

Ik zie het ook als drijvende hulp. Neem als voorbeeld het terugkomen uit middendraf/galop of uitgestrekte draf/galop... In eerste instantie maak ik me lang en vang ik mn paard op. Daarna druk ik mn knieen in het zadel en verlicht mn zit weer. Dit is de hulp voor het onderbrengen van het achetrbeen onder de massa. Het verlichterr gaan zitten is de ruimte om het paard zn rug 'bol' te kunnen maken voor de verzameling...

Het geeft iig voer tot nadenken, deze stelling...

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: kniehulpen: voorwaards of terug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:30

Let eens op het moment waarop je de hulp geeft. De timing is belangrijk. Dus op welk moment van de bewegingsafwikkeling van het been waarop de hulp inwerkt. De inwerking van de hulp is op een spier, die de bewegingsafwikkeling van dat been beinvloedt.....

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:21

De hulp moet IMO gegeven worden op het moment dat het paard de achterbenen richting voorwaart moet gaan zetten (in dit geval de verzameling in) En dus ja, een drijvende hulp...