Springen met 3jarigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThinkTwice
Berichten: 42
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Eindhoven

Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 10:20

Wat vinden jullie van het springen met 3jarigen?
Hiermee bedoel ik thuis, maar ook in de vorm van
oefenparcoursen.
Ik vind onder het zadel springen met een 3jarige niet
kunnen; vrijspringen vind ik echter wel kunnen.

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:22

thuis eens een klen kruisje ofzo ka geen kwaaad vind ik....oefenparcours vind ik niet kunnen!! de meesten worden pas in april/mei/juni/juli enzo 3...nee dat vind ik echt vee te vroeg om met een 3jarige oefenparcours te rijden..thuis ken je wel eens een kruisje enzo mee pakken

Zera

Berichten: 1324
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Vaals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:28

na eens een keer een balkje lopen of een heel laag kruisje kan geen probleem zijn, maar een parcour springen niet, dat deed me bazin altijd met de 3jarige..

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:22

Het wisselt voor mij per driejarige wat ik vind. Je kunt al oefenparcoursjes gaan rijden van 60 cm. en dat vind ik niet zoveel.
Met mijn eigen driejarige zou ik het niet doen, dat is een echte laatbloeier en krijgt rustig de tijd om uit te groeien. Vrijspringen doet hij trouwens wel regelmatig. Ik zie hier op stal ook driejarigen die al mooi ontwikkeld zijn en waarmee je imo best al eens een sprongetje onder het zadel kunt pakken.

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:24

Ik oefenparcours vind ikook niet kunnen, maar om een keertje een laag kruisje te springen kan geen kwaad.

berijl
Berichten: 310
Geregistreerd: 13-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:28

ik zou het niet doen. Vaak zijn de paarden nog niet uitgegroeid en niet sterk genoeg (grotere blessure-kans). Zou gewoon wat balken draven/galoperen en een kruisje springen zodat hij er een beetje vertrouwd mee raakt. Verder nog even geduld hebben met het nemen van hele oefenparcoursen.

Ver2006
Berichten: 69
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:35

Mijn 3 jarige is van februari en is al heel goed ontwikkeld qua spieropbouw. In het zomerseizoen wilde ik een oefenparcours meepakken, gewoon voor de ervaring van het beestje. Veelvoudig springen doe ik niet met deze, maar een beetje bekend maken kan imo geen kwaad. Is ook afhankelijk van het paard natuurlijk

Ver2006
Berichten: 69
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:36

Het paard is natuurlijk nog volop in de groei, ook de gewrichten en dan met name het kraakbeen is nog heel flexibel. Dus te veel is niet goed natuurlijk...

Grietje_1

Berichten: 986
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Ingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:37

Zelf heb ik met mijn drie jarige een klein kruisje 5x gesprongen om te kijken hoe hij het deed en of hij het leuk vond.. Nou hij pakte het super op en ik vind het zo wel weer genoeg voor voorlopig...

soniep
Berichten: 343
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Den ilp

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:47

wat de andere al zeggen een paar balkjes lopen of een klein kruisje is geen ramp
en vrijspringen heb ik ook geen problemen mee maar al echt hoger en parcousjes proberen e springen vind ik echt niet kunnen

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:55

Gewoon thuis mee gaan springen. Goed voor afwisseling. Begin de eerste keren met alleen gronbalken op verschillende afstanden voor zijn vertrouwen. Als dat goed gaat pak je een keer een laag sprongetje.
Doe dit 1 keer in de 14 dagen en je paard blijft lekker fris bij het werk.

Overigens kan je natuurlijk wel vaker met grondbalken werken. Dat is altijd goed.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:10

Ik heb er geen probleem mee, maar het verschilt wel per paard. Zo heb ik twee 3jarigen (van Maart en April) die het zo makkelijk oppakken dat ik af en toe wel eens een sprongetje met ze maak. Uit ervaring kan ik zeggen dat de dieren het vaak nog leuk vinden ook!

Verder ben ik van mening dat het springen vaak niet echt het probleem is. Ik zie veel vaker onervaren ruiters met een jong paard aanklooien. (tijdens het beleren, thuis trainen en op wedstrijd) Dat vind ik een veel groter probleem. Dressuurmatig kun je een dier veel gemakkelijker overwerken dan tijdens dat sprongetje 1 maal per maand.

Zolang er met verstand en beleid met de jonge dieren wordt omgegaan is er niets aan de hand.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:16

Not done... Maar weet je wat mij opvalt.
Een paar maanden geleden was ik ( toen der tijd) mijn 2.8 jarige aan het longeren.. Daar werd een heisa van hier tot Tokio over gemaakt.. Nu zie ik 3 jarigen onder het zadel lopen en zelfs springen.. En daar reageren de mensen die mij toen zo hebben afgekraakt, op met, zow die gaat goed vooruit... Een 3 jarige hoort lekker af en toe eens dressuurmatig gereden te worden, balkjes lopen dat kan, maar echt springen, nee dat kan niet. Zorg eerst dat die 3 jarige netjes in balans loopt voor dat je er een laag kruisje mee gaat springen...

maar goed, dat is mijn mening.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:20

Natuurlijk moet een paard eerst in balans lopen voordat je uberhaupt begint met springen (of dressuurmatige oefeningen zoals wijken e.d.) Daar ben ik het mee eens.

fries_lover
Berichten: 33
Geregistreerd: 16-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:41

ik heb stage gelopen bij een springruiter. zij doet het wel, ik denk ook wel dat het kan, maar je paard moet sterk genoeg wezen en het moet niet te zwaar worden.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:24

fries_lover schreef:
ik heb stage gelopen bij een springruiter. zij doet het wel, ik denk ook wel dat het kan, maar je paard moet sterk genoeg wezen en het moet niet te zwaar worden.


Hoe kan een paard, wat inprincipe net 3 is, sterk genoeg zijn om te springen?? Laat zeggen dat je er net 1 a 2 maanden op zit... Dan is een paard bij lange na niet sterk genoeg om te springen met een ruiter op zijn rug.

Myrte_

Berichten: 223
Geregistreerd: 04-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:27

ik vind dat je thuis makkelijk een kruisje kan springen en af en toe een parcourtje 20-40 kan ook geen kwaad,
maar te hoog en te veel is niet goed want hij is nog lang niet volgroeid,
meestal zijn de paarden die dan gaan springen al bijna 4 en niet net 3,
het kan denk niet heel veel kwaad, maar goed is het zeker niet voor je paard

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 00:57

Springen kan maar dan met mate..
Kijk na wat voor een paard 'laag' is, en spring dat zo af en toe voor de afwisseling ervaring etc.

Ik bedoel je kan wel zeggen 60 cm, zou wel kunnen is niet zo hoog. Maar zou je dit ook met een a/btje doen? dan zou ik zeggen: 30cm, zou kunnen. Maar heb je een 3jarig PAARD van 1.70 zou 60cm, weer kunnen. ((Ongeveer hè?))

Kijk na hoe je paardje is, pakt die dingen snel op? is tie in balans? is tie sterk genoeg? blijft tie het leuk vinden? etc. etc.

Ik ehb er zelf niet al te veel problemen mee, en ik rijd nu ook een 3 jarige. Iets langer als een maandje onder het zadel end aar hebben we ookal wle een kruisje mee 'gestapt' van hooguit 20 cm ((hij is trouwens 1.51 )) Gewoon kijken hoe die erop reageerde... verder niks.. Ik heb ook weer zo iets van je kunt wel zeggen; "3 jarige mogen niet springen" maar wat wil je dan doen? Als ze 4 zijn geworden opeens heel erg veel gaan springen omdat het dan wel kan Je moet kijken na hoe de ontwikkeling van je paard gaat etc.

laverite

Berichten: 2935
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:30

Ik vind dat je een 3jarige kan laten vrijspringen mits je het beperkt houdt natuurlijk.
Wanneer hij 3.5 jaar is ... bijna 4 jaar vind ik dat een laag sprongentje ( zo'n 30 cm ) onder het zadel niet veel kan schaden.

Nimmy

Berichten: 3952
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:41

die van mij is met ongeveer 3,5 ingereden en na 2 maanden had hij een behoorlijke balans en begon hij al wat recht op 2 teugels te lopen, toen ben ik gaan lessen bij de vereniging, en na nog een maandje ook de springles mee gedaan
wat inhield de eerste keren (was om de week dan springen) mee doen met inspringen, verder lekker ertussen dresuren en nu en dan een sprongetje... paard had er heel veel plezier in en na enkele keren al heel laag wat eenvoudige parcourtjes gesprongen (en leuk dat ie t vond) en dat is zo uitgebouwt we zijn nu 3 jaar verder en paard heeft zn hart bij t springen liggen, zo vrolijk en jolig hij daar van word....

ik vind dat t moet kunnen mits er goed gekeken word wat kan t paard aan en heeft hij dr plezier in.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:34

Ik ken iemand die met een jongpaard dat nog niet eens 2 weken onder het zadel was is gaan springen. Weekje later sprong hij er nog hoger mee. Vind het zelf niet echt goed. Ik ben zelf pas gaan springen toen mijn paard 4 was, tot 70cm.
Met vrijspringen mocht ze wel wat hoger.

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:36

Ik vind dat het aan het paard ligt! Springpaard/dressuur paard lol erin of niet! Vind het beter een parcoursje springen als het paard het leuk vind dan een in de krul getrokken paard dat lastige dressuur oefeningen moet doeb!

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:38

paard was toen 3jaar...
Ook met de andere paarden die hij inreed maakte hij wel eens een sprongetje. Maar hij zou het nooit doen als de eigenaar het niet wil.

Ben vorig jaar naar de pavocup gaan kijken. Daar springen ook allemaal jonge paarden...vind de hindernissen daar al wel erg hoog! Zou er zelf nooit aan meedoen met mijn paard.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:40

Je moet ook wel kijken of ze t aan kunnen. Mijn paard vind springen heel leuk, als ze er eenmaal weer vertrouwen in heeft.
Toch laat ik haar niet hoog of vaak springen omdat ik haar eerst wil laten groeien. Als ze iets ouder is kan ik altijd nog gaan springen.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Springen met 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:00

Bij ELKE 3-jarige zijn ALLE kritische groeischijven nog open en dat houdt in dat ze zelfs onbelast niet regelmatig zouden moeten springen.

Voor de rest is het een vraag van ethiek. Van hoeveel schade aan een paard je acceptabel vind voor jouw sportieve ambities.

HC