met bit... of bitloos...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rianne_kiara

Berichten: 208
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:29

Een oneidige discussie... denk ik...

Er zitten voordelen en nadelen aan beide manieren van rijden !
Wie rijdt met bit, en wie rijdt bitloos ?

Wat vind jij hier de voordelen en de nadelen van?

Ikzelf maak wel begruik van een bit, en ik ben van mening dat wanneer je hier goed mee omgaat, je een paard weinig schaadt...

miepmans
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:04

Ik rijd altijd met bit. Anders zou ik mijn paard echt niet rond kunnen sturen in een M parcours. Het nadeel van zonder bit lijkt me dat je een paard niet even snel terug kunt zetten. Voordelen zie ik eigenlijk niet echt ?

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:48

Een eindje hieronder, op de 2e blz. geloof ik staat ook een topic over bitloos. Ik zie dus geen voordelen van rijden met bit en zonder alleen maar, bij Orchid komt er geen bit weer in.

Antheya
Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:51

miss_gant ; zonder training kan dat niet nee, maar een paard kan even snel zonder bit reageren als op een bit hoor, dat is gewoon een vooroordeel van mensen die het nog nooit gedaan hebben, of althans, een enkele keer.

miepmans
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:57

Misz_Do schreef:
miss_gant ; zonder training kan dat niet nee, maar een paard kan even snel zonder bit reageren als op een bit hoor, dat is gewoon een vooroordeel van mensen die het nog nooit gedaan hebben, of althans, een enkele keer.


Mijn paard staat nogal hoog in het bloed, en wil nogal eens aan de kletter gaan. Zonder bit heb je dan echt helemaal niks te vertellen.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:15

Met bit kan je nauwkeuriger sturen, maar in principe zou je wel basisoefeningen moeten kunnen doen op een bitloos hoofdstel.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:05

miss_gant schreef:
Misz_Do schreef:
miss_gant ; zonder training kan dat niet nee, maar een paard kan even snel zonder bit reageren als op een bit hoor, dat is gewoon een vooroordeel van mensen die het nog nooit gedaan hebben, of althans, een enkele keer.


Mijn paard staat nogal hoog in het bloed, en wil nogal eens aan de kletter gaan. Zonder bit heb je dan echt helemaal niks te vertellen.


Dat is onzin. Mijn paard kan ook heel heet worden, zonder bit heb ik meer te vertellen dan met. Het maakt niet uit hoe hoog je paard in het bloed staat of hoe heet hij is, ze kunnen prima leren te wijken voor de druk, heel veel rijpaarden kunnen dat zowiezo al wel. Als je paard echt aan de kletter gaat heb je met bit weinig te vertellen.
Mijn paard is zonder bit zelfs dan met een heel simpel hulpje terug te krijgen, gewoon de teugels een stukje omhoog, niet eens strak ofzo. Met bit was er over het algemeen een stuk slechter terug te krijgen als ze een beetje op gang was.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:28

Rianne_kiara schreef:
Een oneidige discussie... denk ik...

Er zitten voordelen en nadelen aan beide manieren van rijden !


Oh, ja?. Ik rij vanaf mijn start met paarden pricipieel zonder bit, inmiddels bijna uitsluitend zonder teugels en ervaar alleen maar voordelen.

Ik kan bovendien jouw sprong naar conclusie vooraf alleen maar erg vreemd vinden.

Kijk ook eens een héél klein beetje verder hier op Bokt.

HC

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:56

Ik rijd mijn paard ook bitloos, met een touwhalster (crossropebriddle) en een hackamore.
Met de CRB rijd ik western, en ik kan haar bijvoorbeeld in een trail (waar het echt wel op precisie aankomt) perfect rondsturen.
paardrijden is toch meer dan wat met een bit rommelen? Hoor je een paard niet op je zit en benen te rijden?
Mijn paard is stukken beter te rijden zonder bit dan met bit.

Ik ben van plan om een Bels ook zonder bit te gaan rijden, en als je het over kracht hebt.. díe paarden hebben pas écht kracht. maar waarom zou je die ook niet op een CRB kunnen rijden? Als jij een bit nodig hebt om je paard de baas te kunnen zijn, dan is er wat mis.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:43

De ene keer rijd ik met het hoofdstel (bit en de andere keer met een bitloos hoofstel. Het is maar net waar ik zin in heb.
Echt voordelen en nadelen heb ik er niet bij

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:36

een bit heb je niet om ze te houden als ze aan de kletter gaan.
je kan de heetste paarden rijden zonder bit, je moet gewoon hét gevoel en wederzijdse vertrouwen hebben eenheid met je paard. als ze echt aan de kletter willen doen ze dat met bit ook wel zijn toch vele malen sterker.

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:57

ik ben van mening dat zonder bit altijd scherper is dan met bit, ik ben dus tegen bitloos

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:16

Ik denk dat bitloos africhten goed te doen is, maar dat het volledig afhankelijk is van met welk doel je paard rijdt, het type paard en omgevingsfactoren.

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:18

Mijn voordeel, mijn reden dat ik af en toe bitloos rij. Dat doe ik op buitenrit. Zodat Pink onderweg even lekker ongestoord gras kan vreten

[edit]
Met als aanvulling; Ik merk eigenlijk weinig verschil of ik nou met of zonder bit rij. Ze luistert zo'n beetje evengoed naar beide.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:22

Ik heb nog nooit bitloos gereden, dus ik kan niet zeggen of het een voor- of nadeel is.

Ik denk dat het vooral afhankelijk is van wat jij kan wil en gewent bent en hetzelfde geldt voor je paard denk ik.

Ook zoals SP schrijft is het wel afhanlijk van het paard zelf en je doel.

Ieder zijn eigen manier lijkt mij.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:28

Toad schreef:
ik ben van mening dat zonder bit altijd scherper is dan met bit, ik ben dus tegen bitloos


Je zou bitloos best scherper kunnen rijden dan met bit.(ik zie trouwens vaker andersom..) Maar dat je altijd zegt bevalt me niet. Het slaat namelijk compleet nergens op, ik rij bitloos altijd met waslijnen, er staat nooit druk op, het gaat het meest om het idee iets in m'n handen te hebben en ik leg de teugels soms aan de hals of ik hou de teugels iets hoger, dan snapt Orchid wel wat ik wil. En er zijn genoeg andere mensen die vrijwel zonder druk op de teugels bitloos (of met een halsring rijden) rijden..

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:09

met bit.. als ik zonder doe dan kan ik m'n verzorgpony toch niet houden (vooral niet in het bos) maar in de bak wel denk ik.. hoewel ik het nog nooit zonder heb gedaan.. maar het is ook niet mijn pony, en ze doet het prima met bit dus waarom zou ik (of de eigenaren) gaan veranderen?

Anoniem

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:46

De nadelen van een bit zijn niet zo moeilijk te bedenken. Een bit is een stuk ijzer en weegt nogal wat. Dat gewicht ligt (en drukt/knijpt/zaagt/klappert) dus in de mond van het paard. Daarbij komt nog het gewicht van de teugels èn dat van de ruiterhanden. Dit gewicht plùs de beweging geeft kilo's druk in de paardenmond. Nadeel genoeg, lijkt mij.
De vele ervaringen van mensen die bitloos zijn gaan rijden, geven tevens aan dat een nadeel van een bit is dat het spanning in het paard teweeg brengt. Want àlle paarden die bitloos door het leven mogen, zijn allemaal zoveel meer ontspannen tijdens het rijden.
Het "voordeel" van een bit en wellicht de "schijnveiligheid"; de ruiter denkt met een bit een stuur en een rem in handen te hebben.

Even terugkomend op een paar quotes.

miepmans schreef:
Mijn paard staat nogal hoog in het bloed, en wil nogal eens aan de kletter gaan. Zonder bit heb je dan echt helemaal niks te vertellen.

Dit is iets wat in je hoofd zit. Je dènkt dat je dan niets meer te vertellen hebt. Allereerst vind ik dat wanneer een paard nogal eens aan de kletter gaat, dat er dan iets niet goed zit in de relatie tussen paard en mens. De overtuiging dat je een bit nodig hebt 'om wat te vertellen te hebben' getuigt hier ook van. Ten tweede is het bit geen rem; als dat wel zo was, dan hing ie wel om het paard z'n benen.

AstraGirlie schreef:
Met bit kan je nauwkeuriger sturen, maar in principe zou je wel basisoefeningen moeten kunnen doen op een bitloos hoofdstel.

Het is niet zo dat je met een bit nauwkeuriger kunt sturen. Integendeel zelfs. Zònder bit sta je in veel beter en dieper contact met je paard, en is het geen kwestie van 'techisch sturen' maar 'sturen' (rijden dus) vanuit je gevoel en lichaam, je zit, houding, energie, centrum, spanning en ontspanning, focus, gedachten en 'plaatjes'.

Toad schreef:
ik ben van mening dat zonder bit altijd scherper is dan met bit, ik ben dus tegen bitloos

Het kan beide scherp inwerken. Dit is afhankelijk van de soort optoming en de soort teugels waarmee gereden wordt èn van de handen en rijstijl van de ruiter.
Ookal zou iemand perfect zachte en stille handen hebben en een 'alleraardigst' bit gebruiken, dan nòg zit je met dat ijzerwerk in de mond. Dus hoe je het ook bekijkt, een vriendelijk bitloos hoofdstel is altijd nog vriendelijker dan een 'vriendelijk' bit.

SuperPepeijn schreef:
Ik denk dat bitloos africhten goed te doen is, maar dat het volledig afhankelijk is van met welk doel je paard rijdt, het type paard en omgevingsfactoren.

Het gaat erom hóe je dat doel wilt bereiken: met bit of zonder bit. Dressuur, western, springen, endurance, buitenritten, noem het maar, het is allemaal ook prima (zo niet beter) zonder bit te doen.

In de afgelopen tijd heb ik behoorlijk wat topics over bitloos verzameld. Ik weet niet of ik ze hier mag plaatsen, maar wie belangstelling heeft en ze (of een paar) door wil lezen, PB me dan even.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:47

Jovarna schreef:
Het gaat erom hóe je dat doel wilt bereiken: met bit of zonder bit. Dressuur, western, springen, endurance, buitenritten, noem het maar, het is allemaal ook prima (zo niet beter) zonder bit te doen.
Laat dit http://www.dressagemonthly.com/linktoankyvideo.html eens zonder bit zien.

jjs
Berichten: 184
Geregistreerd: 08-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:26


Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:38

Ik denk dat je met bitloos heel ver kan komen en dat je ook nog heel veel over je paard te vertellen hebt hoor:

Afbeelding
Afbeelding

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:00

Zo'n touwhalstertje kan enorm inwerken op het hoofd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:11

Dat is zo, maar met een bit kan je ook de mondhoeken van een paard kapot maken. Het is maar hoe je beiden gebruikt.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:41

Die foto's heb ik al heel vaak gezien maar ik kan nou niet zeggen dat ik het er erg prettig uit vind zien. Dit paard heeft het echt niet naar zijn zin imo.
Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik rij zelf ook bitloos, voor mij geen brok ijzer meer in de monden van mijn paarden. Met bitloos kan je net zo veel als zonder bit, op een veel vriendelijkere manier (mijn mening) leg maar eens een bit op je been en trek eens wat aan de bitringen, dat doet pijn, dat voelt het paard in de mond. Een touwhalster kan idd behoorlijk inwerken maar er zijn nog zoveel andere bitloze optomingen, daar hebben we bij Naturals nog een sticky van: viewtopic.php?f=99&t=605445

Iemand had het er hier ook over dat het met haar paard niet kan omdat deze hoog in het bloed staat, tja, wij hebben er hier ook 1 die nogal hoog in het bloed staat, is nog groen als gras, panisch voor van alles en nog wat, dier is inmiddels 12 jaar maar wordt nu pas ingereden. Maar geen bit in zijn mond hoor! Het is maar net wat je zelf wil, als je zelf angst hebt breng je dat over op je paard en zeker op zo'n hyper paard.
Die van ons weet niet beter. Ik heb mijn eigen paard van de ene op de andere dag het bit uitgegooid (jawel, dat kan dus wel) hij krijgt ook nooit meer een bit in.

Anoniem

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:16

SuperPepeijn schreef:


Misschien komt zoiets daar dan voor in aanmerking als vergelijkingsmateriaal?
http://www.nevzorov-haute-ecole.com




De foto's van het piafferende paard op touwhalster doen mij trouwens ook niet zo heel erg veel, ik vind daar net zoveel protest uit naar voren komen als uit de Anky video uit de link van SP. Het touwhalsterpaard kijkt erg nijdig, zwaait veel met de staart en trianguleert in de piaffe, bij Salinero zit er nogal wat protest bij de galopwissels en een redelijke asymmetrie in de voorbenen tijdens de passage/piaffe, waarbij het rechterbeen duidelijk hoger komt dan links.