Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:57

oosterhoff schreef:
labe schreef:Ik probeer dit topic aandachtig te volgen, maar ik raak gaandeweg de draad van het verhaal een beetje kwijt. Nou ja, er zijn genoeg interessante off-topic reacties gegeven die ook waardevol zijn om te lezen.

................................



Okay, mooi verhaal.
Als je het niet probeert zal je er nooit achter komen en ik denk dat je er niet onverstandig aan doet het te proberen. Waarom heb je al die andere dingen wel geprobeerd en probeer je dit niet. Hij heeft echt al goede resultaten geboekt.
Tuurlijk kan hij de botstructuren niet veranderen maar het gaat er toch om dat hij geen last heeft van zijn benen en dat je er lekker mee kan rijden?!

Alle rontgenfoto's ten spijt wil het niet zeggen dat een paard ergens last van heeft als ie op een andere manier gaat lopen. (kromme zin zeg)
Als je een regionaal concours zou uitzoeken en alle paarden op de foto's zou zetten dan ben ik wel benieuwd naar wat daar voor rommel tussen zit. en die paarden worden er gewoon kampioen mee. Ik wil ook geen tophengsten zwart maken maar er zitten ertussen die op de foto's naar de slacht zouden moeten!

Dus ik zou je zeker adviseren om het te doen.
van een plaatje kan jehet niet beoordelen dus je moet het live meemaken.


Jazeker, als je het niet probeert dan weet je het niet, helemaal mee eens, maar...........
hoe eerlijk is het om een paard na dik 2 jaar uit de wei te plukken en weer mee te gaan rijden/trainen en misschien wel tot de conclusie te komen na maanden dat het niets heeft opgeleverd? Of misschien wel dingen te verergen?
Zoals ik al eerder aangaf heb we echt alles, alles, alles geprobeerd, het dier liep ook werkelijk beroerd, dus het is niet alleen het rontgenologische plaatje, ook het klinische waar behoorlijk wat mis mee is. Daarbij komt nog dat dankzij de kissing spines het dier niet meer te berijden viel, hij was letterlijk levensgevaarlijk van de pijn, alle fysiotherapie, magneetveldtherapie en fysiotherapeutisch rijden ten spijt. Het enige dat we niet hebben geprobeerd is de methode AdB, wat mij betreft zou hij mirakuleuze dingen moeten doen om dit paard weer goed aan het lopen krijgen? Ik wil best in mirakels geloven, maar ik moet eerst volledig overtuigd zijn vooraleer ik mijn paard(en) aan die methode onderwerp.
Overigens vind het kunnen rijden nog niet eens de grootste prioriteit, pijnvrij vind ik belangrijker, als ik met dit dier kan wandelen in het bos zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij zich pijn doet op bijv. oneffen ondergrond, of wat grondwerk kan doen (omdat dit paard dat nu eenmaal zoooo leuk vind) zonder dat hij fysiek belemmerd is, dan zou ik al meer dan tevreden zijn.

Ik zou inderdaad graag eens een clinic bijwonen van hem en een medisch rapport vind ik nog veel interessanter, ik ga naar beiden in ieder geval achteraan. Is er een agenda van clinics op zijn site te vinden?
En ik blijf dit topic volgen, vind het machtig interessant.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:05

Citaat:
Ik zou inderdaad graag eens een clinic bijwonen van hem en een medisch rapport vind ik nog veel interessanter, ik ga naar beiden in ieder geval achteraan. Is er een agenda van clinics op zijn site te vinden?


Op paard en recht staan er ook een aantal datums
www.paardenrecht.org

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:06

labe schreef:


Jazeker, als je het niet probeert dan weet je het niet, helemaal mee eens, maar...........
hoe eerlijk is het om een paard na dik 2 jaar uit de wei te plukken en weer mee te gaan rijden/trainen en misschien wel tot de conclusie te komen na maanden dat het niets heeft opgeleverd? Of misschien wel dingen te verergen?


Bij antoine ben je niet maanden aan het trainen voor je resultaat hebt dus daar hoef je dan niet bang voor te zijn.
Bovendien ben je er altijd nog zelf bij en staathet je niet direct aan kan je altijd nog stoppen.
Dat je paard net uit de wei komt doe ter niet zoveel toe want ze gaan daar niet als een dolle proberen dat paard binnen een seconde zo onder druk te zetten dat ie geen kant meer op kan. Het is allemaal reuze vriendelijk.

Citaat:
Ik zou inderdaad graag eens een clinic bijwonen van hem en een medisch rapport vind ik nog veel interessanter, ik ga naar beiden in ieder geval achteraan. Is er een agenda van clinics op zijn site te vinden?
En ik blijf dit topic volgen, vind het machtig interessant.



Ik zou inderdaat gewoon eens naar een clinic gaan. Kan je kijken hoe het werkt en kan je hem zelf vragen hoe hij erover denkt.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:43

Ik wil even kwijt dat röntgen foto´s niets zeggen over de mate van pijn. Het is al eerder gezegd, zou men op een willekeurig concours paarden gaan screenen dan zal men verbaasd staan.
Andersom kan een paard ongelooflijke pijn hebben zonder dat er op een röntgen foto iets te zien is. Röntgen foto´s helpen bij de diagnose, maar het zegt verder niks.
Ik heb artrose. Op de foto´s duidelijk aan te tonen. Toch heb ik niet altijd pijn. Ik heb peesontstekingen, niet te zien op foto´s wel veel vaker heftige pijn van met name bij belasting.
Belasting en geforceerd anders gebruiken van je lijf kan pijn op leveren. De weg naar het vrijer kunnen bewegen als je vastgegroeid bent in een bepaalde houding, is ook niet altijd pijnvrij, maar daarna kun je wel vrijer bewegen met minder of geen pijn.

AdB´s methode is bij "slechte" (als niet lichamelijk in orde) paarden therapie. Bij "goede" (als lichamelijk in orde) paarden heet het gewoon klassiek dressuur.

Wat ik niet begrijp, is dat mensen wel zomaar met een pessoateugel aan de gang gaan bij allerlei kwaaltjes, zonder maar enige begeleiding, maar er tegen op kunnen zien om begeleiding te krijgen in wat ze met een ongedwongen bewegend paard (aan longe of onder het zadel) kunnen doen aan therapie...

Wat ik ook niet snap is dat men gemakkelijk gewrichten maar laat volspuiten met het een en ander omdat de DA (en farmaceutische industrie) zegt dat dát goed is voor je paard.

Het lijkt mij beter om de oorzaak weg te nemen. En dat probeert AdB dus.

En natuurlijk zijn dierenartsen tegen AdB, want stel dat alle paarden ineens goed zouden lopen, hebben ze geen werk meer
Bovendien maakt hij paarden beter die zij hebben afgekeurd, enigszins vernederend.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:14

Lusitana schreef:

Het lijkt mij beter om de oorzaak weg te nemen. En dat probeert AdB dus.





Evem voor de duidelijkheid. Antoine haalt de primaire oorzaak weg. Die oorzaak die ervoor heeft gezorgt dat het paard problemen krijgt. De secundaire oorzaken als botwoekeringen en artrose kan ie alsnog niet verwijderen. Echter hoeven deze secundaire problemen geen problemen te zijn voor het paard en zijn beweging als wel zijn welzijn

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:58

Dat bedoel ik ook. Dank voor het extra duidelijk maken!
Van een vergroeing op zich hoeft een paard geen hinder te ondervinden, neem iets als overhoef: Als dat eenmaal gevormd is, heeft het paard er geen hinder meer van. Alleen in het actieve stadium gaan ze er kreupel op. Maar waarom een paard overhoef heeft gekregen, verdient wél aandacht.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:24

Lusitana, het klopt dat een rontgenologisch plaatje kan verschillen van het klinische, maar in het geval van mijn paard zijn beide plaatjes kl@te. Heb je wel eens een hond gezien met ernstige HD? Zo loopt dit paard ook, de achterbenen heel nauw bij elkaar vanwege de artrose in zijn heupen.

Kijk, wat voor mij belangrijk is, is dat dit dier blij en tevreden is, van mij hoeft hij niet meer de sterren van de hemel te lopen en alles wat beter kan, graag, heel graag zelfs, dit dier vind het fantastisch om grondwerk of vrijheidsdressuur te doen, als hij op generlei wijze word gehinderd door fysiek ongemak is dat geweldig, want dan kan hij de dingen blijven doen die hij zo leuk vind. Rijden hoeft mij zo zeer niet, ik heb nog 2 paarden om te rijden en 1 over 2 jaar (of langer) in aantocht. Ik ben er ook erg naar geneigd om te kijken naar wat hij wel kan, niet naar wat hij niet kan.
Ik zal mijzelf nemen als voorbeeld: een aantal jaren geleden een whiplash opgelopen, chronisch hoofdpijn en duizelingen als gevolg. Sinds enkele jaren heb ik ook chronisch pijn in mijn heupen en rug, ik ben daardoor erg beperkt in mijn bewegingen en op mijn paarden klimmen is een ramp, ik kom er niet meer bij (ze zijn slechts 1.60 hoog), als ik eenmaal zit gaat het wel en kan ik prima rijden, maar dan eenmaal 's avonds wil je me niet meer meemaken, dan lig ik als een dood vogeltje met pijnstiller op de bank. hardlopen is altijd mijn lust en leven geweest, zal nu niet meer gaan, maar er zijn zoveel dingen die ik wel kan en waar ik evengoed plezier aan beleef, en zo zie ik het ook met paard: rijden gaat niet meer, hij mag geen pijn hebben, maar als ik in staat ben het aangenamer voor hem te maken en dingen met hem te ondernemen die hij leuk vind, dan ben ik (en hij hopelijk) daar harstikke blij mee.
ander voorbeeld: een van onze duitse herders had zeer ernstige HD. Onder het mom van "niets moet, alles mag" heeft hij toch nog 3 jaar na zijn doodvonnis een fantastisch leuk leven gehad en is uiteindelijk doodgegaan aan een heel andere oorzaak. Had ik met deze hond fikse tochten gemaakt of bijv. pakwerk mee getraind, tja, dat had natuurlijk niet meer gekund. Er waren gelukkig alternatieven om dit dier toch een volwaardig bestaan te geven.
Er zijn gewoon meerdere wegen die naar Rome leiden en er zijn meerdere dingen die je met o.a. paarden kan doen waardoor ze een evengoed gelukkig bestaan kunnen leiden en waarvan de eigenaar kan genieten, daar hoeft geen zadel aan te pas te komen wat mij betreft.
Het zou natuurlijk fantastisch als ik wel kan rijden op dit paard want eerlijkheidshalve moet ik toch toegeven dat ik van alle paarden die ik heb gereden in mijn leven, hij toch de grootste uitdaging was en de grootste kick gaf.....

Maar goed, ik verval in herhaling en ga ook offtopic, ik wil eerst het hele gebeuren van AdB "live" meemaken voordat ik dit dier onderwerp aan een dergelijke training. Ik moet er gewoon heel erg goed over nadenken, na alles wat we al hebben gedaan en meegemaakt met dit dier is het geen onlogische gedachte om even de kat uit de boom te kijken en eerst heel goed orienteren en geinformeerd raken.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:30

Lusitana schreef:
Dat bedoel ik ook. Dank voor het extra duidelijk maken!
Van een vergroeing op zich hoeft een paard geen hinder te ondervinden, neem iets als overhoef: Als dat eenmaal gevormd is, heeft het paard er geen hinder meer van. Alleen in het actieve stadium gaan ze er kreupel op. Maar waarom een paard overhoef heeft gekregen, verdient wél aandacht.



ja ok, maar ik denk dat verkeerd lichaamsgebruik niet altijd de oorzaak is atrose, hko, verbening etc.

Zouden sommige paarden ook niet gewoon broze botten hebben, aanleg hebben voor botproblemen. Zou het dus niet bij sommige paarden gewoon genetisch bepaald zijn??

Als zulke paarden kreupel gaan en bij de da op de foto gezet worden ziet de da een afwijking. De oorzaak van de kreupelheid, denkt de da dan . Maar het is heel goed mogelijk dat dat het probleem dan niet is. Het paard kan dan best een ander niet goed te traceren probleem hebben wat de oorzaak is van de kreupelheid. De dierengeneeskunde is lang nog niet zover ontwikkeld als de humane geneeskunde en in de humane geneeskunde worden er zelfs nog vaak genoeg verkeerde diagnoses gesteld, dus waarom in de diergeneeskunde niet?
Ga alleen maar eens na hoe moeilijk vage rugklachten bij mensen te behandelen zijn. Ze weten meestal niet eens zeker waar de pijn precies vandaan komt en wat de eigenlijke oorzaak ervan is. Het bewegingsmechanisme van mensen en dieren is zo complex daar is nog lang niet het laatste over gezegd.


Botafwijkingen zijn lang niet altijd de oorzaak van een kreupelheid en botafwijkingen hoeven ook lang niet altijd het gevolg te zijn van slecht/verkeerd lichaamsgebruik.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:44

Hoeveel shetlanders lopen er eigenlijk rond met HKO?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:25

guusje schreef:
Botafwijkingen zijn lang niet altijd de oorzaak van een kreupelheid en botafwijkingen hoeven ook lang niet altijd het gevolg te zijn van slecht/verkeerd lichaamsgebruik.

Klopt, ik zeg feitelijk hetzelfde. Maar ALS het wel het gevolg zou kunnen zijn zijn van verkeerd gebruik, is het logisher als eerste die mogelijke oorzaak weg te nemen, lijkt mij. Als er dan geen verbetering is, dán kun je altijd nog andere maatregelen nemen.

Ik begrijp dat het moeilijk te verkroppen is dat de mens zelf onze paarden naar de knoppen rijdt, maar het is gewoon een feit dat ze niet echt gemaakt zijn om op te rijden, en dat ze hun evenwicht moeten hervinden als je er iets op zet. Als je ze niet helpt het evenwicht te hervinden maar ze ietwat verkeerd belast kan dat grote gevolgen hebben voor sommige paarden, met name die aanleg hebben voor het een of ander, natuurljk.
Ik denk dat het daarom gewoon belangrijk is dat zoveel mogelijk mensen bekend zijn met de principes die AdB verkondigd (maar hij is daar echt niet uniek in) en zeker die een paard hebben die daar gebaat bij kan zijn.
Maar, ik wil tegen iedereen in het algemeen zeggen: of je al of niet met zo´n man in zee wilt gaan, blijft natuurlijk gewoon een vrije keus. Als je die dan maar wel maakt op info van de man zelf en niet op grond van roddel...
Verder als je ergens negatief tegenover staat, vind je wel wat negatiefs , als je er positief tegenover staat, wil je het negatieve niet zien. Probeer neutraal er tegenover te staan...en gebruik je verstand, niet je emoties.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:42

Lusitana schreef:
Maar ALS het wel het gevolg zou kunnen zijn zijn van verkeerd gebruik, is het logisher als eerste die mogelijke oorzaak weg te nemen, lijkt mij. Als er dan geen verbetering is, dán kun je altijd nog andere maatregelen nemen.



ja, mee eens natuurlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:06

Omdat ik veel jonge paarden zadelmak heb gemaakt en er verschillende voor inrijden op de foto gingen, weet ik dat er al veel een afwijking hadden, recht uit de opfok.
Dus erfelijk is zeker weten factor.

Gelukkig krijgen ze daar niet allemaal last van.
Maar ik denk wel, dat als er een van die paarden gaat kreupelen, er heel snel conclusies getrokken worden.

Zelf ben ik idd van mening dat je een paard moet leren rechtrichten
Mooi als Adb je dat kan leren, maar ik blijf het een enge manier vinden

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:06

Citaat:
Gelukkig krijgen ze daar niet allemaal last van.

Inderdaad!

Ik vind dit artikel altijd reuze interessant
Er is na even zoeken ook meer info over te vinden,

http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Iedereen kan natuurlijk zelf beslissen hoe je hierover denkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:02

KLopt, dat is zeker een goed artikel

En ik ken zelfs paarden die voor een flink bedrag zijn verkocht, ondanks foute foto's
Het waren wel paarden die lekker liepen in de basis sport.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:20

Neemt niet weg dat er een risico is en je slecht materiaal fokt als je met paarden met HKO gaat fokken, en dat hebben ze wel jaren lang gedaan. In de jaren 70 was al bekend dat het erfelijk was en toch doorfokken...
Grappig genoeg heb ik het stuk over erfeljkheid weggepoetst uit mijn post, maar komt het nu toch ter sprake. Maar ik vind dat dus een heel andere discussie, dat bij KWPN het percentage slechte paarden veel te groot is. Ik vind het zeer terecht dat paarden met erfelijke aandoeningen nou toch eindelijk uitgesloten worden.
Je moet fokken met je beste materiaal.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:07

Lusitana schreef:
Ik vind het zeer terecht dat paarden met erfelijke aandoeningen nou toch eindelijk uitgesloten worden.
Je moet fokken met je beste materiaal.


Maar dan sluit je een hele grote groep paarden uit die nooit last zullen hebben van botafwijkingen en misschien wel een grote bijdrage kunnen leveren voor de fokkerij vanwege allerlei andere kwaliteiten.

Je moet dus op de ene of andere manier die groep te pakken zien te krijgen wel echt last heeft van botafwijkingen, maar hoe doe je dat

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:13

Nou, het lijkt mij een goed begin om niet te fokken met kreupele paarden, wat nu op grote schaal gebeurd. Paard is kreupel, deugt niet meer voor de sport, stop er maar een veulen in of zet hem op een merrie en krijg zo tig nakomelingen die dus bij voorbaat al aanleg hebben! Ik vind het toch al niet zo vriendelijk om een paard met pijn ook nog eens drachtig te maken, want dan dan het feitelijk geen medicijnen krijgen en ze wordt 100 kilo zwaarder, lekker, op een kreupel been!

Al zullen die met aanleg/afwijkingen er nooit last van hebben, dan is het nog geen goed fokmateriaal, want ze geven het door en de nakomelingen kunnen er wel last van hebben, al is het maar een percentage. Als je ze uitsluit, krijg je een steeds kleiner percentage afwijkingen. Lijkt mij logischer. En het is nou niet zo dat de KWPN een zeldzaam ras is dat je blij moet zijn met elk geboren product. Er is nog steeds een overschot. En dat blindstaren op hengsten snap ik ook niet. Maar ik raak zo wel heeeel erg off topic.
AdB kan er niks aan doen dat er slechte paarden zijn en paarden slecht gereden worden, maar hij doet wel zijn best om de gevolgen weer wat recht te zetten (letterlijk en figuurlijk).

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:40

Voorstel.
De volgende Bokster die met een kreupel paard naar AdB gaat hangt een hartslagmeter met interface om het dier.
Wederom geen eenduidig antwoord omdat bij een reeds kreupel paard de niet-kreupele data ontbreekt doch het is wel een relatief harde voor-na waarde.
Als de methode een methode is, dan zijn de meetresultaten bij andere paarden in een trend te zetten.

Geen idee waarom (vrijwel) niemand in de dressuurhoek met een hsm werkt terwijl het toch een erg makkelijk verkrijgbaar stukje info uit de bovenkamer van het paard geeft. Ontspanning kun je METEN

HC

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:16

Lusitana schreef:
Nou, het lijkt mij een goed begin om niet te fokken met kreupele paarden, wat nu op grote schaal gebeurd. Paard is kreupel, deugt niet meer voor de sport, stop er maar een veulen in of zet hem op een merrie en krijg zo tig nakomelingen die dus bij voorbaat al aanleg hebben! Ik vind het toch al niet zo vriendelijk om een paard met pijn ook nog eens drachtig te maken, want dan dan het feitelijk geen medicijnen krijgen en ze wordt 100 kilo zwaarder, lekker, op een kreupel been!

Al zullen die met aanleg/afwijkingen er nooit last van hebben, dan is het nog geen goed fokmateriaal, want ze geven het door en de nakomelingen kunnen er wel last van hebben, al is het maar een percentage. Als je ze uitsluit, krijg je een steeds kleiner percentage afwijkingen. Lijkt mij logischer. En het is nou niet zo dat de KWPN een zeldzaam ras is dat je blij moet zijn met elk geboren product. Er is nog steeds een overschot. En dat blindstaren op hengsten snap ik ook niet. Maar ik raak zo wel heeeel erg off topic.
AdB kan er niks aan doen dat er slechte paarden zijn en paarden slecht gereden worden, maar hij doet wel zijn best om de gevolgen weer wat recht te zetten (letterlijk en figuurlijk).


Vind het toch zonde van de goede paarden die geen lichamelijke gebreken hebben/ of er geen last van hebben, maar die wel kreupel gaan omdat ze slecht gereden worden.

Bovendien mis je de paarden die heel goed gereden worden en op de foto´s geen afwijkingen vertonen, maar onder een mindere ruiter wel in de problemen komen ( en zelfs kreupel gaan).

Maar goed, t wordt wat off topic allemaal en da's jammer t was net zo leuk

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:40

runningkawa schreef:
Zelf ben ik idd van mening dat je een paard moet leren rechtrichten
Mooi als Adb je dat kan leren, maar ik blijf het een enge manier vinden


Mij is het niet gelukt om mijn paarden op die manier recht te krijgen, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

Wel heb ik ze op die manier weer rad gekregen.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:48

Ik heb zelf geen ervaring met AdB maar een voormalige stalgenoot van mij wel. Hun paard had hoefkatrolontsteking en artrose. Ten einde raad zijn ze toen bij hem geweest. Ik herinner me dat ze er erg enthousiast over waren.

Wat ik erg jammer vond was dat ze een cursus gevolgd hadden en ervanuit gingen dat het probleem daarmee was opgelost. Na een week reden ze alweer op de oude vertrouwde manier rond alleen nu met de kop naar buiten. Ik weet niks van AdB maar het lijkt me dat als je toch op deze manier aan de slag wilt, je ook regelmatig les moet blijven nemen. Dat lijkt me zeker voor de mensen in NL moeilijk te realiseren. Je gaat denk ik niet snel iedere week naar België om even een les mee te pikken. Over de methode zelf kan ik niks zeggen want ik heb het nog nooit gezien.

Ik heb zelf een pony met artrose in de sesambenen. Ze heeft hier nog nooit een pas kreupel om gelopen. Wel wordt ze korter in haar bewegingen als ik haar niet train. Het kwam aan het licht toen er na een ongeluk foto's genomen werden.

Ik rij haar 5 a 6 keer in de week. Onder het zadel loopt ze recht. Ze heeft neiging om links hol en rechts bol te worden maar zolang ik haar vaak rij is er niks aan de hand. Kan ik echter wegens vakantie een paar weken niet rijden dan trekt ze helemaal scheef! Als ze na een paar weken weidevakantie weer onder het zadel loopt is ze ontzettend scheef en is ze korter in haar bewegingen.

Van zowel DA als fysio kreeg ik het advies om haar zoveel mogelijk te blijven rijden en longeren omdat ze daar echt beter van wordt.

Mijn punt na dit verhaal: er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Misschien krijgt AdB scheve paarden of paarden met artrose goed. Maar dat krijg ik bij mijn paard ook voor elkaar en ik heb gewoon standaard dressuurles. Mensen moeten AdB ook niet teveel als de goeroe op dat gebied zien. Met "gewoon" goed rijden kan je volgens mij ook een hoop problemen oplossen (of voorkomen...).

Probleem is alleen dat een heel groot deel van de instructeurs maar wat staat aan te klooien en dat mensen vervolgens bij iemand met wat meer kennis (bijv. een AdB) het licht denken te zien. Terwijl het dan in mijn ogen niet zo is dat die man of vrouw zo goed bezig is, maar dat zij gewoon zo slecht bezig zijn geweest.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:33

oeih wat een groote post hierzo..

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:29

Saar4 schreef:


Probleem is alleen dat een heel groot deel van de instructeurs maar wat staat aan te klooien en dat mensen vervolgens bij iemand met wat meer kennis (bijv. een AdB) het licht denken te zien. Terwijl het dan in mijn ogen niet zo is dat die man of vrouw zo goed bezig is, maar dat zij gewoon zo slecht bezig zijn geweest.



Ik ben het er niet helemaal mee eens. Mensen denken ook dat ze met een paar lessen of een cursus opeens weten hoe het moet. AdB heeft natuurlijk al jaren ervaring dus zoiets kan je in een week niet leren. overigens geeft hij ook training in nederland. Paard en Recht is nu druk bezig met het realiseren van geld om instructeurs op te leiden dus dat is ook een goede vooruitgang.
Zelfs anky krijgt nog vaak les dus waarom na één cursus stoppen.
Antoine past echt nietheel rare methoden toe. Ook hij werkt toe naar de klassieke rijkunst. Ik denk dan ook werkelijk dat mensen het licht zien. Niet dat ze denken dat ze het licht hebben gezien. Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat het paard nog slechter ging lopen na een bezoekje aan antoine.
Mensen moeten soms worden geforceerd zodat ze zien dat ze slecht bezich zijn. het maakt daarbij niet uit wie ze dat laat zien.
Zoals je schrijft. Er zijn meer wegen naar rome. Allemaal de goede. Helaas zijn er ook wegen die daar nooit uit zullen komen en doodlopen. Als ik het geld had ozu ik best ver willen worden opgeleid door iemand als antoine of david de wispelaere. Kijken of ik met hun techniek naar de top zou komen. Daar ben ik eigelijk best van overtuigd (nagelaten dat mijn talent niet voldoende is)

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:48

Saar4 schreef:

Mijn punt na dit verhaal: er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Misschien krijgt AdB scheve paarden of paarden met artrose goed. Maar dat krijg ik bij mijn paard ook voor elkaar en ik heb gewoon standaard dressuurles. Mensen moeten AdB ook niet teveel als de goeroe op dat gebied zien. Met "gewoon" goed rijden kan je volgens mij ook een hoop problemen oplossen (of voorkomen...).

De methode is klassiek dressuur dus "gewoon" goed rijden. Maar sinds je dat niet meer op manèges leert, is het niet meer zo bekend en dan heb je dus zo´n mannetje nodig, of iemand die dezelfde leer aanhangt, maar hij is gewoon een van de bekendste... in verband met kreupele paarden

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:41

@ lusitana en saar4 : De kritieken die op de methode de bodt hier op bokt (oa van taacolover, vvalar , runningkawa en nog vele anderen in het verleden zoals sjuimpje, samsam etc) zijn echt wel terecht hoor. Er gaan wel degelijk paarden minder lopen bij de bodt. Ook zou ik er maar niet zo vanuit gaan dat daar heel goed rechtgericht wordt (althans niet op die manier zoals het bijv in steinbrecht staat). Hij spreekt wel steeds over rechtrichten, maar mijn paarden zijn daar niet recht geworden. Bij mijn huidige instructrice zit ik nu een heel eind in de goede richting, maar echt recht zijn ze niet, het blijft sleutelen.
Wel zijn mijn paarden bij hem in de les allemaal weer zuiver geworden, dus de bodt doet wel degelijk hele goede dingen, maar het heeft niks met rechtrichten te maken zoals je het bij een goede andere instructeur zal leren.
Ik vind het daarom ook wel terecht dat hij het "zijn methode" noemt. En het heeft ook helemaal niks met klassiek dressuurrijden te maken. Klassieke dressuur is gewoon dressuurrijden, je paard gymnastiseren. En de methode de bodt is imo revalidatietraning. Je maakt je paard er niet sterker mee. Je ontlast het paard zodat het paard herstelt en daarna weer gewoon bereden/getraind kan worden.