Graag jullie mening -> zweep.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 01:01

Hoi Hoi,

Ik rijdt nu een 3-jarige. Bij het inrijden hadden ze er een zweepje bij, die alleen gebruikt werdt als hij aan het klieren was verder niks. Toen ik erop, eerst ook met zweep heb hem vrijwel "nooit" gebruikt, en heb hem een keer achterwege gelaten (gewoon op de bakrand gelegd voor de zekerheid, maar de hele tijd niet gebruikt) Dit doe ik nu al ong. maandje, en het gaat hartstikke super!

Alleen ik merk wel, dat hij in de galop soms wat sloom wordt.. dan kan ik wel gaan trappen maar wil hem ook niet bederfen. Op zo'n moment heb ik juist weer een zweep, even bijtikken.

Maar wat is jullie mening? Zou ik hem gewoon weer met zweep moeten rijden om hem wat bij te tikken als tie sloom wordt (en dus gaat sloffen)?

En waarom rijden jullie dan met zweep? Ja om je paardje af te straffen als tie wat verkeerd doet Maar gewoon wat is jullie 'reden' om met zweep te rijden?

Groetjes Mij

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 01:03

Voor de zekerheid. Je weet nooit wat er gebeurd en met zo'n ding heb je net iets meer te zeggen.

Trouwens niet alleen over je eigen paard.. heb een keer een pony zowat van me af moeten slaan omdat ie de aanval inzette op mij en mijn paard. Dan ben k toch blij dat k er een bij mij heb

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:16

Hoewel ik rijden met zweep echt enorm irritant vind, i.v.m. de teugelvoering heb ik hem er eigenlijk altijd bij. De zweep is een ondersteuning voor mijn been, en juist niet om mijn paard mee te straffen. Als ik drijf en hij reageert niet dan krijgt hij een tik, reageert hij dan nog niet, dan krijgt hij een mep. Als hij goed op mijn been reageert, doe ik dus niks met mijn zweep.
Ik gebruik de zweep ook wel eens om hem een beetje wakker te maken, dan kriebel ik hem even, bijvoorbeeld als hij niet snel genoeg reageert bij de zijgangen. Even een kriebel om hem duidelijk te maken dat we aan het werk zijn en hij zijn benen op moet tillen.
Als je je zweep netjes gebruikt verpest je je paard niet, maar is het juist een ondersteuning.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:31

Ik heb met een jong paard altijd een zweepje erbij. Juist in het begin proberen ze dingen uit en heb je bijv. een dag dat je paard besluit om niet voorwaarts te gaan op je been of zelfs nadat je opgestapt bent alleen maar achteruit te kruipen, dan moet je dat zweepje er echt wel gelijk bij hebben want die truc hebben ze gelijk door en die krijg je later beslist nog op je boterham. Daarnaast is mijn eerste prioriteit dat het paard goed aan de hulpen staat en ik tik liever een keer bij als hij niet oplet of even niet snapt wat ik bedoel, dan dat ik moet gaan schoppen.
Heb je het zweepje niet nodig, dan is het nog prima toch? Je hoeft hem niet te gebruiken

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 20:58

Oke bedankt, maar ik was hem gewoon nooit nodig dan lechte ik hem op de bakrand maar vergat hem te pakken als ik hem nodig had Ga er morgen maar gewoon is even mee rijden, kijken of hij dan iets vlotter loopt (wat tie eigenlijk wel doet, maar in de galop heeft ie soms de neiging om sloom te gaan lopen, wel oplettend maar gwn sloom lopen )

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:02

jongepaarden rijd ik altijd met zweep, ze snappen er nog niet veel van dat been - voorwaarts betekend.
wel hebben ze geleerd dat aantikken met de zweep aan de longe, voorwaarts betekend, dus een tikje tegen het dekje bijvoorbeeld, tegelijkertijd met de beenhulp, leert een jong dier dat hij op beenhulp voorwaarts moet. is hij of zij goed aan het been, dan kan zweep altijd achterwege gelaten worden, maar als hij in dit geval, in galop niet naar het been luisterd, wil dus zeggen dat hij nog niet aan het been staat, en is een zweepje dus wel van belang

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:03

Ik rij altijd met een zweep, gewoon omdat ik me anders naakt voel.
Een enkele keer om hem even wakker te maken.

VoOdOo_lOvE
Berichten: 86
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Kalken , Belgenlandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:45

Het is te zien bij welke pony,op mijn 2 verzorpony's heb ik dat niet nodig,ik neem ze alleen mee op jumping om weigeringen te voorkomen bij hen. Op andere pony's die lui zijn gebruik ik ze dan weer wel. Zie je het hangt af van pony tot pony. In jouw geval zou ik ze dus wel bij mij pakken en even corrigeren als tie (teveel) vertraagt

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:48

Ik heb bijna altijd wel een zweepje bij me, om wat bij te tikken of de achterhand net iets meer te actieveren.
Tegenwoordig heb ik hem ook bij me om m'n paard op d'r flikker te geven als ze wil gaan steigeren, ik kan dan weinig met m'n benen beginnen en met een zweep haalt ze het niet in d'r hoofd om naar boven te komen!

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:51

bij die van mij heb ik m met springen er nooit meer bij, daar is ie voorwaarts zat bij en kan ik m heel goed met mn been rijden, met dresuur daar in tegen wil die wel eens inzakken na een half uur lopen emmeren en moeilijk doen... en tja ik bepaal wanneer we klaar zijn en dat is al ie loopt waar ik wil, moe of niet.....
is gewoon handig om als ze inzakken even bij te tikken en ook als ze niet op zijwaartse hulpen reageren even van let op.. we gaan opzij...

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:13

Zweep is wel handig om honderden redenen die hier al zijn genoemd, maar je moet er wel op letten dat een jong/onbeleerd paard ook moe kan worden door weinig conditie/spieren en dat je hem dan niet telkens met de zweep gaat bewerken

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:26

Ik rijd op mijn eigen paard altijd met een zweepje erbij, maar ik gebruik hem eigenlijk vrijwel nooit. Eén keer in de zoveel tijd heeft ze de neiging om heel sloom te worden en dan komt het zweepje goed van pas. Met één tik is dan alles afgelopen terwijl ik anders een uur kan gaan klieren, dus voor dat geval altijd een zweepje erbij

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:38

Ik heb trouwens wel altijd het probleem dat ik met een zweep mijn handen verkeerd houd. Ik draai ze dan naar binnen ipv ze mooi rechtop te houden. Daarom rijd ik wedstrijden ook nooit meer met zweep. Maar als het bij sommige paarden nodig is.. is het toch lastig. Hebben meer mensen hier last van en heeft iemand misschien een idee wat ik fout doe? Want als ik ze rechtdraai zit mijn zadel in de weg..

gekkesies

Berichten: 6183
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:29

Ik rij altijd met zweep, gebruik hem als er geen reactie komt op enkel een beenhulp, dan geef ik nog eens been met een klein tikje net achter m'n been.
Verder als hij echt loopt te klieren dan krijgt ie ook nog wel eens een tik ter 'waarschuwing'

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 02:33

een zweepje gebruik je om je hulpen te verduidlijken, b.v reageerd die niet voor je been dan meteen tikje bij, achter je been.
Of ja als ze echt lopen te klieren hebben ze soms wel eens een zwieperd van een zweep nodig.. Maar weet je wat ik vaak zie in b.v springparcours waar ik echt niet tegenkan, en wat ooke cht totaal geen zin heeft: Mensen die als hun paard weigerd de zweep in aanslag hebben, en het paard wel weet ik niet hoe vaak meppen!! nou sorry maar waarschijnlijk toch echt de fout van de ruiter zelf, en 1 goede tik begrijpt die ook wel!

Raposa

Berichten: 91
Geregistreerd: 02-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:38

dondeyne schreef:
Ik heb trouwens wel altijd het probleem dat ik met een zweep mijn handen verkeerd houd. Ik draai ze dan naar binnen ipv ze mooi rechtop te houden. Daarom rijd ik wedstrijden ook nooit meer met zweep. Maar als het bij sommige paarden nodig is.. is het toch lastig. Hebben meer mensen hier last van en heeft iemand misschien een idee wat ik fout doe? Want als ik ze rechtdraai zit mijn zadel in de weg..


Dat heb ik ook Als ik mijn hand nu rechtop zet zorg ik dat de zweep gewoon op de schouder licht/ernaast hangt. Als ik me paard een tikje moet geven, dan draai ik me hand wel iets.. maar dat kan volgens mij ook niet anders

Ik heb hem ook altijd bij me, voor de zekerheid
Maar ik ga een jong ding niet zitten tikken de hele tijd omdat hij na een uur wat moe wordt en vertraagt, dat vind ik gewoon meer dan logisch.. Maar ik rijd nooit zo lang met jonge paardjes

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:43

ik vind met zweep rijden niet fijn, ik houd mijn handen dan ook niet mooi, plus dat ik dat in de proef ook niet mag! dan heb ik hem liever fijn aan het been zonder zweep, wat ook goed lukt. Met mijn andere pony, die ik nu aan het beleren ben rijd ik wel met zweep! ik wil hem namelijk net zo goed voor het been krijgen, ik zorg ervoor dat hij meteen reageerd op het been, dus ook in de gallop als je hem iets druk geeft, dat hij netjes iets harder gaat. Ik heb ook een hekel aan dat gespoor met die benen. Ik laat zelfs bij deze pony (=4 jaar) af en toe de zweep al liggen en hij is super te rijden!

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:53

Ik rijd ook altijd met een zweep, maar nooit om mijn paard 'vooruit' te krijgen.. Het is de bedoeling dat ze op je benen vooruitgaan, niet op je zweep. Dan ben je fout bezig (mijn paardje straft me daar ook op af ALS ik het toch ooit doe... Sla ik te hard, dan slaat ze terug)

Maar ik heb wel geleerd dat een zweep vooral dient om extreem zacht te gebruiken. Vooral om de achterbenen iets beter onder te krijgen... Een klein beetje met je zweep 'kriebelen' aan zijn achterhand, achterhand wordt meteen actiever. Ik gebruik het dan ook voornamelijk bij het verzamelen, als ze wat neigt naar een onactieve trage verzamelde draf in plaats van een actieve (maar wel nog even snel van tempo) verzamelde draf.

Noesie

Berichten: 1190
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:58

Ik rijd mijn oude merrie ook altijd met zweep... Ik rijd eigenlijk alleen maar buitenritjes... maar soms heb ik hem toch hard nodig!
Ze is namelijk aan haar linkeroog blind dus als er rechts iets engs te zien is moet ik met de zweep vertellen dat links de sloot is... mijn been reageerd ze namelijk niet op op zo'n moment :S
En soms als ze ergens niet langs wil heb ik hem nodig, verder heb ik m gewoon voor de zekerheid bij me!

Qimm

Berichten: 15175
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:01

Liever een tikje met de zweep dan bonken met je been, helemaal op een jong paard

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:34

Lang leve de zweep!
Ik gebruik mijn zweep nooit om af te straffen. Altijd om bij te tikken of om de aandacht er bij te houden. Elke andere manier lijkt me overbodig

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:56

tantjeuh schreef:
Ik rijd ook altijd met een zweep, maar nooit om mijn paard 'vooruit' te krijgen.. Het is de bedoeling dat ze op je benen vooruitgaan, niet op je zweep. Dan ben je fout bezig


En toch is dat bij een jong paard (en daar hadden we het oorspronkelijk over) wel eens nodig. Een jong paard snapt niet een, twee, drie dat been voorwaarts is, dat moet je hem eerst aanleren.
In eerste instantie probeer je dat op stemhulp, maar niet elk paard kan de overschakeling maken tussen ruiter aan het uiteinde van de longe = ruiter erop. Dan kan de zweep heel nuttig zijn. Niet om je paard verrot te slaan natuurlijk.

Nijn_Wietske
Berichten: 27
Geregistreerd: 31-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:58

Ik rijd met zweep om natuurlijk gewoon een tik te geven als ie vervelend is, maar ook best vaak als een pony gewoon niet wil doorlopen.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:08

Ik rijd ook met zweep, ik heb hem bijna nooit nodig, maar het feit dat ik dat ding dus wel in mijn hand heb doet al wonderen

En als ik hem dan nodig heb, hoef ik het zweepje alleen maar tegen haar hals aan te leggen en is het alweer goed..

Flynn_

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Nijkerk !

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:55

ik heb altijd een zweep bij me ook al heb ik hem niet nodig, ik zou wel altijd een zweep meenemen hoor:D en als hij dan sloom gaat dan zou ik er een tikje met de zweep meegeven en als hij dat dan goed oppakt hem wel natuurlijk belonen. Je kunt hem wel natuurlijk naar je beenhulpen toe rijden, maar een zweep zou ik ook gebruiken bij een 3 jarige. als je over een tijdje al zover bent dan hoef je misschien geen zweep meer en heb je het voor elkaar maar ik zou nu nog wel altijd een zweep bij de hand hebben!! Kusss SimoOnee:D