Graag jullie mening -> zweep.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mias
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: drentshe hoofdstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:56

ik heb geleerd om altijd met zweep te rijden en ik doe dit dus ook altijd.
Het maakt niet uit of ik ga springen of aan dressuur doe of dat ik lekker ontspannen in de bossen rijd, ik heb hem altijd bij mij. Niet dat ik hem vaak gebruik, bijna nooit eingelijk. Ik kan er eingelijk net zo goed zonder rijden.
Maar net op het moment dat je hem niet bij je hebt heb je hem nodig, dat gebeurd altijd op het moment dat je een zweep niet bij de hand heb.
Ik gebruik de zweep ook alleen maar om mijn hulpen te verduidelijken, of wanneer ze loopt te klieren wil ik nog wel eens een tikje geven. Maaar meer ook niet.

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:11

vroeger reed ik ook altijd met zweep, maar met t paard wat ik nu heb...hoef ik niet met een zweep te rijden dat acceept ze echt niet, nu is ze ook wel fijn aan het been, dus hoeft het ook niet. ik vind wel dat als je altijd met zweep rijd en je komt in de M moet je zonder, die overstap vind ik niet fijn, net alsof ze voelen o ze heeft hem niet meer in der hand hihi

BiBaMi
Berichten: 749
Geregistreerd: 27-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:21

ik moet mijn zweepje wel bij me hebben maar meestal gebruik ik em niet.
Ik rij altijd buiten. Als ze ziet dat ik ee nzweepje bij me heb is ze de hele tijd goed fit e.d. maar als ik geen zweepje bij me heb dan gaat ze lkkr sloom doen enz en ik kan wel hard drijven maar dat helpt dan niet.. terwijl ik een zweepje bij me heb en gewoon drijf het wel gaat.. tgaat om het idee. ik gebruik mijn zweepje eigenlijk nooit en anders klein tikje en geen pak slaag
Groetjes!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:54

Ik rij altijd met zweep.
Niet om af te straffen, maar wel om zijn aandacht weer even te vragen of om hem bij te tikken als het nodig is, dan brengt hij zijn achterhand er net weer even wat lekkerder onder.
Daarnaast heb ik eigenlijk voor mijn eigen gevoel een zweep bij me. Weet niet waarom, maar voel me dan zekerder. Heb dan het idee dat ik het paard een tik kan geven als hij plotseling uitbreekt en onstuurbaar is geworden, heb dat wel eens meegemaakt en was maar wat blij met mijn zweep.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:57

Ik heb net een tijdje geleden mijn sporen aan de kant gegooid Dus om ervoor te zorgen dat ie niet vergeet dat ie zonder sporen ook aan het been moet zijn heb ik een zweepje..

Verder omdat ie heeel goed kan doen alsof ie heel erg moe is..

Naomi_Jortje

Berichten: 4196
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:59

Ik rijd op manegepony's maar ik rijd áltijd met zweep, maar ik gebruik hem alleen maar als m'n pony écht héél vervelend aan het doen is of bij James Bont, hij is 3 1/2 jaar en soms kun je hem gewoon hélemaal niet vooruit krijgen! Maar heb hem wel gewoon altijd bij want je weet maar nooit! Want ik had ook 'n keertje Babe, nou die wilde poep gaan eten! Dus ikke boos worden maar kreeg 'm gewoon niet weg, toen maar zweep gebruikt en weg was ik in rengalop!

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:48

Ik heb een zweepje om wat bij te tikken zeg maar
Wanneer ze niet correct op mijn beenhulpen reageert tik ik even bij, wanneer ze de achterhand niet goed (of helemaal niet )meeneemt tik ik ook even bij...
Echt om bij te tikken dus Straffen doe ik niet met de zweep, als ze loopt te klieren of weer overal bakkabouters ziet zijn mijn benen efficiënter.

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:50

Mijn kleine pony wil nog welles omdraaie bij dingen waar we kei vaak langslopen, en stil staan en niet verder willen. en het is echt niet dat ze bang is. met zjn 2je loopt ze er gewoon achteraan, als ik wandel met haar ook. (voor het gevval dat mensen gaan zeuren dat ik niet moet slaan als ze bang is ) met het rijden in de bak gebruik ik hem nooit.

Mijnviera
Berichten: 206
Geregistreerd: 20-06-06
Woonplaats: Zaandam

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:11

ik rijd eigenlijk nooit met zweep.
Viera reageerd goed op mijn beenhulpen,
en is als de dood voor een zweep.

ikzelf zou bij het inrijden niet met een zweep beginnen,
ze moeten je been hulpen nog leren.
dus waarom zou je als jij je been geeft en hij begrijpt het niet,
hem een tik moeten geven?
de meeste jonge paarden snappen het gewoon nog niet goed,
en als jij t dan met je zweep overneemt leert ie t nog niet om
het op je been te doen.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:08

En wat doe jij dan als je jonkie je beenhulp nog niet snapt en niet reageert op je stemhulp? Ik ben vandaag en gisteren nog heel blij geweest met mijn zweepje want mijn driejarige begint nu te snappen dat been = voorwaarts. Hoewel hij aan de longe onmiddellijk op de stem reageert, je hoeft er geen zweep bij te hebben, snapt hij echt niet dat hij onder het zadel voorwaarts moet als je 'stap' zegt. Nu begint het kwartje te vallen geloof ik.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:48

Ik rij bijna altijd met zweep, meestal gebruik ik hem id ook niet en hangt hij er voor jan piep bij.
Maar leg ik hem weg en ze luisterd eens een keer niet kan ik niets.
En helaas is ze dus ook slim genog om dat te weten en luisterd dus perfect met zweep, maar als ik hem weg legt heft ze laten we zeggen 1 keer per half uur dat ze in plaats van lekker aandraaft gaat lopen modderen.

Ik heb hem dus voor die zeldzame momenten dat ze bedenkt dat ze best wel eens kan proberen niet te luisteren.

PaardenStorm
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:34

Ik vind dat je geen zweep moet gebruiken.

Zelf heb (echt heel erg helaas) wel een zweep gebruikt, dit moest omdat het van de manege moest.
Ik heb er eigenlijk erg spijt van, en als ik weer ga rijden (nu kan het niet vanwegen mijn rug) dan pak ik die zweep er ook zeker niet bij.

Toevallig stond er in de hoefslag een klein stukje over een ponny die sloom was. Ze lieten hem een aantal keer rengaloperen en hij kreeg toen weer zin om te lopen. Ik denk dat als je zorgt dat je paard weer zin krijgt om te lopen, hij vanzelf sneller wordt. Lopen is in de natuur ook hun prioriteit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:41

Ik rij nooit met zweep, alleen als ze net onder het zadel zijn om bijvoorbeeld het stuur erop te monteren en de gashendel. Maar dat is dan een kort springzweepje waarmee er duidelijkere aanwijzingen gegeven kunnen worden, niet om het dier te straffen ofzo

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:51

Allereerst: een 3-jarige kliert NOOIT. Een 3-jarige zal hooguit niet begrijpen wat je bedoelt, angstig of slecht opgevoed zijn. Degene die dat omschrijft als klieren, kan beter niet aan een jong paard beginnen in de eerste plaats.

Een zweep is een onmisbaar hulpmiddel bij het beleren van jonge paarden. Beenhulp kan je namelijk praktisch niet aanleren zonder zweep. Daarnaast moet je een jong paard ALTIJD voorwaarts houden, zeker de eerste paar keer dat je er opzit. Zolang ze nog geen beenhulp kennen doe je dit door een tikje (lees: tikje) met je zweep, geen reactie is een wat hardere tik. Wie een jong paard bij het beleren niet voorwaarts houdt, creeert problemen (vanuit stilstand kunnen paarden namelijk veel hoger bokken dan vanuit een vlotte draf/galop). In dat geval geldt dan ook: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Pas als het paard heeft geleerd voorwaarts te gaan, in eerste instantie door een tikje vd zweep, daarna op het been kun je beginnen met het verder opleiden van het paard. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat het paard het volledig op je been doen, daarom is vanaf de M een zweep ook niet meer toegestaan.

Overigens kun je je afvragen wat voor een paard vervelender is: dat hij een keer een tikje krijgt, of dat de ruiter bij elke pas met zijn benen in zijn zij zit te porren. Het gaat om duidelijkheid: been geven, geen directe reactie, dan een tik achter de kuit. Wie dat consequent doet heeft al snel geen zweep meer nodig.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:57

ik ga met Jasmijn mee, als een jonkie "vervelend" doet dan is dat uit onbegrip, angst, onzekerheid........ niet omdat het dier naar is.

Je KAN echter wel een naar jonkie maken door als ruiter niet duidelijk te zijn, niet consequent, of onbegrijpend

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:58

Ik kan de post niet vinden waarin iemand stelt dat een jong paard kliert Scheve mond Er lopen wel wat reacties over het inrijden van een jong paard, het doorrijden van een jong paard en het rijden van een ouder paard door elkaar.

Ik vind trouwens wel dat je met jonge paarden in de periode na het zadelmak maken, als ze sterker worden en hun balans vinden in een periode komt waarin ze dingetjes gaan uitproberen. Meestal zijn ze dan een jaar of vier.
De vraag is of je dat 'klieren' vindt. Ik vind het een natuurlijk fenomeen dat een paard je grenzen op probeert te zoeken. Aan jou als ruiter de taak om gelijk aan te geven dat DIT niet de bedoeling is en DAT wel. Daar kan een zweepje toch wel handig bij zijn.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:01

Urielle schreef:
Ik kan de post niet vinden waarin iemand stelt dat een jong paard kliert


De eerste post van TS...

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:14

Je hebt gelijk, helemaal overheen gelezen, sorry!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:50

Ik ben sinds van de week gestopt om met zweep te rijden bij mijn pony. Ik had hem eigenlijk al niet meer echt nodig, het was alleen om net even een tikje bij te geven. Dat ding werd alleen maar onhandig: Teugels vast in een brug, zweep erbij, teugels die om de zweep gingen zitten, hele knopen die ik er uit moest halen. Mijn zweep ligt weer gewoon in de kast. (met deze pony rijd ik western).
Overigens als ik naar buiten ga heb ik wel een klein zweepje mee.

Bij mijn paard gebruik ik ook geen zweep. Ik heb hem wel bij de bakrand liggen maar nog niet nodig gehad. Dit gaat goed zo dus die zweep van mij ligt lekker in de kast Lachen

Valentijn

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Oudenbosch [NB]

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:44

Ik heb zelf een 5-jarige die ik ook zonder zweep rijd.
Heb ook weleens dat ie in de linkergalop iets gaat sloffen, ik moet dan gewoon een keer goed been geven en hier reageert hij direct op. Als jouw paard dat niet doet kun je toch het beste je zweepje erbij houden want 10x drijven heeft ook geen zin. Veel succes nog!

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:40

Ik rij liever met sporen, met zweep verander je vaak net je handhouding en als je hem een tik geeft terwijl je de teugels nog in je hand hebt geef je hem daarbij ook vaak net een rukje in zn mond. Zwepen zijn hartstikke fijn om gewoon erbij te hebben, ik ken genoeg paarden die al meteen fijner reageren als je de zweep zelfs alleen maar in je handen hebt zonder hem te gebruiken, maar ik rij liever met sporen. Net iets makkelijker Nagelbijten / Gniffelen

nienke_storm
Berichten: 42
Geregistreerd: 05-04-06

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 08:17

qls je gaat rijden doe je ook een cap op en de zweep hoord er ook bij maar als jou paard bang is er voor


maar als je paard bokt dan kan je hem niet bestraven aleen als je een zweep hebt wel

snap je wat ik bedoel

Grietzz

Berichten: 1838
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Ede

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:51

Ik heb met rijden altijd een zweep erbij.
Heb nog nooit hoeven meppen om iets erin te slaan om het zo maar te zeggen.
Nee, ik gebruik de zweep hoogstens ter verduidelijking.
Niet reageren op het been? Been met tikje. Niet hard, nee alleen ter verduidelijking. Soort van por; hé hallo, luister eens!
Scheelt wel dat ik hem eigenlijk nooit nodig heb, maar ik rijd wel een merrie die liever lui dan moe is dus ja soms heb je dat zweepje toch echt net ff nodig om bij te tikken!

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:34

ik heb hem dr heel vaak ook bij. helemaal niet omdat die sloom wordt en misschien in de gallop terug wil vallen, want dat gebeurt helemaal niet.. hij is helemaal absoluut niet sloom en valt niet terug enzo.. ik heb mijn zweepje er ook gewoon bij voor als ze eens gaat etteren.. en verder gebruik ik hem helemaal niet hem aan te sporen.. Knipoog

Maaaikea

Berichten: 808
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Graag jullie mening -> zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:23

Ik rij meestal met zweep. Dit omdat de merrie die ik rij nogal traag kan reageren op een beenhulp, reageert ze niet op mijn eerste beenhulp, dan geef ik nog een extra beenhulp met een tikje erbij. Zodat ze weet dat ze gewoon beter meteen op mijn eerste beenhulp kan reageren Lachen Daarnaast tik ik haar af en toe ook eens op haar achterbeen bij om haar bewust te maken dat het ze binnenachterbeen er best wel wat meer onder mag zetten Lachen