klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caprice_

Berichten: 306
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Olst

klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 23:12

hee bokker,
mijn vriendin heeft een verzorgpaard van NEt 4. hij is nog geen jaar onder het zadel. hij moet toen hij een half jaar onder het zadel was al aan de teugel lopen. ik bedoel NIEt voorwaarts neerwaarts, nee, LDR!! toen zei ik tegen haar: ''Hij hoeft nu toch al niet aan de teugel te lopen??!! eerst moet ie ontspannen zijn.'' hij liep dus niet ontspannen. en zij zaagde dus echt om hem naarbeneden te krijgen. hallo een 3 jarige paard!! dat hoeft toch niet?? en toen begon ze met wijken, dat moest ie maar DIRECt kunnen volgens haar. hij snapte het niet, dus hij liep weg. en zij trok hem dan ik de mond enzo. toen zei ik: ''hij snapt jouw niet. hij hoeft toch nu al niet perfect te lopen??!!
ja dat moest maar volgens haar, hij kon het allemaal. nou als je het dan ziet dan loopt ie eigenlijk maar een beetje scheef, dus niet echt wijken.. en als ik er wat van zei dan werd ze alleen maar pissig enzo. en toen zei ze of ik het maar beter wist. sorry hoor, maar als ik een groen paard had had ik het heus wel wat anders aangepakt.

wat vinden jullie hiervan?? en wie geven jullie gelijk?? eerlijk graag

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:50

Een jong paard moet je opleiden,zonde dat dat op deze manier gebeurd door iemand die er duidelijk geen ene donder vanaf weet.Dat word weer een verpest paard erbij. je gaat werken via het skala der ausbilding bij een jong paard en daar doe je niet een paar weken over maar een paar jaar!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:51

Aan de teugel is heel normaal
Hoe eerder dat op een fijne manier kan, hoe beter

Maar wat bedoel jij bij LDR?

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:54

aan de teugel : prima,maar dan wel van achter naar voor...dat kan ik niet opmaken uit datgene wat de TS zegt.

Exodus

Berichten: 2327
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Bergeijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:57

Ik rij mijn paarden (5 en 6) ook zoveel mogelijk voorwaarts neerwaarts. (ook LDR) Maar zeer belangrijk niet gedwongen en zo dat hij zijn rug lekker ontspant etc. Daar is niets mis mee. De manier waarop je beschrijft dat het gebeurt vind ik ook niet terecht.

Maar zolang het paard ontspannen door de rug , laag en diep loopt. kan dit geen kwaad hor.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:59

Ik rijd ook voorwaarts neerwaarts maar geen LDR,dat zijn toch 2 verschillende dingen.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:00

Wat is LDR? Laag door de rug??

Exodus

Berichten: 2327
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Bergeijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:04

Laag diep en rond! Anky topic uit Duitsland!

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:04

Laag/diep rond

Exodus

Berichten: 2327
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Bergeijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:06

@ Elisa2: daar heb je wel gelijk in. Je begint met lekker voorwaarts neerwaarts en op een gegeven moment kun je verder gaan naar LDR. Is mijn mening in ieder geval. Zolang het maar niet onder druk of spanning gebeurt is he m.i. geen probleem om een paard van 4 zo te rijden.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:08

De paarden die ik rijd hebben geen LDR nodig,dus rijd ik ze niet zo.Je paard moet er ten eerste de juiste bouw voor hebben en ten 2de moeten ze aardig sterk zijn.Het valt voor een paard namelijk niet mee LDR op echt de juiste manier! En voor een ruiter ook niet.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:11

zo zie je: apen apen apen na

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:15

ik rij (onder begeleiding )
mijn 3 jarige merrie ook laag en rond, zodat ze mooi over de rug komt achterhand er onder.
maar dan wel op een ontspannen manier en niks geen gezaag.
tuurlijk de 1e weken wel op eigen benen laten lopen, en daarna kun je eens wat gaan vragen.
vind het heel belangrijk dat het ontspannen gebeurt, een paard wat je never nooit niet naar beneden krijgt (door bvb verkeerd aanrijden) nee dat hoef ik niet

als je het met gezaag doet nee.. dat vind ik ook wat teveel van het goede, maar mooi uit ontspanning moet kunnen

ze zal er op den duur vanzelf achter komen denk ik

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:54

Ik rij wel laag met de jonkies maar niet rond, ik rij meer richting halsstrekken, waar het paard vanzelf naar toe zakt eigenlijk.
Ik heb niks tegen LDR, voor de ruiters die het kunnen, maar dan wel met een paard waar het goed voor is en een paard dat sterk genoeg is om zichzelf te blijven dragen en achter goed door te blijven komen. Dat inzicht en gevoel heb ik niet dus dat laat ik graag aan een ander over.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:57

Dat noem ik geen LDR, heeft er niets mee te maken. Dat noem ik ruk en pluk werk

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:01

VValar schreef:
Dat noem ik geen LDR, heeft er niets mee te maken. Dat noem ik ruk en pluk werk


Dat wou ik net zeggen.

Titel misschien wijzigen in:

"klein jaar onder het zadel, direct zagen schoppen"

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:04

Ik betwijfel of TS zelf alle termen wel helder op een rijtje heeft, en ik zou bv ook niet weten waarom een paard dat een half jaar onder het zadel is niet aan de teugel zou mogen lopen
Ook het gekat op het beginnen met wijken zegt me niks. Ik neem wijken vanaf de eerste week onder het zadel al mee. Is gewoon wijken voor druk, wat je in het grondwerk ook al lang voorbereid hebt.

Als er idd gezaagd en geplukt wordt, is dat natuurlijk niet best. En LDR daar zullen de meningen altijd wel over verdeeld blijven.

Maar eerlijk gezegd heb ik een beetje het vermoeden dat TS haar gram wil halen om iets, of een beetje jaloers is, of.... vul maar aan. Is mij een beetje te 'makkelijk', een vriendin neersabelen op internet.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:27

Of het is iemand die ziet dat er iets gebeurd wat niet goed is voor het paard,en alleen niet de vinger op de zere plek kan houden en daarom om advies vraagt..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:42

Dan was de vraagstelling wel objectiever geweest

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:48

magic_lover schreef:
ik rij (onder begeleiding )
mijn 3 jarige merrie ook laag en rond


......................... jeetje. Ik heb mij hengst met bijna vier voorzichtig onder het zadel gebracht, er een paar keer eventjes op gaan zitten.
Half jaar later weer eens onder het zadel na deze sessies onbelast voorbereiden.
Half jaar later... etc.
Hij is nu vijf geworden we we zijn ritjes aan het uitwerken. Hij heeft goed en onstpannen zelf door hoe hij mijn gewicht door verder ondertreden moet dragen maar ik plan dit jaar nog geen serieuze tijd in het zadel, wat ben ik een tijd aan het verliezen zeg Zit dik 1000 uur grondwerk in en NOG ...
Aan de andere kant heb ik geen haast. Ik hoop hem 20, 25 of meer jaren te kunnen rijden en geen ambities noch de capaciteiten om ringdressuur goud na te streven. Waarom dan met 3 LDR

HC

Tact

Berichten: 232
Geregistreerd: 11-01-05

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:22

Een paard van 3jr heb ik nog nooit onder het zadel gehad en zelfs geen echt grondwerk laten doen, gewoon paard laten zijn. Als wat je aangeeft LDR genoemd wordt, is het tijd dat LDR een keer goed wordt uitgelegd. Dit staat los van het feit of LDR wel of niet gebruikt moet worden. Dat wat er gebeurt met het paard waarover je hier leest, is gewoon klooien met een paard. Dat is vooral jammer voor het paard en natuurlijk ook voor de eigenaar. Die weet waarschijnlijk niet beter.... Als jezelf niet weet hoe je een paard moet africhten, trainen en rijden dan kan je beter een gereden paard nemen of het paard door een goede ruiter laten rijden. Je moet wel weten en herkennen wat een goede ruiter is. Ga niet af op hoe ruiters zichzelf noemen.

Caprice_

Berichten: 306
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Olst

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 19:51

aan de teugel heb ik niks op tegen hoor, maar dan moet het wel goed gebeuren! het paard moet zelf aanleuning zoeken en dat is hierbij dus niet het geval! dat paard loopt zowat met de kin tegen de borst. en ik wil mijn vriendin niet de grond in trappen, ik vraag alleen wat jullie hiervan vinden en hoe jullie het zouden doen... en ik heb zelf al 2 pony's ingereden en 3 half groene pony's verder beleerd en dat is allemaal goed gekomen. en dit is haar 1e paard en ik geef alleen maar tips maar daar luisterd zij niet naar. dus daarom vraag ik naar jullie mening.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: klein jaar onder het zadel, direct LDR??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:06

Samengevat dient Anky eigenlijk met de text DO NOT TRY THIS AT HOME moeten rijden of hulpteugels dienen algemeen onder de dierenwelzijnswet verboden te worden

Dit soort dingen zijn niet de schuld noch (tot op zekere hoogte) de verantwoordelijkheid van de voorbeeldfiguren. Wel de verantwoordelijkheid van de sportorganisatie of overheidsinstantie waaronder dit valt.
Is met veel andere vaardigheden en hulpmiddelen in andere takken van sport niet anders. Omdat het brede publiek er geen raad mee weet is het zelfs voor experts die dat wel weten niet toegestaan.

Ring-dressuursport voor de 21ste eeuw
- zweep en sporen verboden
- hulpteugels verboden
- valhelm verplicht
- wel of geen bit optioneel
- type zadel vrij mits geen westernknop
Voor ieder lid op elk niveau binnen en buiten de wedstrijdring.

HC

Zwetsloot

Berichten: 805
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Oud Ade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:16

Komt net terug van de Oefenavond voor de Pavo cup voor 4 jarige paarden en daar lag weer de nadruk (zoals altijd) op Balans, lengte, van achter naar voren rijden en zelf de hand op laten zoeken (zoals het hoort) het hele LDR verhaal wordt door veel ruiters niet goed begrepen en dus ook fout uitgevoerd. Ik zou zeggen zoek een goede instructreur en verdiep je zelf ook eens in de rijkunst (boeken, internet enz.) ga eens naar trainingsclinics voor jonge paarden enz.

Een fijne aanleunig kun je niet afdwingen, maar is een cadeau wat je krijgt van je paard als je hem goed en eerlijk rijdt.

mariska75

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: regio Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:34

Een paard heeft z'n hals (op lengte) nodig voor de balans en zeker bij jonge paarden waar de balans nog niet op zijn best is, ontneem je hem wel erg veel door hem zgn rond in te stellen.
Ik geloof ook dat men bij het LDR dit alleen zou doen bij paarden die zo ver doorgereden zijn én recht zijn èn sterk genoeg zijn om op het achterbeen te kunnen blijven, om het laatste beetje extra te gymnasticeren en zeker niet iets waar ze mee beginnen.
Dat kan gewoon niet bij een jong paard (en sommige zijn nooit sterk genoeg) daar gaan jaren van training aan vooraf! (Als het al een goede manier zou zijn, daar ben ik nog niet van overtuigd, maar dat even buiten beschouwing).