Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 17:42

Beetje vage titel maar weet niet hoe ik het anders kort moet zeggen. Maar gaat erom dat ik net in Das gymnasium des Pferdes van Steinbrecht lees dat je bij actieve paarden iets naar achter moet zitten en bij langzamere paarden iets naar voren. Dus dat naar achter zitten gaatje paard rustiger lopen en naar voren sneller.

Daarna nog eens boek Natuurlijk paardrijden van Hempfling stukje nagelezen en daar staat andersom. Wil je je paard langzamer laten lopen of in andere gang over laten gaan, ga dan wat naar voren zitten. Moet je paard wat sneller of actiever lopen ga dan wat naar achter zitten.

En zelfde snap ik nog steeds niet met achteruit rijden. De een is ervan overtuigd dat je iets voor voren moet gaan zitten en de ander zegt weer iets naar achter gaan zitten.

Wat doen jullie en waarom?

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:34

Discussies en onenigheid zullen altijd blijven bestaan. Maar ik ga wat naar achter zitten (zwaar) om te remmen en naar voren (lichter) om te versnellen. Vind ik logisch en mijn paard ook, maar het heeft ook te maken met wat je een paard aanleert.

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:36

Ik ben het met Qimm eens, het lijkt me ook trouwens logischer om naar achter te zitten als je wat langzamer wilt ( dan kan je je makkelijker zwaarder maken ) en andersom

iilse

Berichten: 1295
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:51

Ik ga meestal ook naar achter zitten als ik langzamer wil en naar voren als ik sneller wil. Als je echt goed naar achter gaat zitten wordt je vanzelf zwaarder, lijkt me

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:14

Eigenlijk moet je gewoon rechtzitten vind ik Rolleyes
Maar naar voren zitten (dus niet verlichte zit als je in rengalop gaat maar gewoon een beetje naar voor) werkt wel remmend hoor, tenminste, ik zie/voel veel paarden afremmen wanneer ik/een ander voorover ga zitten.
Je moet proberen een paard onder je vandaan te rijden Lachen
Maar je moet dus niet naar voor/achter als je sneller/langzamer wil, je moet gewoon rechtop zitten.....

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:54

Ik heb altijd geleerd dat je zowiezo niet naar voren moet zitten als je versneld, dat werkt juist remmend. Maar goed, ik vind dat je gewoon rechtop moet zitten. Lachen

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:14

Hoi Renske,

Het heeft alles te maken met het zwaartepunt van het paard. Bij een normale rechteopzittende houding zit de ruiter in een loodlijn boven het zwaartepunt van het paard. Naar gelang je je gewicht verplaatst voor of achter het zwaartepunt heeft dit het effect op het paard, zoals je als eerste beschrijft.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:14

renske schreef:
Das gymnasium des Pferdes van Steinbrecht lees ik dat je bij actieve paarden iets naar achter moet zitten en bij langzamere paarden iets naar voren. Dus dat naar achter zitten gaatje paard rustiger lopen en naar voren sneller.



Als je wat verder leest vind je weer het tegenovergestelde.... dat zegt hij ook zelf + uitleg, even doorlezen dus Knipoog

Brownie
Berichten: 206
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Zuidwolde (Dr)

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:15

als ik wil dat mijn pony harder wil ga ik in de verlichte zit dus naar voren ... Knipoog Tong uitsteken

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:19

Idd iets naar voren bij versnellen en naar achteren bij remmen (het paard komt dan onder je). Maar dit wil niet zeggen dat je overdreven houdingen aan moet nemen he Knipoog

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:28

Als je naar voren gaat zitten kom je ook voor de beweging uit te zitten van je paard. En dat werkt juist weer remmend, en als je diep en zwaar gaat achterover zitten zit je met de beweging mee, en dus versnelt je paard.

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:15

Ik vind 't lastig, maar als ik logisch nadenk komt er bij mij dit uit:

Stel je voor dat je iemand op je nek/rug hebt: als deze persoon zijn gewicht erg naar voren verplaatst, wordt jouw balans verstoord en denk je naar voren te vallen. Je gaat harder lopen, om dit te voorkomen (vergelijkbaar met van een heuvel afrennen, je blijft harder gaan om te voorkomen dat je valt).
Zodra de persoon zijn gewicht naar achter verplaatst, werkt dit remmend, omdat je als het ware achteruit getrokken wordt door het gewicht van de persoon.

Nu is het verschil wel dat wij op 2 benen lopen en paarden op 4 benen, maar ik denk zeker dat met het gewicht op de voorhand plaatsen, versnellend werkt Ja

Naar voren/achter zitten kan misschien ook opgevat worden als de manier waarop je je bekken kantelt.
Om voorwaarts te gaan, kantel ik mijn bekken naar voren, waardoor ik als het ware mijn paard naar voren 'drijf'. Lastig uit te leggen, maar je kunt het zelf voelen.
Als ik wil stoppen, maar ik me zwaar door lang en diep te gaan zitten. Dit doe ik door mijn bekken naar achteren te kantelen, hierdoor 'sluit' ik als het ware de weg naar voren, waardoor ik mijn paard afrem Ja

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:17

ALs je te vroeg voorover gaat zitten bij het springpaard is de kans groot dat hij stopt of de afstand mis is omdat hij remt, omdat je voor de beweging komt te zitten.

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:18

Mireille1970 schreef:
ALs je te vroeg voorover gaat zitten bij het springpaard is de kans groot dat hij stopt of de afstand mis is omdat hij remt, omdat je voor de beweging komt te zitten.


Dat is gewoon omdat je hem hindert, heeft niets te maken met het tempo, waarom zitten jockeys voorover?
Ik denk ook dat het veel heeft te maken met de opvoeding van je paard, je kan een paard ook vast wel leren harder te lopen door aan de teugels te trekken en te stoppen door te drijven. Voor beide naar voren/naar achteren zitten logica's is veel te zeggen, het is maar welke jij kiest of aangeleerd hebt.

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:19

Maethoriel schreef:
Naar voren/achter zitten kan misschien ook opgevat worden als de manier waarop je je bekken kantelt.
Om voorwaarts te gaan, kantel ik mijn bekken naar voren, waardoor ik als het ware mijn paard naar voren 'drijf'. Lastig uit te leggen, maar je kunt het zelf voelen.
Als ik wil stoppen, maar ik me zwaar door lang en diep te gaan zitten. Dit doe ik door mijn bekken naar achteren te kantelen, hierdoor 'sluit' ik als het ware de weg naar voren, waardoor ik mijn paard afrem Ja


Dit bedoelde ik inderdaad met naar voren en naar achter zitten. Niet je hele houding maar alleen je gewicht wat naar voor of achter brengen.

En ik zie net dat Qimm al voor mij heeft geantwoord over het springpaard.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:41

Tja, op zich best interessant. Mijn ervaring, als staat dit los van "echt" sneller gaan, is dat van zodra ik bij een middendraf teveel naar voor ga zitten, mijn paard gegarandeerd in galop valt. Zit ik (zelfs overdreven) naar achter, dan lukt het wel en knalt ie er een prachtige middendraf uit. Dit heeft dan wel niks met tempo te maken, maar waarschijnlijk ook wel met het zwaartepunt. Zou het zo zijn dat voor een verruiming, waarbij het paard dus achter ruimer moet gaan lopen, je je zwaartepunt meer naar achter moet verleggen. Als je de prentjes bekijkt van de evolutie van "gewoon" naar verzameld bij Steinbrecht, zie je de ruiter toch ook meer naar achteren zitten naarmate de graad van verzameling vordert.

Maar goed, ik ga in de vakantie Steinbrecht nog eens goed lezen en herlezen, je kan er alleen maar slimmer van worden.

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 21:09

JoAnn, wat jij zegt staat ook in boek van Steinbrecht. Want je ruggegraat moet loodlijn zijn op ruggewervel van het paard. Dus als je paard op voorhand loopt moet jij ook wat naar voren zitten (bij paarden die je inrijd doen mensen dat ook vaak) en loopt je paard heel erg verzameld ga je iets naar achter zitten.
Maar ik denk niet dat dit te maken heeft met versnellen of langzamer gaan.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:05

Qimm schreef:
Mireille1970 schreef:
ALs je te vroeg voorover gaat zitten bij het springpaard is de kans groot dat hij stopt of de afstand mis is omdat hij remt, omdat je voor de beweging komt te zitten.


Dat is gewoon omdat je hem hindert, heeft niets te maken met het tempo, waarom zitten jockeys voorover?
Ik denk ook dat het veel heeft te maken met de opvoeding van je paard, je kan een paard ook vast wel leren harder te lopen door aan de teugels te trekken en te stoppen door te drijven. Voor beide naar voren/naar achteren zitten logica's is veel te zeggen, het is maar welke jij kiest of aangeleerd hebt.


Het verschil ligt 'm in het gereden zijn. Een jockey maakt zich licht en gestroomlijnd en staat.

Als je als spring of dressuurruiter rijdt moet je je zwaar maken voor tempo (dus achterover) en licht voor langzaam (dus voorover). Kijk naar de barrage gisteren met springen. Kijk als er een middengalop gereden wordt.

Wat dat betreft kan het dus allebei, net wat je wilt beogen.

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:39

Wat ik dus bij mezelf merk:
Als ik een midden en uitgestrekte gang rij ga ik enigsinds achterover zitten en maak mezelf zwaarder in het zadel, wil ik daarna weer doorverzamelen ga ik licht staan in de beugels en leun iets voorover. Werkt uitstekend OK dan!

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:40

Mireille1970 schreef:
Het verschil ligt 'm in het gereden zijn. Een jockey maakt zich licht en gestroomlijnd en staat.

Als je als spring of dressuurruiter rijdt moet je je zwaar maken voor tempo (dus achterover) en licht voor langzaam (dus voorover). Kijk naar de barrage gisteren met springen. Kijk als er een middengalop gereden wordt.

Wat dat betreft kan het dus allebei, net wat je wilt beogen.

Denk dat er wel verschil is tussen galop van springen en van dressuur.
Bij springen gaat het vooral om tempo, springruiters willen meestal niet zozeer gecontroleerde langere passen, maar harder en verlichten hun zit dus.
In de dressuur wil je dat je paard gecontroleerde middengalop doet. Je verplaatst je gewicht dan wel meer naar achteren om t gewicht op de achterbenen te houden tijdens middengalop. Ook tijdens overgangen terug verplaats je je gewicht naar achteren, zodat de achterbenen belast worden en je paard ze gebruikt om te vertragen. Als je op de voorhand gaat zitten wordt deze zwaarder belast en krijg je overgangen die op de voorhand gereden zijn, omdat je het zwaartepunt naar voren verplaatst.
Het naar voren zitten en licht maken zorgt dus wel voor verhoging van het tempo doordat je jou zwaartepunt voor dat van je paard legt en hij onder je wil blijven. Ook geef je ruimte aan de rug om bol te worden, waardoor hij eerder in galop valt. Maar als je eigen zwaartepunt naar achteren legt, zorg je dat je paard zn achterhand gebruikt in verruimingen en vertragingen. Vandaar dat beiden toepasbaar zijn.
Misschien dat daar het verschil in zit?

BTW @Qimm: aan de teugels hangen zorgt ook dat je paard harder gaat Knipoog

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:21

Wat KFH waarschijnlijk bedoelt:

Versnellen:
- doe je door impulsief kantelen van je bekken
Hulpen:
1/. Kuithulp: Impulsief - kort
2/. Bekken: beweging en dynamiek, vooruitlopend op de beweging (ruimte geven voor de komende beweging van het paard, openen).
3/. Bovenlichaam iets naar achteren, geeft Impulsief drijvende werking via het kruis.

Dit is dus een methode die je kan leren. Het paard moet dit ook leren, en voelt dit heel snel aan.
Bedenk dat deze hulpen op deze manier gegeven worden omdat er zonder teugelinwerking verzameld moet gaan worden. Het systeem van rijden en dus de hulpgeving is anders.
Daarom kun je dit niet met de methode Steinbrecht vergelijken!
Een deel van de hulpen - van beide systemen - is tegengesteld aan elkaar, dat is correct.
Pas bij Nederlandse boeken erg op de vertaling naar het Nederlands, vanuit de oorspronkelijke taal worden veel vertalingen en begrippen verkeerd vertaald.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:44

renske schreef:
Maar gaat erom dat ik net in Das gymnasium des Pferdes van Steinbrecht lees dat je bij actieve paarden iets naar achter moet zitten en bij langzamere paarden iets naar voren. Dus dat naar achter zitten gaatje paard rustiger lopen en naar voren sneller.

Om het simpel te houden: het gewicht van het paard kun je geconcentreerd voorstellen in een enkel ruimtelijk punt. Dat punt heet zwaartepunt van het paard. Dat geldt ook voor de ruiter, de ruiter heeft ook een zwaartepunt. Bij rijden komt het erop neer dat de combinatie paard + ruiter een gemeenschappelijk zwaartepunt heeft en dat je bij constant tempo de zwaartepunten van paard en ruiter boven elkaar brengt. Het paard heeft dan NIET de neiging om te versnellen of te vertragen of in een andere richting te gaan.

De reflex reactie van elk paard is, dat als het zwaartepunt van de last, in dit geval de ruiter voor het zwaartepunt van het paard komt, het paard als reflex zal proberen, het zwaartepunt van het paard zo snel mogelijk onder dat van de ruiter te brengen. Het paard VERSNELD het tempo als het zwaartepunt van de ruiter voor het zwaartepunt van het paard komt.

Als het zwaartepunt van de last, in dit geval de ruiter, achter het zwaartepunt van het paard komt, dan zal het paard via een reflex proberen zijn zwaartepunt onder dat van de ruiter te brengen. Als het paard VERTRAAGD zal de ruiter de neiging hebben om met dezelfde snelheid te blijven bewegen, het paard krijgt het zwaartepunt onder dat van de ruiter. Het paard VERTRAAGD dus het tempo als het zwaartepunt van de ruiter achter het zwaartepunt van het paard komt.

Daarnaast heeft het paard de mogelijkheid om het zwaartepunt te verplaatsen, door zijn postuur, zijn houding te veranderen.

Het resultaat wordt bepaald door de reactie van de ruiter. Als een ruiter onafhankelijk kan zitten, de handen stil kan houden en passief blijft en alleen het tempo controleert, dan zal gebeuren wat wordt aangegeven door Steinbrecht. M.a.w. het niveau van de ruiter en de rijkunstige kwaliteiten van de ruiter beinvloeden de reactie van het paard. Ook heeft het systeem van rijden en de hulpgeving heeft impact op de reacties van het paard.

Er zijn systemen van hulpen (rijden) die volledig aansluiten op de fysiologische reacties van een paard. Er zijn ook systemen, die door de veelheid van herhalingen een geprogrammeerde response van het paard opleveren. Die response kan onder normale omstandigheden heel anders zijn, dan de natuurlijke response. Als het paard schrikt, of het instinct de overhand krijgt, dan zullen de geprogrammeerde responses van een paard niet overeenkomen met een paard dat reageert op hulpgeving die meer past bij de natuurlijke reacties van het paard.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:59

renske schreef:
En zelfde snap ik nog steeds niet met achteruit rijden. De een is ervan overtuigd dat je iets voor voren moet gaan zitten en de ander zegt weer iets naar achter gaan zitten.
Wat doen jullie en waarom?


Een beginnende en minder ervaren ruiter leert meestal om de zit wat te verlichten door het bovenlichaam iets naar voren te brengen. Beide benen (kuiten) gaan iets naar achteren. Een manege paard weet dan dat het achteruit moet gaan. De ruiter leert een beetje om het paard recht naar achterwaarts te laten gaan. Je ontwikkelt er een gevoel mee, het heeft weinig met dressuur te maken. Het is meer een behendigheidsoefening.

Een (meer ervaren) ruiter die kuit en kruis kan gebruiken drijft een nageeflijk paard, voorwaarts naar de hand. De hand is niet hard, niet ruw, trekt niet en is eerlijk. Je vangt met je handen de Impuls op en met Zit en Kruis recycle je de Impuls. De kuiten liggen op de normale plek, op de singel. Elk paard zal vanzelf achterwaarts gaan als reflex reactie, omdat de Impuls gerecycled wordt. Niet door pijn of trekken, maar door een goed samenspel van fijn afgestemde hulpen. De hulpen sluiten naadloos aan, bij de reflex van het paard om naar achteren te gaan. Ruiters die de kruishulpen niet beheersen, kunnen deze hulp benaderen door iets achterover te gaan zitten. De zithulp werkt dan drijvend, stuwend, naar voren. (je ziet dat ook bij sommige springruiters).

De rijvaardigheid is bepalend voor de manier van rijden. De methode die je gebruikt, onthult dan ook veel van de rijkunst van de ruiter. Bedenk dat Steinbrecht schrijft voor ervaren ruiters. Op de dressuurterreinen zie je meestal onervaren of minder ervaren ruiters, vandaar het verschil.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:12

Een jockey zal hoog in de beugels "staan", kont naar achteren en bovenlijf naar voren. Het doel is geen controle over gangen, dragen of stuwen. Het gaat meer om de beweging van het paard niet te hinderen om het zo snel mogelijk te laten gaan. (stuwen). Ook heeft het voorovergebogen zitten een verkleining van het frontale oppervlak van de ruiter tot gevolg. De luchtweerstand oefent een kracht uit die tegengesteld is aan de voorwaartse beweging van het paard. Door het frontale oppervlak te verkleinen, (meer voorover hellen bovenlichaam) wordt die luchtweerstand kleiner en houdt het paard meer energie over voor de voorwaartse beweging en kan dus sneller gaan.

Bij 36 km/uur is het extra vermogen wat nodig is om de luchtweerstand tgv de jockey te overwinnen ongeveer 200 Watt. Bij 60 km/uur is dit extra vermogen ongeveer 920 Watt. Vandaar die leuke jockey houding. Pling

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Naar voren/achter zitten voor meer tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:12

Bij een paard in beweging beweegt het zwaartepunt van het paard op elk moment. Het patroon dat het zwaartepunt volgt, wordt gevonden met een chaos-functie (chaos-oscillator). Het patroon dat tevoorschijn komt, is een 3D Butterfly patroon. Een butterfly is een vlinder, het zwaartepunt oscilleert rondom een vaste plek in een vlinderpatroon.