Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 23:19

Hallo
is het longeren met bijzetteugels en daarna rijden aan de teugel slacht voor jonge paarden? verschillende zeggen van wel, anderen van niet... hoe zit het eigennlijk????
Graag wat reacties
mvg Charlotte

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:23

ik vind het niet goed.
een paard moet zelf zijn hoofd hoog of laag doen om in evenwicht te blijven;)

lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 23:24

en alleen longeren dan om spieren te ontwikkelen of dat ook niet?

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:42

mwa..ook niet,

Ik vind dat een paard daar moet lopen als hij dat fijn vind. Op joonge leeftijd dan he.

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:45

longeren met bijzets ben ik tegen. dat zou ik niet doen...een 3 jarige aan de teugel rijden is prima als het maar vanuit ontspanning komt en niet door te trekken of wat dan ook.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:50

Ik longeer de jonge paarden wel met hulpteugels (gogue, bijzet, al naar gelang het paard). Rustig aan opbouwen van een totaal losse hulpteugel naar een positie waarin je paard merkt dat het prettiger is om te zakken van voren. Hij kan daarbij dus nog wel omhoog komen, loopt niet in de krul, en ik ben er heel scherp op dat hij actief blijft lopen van achteren, maar zijn spieren kunnen al wat wennen aan het latere werk en hij kan wat experimenteren zonder dat ik hem in de weg zit. In het rijden zal ik ook zeker uitgebreid belonen als een paard de hand opzoekt (wat ze eigenlijk uit zichzelf al heel snel doen).

In de krul ben ik tegen, bij jongere EN oudere paarden.

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:55

wat is voor jou dan het doel van longeren met hulpteugels? dat hij dus merkt dat hij moet zakken? dat kan je met rijden ook berijken zonder hulpmiddelen.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:06

Spieropbouw, wennen aan de houding naar beneden en leren zakken. Met longeren gaat het veel efficienter omdat je daarbij niet stoort met je gewicht en een te late reactie. Het paard corrigeert zichzelf.

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:55

alano schreef:
wat is voor jou dan het doel van longeren met hulpteugels? dat hij dus merkt dat hij moet zakken? dat kan je met rijden ook berijken zonder hulpmiddelen.


Maar longeren kan geen kwaad. Laat die jonge dieren maar gelijk een juiste spierontwikkeling doorgaan. Dit komt hen enkel ten goede tijdens het rijden.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:00

Wat ik ook merk bij de jonge paarden is dat als je ze longeert met bv. bijzet, dat ze de druk op de teugels beter aannemen, waardoor je het gevecht tegen de hand over slaat.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:58

Ik ben het met Urielle eens, vooral dat gedeelte van zijn plekje laten zoeken zonder dat wij zelfin de weg zitten,denk dat dat het oor het paard een stuk makkelijker maakt.

Vind weldat er een verschil tussen jong en jong zit, de eerste keer longeren met bijzets er om heen geslingerd vind ik dus not done.
Maar als je jonge paard een nette volte loopt, stap, draf en galop hulpen kent en opreageerd vind ik dat je wel langzaam met een slappe bijzet mag gaan werken.

Anoniem

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:02

ik heb mijn 3 jarige nu 1x met touwtjes gelongeerd en dat beviel eigenlijk best goed.
Ik ga dat nu 1x in de week toepassen.

Het is nogal een nieuwsgierige aap en hij loopt graag wat rond te kijken en heeft daardoor wat onderhals ontwikkeld.
Tijdens het rijden komt hij steeds beter door de hals en laat hij de onderhals ook goed los.
Dit wordt tijdens het longeren alleen maar gestimuleerd dus vind ik het een goede manier van spierontwikkeling.

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:03

Citaat:
longeren met bijzets ben ik tegen. dat zou ik niet doen...een 3 jarige aan de teugel rijden is prima als het maar vanuit ontspanning komt en niet door te trekken of wat dan ook.


Tijdens het longeren kan je paard toch ook ontspannen?
Zelf longeer ik mijn driejarige niet met bijzet. als ik aan het rijden ben is ze soms een beetje sterrekijkerig, maar na een tijdje is ze wel ontspannen.
Ik rijd haar nog niet aan de teugel, dat komt vanzelf wel een keer.
Ik wil alleen maar ontspannen rijden Lachen

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:54

FlynnlOver schreef:
Citaat:
longeren met bijzets ben ik tegen. dat zou ik niet doen...een 3 jarige aan de teugel rijden is prima als het maar vanuit ontspanning komt en niet door te trekken of wat dan ook.


Tijdens het longeren kan je paard toch ook ontspannen?
Zelf longeer ik mijn driejarige niet met bijzet. als ik aan het rijden ben is ze soms een beetje sterrekijkerig, maar na een tijdje is ze wel ontspannen.
Ik rijd haar nog niet aan de teugel, dat komt vanzelf wel een keer.
Ik wil alleen maar ontspannen rijden Lachen


Een paard dat sterrenkijkt loopt niet ontspannen hoor!

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:00

wij gaan meestal eerst longeren met nix, zodat ze aan het zadel kunnen wennen. dan gaat er iemand op (vaak wel hoofdstel op, maar longe op t halster) en dan gaan we vaak weer longeren (zonder iemand er op) met touwtjes, zodat het paard het bit leert te accepteren. dan gaan we er weer op en dan met teugels (en een touw om de hals, zodat als je paard flipt je hem niet in de mond trekt, dan ben je weer terug bij af). vaak loopt het paard dan zelf die keren datje er op zit en een beetje druk neemt al wat naar beneden (hoofdje op de loodlijn er net voor, maar heel erg richting hals strekken)

ik vind t erg belanrijk dat je je paard niet per ongeluk in zijn mond trekt.. dan snapt hij er nix van

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:40

ik doe meestal de keer voordat de ruiter erop gaat licht bijzetten...... zodat ze even kunnen "wennen" aan teugeldruk.

tankalover
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-06-06

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:36

nee dat is niet goed heb zelf ook een jongpaard verpruts je hem gewoon mee dus niet doen

Valentijn

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Oudenbosch [NB]

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:52

Aan de longeerlijn zou ik zelf niet direct een hulpteugel eraan gooien.
Jonge paarden hebben ook moeite met evenwicht, dan zou lichte druk nog wel kunnen, maar helemaal diep zou ik niet doen.
Zoals al eerder gezegd, het moet ontspannen gebeuren en niet met allerlei hulpteugels het paard naar beneden trekken.
Ben er niet fel op tegen, maar zelf zou ik het niet doen.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:55

Niet bij de eerste keer mss, maar zoals Urielle al uitlegt, zo komt het in mijn ogen ook alleen maar ten goede !!

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:36

FlynnlOver schreef:
Citaat:
longeren met bijzets ben ik tegen. dat zou ik niet doen...een 3 jarige aan de teugel rijden is prima als het maar vanuit ontspanning komt en niet door te trekken of wat dan ook.


Tijdens het longeren kan je paard toch ook ontspannen?
Zelf longeer ik mijn driejarige niet met bijzet. als ik aan het rijden ben is ze soms een beetje sterrekijkerig, maar na een tijdje is ze wel ontspannen.
Ik rijd haar nog niet aan de teugel, dat komt vanzelf wel een keer.
Ik wil alleen maar ontspannen rijden Lachen


ik vind dat je met longeren gewoon het paard met rust moet laten met allerlij hulpteugels eraan....ja met longeren kan het paard ook ontspannen alleen ik vind dat als je longeerd gewoon niet met hulpteugels eraan moet zitten. zeker niet bij een 3 jarige want dan zou hij dus alle dagen van de week aan de teugel moeten lopen...(of in iedergeval veel dagen)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:45

Maarer zit toch ook een groot verschil tussen aan de teugel lopen en een paard begeleiden om het zo maar eens te noemen.

Een bijzet hoeft niet bovenop het zadel op de strakste stand gezet te worden, iedereen is van mening dat een paard dat sterrenkijkt zijn rug weg drukt en dus niet ontspannen is.
Als je dat bij een 3,4,5 of 20 jarig paard kan voorkomen door een bijzet onderaan op de loste stand vast te maken en op die manier te "helpen" lijkt het me vooral een positief hulpmiddel.

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:50

Sily schreef:
Maarer zit toch ook een groot verschil tussen aan de teugel lopen en een paard begeleiden om het zo maar eens te noemen.

Een bijzet hoeft niet bovenop het zadel op de strakste stand gezet te worden, iedereen is van mening dat een paard dat sterrenkijkt zijn rug weg drukt en dus niet ontspannen is.
Als je dat bij een 3,4,5 of 20 jarig paard kan voorkomen door een bijzet onderaan op de loste stand vast te maken en op die manier te "helpen" lijkt het me vooral een positief hulpmiddel.


maar wie zegt dat een paard met bijzet zijn rug niet weg drukt? ik heb er genoeg gezien die hun rug wegdrukten aan de bijzets. maar wie zegt dat alle paarden waarbij hulpteugels gebruikt worden sterrenkijken? ik gebruik geen hulpteugels en toch is mijn paard ontspannen.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:50

Aan de teugel is imo al anders dan in de krul werken. Ik denk dat het best een goed hulpmiddel is om een jong paard te begeleiden in de gewenste houding. Daarbij komt, dat ik longeren zonder bijzet gewoon doelloos rondslingeren vind, wanneer je dit regelmatig doet.

Als je een bijzet op een "hulpzame" stand zet, waarin het paard nog alle vrijheid heeft, maar wordt gestimuleerd om lekker te lopen, vind ik dit geen enkel probleem.

Echter, het moet wel zo zijn, dat het paard zich ten alle tijden kan ontspannen. Rug wegdrukken kunnen ze met het hoofd richting mars, maar ook met bijzet...

Edit: alono was me voor!

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:54

Hermesdeux schreef:
Aan de teugel is imo al anders dan in de krul werken. Ik denk dat het best een goed hulpmiddel is om een jong paard te begeleiden in de gewenste houding. Daarbij komt, dat ik longeren zonder bijzet gewoon doelloos rondslingeren vind, wanneer je dit regelmatig doet.

Als je een bijzet op een "hulpzame" stand zet, waarin het paard nog alle vrijheid heeft, maar wordt gestimuleerd om lekker te lopen, vind ik dit geen enkel probleem.

Echter, het moet wel zo zijn, dat het paard zich ten alle tijden kan ontspannen. Rug wegdrukken kunnen ze met het hoofd richting mars, maar ook met bijzet...

Edit: alono was me voor!


ik heet alano Knipoog waarom is longeren zonder bijzet doelloos rondslingeren... ik longeer 7 dagen per week en dat gaat prima. (zonder hulpteugels) maargoed iedereen zijn eigen mening.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Jong paard aan de teugel, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:55

Alano ik zeg nooit alles, allemaal en iedereen,omdat er altijd uitzonderingen zijn.
Niet elk paard heeft het perse nodig, zeg dus ook niet dat jouw paard niet ontspannen is Knipoog
Die van mij loopt ook lekker zonder, maar afentoe met (dus niet altijd) werkt ook.

Een paard lekker laten werken en los maken kan op verschillende manieren, en 1 van de beste manieren vind ik afwisseling, dus ook een bijzet/pessoa of what ever.

Rug wegdrukken kan ook met bijzets idd, maar een paard wat het doet gecombineerd met sterrenkijken kan je wel proberen te helpen met een hulpteugel.

Ik zeg dan ook niet dat een hulpteugel dan ook alles oplost, maar in combinatie met een verstandig iemand kan het wel helpen aan een oplossing.