Wanneer een wieltje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luunthje
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-01-06

Wanneer een wieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 21:48

Even een vraagje: Wanneer stap je over van een "normaal" spoortje naar een wieltje?

Ik ga binnenkort de overstap maken naar het M1, ik gebruik nu een gewoon spoortje. In het M mag je geen zweep meer gebruiken.

Mijn paard heeft thuis in de training toch wel de zweep "nodig", gewoon psychisch. Ik gebruik hem zelden maar hij weet precies wanneer ik hem weg leg. En dan is hij na een minuut of tien toch wel een beetje sloom. Het zal wel lukken in mijn proef hoor maar ik ben dan toch bang dat hij wat achter het been kruipt. Hij wil dan juist weleens een beetje "terug" reargeren op mijn spoortje. Nu vraag ik me af of ik dat kan oplossen met een iets scherper spoortje? Of is dat:"verleggen van het probleem"?

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer een wieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:57

Ik denk dat het "verleggen" is,ik zou proberen om hem thuis ook zonder zweep te rijden en hem gewoon erg snel voor je been te maken d.m.v veel overgangen en tempowisselingen maken.En echt je been eraan{zonder spoor} en hem daarmee door laten lopen.Sloom betekent eigenlijk niets anders,dan niet goed aan je been{niet aanvallend bedoeld} maar dan moet je dus daar aan werken.

hertog
Berichten: 94
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Hillegom

Re: Wanneer een wieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:40

Maar als je de spoor op een correcte manier gebruikt kan het geen kwaad om met wieltje te rijden, denk ik. Mijn paard weet erg goed het verschil tussen een bot wieltje en een knopspoor.

HorseGurl13

Berichten: 1091
Geregistreerd: 20-05-06
Woonplaats: Friesland.

Re: Wanneer een wieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:57

Voor iets scherpere sporen hoef je echt niet met wieltje te rijden, je kunt ook wel gewone "iets" scherpere knopsporen kopen! Wieltjessporen vind ik zo "western" lijken Tong uitsteken Maar ja, dat is mijn mening >> je moet het zelf weten maar zorg wel dat als je het doet dat je dan er goed mee omgaat Knipoog Veel suc6 he Knipoog

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Wanneer een wieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:42

Wielsporen zijn niet scherper, maar werken anders in, door het wieltje te rollen krijgt het paard iedere keer een nieuw impulsje zeg maar. Ff kijken hoe je paard erop reageert en hoe jij ze vind want zoiets is erg persoonlijk en paardgebonden.

Ik heb mijn paard er altijd al mee gereden eigenlijk en ben nu M2. Het is niet zo dat ze er nu minder op reageert dan 'vroeger', eerder beter. Ik vind het erg fijne sporen omdat je ze kan doseren en anders in kan laten werken als je wil.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Wanneer een wieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:23

Thuis rijd ik zonder spoor, op springwedstrijd (L) met een knopspoortje en op dressuurwedstrijd (Z1) met een grof wieltje.
Ik heb voor het wieltje gekozen omdat ze hiermee een heel directe reactie geeft en ik meteen afgestraft word wanneer ik teveel met het spoortje inkom.