"met zadel en bit rijden is slecht"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:29

melissa_b heb je roentgen foto's van de rug van je paard?
Ben ik wel benieuwd naar.

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:10

Ik ook wel...

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:15

Kom eens met je tante naar hier, dan mag ze eens met mijn paard proberen Lachen

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:07

melissa_b schreef:
Maar wie heeft nou tegenwoordig een goed passend zadel???


Juist steeds meer mensen zien het belang in van goed passende tuigage.
Kijk maar naar het aantal mensen dat Harnessmaker heeft gebeld voor controle van hun zadel, het aantal mensen dat bang is dat er iets niet goed is en daarom met bontjes onder het zadel en aan het hoofdstel rijdt (of dat ook goed is, is een tweede maar dat valt buiten de discussie). Ik denk dat het aantal mensen dat met een goed passend zadel rijdt, juist is toegenomen. Vroeger was het vaak nog zo van 'Hier ligt nog een zadel, gooi dat er maar op.' en daar reed je dan mee door tot de kussens plat waren. Nu laten mensen hun zadel op maat maken, elk half jaar controleren en opnieuw aanpassen.

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:15

Mee eens, we zijn in de loop der jaren steeds meer te weten gekomen over de anatomie van het paard en hoe het zadel c.q. hoofdstel het beste past voor zowel het paard als de ruiter. Ik blijf er gewoon bij: iets is pas slecht als de mens slecht is.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:44

meningen blijve meningen en er is dus niets bewezen. Als zonder zadel rijden zo slecht is zouden een hoop paarden al kreupel of anderen klachten hebbe. De paarden van parelli bijv zouden echt ni zo oud worden. heel het parelli center zal niet meer kunnen bestaan omdat die paarde rugklahten hebben. Zinhs we met zadel rjden zijn er krakers gekomen voor paarden en dat soort dingen. Maar met zadel rijden ALS DIE GOED PAST is er niets aan de hand. In level 4 word ook gewoon in het nh gereden met zadel. Als je wilt testen of je goed kan zitten zonder zadel dan moet je met je benen in de lucht en op je stuitje kunnen blijven zitten. Ik ben het dus er ook mee eens als je verkeerd zit zonder zadel rijde slecht is. Maar ook met....

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:40

maar met zadel rijden is niet per definitie slecht, we hebben gewoon verschillende doelen in het rijden.

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:51

Ik rij dressuur,althans een poging tot Knipoog .
En heb dan altijd een zadel en hoofdstel aan met een dubbel gebroken bitje.
Maar even goed rijd ik in de bak met enkel een touw rond haar hals(voor je weet maar nooit)Ze doet dan keurig haar oefeningen als voltes ,keerwendingen .Overgangen op mijn gewicht.Maar van de week verdween ze met mij en al toch de wei op Bloos tijdens rijden bemerkte ze in één keer dat het hek naar de wei open stond en rende vrolijk met mij de wei op.Ja daar zitje dan met je horsemanship Haha! .Kon alleen maar hopen dat ze nu ook remde en naar wat gesoebat te hebben zijn we weer in de bak beland.Maar mede hierdoor zou ik dus nooit zonder tuig buiten gaan rijden,zulke geintjes kunnen dan levens kosten.

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:04

Kijk, dat is verstandig nadenken.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:26

@ Silvana

met je horsemanship kan je net zoveel berijken als 'normaal rijden' zelfs nogmeer als je het van een bepaalde kant kijkt. Je verbeterd namelijk je relatie met het paard. als je paard met jou naar buiten gaat zonder dat jij dat wou weet je dat je paard de dominste is. Denk eens aan grond training of the seven games eens goed dooornemen met je paarde. En al je problemen verdwijnen. Knipoog Ik rij altijd zonder tuig/dwangmiddelen buiten en heb veel meegemaakt. Maar altijd kon ik het oplossen met partnershit en teamwork.

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:59

Jawel, maar er zit ook een puur fysieke kant aan het verhaal... als een goedpassend zadel de druk beter verdeelt, lijkt me dat toch beter voor de rug...
Wat het partnership betreft, heb je gelijk, een bit lost geen problemen op...

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:13

Nee, de ruiter kan alleen iets oplossen...

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:24

Melissa en yamcha niks slechts van julie hoor.Maar neem aan dat ik na 33 jaar paarden hebben wel weet wat verstandig is.
Mijn hoog in het bloedstaande Kwpn er houd je echt niet met een touw halster, goede relatie of niet.

Dat mensen dat met een cooler type paard wel kunnen vind ik leuk voor hun.maar ik ben niet van plan buiten te verongelukken omdat een ander vind dat ik zonder bit moet rijden.

Ik rij zonder sporen zonder zweep.Maar het hoofdstel gaat buiten aan.Mijn paard is mijn beste vriend,maar ook beste vrienden hebben wel eens een ander idee dan ik Knipoog

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:26

Als je er zo over denkt moet je eens kijken met wat voorwilden soms zelfs agresieve paarde parelli als een mak lammetje kan krijgen zonder dwangmiddelen. Ik zou dt niet kunnen!!! maar als je goed paarden taal kent kan iedereen dat. Alleen heeft niet iedereen de mogelijkheid om dat te leren. Dus jou reactie dat je geen zin hebt in ongelukken vind ik zo niet verkeerd! veiligheid gaat voor alles! Maar dat je zegt dat het met jou kwpn paardje niet kan rijden met een touwhalstertje is niet waar. Een touwhalster is trouwens werkt ook niet het zelfde als een bit.

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:12

Mijn nichtje is een Voestinstructrice en is het anders volledig met mij eens dat niet ieder paard geschikt is voor of met een touwhalster of met een bit te rijden.Een paard is een individu en daar bij zoek je de methodes die het best bij het paard passen maar die ook de ruiter liggen.Persoonlijk heb ik niks met parelli buiten dat ik het een egotripper vind.Ik ben meer weg met Voest en heb cursessen gedaan bij Inge Terblinck die Clickertraining geeft.
Horsemanship is voor mij ,voor ieder paard de juiste methode vinden.Voor heel veel mensen is dat parelli wel ,maar ik vind dat je je nooit op één methode en één manier moet vastpinnen.En veiligheid gaat voor alles.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:02

silvana schreef:
Mijn hoog in het bloedstaande Kwpn er houd je echt niet met een touw halster, goede relatie of niet.


Persoonlijk vind ik dat het hoog in het bloed staan of niet er weinig tot niets mee te maken heeft.


Verder vind ik zonder zadel rijden niet echt goed, omdat het zadel de druk over de rug verdeeld. En natuurlijk moet je dan een passend zadel hebben. Met bit rijden vind ik niet slecht, maar ik rij tien keer liever bitloos op m'n paard.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:37

Zonder zadel rijden is goed voor je eigen zit, maar je zit dan wel constant bovenop de ruggengraat van je paard (al dan niet te hotsen en botsen). Met een zadel wordt de ruggengraat vrij gehouden van directe druk. Lijkt me toch wel beter...

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:19

ik vind het echt zware onzin dat met zadel en bit rijden slecht is voor je paard. Natuurlijk krijg je er dan ook weer een verhaal achter of het zadel wel goed past, of het bit lekker zit en hoe men natuurlijk met het paard omgaat enz. enz. maar als het echt zo super slecht was geweest dan waren er echt niet zo veel mensen geweest die er mee reden!

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:39

Sivana wrote:

Citaat:
Mijn nichtje is een Voestinstructrice en is het anders volledig met mij eens dat niet ieder paard geschikt is voor of met een touwhalster of met een bit te rijden.Een paard is een individu en daar bij zoek je de methodes die het best bij het paard passen maar die ook de ruiter liggen.


Hehe, eindelijk verstandige praat. Zoals bij iedere vorm van paardengebruik, zijn er ook voor alle NH vormen paarden die er het meest geschikt voor zijn.
Ik vind bijv. Salinero een droom van een paard, en je zou wensen dat je zo goed kon rijden als Anky, zodat je er eens een zinnig ritje op kon maken...
Maar ik geloof nou niet dat dat een lekker dier is om zonder zadel en hoofdstel mee langs de weg te rijden. En iedereen met zon soort paard zou zich toch goed moeten verzekeren voor hij dat soort ambities kreeg.

Anderzijds heb ik zon pony gehad die ik zonder zadel en met alleen een halstertje langs een drukke 80weg kon rijden. (En zonder tuig in de bak...) maar voor die pony was weer geen carriere als topsportpaard weggelegd. (EDIT:voor mij ook niet Haha! )

Niet dat mijn pony geen baat had bij dressuurtraining, of dat een salinero niets zou hebben aan grondwerk of wat ook...

Maar paarden worden nog altijd gefokt voor verschillende doeleinden, en hun bouw en temperament maakt ze voor een bepaalde benadering geschikter.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:15

Vroeger op reed ik wel eens zonder zadel en hoofstel. Dat was op een brede Welsh A pony die alles best vond.
Maar ik doe het mijn paarden mezelf niet aan om dat nu ook te gaan doen, het lijkt me niet fijn om serieus te springen en dressuur te rijden zonder zadel en hoofdstel.
In de bossen wat hekjes of boomstammetjes op de grond meenemen kan ik dan ook wel vergeten.

Mij lijkt het zoieso niet fijn voor de rug van het paard om telkens te zitten stuiteren en klemmen.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:07

je tante heeft haar mening en jij de jouwe

maar een zadel en hoofdstel is wel voor je eigen veilgheid vind ik Haha!
ik dus egt niet naar buiten zonder zadel forget it!!!!!!!!
ik rijd wel zonder bit dat kan nu ff nie anders
anders zit binnen de korste keren in tokyo

maar een zadel is voor je eigen veiligheid en beter voor je rug!!!!!!!

[quote]
luister naar je hart en je hoofd tegelijkertijd

groetjes anouk
hoefjes van cuando

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:40

randalinpony schreef:
Sivana wrote:

Citaat:
Mijn nichtje is een Voestinstructrice en is het anders volledig met mij eens dat niet ieder paard geschikt is voor of met een touwhalster of met een bit te rijden.Een paard is een individu en daar bij zoek je de methodes die het best bij het paard passen maar die ook de ruiter liggen.


Hehe, eindelijk verstandige praat. Zoals bij iedere vorm van paardengebruik, zijn er ook voor alle NH vormen paarden die er het meest geschikt voor zijn.
Ik vind bijv. Salinero een droom van een paard, en je zou wensen dat je zo goed kon rijden als Anky, zodat je er eens een zinnig ritje op kon maken...
Maar ik geloof nou niet dat dat een lekker dier is om zonder zadel en hoofdstel mee langs de weg te rijden. En iedereen met zon soort paard zou zich toch goed moeten verzekeren voor hij dat soort ambities kreeg.

Anderzijds heb ik zon pony gehad die ik zonder zadel en met alleen een halstertje langs een drukke 80weg kon rijden. (En zonder tuig in de bak...) maar voor die pony was weer geen carriere als topsportpaard weggelegd. (EDIT:voor mij ook niet Haha! )

Niet dat mijn pony geen baat had bij dressuurtraining, of dat een salinero niets zou hebben aan grondwerk of wat ook...

Maar paarden worden nog altijd gefokt voor verschillende doeleinden, en hun bouw en temperament maakt ze voor een bepaalde benadering geschikter.


En dat vind ik nu eens verstandige woorden OK dan! Haha!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:40

Inderdaad hele verstandige woorden.
De mensen die hier roepen dat het met alle paarden moet kunnen hebben zelf allemaal een bijzonder braaf paard wat meestal al heel veel ervaring heeft opgedaan mét bit en nu ze dan zonder bit ook overal langs kunnen denken ze vervolgens dat dat met alle paarden kan???
Sorry hoor, maar dan moet je nog véél leren!
Mijn achtienjarige Z2 Fries kan ik gewoon op halster mee door Amsterdam rijden, daar hoef ik nog geen speciaal hoofdstel voor te hebben wat druk uitoefent op het neusbeen (hoezo géén dwangmiddel? Wel eens een stomp op je neus gehad?) maar dat had ik niet met hem moeten doen toen hij drie jaar was want dan was het een rechtstreeks ritje naar het ziekenhuis geworden.

shetlandlove

Berichten: 606
Geregistreerd: 07-06-05

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:11

Ik heb bijna een jaar lang zonder zadel gereden, omdat ik geen ander zadel kon betalen. Het gevolg is dat mijn paard nu drukking heeft.
Een zadel verdeeld de druk, als je zonder zadel rijd gebeurt dat dus niet. Je zitbeenknobbel drukt dan op de rug van het paard, en ik kan me voorstellen dat dat niet echt fijn is. Dit wist ik dus ook pas naderhand... Clown

Dat zonder bit rijden beter is vind ik ook nogal zwartwit. Ik rijd bitloos....Maar wel met hackamore en dat kun je niet meteen de vriendelijkste oplossing noemen. Met bit had ik geen controle over hem, als hij ging, dan ging ie Haha! Met hack kan hij zich hartstikke goed ontspannen, mijn teugels hangen vaak in een boogje, alleen als hij er vandoor vliegt heb ik nu een stuk meer te zeggen Lachen

Dat je zonder bit rijd hoeft niet te zeggen dat dat ook beter is voor je paard. Het ligt ook aan je handen, met een harde hand kun je je paard ook verknoeien als je met touwhalster rijd.
Ook heb je voor alles wel een "oplossing", maar of het ook beter is voor het paard is nog maar de vraag...

Hubbieuit

Berichten: 137
Geregistreerd: 09-07-06

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:20

Is allemaal leuke en aardig heb er wele eentje op stal staan
waar je het mee mag proberen alleen eerst wel ff je je levensverzekering aanpassen........

je moet wel even zorgen dat alles wat je aan en in je paard hangt past.... geld net als voor jezelf.. dan is er niet veel aan de hand... verder denk ik dat je met zo min mogelijk hulpen moet rijden wat betreft tuigage etc....

en naturale horsmanship is leuk en waar maar we moeten niet gaan overdrijven..... de kreet werkpaarden is er niet voor niets...