"met zadel en bit rijden is slecht"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miloutjuhh
Berichten: 63
Geregistreerd: 21-05-06

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:50

zonder zadel rijde is niet zo goed hoor..!!
je zit de heele tijd op de rug te bonke zeg maar..stel
iemand gaat op jou rug zitten (als je op 4 benen zit) je gaat harder..(draf zegmaar.. Knipoog ) en hij bonkt de heele tijd op je rug.. Hamer bah...nee en als hij er een kussen oplegt..een stuk fijner lijkt mij.. Hyper!
maar als het volges haar zo slecht is...kan ze dan uitleggen waarom er miljoenen mensen MET zadel en hoofdstel rijden..?¿ Verward

*mijn mening Bloos *
Doei! dagdag

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:59

Vind wel dat je er om zn minst vanuit kan gaan dta je goed kan zitten als je zonder zadel rijd, dus niet bonkt.
En dat miljoenen mensen met zadel en hoofdstel rijden bewijst niet bij voorbaat dat het dan maar goed is.(ik zeg niet dat het goed of fout is, alleen dat dit niet echt een argument is Knipoog )
Er zijn ook bergen mensen die roken...

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:44

Dat klopt, het is een drogredenering. Ik geloof niet dat een van beide heel slecht is, het gaat er ook om een stuk balans te vinden. Wel is het waar dat je zoder zadel de ruggegraat veel zwaarder belast als met (goed passend) zadel.

meelen

Berichten: 347
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Koog a/d Zaan

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:20

ik vind zadel en hoofdstel geen probleem
als het maar goed op ze rug ligt en het hoofdstel ook goed past Knipoog

Rowna

Berichten: 888
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Hem (NH)

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:02

Ik ben het eens met Yamcha Knipoog

Jozaa

Berichten: 192
Geregistreerd: 10-08-06

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:39

Volgens mij heeft een paard nou niet vreselijke last van zo'n zadel toch? Of je moet er écht verkeerd mee omgaan! Maar als het goed past en alles! En hoofdstellen, tja.. Daar moet je ook mee kunnen omgaan! Tong uitsteken Als je in de mond gaat hangen, ja, dán is het zielig!
Natuurlijk rijden is misschien wel goed, maar er is niks slechts aan rijden met zadel en bit!

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:51

Natuurlijk rijden is helemaal niet zo goed imo, zadels zijn uitgevonden om de belasting op de rug beter te verdelen, de ruggegraat te ontlasten. Natuurlijk rijden klinkt allemaal wel heel paardvriendelijk, en bitloos rijden is dat misschien ook wel, maar hoe paardvriendelijk het echt is, ligt nog altijd aan degene die erop zit.
Met een zadel kun je nog altijd beter meegaan in de beweging, een goed zadel stimuleert een evenwichtige zit, en die bitten... een pelham is in een vriendelijke, zachte ruiterhand zoveel zachter als een touwhalster in de hand van een ruwe ruiter. Ik vind het allemaal nogal twijfelachtig wat er beter is, ik persoonlijk blijf liever met een goed zadel rijden.

elbertha
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-08-06

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:01

hej,
hm ik vind het moet passen en voorzichtig mee gedaan worden.en het bit is niet goed voor het paard...en zonder zadel rijden is beter voor je zit mr of het beter is voor het paard???
grts!

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:14

Waarom is een bit niet goed voor een paard dan? Het neusbotje is nog gevoeliger hoor... Welkom trouwens! En let een beetje op je schrijfwijze, msn-taal mag niet op Bokt.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:14

Je hoeft als je bitloos rijd niet perse in te werken op dat hele gevoelige neusbotje..

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:12

Nee, maar het gebeurt wel vaak. De bosal hangt vaak wel goed, maar de hackamore en dat hoofdstel van dr. Cook hangen over het algemeen te laag. Ik heb niks tegen op bitloos rijden, zeker niet wanneer het paard daar beter op reageert (daar doen we 't voor, toch?), maar ik vind bitloos niet persé vriendelijker dan met bit... het zijn de handen die aan de andere kant van de teugels zitten, die bepalen of de optoming vriendelijk is of niet.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 01:01

Ben toch echt wel ff blij met mijn zadel en met mijn hoofdstel weet nog heel goed van vroeger toen ik zinder zadel op mijn paard ging zitten die begon te stuiteren, nou ook wes was gelijk bijna gecastereerd! haha

Kom op zeg dit is echt weer zon eindeloze discussie. Ben het met dingen eens van dat NH en ook met mensen die met zadel rijden, Waar ik het niet mee eens ben, dat je elk paard met een touwtje om de nek kan rijden abslouut niet dus, De gene die denkt dat wel te kunnen, nodig ik uit om dat bij mijn paard te proberen.

Ik kaf niemand af, maar laat mensen in hun waarde, of ze nou met zadel rijden of zonder zadel rijden, eerlijk gezecht aan de ts, ik kots op die mening van je tante, helemaal omdat ze niet open staat voor andere dingen en denkt het allemaal picobello beter te weten, sorry als dit te hard over komt. Maar ik als dresuur ruiter sta ook open voor NH. Maar het helpt bij mij echt geen donder, ja met het zademak maken etc.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:35

ik had tot vorig jaar ook een grote roze wolk over NH.. Alleen maar zonder zadel op halstertje buitenritten maken.. Na nu ruim 3 jaar zonder zadel te rijden, heb ik een goede onafhankelijke zit, dat wel.
Helaas kregen we vandewinter toch problemen; Judy drukte haar rug constant weg. Goed, maand of 2 gestopt met rijden, wat longeren met dubbele lijnen, & veel gemasseerd.

Nu afgelopen lente een goed zadel+hoofdstel gekocht, en les genomen. Madam drukt een stuk minder haar rug weg intussen, en is veel minder stijf als dat ze was. Tuurlijk, we maken nogsteeds onze plezierritjes, en tuigloos rijden doen we ook nogsteeds.

Ik denk dat het punt van de nh'ers is, dat er ook zoveel dressuurruiters zijn, die absoluut geen vriendelijke hand hebben, en constant met sporen in de buik prikken. Mijn beeld van de dressuur was ook absoluut niet goed, maar er is absoluut een verschil tussen paardvriendelijk dressuur of de gewone dressuur. De mensen uit mn omgeving vinden het ook verwonderlijk dat ik nadat ik nu zover was dat we met 'niets' konden rijden, toch dressuurlessen volg nu...

Hard aan het sparen voor een backbarepad nu, maar dat zal nog wel eventjes duren, misschien dat ik die maar aan sinterklaas moet vragen Vingers aflikken

Mijn conclusies die ik wel kan trekken uit het verschil van nu&een half jaar geleden, is toch wel overduidelijk dat een zadel de druk beter verdeeld.... & het hoofdstel werkt zo scherp als de hand van een ruiter, maakt dan niet uit ofdat het bitloos is of met bit.

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:03

Zeker waar! Dat is ook precies waarom ik dus wel met zadel rijd en gewoon dressuur blijf rijden, beter voor het paard en voor mij.

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:26

ik vind dat zo een paar keer per week kwartiertje zonder zadel rijden niet zoveel kwaad kan.

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:03

met zadel vind ik wel fijn dat dat de druk verdeeld!
ik rijd nu met een boomlooszadel omdat dat meegaat in zijn breedte, waardoor dat altijd past Lachen

KelSz

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-08-06

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:06

halloo..
alles is slecht.. zelfs als je naar de bloemetjes in de wei kijkt krijg je alle enge ziektes.. dus tjaa en een paard is er op gebouwt om gereden te worden...

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:27

KelSz schreef:
halloo..
alles is slecht.. zelfs als je naar de bloemetjes in de wei kijkt krijg je alle enge ziektes.. dus tjaa en een paard is er op gebouwt om gereden te worden...


Oei, met deze laatste zin ga je heel bokt over je heen krijgen Nagelbijten / Gniffelen


Een paard is er absoluut niet voor gemaakt om door ons bereden te worden hoor!!!

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:42

KelSz schreef:
halloo..
alles is slecht.. zelfs als je naar de bloemetjes in de wei kijkt krijg je alle enge ziektes.. dus tjaa en een paard is er op gebouwt om gereden te worden...

denk niet dat het heel slim was dit te zeggen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:07

Idd, dat was niet erg slim...

maaike13

Berichten: 469
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Lunteren

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:00

Er wordt al honderden jaren op paarden gereden (en in de oorlog enz hadden ze veeeeel en veeel meer gewicht mee te slepen!)
Tegenwoordig kan je voor ieder paard een passend zadel rijden..

Ik vind met zadel en bit rijden helemaal niet slecht alleen alles moet goed passen!

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:09

ik ben het er niet mee eens maar ik kan wel dingen noemen die mij niet zo goed lijken. bijv. dus het bit waar druk op wordt gegegeven en als je het zadel aansingelt kan ik me voorstellen dat de bloedtoevoer niet meer goed is omdat die wat wordt samengeknepen of de huid zit dubbel (maar dit zou bij een goed opgezadelt paard niet mogen) de enige reden om dus zonder zadel te rijden is voor mij dus het aansingelen maar daar tegenover staat weer ''bonken'' op de rug (al kun je nog zo goed rijden iedereen vliegt toch wat omhoog en ''bonkt'' terug)

ik ben het er dus niet mee eens (zolang alles goed zit passend zadel etc. en niks dubbel) maar ik vindt wél dat er een kern van waarheid inzit

chas

Berichten: 1012
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Bijna in zee .......Oostvoorne

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:11

myrtheJ schreef:
KelSz schreef:
halloo..
alles is slecht.. zelfs als je naar de bloemetjes in de wei kijkt krijg je alle enge ziektes.. dus tjaa en een paard is er op gebouwt om gereden te worden...





Een paard is er absoluut niet voor gemaakt om door ons bereden te worden hoor!!!


oei ...oei oei ....heel fout gezegt ja ... Clown

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:42

KelSz schreef:
halloo..
alles is slecht.. zelfs als je naar de bloemetjes in de wei kijkt krijg je alle enge ziektes.. dus tjaa en een paard is er op gebouwt om gereden te worden...


als ik er alleen al naar kijk? wat hebben blinden een geluk zeg! Knipoog

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:49

Mensen die vinden dat je zonder hoofstel en zadel moet rijden om dat dat beter is moeten dan ook niet op een paard gaan zitten vindt ik persoonlijk.