Bitloos en de valkuilen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Bitloos en de valkuilen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 09:57

Ik steek mijn nek maar weer eens uit….

Naar aanleiding van het artikel in de bit over bitten breidt het bitloos willen rijden zich onder de vlag van het paardvriendelijk gevonden willen worden zich als een olievlek uit.

Op zich is het niet met een bit rijden een goed streven doch er ligt voor deze trend wel een aantal klemmen en voetangels klaar.

In principe kun je namelijk drie manieren van rijden onderscheiden.
- Met direct teugelkontakt aan wat Parelli een fase4-mogelijkheid noemt.
- Met indirect teugelkontakt aan die fase4-mogelijkheid en
- Zonder begrenzing door fase4

Binnen de eerste twee manieren van rijden kun je vrij makkelijk overschakelen van bit naar bitloos doch het is evident dat die bitloze optoming dan wel de begrenzende fase4-mogelijkheid dient te hebben in de perceptie van het paard.
De derde manier van rijden is niet zonder meer haalbaar. Zie daarvoor mijn site.

Veel bitloze optomingen vragen om indirect teugelkontakt en dat vraagt omscholing van ruiter en paard.

De meeste bitloze optomingen hebben bij direct teugelkontakt een minder heldere links-rechts differentiatie en dat is een grote valkuil die tot verwarring en verzet bij het paard kan leiden. De ruiter dient GOED omgeschoold te worden om de hulpen voor het paard helder te geven.

De optoming van Dr.Cook kent geen fase4-begrenzing.
Deze optoming kent wel een voorbeeldige links-rechts differentiatie en ook perfecte mogelijkheden voor hele en halve ophouding. Als klap op de vuurpijl is het naadloos aan de teugel te rijden.
De valkuil is echter het ontbreken van de begrenzing.
Als het paard niet geleerd heeft weerstandsloos te WILLEN luisteren is het bij de meeste paarden een kwestie van tijd voor de ruiter een figuurlijke dikke vinger krijgt.
Binnen de rijbak zal het doorgaans goed gaan omdat het paard niet dom is en zich realiseert dat de bak een letterlijke begrenzing heeft.

Moraal van dit verhaal.
Zonder bit is top,
doch let wel op!

HC

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Bitloos en de valkuilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:53

heel interessant, maar hoort dit niet bij discussies?

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Bitloos en de valkuilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:05

-> Discussies

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Re: Bitloos en de valkuilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:06

En andersom? Hoeveel ruiters krijgen wel scholing en kunnen niet met het bit omgaan? Dan maar liever een voest hoofdstel, druk op de neus. Doet minder zeer dan snijdend zagend door de bak. En ik spreek uit ervaring. Heb met alles en nog wat gereden, omdat ze zijden dat ie sterk was eindigde bij een scharenbit. Als ie wil liep die daar zelfs doorheen, met pijn in zijn mond van dien.Was wel lang geleden we zijn inmiddels 5 jaar verder. Rijd nu bitloos, gaat perfect.De rem die er nooit was is er nu. Rijd nu zelfs met halster. Eerst met voest hoofdstel. Heb ook een arabier merrie die is op der 10 e ingereden, bitloos. Mensen hebben nog nooit een paard gezien wat zo licht stuurt en remt. Het doet me pijn om al die kinderen te zien die der ponny naar beneden trekken of zagen, strak de neusriem aan trekken om te verbergen dat ze in hun mond hangen allerlij hulpteugels gebruiken.En dan leen ik ze mijn hoofdstel en is er ineens ontspanning het is voor de ruiter erg eng ineens zit tussen de oren en krijg ik gelijk te horen. Zo dit rijd wel fijn. Je kan niet in een keer over stappen.Vanwege de ruiter zijn angst. Rijd een paar keer mee in de bak. Je paard luisterde toch ook niet direct naar het bit. Die beleerde je toch ook in de bak. Ik merk zo het verschil als ik paarden van andere rijd bitloos en die normaal bitloos worden gereden die baasjes kijken hun ogen uit. En ja er zijn veel verschillende methodes. Voest is heel vriendelijk ook voor de hang trek en pluk ruiters. Als je paard ontspannen loopt hoef je weinig contact met de teugel te hebben .Waarom ook niet bitloos dan?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Bitloos en de valkuilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:15

Wat een invloed heeft dat blad toch dat het zo'n rage veroorzaakt! Haha!

Voor de mensen die het niet geheel begrijpen; het niet storen van het paard is ook iets wat in het rijden mét bit wordt nagestreeft Knipoog

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Re: Bitloos en de valkuilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:36

Waar dan zie het nergens?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: Bitloos en de valkuilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:33

Toen ik begon met mijn nep-voest heb ik de 1e keer in de bak gereden. Paard moest echt wennen, voltes gingen flut en ik was denk ik ook nog aan het bit-rijden.
Nu zijn we een paar maanden verder en het gaat prima. Ik rijd veel meer op mijn zit, gewicht en kuiten. Paard headbangt niet meer (heb er toch ieder jaar paardentandarts bij) en is gewoon meer ontspannen. Diverse bitten geprobeerd, van stang tot dubbelgebroken argentaan. En ik rijd buiten zeker met losse teugels.
Ik ben niet in de ban van Parelli dus die fases interesseren me niet zo. Wèl wat de invloed van een zadel of hoofdstel met of zonder bit heeft op een paard en de ruiter. Je moet in ieder geval wel je paard onder controle hebben met je indirecte teugelcontact. Dus met de stelling van HC ben ik het eens.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Bitloos en de valkuilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:41

SuperPepeijn schreef:
Wat een invloed heeft dat blad toch dat het zo'n rage veroorzaakt! Haha!

Voor de mensen die het niet geheel begrijpen; het niet storen van het paard is ook iets wat in het rijden mét bit wordt nagestreeft Knipoog



idd...dat is toch altijd "het doel"? rijden doe je met je zit en benen...teugelgebruik moest geloof ik 5% zijn, meen ik ergens te hebben gelezen... Bloos

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Bitloos en de valkuilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:44

SuperPepeijn schreef:
Wat een invloed heeft dat blad toch dat het zo'n rage veroorzaakt!


Best gek! Het blad is er nog naar vernoemd ook! Zouden ze na het publiceren van het artikel hun naam nu ook ook wijzigen?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Bitloos en de valkuilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:56

Het loopt volgens mij ook nog niet echt storm met de handtekeningactie, misschien valt die rage dus wel mee!

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Re: Bitloos en de valkuilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:53

Best raar zo min mogelijk contact wordt na gestreeft alleen zie je het nergens hoe hoger het nivo hoe meer er gehangen wordt en hulpen (sproren)er gebruikt worden.