Heet zijn is dat OK?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:44

Ik heb het idee dat er hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden....
Een heet paard wat zich uitslooft, heeft niet per definitie betere gangen oid! In tegendeel.... ik zie veel 'hete' paarden die geheel van het achterbeen afdenderen omdat men denkt dat die 'hete' paarden ook direct actief zijn achter en gaan dan gewoon zitten meeliften ipv eraan te rijden, omdat het paard toch al voorwaarts is Knipoog .....dát is waar veel mensen de fout mee ingaan!
Ik heb zelf geen heethoofd....ik heb een heerlijke nuchtere merrie die af en toe even flink wakker geschud moet worden, ik moét er echt aan rijden om haar actief in tactmatige gangen rond te laten marcheren...
Maar áls ik haar op een gegeven moment voor elkaar heb, dan héb ik dr ook...
Ik kan dr heet (lees actief, met voorwaartse drang) krijgen en tegelijkertijd ontspannen (wat immers het doel is van de dressuur)
Die combi mis ik vaak bij die hetere paarden, omdat mensen dénken met enkel alleen die 'heetheid' het onderste uit de kan te kunnen halen, maar niet beseffen dat er nog veel meer bij komt kijken Knipoog

Rafarta
Berichten: 139
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:25

Ik houd niet van hete paarden, heb er liever eentje die af en toe even wakkergeschud moet worden. Het is niet zo dat ik hete paarden niet in de hand kan houden ofzo, maar vind het gewoon niet prettig rijden, word er nerveus van en geirriteerd. En dan ben ik inderdaad vaak geniegd om zoals jarrah zei, mee te liften, en dan is het helemaal weg.

Kleinuh_Sjam
Berichten: 2812
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:20

Ben het eens met Djeenie
Em wat nu te heet is kan je misschien doseren en dat kan dan in een hoger niveau van pas komen

_Suus_

Berichten: 783
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:21

Ik snap dit niet helemaal ..

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:54

Bij het lezen van een aantal reacties vraag ik me wel af hoeveel mensen er nog denken in de GP terecht te komen. Misschien dat daar heetheid toegevoegde waarde heeft, geen idee. Ik heb eigenlijk liever een paard waar ik met veel plezier mee kan scoren in de basissport en dan zien of ik er evt. nog verder mee kan komen in het ZZ, dan een paard waar ik in de basissport mee moet knokken met een verre droom van de GP in mijn hoofd (die ik toch nooit meer ga halen, ben al 27)

Mrn
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:02

We hebben ook egt een heet paard op stal staan.
Ik vind het nadeel vante heet dat als se dan te snel gaan in een parcoers dat ze dan vaak te vlak springen, dan hebben ze ook geen goede af zet en springen ze vaak te vlak.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:03

TE is nooit goed, een beetje bloed erin is goed, maar voor alles wegspringen niet...

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:08

Urielle schreef:
Bij het lezen van een aantal reacties vraag ik me wel af hoeveel mensen er nog denken in de GP terecht te komen. Misschien dat daar heetheid toegevoegde waarde heeft, geen idee. Ik heb eigenlijk liever een paard waar ik met veel plezier mee kan scoren in de basissport en dan zien of ik er evt. nog verder mee kan komen in het ZZ, dan een paard waar ik in de basissport mee moet knokken met een verre droom van de GP in mijn hoofd (die ik toch nooit meer ga halen, ben al 27)

Amen..! OK dan!
Ik kan me overigens ook wel in de mening van jarrah vinden..!

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:17

Urielle schreef:
Bij het lezen van een aantal reacties vraag ik me wel af hoeveel mensen er nog denken in de GP terecht te komen. Misschien dat daar heetheid toegevoegde waarde heeft, geen idee. Ik heb eigenlijk liever een paard waar ik met veel plezier mee kan scoren in de basissport en dan zien of ik er evt. nog verder mee kan komen in het ZZ, dan een paard waar ik in de basissport mee moet knokken met een verre droom van de GP in mijn hoofd (die ik toch nooit meer ga halen, ben al 27)


Don Cuppen de oprichter van ZZGP is begonnen met paardrijden toen hij 41 was
en reed GP toen hij 48 was.
Dus je bent nooit te oud. Knipoog

yostrasammer

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:57

ik heb een zwarte NRPS merrie genaamd Misty van Menneweer(Nurbertus R x Fresco x Hanassie xx) en met deze merrie was zowel thuis en op wedstrijd heet,druk etc. en als het erg hard waaide was het twee keer zo erg en buiten om kon je niet met haar dat was te gevaarlijk, ze is een keer bij me voor een auto gesprongen de automobilist remmende net op tijd toen was er ook een ander paard mee, ik had een echte engelbewaarder bij me en als die auto een vrachtwagen was geweest dan had het paard afgemaakt moeten worden en dan had ik nu in een rolstoel gezeten.
Vanaf dat moment ging er een lichtje branden, Nrps merrie verkocht en een gelders/groninger merrie veulen gekocht dat ik nu nog steeds in bezit heb.
zo`n paard voor een ander beleren vindt ik niet erg, maar zo`n paard wil ik niet voor me zelf hebben.

yostrasammer

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:07

bij een heet en druk paard kan het beste een ruiter dat rustig is.
als je een druke ruiter op een druk en heet paard zet dat kom niet goed en werkt helemaal aaf rechts.

yostrasammer

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:10

de nrps merrie 6,5 jaar geleden verkocht dat ben ik vergeten er bij te vermelden deze heb ik gehad
sorry mijn excuses voor typfout

Cupcake

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:18

AstraGirlie schreef:
TE is nooit goed, een beetje bloed erin is goed, maar voor alles wegspringen niet...

Amen!!! Tong uitsteken
Dat was mijn kleine pony, Dimanche. Als je BOE zei was hij al weg Tong uitsteken
Een beertje met een ienieminie hartje Lachen

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:20

Maar dat schaar ik niet onder "heet".

Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:26

mijn schimmel merrie is ook een heetkoppie, wil niet stil staan alleen maar werken, werken en showen. Het is best een mooi gezicht, maar vindt zelf dat heetkoppie's niet echt ontspannen zijn (iniedergeval bijmij) toch vind ik het belangrijk dat een paard en ruiter een ontspannen beeld hebben.

Cupcake

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:46

Mireille1970 schreef:
Maar dat schaar ik niet onder "heet".

Ik had het over wegspringen

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:39

Ik geloof wel dat iedereen hier zijn paard zo ongevere onder "heet"verstaat..?! Verward
Misschien moeten we ons eerst eens even afvragen wat "heet" zijn eigenlijk is..

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:07

mijn paard kan ook erg heet worden, vooral als ik hem flink aan het werk zet wordt hij nogal eens heet.

het gaat er dan vooral om hij gespannen of ontspannen is.
als hij zich heel erg spant kan ik er niks mee en is het vooral heel moeilijk om hem weer te laten ontspannen.
als hij gewoon ontspannen is is het eigenlijk geen probleem en weet ik er goed gebruik van te maken.

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:03

Heej zijn we nu al uitgediscusseerd..? Tong uitsteken

Citaat:
Ik geloof wel dat iedereen hier zijn paard zo ongeveer onder "heet"verstaat..?!
Misschien moeten we ons eerst eens even afvragen wat "heet" zijn eigenlijk is..

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:30

Ik heb liever een te heet paard dan een paard wat dood aan het been is.

Maakt niet uit heet van de zenuwen of gewoon van de spanning.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:31

ik heb ook liever een paard wat wat heter is dan eentje die ik moet blijven motiveren om door te gaan.

maar je moet daar wel mee om kunnen gaan en niet iedereen ligt dat.

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:08

Navidad schreef:
Ik heb liever een te heet paard dan een paard wat dood aan het been is.

Maakt niet uit heet van de zenuwen of gewoon van de spanning.

Zenuwen is toch meestal spanning..? Verward

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:11

zenuwen gaan meestal samen met spanning ja.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:56

misschien dat er al op gereageert is: maar een heet paard hoeft niet per defenitie oncontroleerbaar te zijn. Een heet paard is voor mij een paard dat wil lopen en dat genoeg energie heeft om lang door te gaan, maar wel een paard dat zich laat controleren.
Daarvoor hoeft het paard in kwestie niet kijkerig te zijn.
Het is dus niet zo dat het risico op fouten vergroot word.
de pony die ik op wedstrijd uit breng is ook een heethoofdje maar maakt toch niet meer fouten dan een ander 'sloom' paard Lachen Hij wil gewoon voor me werken en kan redelijk lang door gaan. Hij is attent maar niet schrikkerig.

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Heet zijn is dat OK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:53

Dat vind ik niet "heet" pharagirlke.. Dat is gewoon werklustig.. Als een paard moeilijk te controleren is, en af en toen op de plaats staat te dansen en te huppelen, en bij het minste of geringste begint te dribbelen Dan is hij heet.. Maar dat is ook een karaktereigenschap, Heet zijn. Vaak gaat dit samen met overijverigheid en kwaliteit.