ervaring inrijden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 16:38

Als het om het inrijden van paarden gaat, zijn de meesten het met elkaar eens: je hebt deskundige hulp nodig!
maar, de meeste mensen zeggen ook: 'als je geen ervaring met het inrijden hebt moet je er niet aan beginnen'. Dan kan niemand toch een paard opleren Verward , iedereen is begonnen bij z'n eerste keer Clown

Die deskundige hulp versta ik als iemand (instructeur) die zegt wanneer je iets verkeerd doet of wat je in moeilijke situaties moet doen, niet? (of heb ik het grote deel bokkers verkeerd begrepen bij het gebruik van deze term?)
Maar hoe kan je jezelf er dan het beste op voorberijden om een paard in te rijden?

Ik heb eerst 5jaar in een manege gereden, met ervaren paardjes Haha! . Hierna heb ik goed geleerd paard onder men kont kunnen krijgen, waardoor ik echt het gevoel heb gekregen, wat goed is Haha! .
Nu rij ik een paard van ondertussen 6jaar. Toen ik met hem begonnen ben, kende hij net de basishulpen (galophulpen enzo niet) en had hij nog maar 2x gesprongen. Ondertussen zijn we al een stukje verder Haha! . Op deze manier heb ik gevoel gekregen, hoe je een paard dingen kan leren Knipoog

Is dit een goede manier om ervaring op te doen?
Ik ben benieuwd naar jullie mening? Is het goed om (als je die mogelijkheid hebt) eerst met een halfopgeleerd paard te beginnen en dan (met hulp) te beginnen aan een groen paard?

(er staat een groen paard te wachten op de wei (daarom start ik dit topic), sinds vorige week rij ik met een 4jarig paardje, weer veel ervaring aan het opdoen dus (beiden Haha! ) en dit met behulp van een ervaren ruiter Knipoog)

karijn

Berichten: 5424
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:11

Mijn eerste paard was zo'n doorgewinterde, kende alles al, had alles al eens meegemaakt. Van hem heb ik veel geleerd over hoe vooral de baas te zijn in de omgang.
Mijn huidige paard was zo groen als gras toen ik hem kocht. Ik was niet specifiek op zoek naar een groene maar naar een paard die bij mij het beste zou passen. Daarvoor heb ik iemand meegenomen die mij goed kent en mijn vorige paard ook. Het klikte direct met mijn huidige paard. Het zadelmak maken heb ik aan een ander overgelaten die hem de eerste maand heeft gereden. Daarna ben ik er op gegaan en niet meer gedaan dan wat hij ook deed. Langzaamaan ben ik hem gaan oppakken maar heb dat wederom gedaan met een goede instructeur die mij heeft leren begrijpen hoe jonge paarden zich ontwikkelen en hoe ik dat kan stimuleren.
Wat is beter? Een groen paard of een half beleerd paard of zo'n doorgewinterde rot? Een halfbeleerd paard bestaat niet, of hij is groen of hij is beleerd.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:17

karijn schreef:
Een halfbeleerd paard bestaat niet, of hij is groen of hij is beleerd.


Daar ben ik het niet mee eens.
Onder een 'groen paard' versta ik een paard die 'groen' is, nog geen hulpen kent dus. Een beleerd paard moet de basis goed beheersen. Daar tussen zit een lange weg, en alles wat daar tussen valt vind ik een half-beleerd paard.

Ik heb eerst 6 jaar op een manege gereden. Begon rustig, maar later veel verschillende paarden gereden, vooral de rotbokken, dáár leer je van zitten. Ondertussen ook bij alle vrienden en kennisen op hun paarden gereden, wéér allemaal anders, leer je ook van.
Toen bij Geral van bokt gaan rijden, heb eerst heel lang op Melody gereden, ook een soort oude rot. Moeilijk te rijden, maar beheerste de kunstjes wel zegmaar Lachen
Toen kwam Ultra, licht aangereden zegmaar, daar ben ik wel eens op gaan zitten om de eigenwijsheid eruit te halen. Ondertussen elke keer goed geluisterd als de eigenaresse erop zat, en zo gaandeweg geleerd wat een goede oplossing is enzovoort.
Nu hebben we zo'n nieuw 'project' . Toen ze kwam kon je erop zitten, en ze kon stappen draven en galoperen (alles met behulp van je stem). Met haar ben ik nu bezig, onder begeleiding, en dat gaat goed Lachen

Ik denk dat je óveral begeleiding bij moet hebben. Dat je moet beginnen op wat braafs, en het telkens wat ingewikkelder moet maken. En ik vind ook dat je naast de praktijk ook veel theorie over paarden moeten leren Lachen Dan ga je snappen waaróm paarden bewegen, of reageren op dingen enzo Lachen

karijn

Berichten: 5424
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:25

VeraA: als een paard de basis beheerst, vind ik het al een beleerd paard. Zo niet...dan is hij voor mij nog groen in de zin van onervaren. Maar goed...los van de definitie groen, half of heel.
Voor de TS: doe niets zonder begeleiding, ik zou eerst met het halfbeleerde paard meer ervaring op gaan doen en in een later stadium een groen paard gaan beleren. Zelf met zo'n doorgewinterde rot heb je nog steeds begeleiding nodig.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:33

Mjaaaa je hebt wel een beetje gelijk. Maar toch, je kan het zeg maar rustig aan leren.
Eerst stap je op een 5jarige, dan een 4 jarige. Enz.
Zo heb ik het ook gedaan, eerst heel veel jonge paarden gereden die wel al ingereden waren maar nog wel echt jong waren. Toen op paarden gestapt die pas een paar maanden onder het zadel waren.
En zo kan je steeds een stapje verder gaan.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:24

Wat versta je onder 'inrijden'?

Als je er 'zadelmakmaken' onder verstaat; dat kan iedereen met lef, een beetje lenigheid in lijf en leden, niet te zwaar en die goed stil in verlichte zit kan zitten zonder het paard te hinderen. Daarvoor hoef je verder niet veel te kunnen. De longeur houdt het paard voorwaarts, dus degene die 'zadelmak maakt' hoeft verder niet veel te doen dan stil zitten en zorgen dat hij blijft zitten.

Heb je het over het verder doorrijden van een paard, dus het aanleren van de basishulpen, dan komt er wel wat meer bij kijken. De ruiter moet zijn hulpen op de juiste manier weten te doseren, een hele onafhankelijke zit en balans hebben, het paard op eigen benen kunnen laten lopen, een stille hand hebben en goed kunnen inschatten waar het paard nog wel en niet aan toe is. Daarnaast moet de ruiter veel geduld hebben en consequent zijn. Duidelijke, maar geen grove, hulpen kunnen geven. De ruiter moet dan wel heel wat rijkunstig gevoel hebben, want een jong paard is zo verpest. En doorgaans ontwikkel je op manegepaarden niet echt een rijkunstig gevoel, omdat manegepaarden vaak afgestompt zijn.

Iemand moet wel ongeveer op z-niveau gereden hebben om een jong paard een goede basis te geven, maar niet iedere z-ruiter is in staat om een jong paard op te leiden. Niet iedere Z-ruiter heeft gevoel, geduld en het lef om een jong paard te kunnen rijden. Maar pas als je alle klassen van de basis een keer doorlopen hebt, weet je waar je naartoe moet. Dan weet je wat er per klasse gevraagd wordt (dat leer je niet door het proevenboekje te lezen, maar door wedstrijden te rijden. wedstrijden zijn niet meer dan een soort examen van de africhtingsgraad van je paard)

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:32

Ik denk dat je eerst ervaring moet opdoen over verschillende paarden, niet groen, om gevoel te krijgen. Ook heb je daarbij les nodig, en verstand, want je moet natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent.

Is het de eerste keer dat je echt vanaf 0 gaat beginnen zou ik het heel close met een ervaren iemand die jij vertrouwd doen. Iemand die je iedere keer 100% begeleid....

Iemand kan je er wel doorheen praten, maar je moet zelf ook wel weten waar je mee bezig bent om het te begrijpen en over te brengen op het dier. Vaak is het best spannend, dus je moet wel de ervaring hebben om de spanning bij het dier weg te halen.

Met alleen maar manege ervaring en een begeleider denk ik dat je het paard te kort doet in de opleiding en de eerste ervaringen van bereden worden. Dan zou ik er nog altijd voor kiezen om het door een ander te laten doen. De eerste keren zijn heel belangrijk, die moeten goed gaan om een goede basis op te bouwen. Kan je dat niet of twijfel je, geef t uit handen....

Dan kan je er zelf na een week of 2 a 3 eens op gaan zitten.

Maar een paard zadelmak maken en inrijden is een heel vak apart !!

sweetheart

Berichten: 2928
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Wales, UK

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:19

sinneke schreef:
Als het om het inrijden van paarden gaat, zijn de meesten het met elkaar eens: je hebt deskundige hulp nodig!
maar, de meeste mensen zeggen ook: 'als je geen ervaring met het inrijden hebt moet je er niet aan beginnen'. Dan kan niemand toch een paard opleren Verward , iedereen is begonnen bij z'n eerste keer Clown

HIer ben ik het helemaal mee eens. Net zoals mensen die zeggen, als je paard niet verkeers mak is, moet je de weg niet op gaan... Maar eens moet toch te eerste keer zijn. Ik kan me soms echt ergeren aan die opmerkingen. Ik rij zelf ook jonge paarden en heb een goede instructrice, maar soms is het gewoon handig om ff de meningen van anderen te lezen. Of ervaringen te delen. Ik denk dat als je zelf op tijd beseft dat je hulp nodig hebt, en die hulp dan ook zoekt, dat het goed is, en dat je een goede ruiter bent. Een goede ruiter is niet per definitie iemand die alles altijd op kan lossen en elk paard kan rijden, maar in mijn ogen is een goede ruiter iemand die zijn/haar grenzen kent en niet bang is om iets te vragen of hulp in te schakelen.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:45

Ludora schreef:
Ik denk dat je eerst ervaring moet opdoen over verschillende paarden, niet groen, om gevoel te krijgen. Ook heb je daarbij les nodig, en verstand, want je moet natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent.

Is het de eerste keer dat je echt vanaf 0 gaat beginnen zou ik het heel close met een ervaren iemand die jij vertrouwd doen. Iemand die je iedere keer 100% begeleid....

Iemand kan je er wel doorheen praten, maar je moet zelf ook wel weten waar je mee bezig bent om het te begrijpen en over te brengen op het dier. Vaak is het best spannend, dus je moet wel de ervaring hebben om de spanning bij het dier weg te halen.

Met alleen maar manege ervaring en een begeleider denk ik dat je het paard te kort doet in de opleiding en de eerste ervaringen van bereden worden. Dan zou ik er nog altijd voor kiezen om het door een ander te laten doen. De eerste keren zijn heel belangrijk, die moeten goed gaan om een goede basis op te bouwen. Kan je dat niet of twijfel je, geef t uit handen....

Dan kan je er zelf na een week of 2 a 3 eens op gaan zitten.

Maar een paard zadelmak maken en inrijden is een heel vak apart !!


Ga ik toch alweer met jou mee.... Clown
En met de post van Jasmijn.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:58

Toen ik mijn eerste pony kreeg was ik bijna 9 jaar, mijn pony was 3 maanden. 3 jaar later werd hij zadelmak gemaakt, dit werd gedaan door mijn zus en nog een persoon op stal. Een tijdje later ben ik er eens op gaan zitten. Dit ging erg goed. Er is toen een instructeur gezocht en gevonden die mij wel verder wilde helpen met het inrijden. Zo kreeg ik iedere week les. De pony zelf was toen ongeveer 1.20-1.25 meter.
Voor ik hem inreed heb ik 1 keer in de week les gehad op manegepony's en reed ik af en toe op de pony van mijn zus waar ze bij was. Mijn allereerste les op een pony was toen ik bijna 4 was, een 'echte' les kan je dit niet noemen, je leerde in het zadel te blijven zitten en meer niet.

Een paard inrijden is niet zomaar iets. Ik denk toch dat hulp van een ervaren persoon daarbij erg belangrijk is. Ik denk dat ervaring ook heel belangrijk is. Ik merkte bij het inrijden van mijn pony dat ik heel andere dingen leerde dan dat ik gewent was in de manegelessen. De ervaring die ik toen miste, had goed van pas gekomen. Ik heb veel geleerd tijdens het inrijden en dat was mijn besluit om te stoppen met de manegelessen en door te gaan met privelessen.

Sanniiy16

Berichten: 278
Geregistreerd: 17-11-05

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:08

ik vind dat je wel ervaring moet hebben om een paard in te rijden
maar je hoeft niet een deskundige erbij te hebben
dat vind ik een beetje onzin
want iedereen kan foutje maken Knipoog

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:13

Zadelmak maken doe ik ook niet zelf, meestal brengen we een jonge 2-4 weken weg. Daarna ga ik er zelf mee aan de slag. Ik ben "maar" een M-ruiter maar heb in mijn leven al ik weet niet hoeveel jonge paarden ingereden. Ik heb wel altijd goeie hulp gehad, wat ik heel belangrijk vind. Ik vind niet dat alleen z-ruiters paarden in kunnen rijden want als ik op wedstrijd wel eens bij het z aan het kijken ben, zie ik er genoeg tussen zitten die ik echt niet op mijn jong paard zou zetten!!!! (en dan bedoel ik het trekwerk wat ik vaak zie). Dus dat zegt ook niet alles. Ik denk dat als je goeie begeleiding hebt, je al een heel eind komt.

Sommige mensen zijn er beter in dan andere omdat niet iedereen het geduld heeft wat bij het inrijden komt kijken. Plus vind ik dat je er ook een beetje 'feeling' voor moet hebben. En een manegeruiter heeft in mijn ogen niet de benodigde ervaring voor zoiets. Er zullen best maneges zijn met betere paarden, maar dat is toch anders als je eigen paard rijden (of zoals ik altijd gedaan heb, je eigen paard bij een particulier rijden).

Ook vind ik het geen vergelijk als je zegt dat je veel ervaring opdoet met rotbokken. Ik vraag me af wat je daarvan leert??? In ieder geval niet het technische rijden. In mijn ogen leer je daar echt niet beter van rijden, misschien wel beter op een bokkend paard zitten, maar daar heb je met het inrijden echt niks aan.

Dus met een goeie begeleiding kom je al een heel eind!!!
Succes!!! Haha!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:20

waarom zou je als manegeruiter niet de benodigde ervaring hebben?heeft iemand met een eigen paard dat automatisch wel?

ik denk dat het van de persoon afhangt,iemand kan 6 jaar manegepaarden rijden en heel verstandig en goed met paarden omgaan,terwijl iemand die 10 jaar zijn eigen paard rijdt voor het zelfde geldt wel roekeloos en onvoorzichtig is,en uiteraard andersom.

idd moet eens je eerste keer zijn,en die eerste keer(of keren)kan je het samen met iemand doen die er al meer ervaring mee heeft,en later kan je het zelf gaan proberen.
al denk ik dat het zowieso wel handig is als je het met 2 personen doet,al is het alleen maar met de kleine dingetjes.

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:25

Omdat het anders is als je een paard voor jezelf bijna elke dag rijdt dan een paard waar je 1 of 2x per week op rijdt op een manege, en waar ook nog andere mensen op rijden. Je zult nooit het gevoel kunnen krijgen wat je wel krijgt als je traint met een paard waar jij alleen op rijdt. Ik ben zelf ook ooit op een manege begonnen, en toen ik voor het eerst voor een particulier ging rijden merkte ik het verschil overduidelijk.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:31

natuurlijk,dat is absoluut waar.
en ik weet ook heus wel dat het gevoel heel anders is,maar het is IMO niet waar dat een manegeruiter nooit genoeg ervaring zou kunnen hebben om een paard in te rijden.
ik rij zelf ook op een manege,en ik heb het paard van mijn nichtje ingereden,en die doet het nog altijd prima na 2 jaar.
en ik rij 1-2x per week,en een enkele keer bij mijn nichtje op haar paard.
ik heb dus niet super-veel ervaring(ik rij trouwens al 13 jaar)maar ik heb toch een paard ingereden.

dus die vlieger gaat lang niet altijd op.

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:50

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen...... Knipoog
Maar dan hebben we het over mensen die er gewoon gevoel voor hebben, wat ik ook belangrijk vind..... (zie mijn commentaar over sommige z-ruiters)... Ach gut

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:59

mee eens,je moet er absoluut gevoel voor hebben.
een Z ruiter kan met gevoel rijden,net als een B ruiter.
en tjaaa ik heb ook wel commentaar op bepaalde bekende ruiters hoor............maarja hé ik ben slechts L,dus volgens sommigen mag je dan geen commentaar hebben op anky,edward ed Tong uitsteken

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:03

Daar zal ik inderdaad ook niet gauw commentaar op hebben, maar ik vind het soms wel bedroevend om sommige "z-ruiters" aan het werk te zien op basis wedstrijden. Ik vind het altijd leuk om bij het losrijden enzo te kijken, gewoon om te zien of ik er nog iets van kan leren, of hoe hun bepaalde dingen aanpakken, maar daar zie ik af en toe dingen, die ik dus echt niet kan plaatsen bij een z-ruiter, erg jammer!!!!

Anoniem

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:18

Eerst maar eens verschillende paarden gaan rijden.
Zodat je al op veel paarden in kunt spelen op hun kuren.

En ja, ik ben dan ook zo'n bitch die zegt dat ik dan geen verschillende manege paarden bedoel.

Als je dan verschillende paarden zo kunt rijden dat je ze op het zelfde nivo kunt houden als ze al nivo hadden of kunt verbeteren bij een jonger dier, dat je dan pas kunt gaan denken aan zadelmak maken.
Daarvoor hoef je geen Z te zijn, maar wel meer dan B (en dat hoeft niet perse op wedstrijd gemeten te zijn)

Uiteraard met iemand die dat al veel gedaan heeft.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:59

je kan best een paard beleren als je daar geen ervaring mee hebt.. Wat belangrijk is: je moet een goede onafhankelijk zit hebben! Je mag het paardje niet hinderen in de beweging en goed je hulpen kunnen afstemmen..

Dus iedereen die goed zit en netjes kan rijden (ook op de moeilijkere paarden) kunnen onder begeleiding leren hoe je een paard moet beleren.. Als jij nog niet goed kan zitten, tegen zit in de beweging, al moeite heb met moeilijkere paarden enzow.. kan je er gewoon beter nog niet aan beginnen!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:32

Snoevie schreef:
ik rij zelf ook op een manege,en ik heb het paard van mijn nichtje ingereden,en die doet het nog altijd prima na 2 jaar.


Tja, sommige paarden zijn braaf en gaat alles goed bij, maar als er iets fout gaat en je hebt de ervaring/het gevoel niet om het gelijk op te lossen is zo'n jong ding bedorven en kan hij naar een correctiestal om hem wel goed in te laten rijden... (niet persoonlijk naar jou bedoeld)
Het blijft risky business en ik vind het minimum toch wel dat je dagelijks rijd, veel verschillende paarden hebt gereden waarvan ook wat moeilijke. Voordeel als je Z hebt gereden (of op dat niveau) is dat de accenten van je training anders komen te liggen omdat je meer op de lange termijn kunt denken. Zo ben ik nu met mijn driejarige (voor de 5e keer opgezeten vandaag, tweede keer gedraafd) al bezig om hem om mijn been te kunnen buigen in de wendingen. Bij de eerste paarden deed ik dat pas als alle B-knoppen erop zaten.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:07

Eens met Kawa.

En voor je echt 'zelf' een paard wilt gaan beleren vind ik dat je eerst een aantal jonge paardjes onder toezicht moet ingereden hebben want zoals Ludora zei: inrijden is een vak apart.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:05

@urielle: knap dat je de conclusie trekt dat het paard zo braaf was.
het was en is nog steeds geen gemakkelijk dier.
lief,maar niet makkelijk tijdens het rijden.

oke,ik weet dondersgoed dat het overgrote deel van de manegeruiters de nodige ervaring niet heeft.
maar niet ieder is hetzelfde,ik heb misschien een beetje lange tenen,maar er word zo vaak over manegeruiters gepraat alsof ze nergens goed genoeg voor zijn,want ze hebben nergens genoeg ervaring voor en zijn nergens echt goed in.
ik zeg niet dat iedereen dit zegt,maar het komt wel heel veel voorbij

karijn

Berichten: 5424
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:18

Een paard inrijden is een vak apart, als je er weinig tot geen ervaring in hebt, doe het dan wel onder begeleiding. Daarnaast denk ik dat een behoorlijke dosis lef hebben ook wel handig is. Ik stap niet zomaar op een paard met een lastig karakter, ik heb geen zin om straks dubbelgebroken thuis te liggen. Daar is iemand anders veel handiger in.
Ja, het helpt wel als je meerdere paarden hebt gereden maar daarnaast denk ik dat je wel moet weten waarom je iets vraagt van een paard, waarom hij zo en zo reageert en wat er gebeurt als je dit en dit doet. Dus als ruiter moet je de basis van het africhten wel begrijpen. En daarin schort het vaak in mijn ogen, in de manegelessen.

Sanniiy16

Berichten: 278
Geregistreerd: 17-11-05

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:20

ik heb samen met iemand een pony zadel mak gemaakt 2 maanden geleden en het is nu bijna een top rij pony geworden!!