Naar de slacht of spuitje......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sax89

Berichten: 4237
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Bunschoten Spakenburg

Naar de slacht of spuitje......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:53

Ten eerste weet ik niet of dit goed staat, tem dan maar even Bloos

Goed op stal hadden wij afgelopen keer een discussie wat eerlijker is tegen over het paard...
ik zelf denk dat slachten "sneller" is.. Ze krijgen een kogel door de kop en het is afgelopen (soms geven de spieren nog een tik na maar verder is het niet zo dat ze nog 2 keer omvallen)

1 keer hebben wij een veulen af moeten laten spuiten en die viel nog 3/4 keer om voor dat hij echt weg was... Dat moet zo sneu geweest zijn omdat hij telkens weer probeerde om op te staan..

Dus nu mijn vraag wat zou eerlijker zijn tegen over het paard.. Het is zowiezo moeilijk maar als je echt op dat punt komt te staan, wat zou jij dan doen?

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Naar de slacht of spuitje......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:56

spuitje, omdat het beestje toch geen pijn heeft op dat moment, ookal is hij nog eventjes suf. Ik vind 'een kofel door de kop' gewoon niet zo respectvol als je begrijpt wat ik bedoel

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re: Naar de slacht of spuitje......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:56

Ik zei altijd: Slacht. (Normaal gesproken gaan alle paarden bij ons, die afgemaakt moeten worden, naar de slager)
Maar als het mijn eigen pony zou zijn, dan liever een spuitje. Lachen

Dat klinkt veel minder bruut.

Al is het wel zo dat het met de slacht sneller afgelopen is. Met een spuitje kunnen ze in paniek raken en dat is voor de eigenaar dan ook niet leuk.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Naar de slacht of spuitje......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:47

Ik denk dat het spuitje humaner is voor de ruiter / verzorger / eigenaar.
Je kan het belang van het paard voorop stellen.

Ook als een paard wordt afgeschoten, kun je daar bij zijn.
Je kan je paard zelf vasthouden. Je kan ook van je paard
afscheid nemen, als je dat aangeeft. Het is verstandig
om dat van te voren af te spreken. Bedenk dat een paard
dat geslacht wordt in de voedingsketen terecht komt.
Dat geeft beperkingen in behandelingsmogelijkheden van
een paard.

Het voordeel van er zelf bij zijn is dat je zeker weet, dat
dat gebeurt met het paard wat er moet gebeuren. Als je
er tegen opziet, kun je ook altijd een goede kennis of vriend(in)
inschakelen, die erbij kan en wil zijn.

Een spuitje kan ook lang duren en dat is niet prettig.
Na een spuitje is alles hetzelfde.

Iedereen moet voor zichzelf kiezen.
Als een paard moet worden afgemaakt of moet inslapen, dan wil ik daarbij zijn.
De keuze voor het paard gaat boven alles.
Het slachtgeld doneer ik een goede instelling die opkomt voor dieren / paarden.

Ik denk dat het topic wel ergens anders thuishoort.

Myfairytale
Berichten: 5395
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Naar de slacht of spuitje......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:57

Oh, wat naar van dat veulen!! Verdrietig
Ik heb persoonlijk "het einde" van mijn paarden al vaststaan... klinkt raar, maar ik ben al vele dierbaren verloren in mijn (nog vrij jonge, 22 jr) leven en ik weet uit ervaring dat het heel fijn is als je dat soort dingen op je eigen manier kunt doen.
En aangezien ik voor mijn dieren zal moeten beslissen: ik laat mijn paarden toch een spuitje geven en daarna cremeren.
Jaja, ik weet dat het veel geld kost (zo'n 1500,- euro) maar dat heb ik er voor over en dat geld heb ik al lang apart gezet. Knipoog
Verder vind ik het wel zo'n fijn idee dat ze niet meer in de voedselketen terecht komen.
Ik eet absoluut geen paardenvlees, voorzover ik weet dat het ergens inzit, maar helaas gaat restafval (ook van me dierbare paardje) gewoon in frikandellen e.d. en die eet ik soms wel... Bloos

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Naar de slacht of spuitje......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:37

Myfairytale schreef:
Oh, wat naar van dat veulen!! Verdrietig
Ik heb persoonlijk "het einde" van mijn paarden al vaststaan... klinkt raar, maar ik ben al vele dierbaren verloren in mijn (nog vrij jonge, 22 jr) leven en ik weet uit ervaring dat het heel fijn is als je dat soort dingen op je eigen manier kunt doen.
En aangezien ik voor mijn dieren zal moeten beslissen: ik laat mijn paarden toch een spuitje geven en daarna cremeren.
Jaja, ik weet dat het veel geld kost (zo'n 1500,- euro) maar dat heb ik er voor over en dat geld heb ik al lang apart gezet. Knipoog
Verder vind ik het wel zo'n fijn idee dat ze niet meer in de voedselketen terecht komen.
Ik eet absoluut geen paardenvlees, voorzover ik weet dat het ergens inzit, maar helaas gaat restafval (ook van me dierbare paardje) gewoon in frikandellen e.d. en die eet ik soms wel... Bloos



Ik wil ook niet dat mijn paard in de voedselketen komt, ik wist alleen niet van dat cremeren. Ik zal die van mij niet naar de slager brengen, alleen al het idee dat iemand mijn meisje op zijn bord heeft bezorgt me bij voorbaat al tranen Huilen

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: Naar de slacht of spuitje......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:43

een spuitje... puur omdat ik dat respectvoller vind...En ik heb liever niet dat mijn paard in een supermarkt terechtkomt.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: Naar de slacht of spuitje......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:47


Anoniem

Re: Naar de slacht of spuitje......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:52

Bedankt voor de link.
Daarom hier een slotje