Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:07

Bij de dressuurproeven die in Belgie gereden worden zit de wending om de voorhand er in bij de beginnersproeven. Dat is eigenlijk de enige reden dat ik hem rij, voor het opzij gaan voor het been gebruik ik liever het wijken en met de benen onder de massa te houden ben je eigenlijk altijd wel bezig toch?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:15

Goofy44 schreef:
oosterhoff schreef:
Denk dat het daar ook wel uitkomt. Liever uit een boek dan zelf bedacht. Tenslotte dan is er al over nagedacht. We hoeven natuurlijk niet twee keer het wiel uit te vinden. Hoewel als ik het nogeens uit zou vinden kan ik er misschien wel een hoop geld voor vangen. Knipoog

Als je net zo goed studeert als je reageert, dan krijg je het nog heel moeilijk.
Succes met je rijden.



Joh wat bedoel je daar mee? Ik heb je echt niet willen aanvallen hoor. Het was meer een reactie op Karijn en ik maak daar nog een grapje bij. Wat heeft het succes met het rijden ermee te maken? Ik begrijp je echt niet helemaal, sorry. Ik snap je aanval op mij niet helemaal. Maar misschien heb ik het niet begrepen?

Floob
Berichten: 161
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Schotland

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:12

Ik vind het best een handige oefening.
Vooral om hekken mee open en dicht te doen. De eerste dingen die de jonge paarden onder zadel bij ons leren zijn, stap, draf, goed halt houden, wending om de voorhand en achteruit. Vooral zo dat je meteen hekken kan openen zonder er af te moeten op een buitenrit.Pas daarna leren ze netjes galoperen. Maar dat komt natuurlijk om dat ik bij een manege werk waar 'pony trekking' meer opbrengt dan de lessen zelf

Voor Tarquin is het een oefening die werkt als hij op m'n handen leunt. Een paar keer wenden om de voorhand en een keer of wat wijken op een volte en hij is weer zo licht als een veertje.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:35

oosterhoff schreef:
Denk dat het daar ook wel uitkomt. Liever uit een boek dan zelf bedacht.

Meestal reageer ik niet op dit soort bullshit. Jij bevestigt de gemaakte opmerking door karijn en sterkt het nog wat aan ook. Ik stel voor dat jullie even aangeven waar de teksten vandaan komen. Dan krijgen jullie beweringen misschien wat body. Dan kun je wat je beweert ook een keer hard maken.
Citaat:
Ik heb je echt niet willen aanvallen hoor.

Je mag me inhoudelijk op alle manieren en punten aanpakken of zo je wilt aanvallen. Geef dan wel aan wat je wel bedoeld, maak het concreet. Die nietszeggende en lege One-liners zijn erg in tegenwoordig, maar je kan er niets mee. Ik ben niet blond.

Blijft dat ik een Wending om de voorhand een goede oefening blijf vinden. Haha!

PS: ik publiceer veel en houd regelmatig presentaties.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:01

@Goofy44: Laten we er vooral geen verdere drama van maken of die fijne one-liners erin gooien. Ik plaatste die opmerking puur alleen om eens te weten te komen wat jouw persoonlijke mening over iets is. Je bent duidelijk heel goed in het correct verwoorden van een mening waardoor die in mijn ogen overkomt als een overgenomen tekst uit een boek. Daar is verder niets mis mee.
Ik ben het inhoudelijk met je eens over je verwoording van het nut van het onderwerp: rijden van een keertwending/takt...enz.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart Belgiƫ

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:57

Ik vind een keertwending om de voorhand heel nuttig voor het aanleren van zijwaarts gaan voor druk, aanleren van wijken, travers en appuyeren is daarna een stuk gemakkelijker. Verder gebruik ik het als correctiemiddel, veel paarden doen de laatste passen van het wijken minder goed dan de eerste en dan laat ik ze af en toe terug naar stap gaan en vanuit het wijken een keertwending om de voorhand maken. Hierdoor leren ze veel beter op je hulp te blijven reageren en ook de laatste passen goed op te letten.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:40

karijn schreef:
@Goofy44:

Hier een drama van maken, neen hoor. Zand erover. Zie pb.
Groetjes.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:52

Even terug naar de topic: ik lees dat vele van jullie de keertwending om de voorhand een goede oefening vinden voor een jong paard. Aangezien ik nog nooit eerder een keerwending om de voorhand heb gereden: hoe zet je die in en welke hulpen geef je dan specifiek om te voorkomen dat hij dus wel blijft stappen. Ik zou niet willen dat hij zijn voorbeen als spilbeen gebruikt. Hoeveel anders is die keertwending dan tov keertwending om het achterbeen?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:54

ik maak altijd een schijnovergang naar de stap en zet vandaaruit de wending in. Buitenbeen terug en wenden maar. Je kan het ook doen vanuit het halthouden.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:01

Dus je zet dan een travers-achtige beweging in?

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:05

oosterhoff schreef:
Buitenbeen terug en wenden maar.


Buitenbeen????

Wending om de voorhand doe je om je binnenbeen! Als volgt: in stap geef je een ophouding aan je buitenhand, met je binnenbeen druk je hem om. Kwartslag draaien en weer rechtuit naar voren stappen. Belangerijk is dat je in de wending paard gebogen blijft om je binnenbeen en dat je constant contact met je buiten teugel houdt. Je binnenhand moet je naar voren kunnen steken zonder dat je je buiging/aanleuning verliest. Het is een oefening om je paard te laten wijken voor eenzijdige kuitdruk dus je buitenbeen doet vrijwel niets.

karijn schreef:
Dus je zet dan een travers-achtige beweging in?

NEE!!! Geen travers!!! Je wend om de voorhand, de achterbenen stappen om de voorhand heen, voorbenen stappen op de plaats.

Fouten in de wending om de voorhand zijn: Paard gaat om zijn as draaien, stelling en buiging om het binnenbeen gaat verloren (paard kijkt naar buiten).

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:11

Oke, dat vind ik wel duidelijk, maar stel je rijdt op de hoefslag, linksom en je wilt op de lange zijde de keertwending om de voorhand doen.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:17

karijn schreef:
Oke, dat vind ik wel duidelijk, maar stel je rijdt op de hoefslag, linksom en je wilt op de lange zijde de keertwending om de voorhand doen.


Dan moet je eerst op de binnenhoefslag gaan rijden. Het paard draait namelijk om zijn voorhand en als jij op de hoefslag rijdt, komt hij met zijn kont tegen het het aan...

Als je linksom rijdt, maak je een ophouding (tot bijna halthouden) met je rechter hand en met je linkerbeen druk je hem om. Met je binnenhand kun je wel iets stelling vragen als je paard zijn hoofd naar buiten wil draaien, maar dan wel direct weer loslaten.

Een voordeel van de oefening is ook dat je je paard goed aan je binnenbeen/buitenteugel krijgt, en los op de binnenhand. Daarvoor is het wel heel belangerijk dat je niet gaat trekken aan je binnenhand.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:32

jasmijn78 schreef:
oosterhoff schreef:
Buitenbeen terug en wenden maar.


Buitenbeen????

Wending om de voorhand doe je om je binnenbeen! Als volgt: in stap geef je een ophouding aan je buitenhand, met je binnenbeen druk je hem om. Kwartslag draaien en weer rechtuit naar voren stappen. Belangerijk is dat je in de wending paard gebogen blijft om je binnenbeen en dat je constant contact met je buiten teugel houdt. Je binnenhand moet je naar voren kunnen steken zonder dat je je buiging/aanleuning verliest. Het is een oefening om je paard te laten wijken voor eenzijdige kuitdruk dus je buitenbeen doet vrijwel niets.

karijn schreef:
Dus je zet dan een travers-achtige beweging in?

NEE!!! Geen travers!!! Je wend om de voorhand, de achterbenen stappen om de voorhand heen, voorbenen stappen op de plaats.

Fouten in de wending om de voorhand zijn: Paard gaat om zijn as draaien, stelling en buiging om het binnenbeen gaat verloren (paard kijkt naar buiten).


Sorry zat even niet op te letten ik bedoelde ook binnen been.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:29

oke, dank voor de info, ik ga eens met mijn instructeur overleggen of we deze oefening mee kunnen nemen in de training. Ik ben er wel voor.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Keertwending om de voorhand? stomme of juist goede oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 03:06

Goofy44 schreef:
Voor wat betreft taktproblemen, een paard moet zuiver in tijd en ruimte gaan. Het paard moet dus taktzuiver gaan en zodanig gereden worden dat het takt-vast wordt. Als ruiter moet je dit alleen
maak bewaken en corrigeren (versnellen/vertragen) als dat nodig is.

Paarden die met de hals boven de horizontale lijn (nek-schoft) komen en met de neus achter de loodlijn gereden worden, rijden met een "gesloten" keelgang (in rijkunstige zin en in veel gevallen ook in biomechanische zin) en ontwikkelen de verkeerde spiergroepen. Daardoor wordt de harmonische samenwerking van de spiergroepen verstoort, de gangen zijn dan onzuiver en/of onvast. Daardoor ontstaan met het moderne rijden veel takt-fouten. De andere boosdoener is de teugelspanning. De teugelspanning neemt bij een niet loslatende onderkaak en nek de spanning van een aantal halsspieren over. Ook hier treedt een verstoring van de spierharmonie in de hals op, met hetzelfde gevolg.


De taktproblemen van mijn paard vloeien voornamelijk voord uit zijn rug.
Ik moet inderdaad veel schakelen.
zodat ik hem op die achterhand krijg en tegelijk correct rond van voren.
Het rond rijden is het probleem niet (of eigenlijk niet meer) (ze was inderdaad bang voor de hand en daardoor niet nageeflijk, wel rond, maar niet nageeflijk)
Ik kan haar nu netjes voorwaards neerwaards rijden maar ook hoger opgericht.
Haar non-active achterbeen is voornamelijk het probleem.
En die moet ik constand begrenzen.
Dat gaat steeds beter.
Maar dat moet nu ook wel een keer na een jaar klungelen.