Overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 23:26

Vaak lees ik hier op bokt topics over paarden die niet correct gereden worden en hierdoor eventuele blessures zouden kunnen krijgen. Nu was ik benieuwd hoe jullie denken over een ruiter die te maken heeft met overgewicht en toch te paard gaat. In mijn ogen kan dit ook nooit goed zijn voor een paardenrug. Je ziet wel eens mensen voorbij komen op een concours waarbij het paard de rug strak houdt aangezien de desbetreffende ruiter niet kan zitten wegens overgewicht. Hoe denken jullie hierover? Kunnen mensen met veel overgewicht deze sport toch gewoon beoefenen ?
Laatst bijgewerkt door talented op 10-07-06 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:29

Het ligt denk ik niet alleen aan het gewicht.
Mensen van 60 kilo kunnen net zo zwaar zitten als iemand van 100 kilo..
Het ligt puur denk ik aan hoe licht je zit en hoe je je hulpen geeft Lachen

Ik ben zelf ook een ruiter met overgewicht. Maar mijn paard heeft nergens last van, puur omdat ik hem niet hinder met mijn vetrollen en zit..

Ik laat haar iedere keer als ze ge-ent word nakijken aan haar rug ed. En ze mankeert niks..

Edit:

Ik wil trouwens 'mijn groep ruiters' met overgwicht niet verdedigen.. Soms zie ik ook gevallen waarvan ik denk tis zonde dat arme beestje..
Maar zolang ze lekker lopen en mee komen met het paard zonder hem te hinderen heb ik er geen problemen mee!

Anoniem

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:56

sjietaah schreef:
Het ligt denk ik niet alleen aan het gewicht.
Mensen van 60 kilo kunnen net zo zwaar zitten als iemand van 100 kilo..
Het ligt puur denk ik aan hoe licht je zit en hoe je je hulpen geeft Lachen


Ik begrijp dat nooit zo dat argument. Hoe kun je met 100 of voor mijn part 80 kilo lichter gaan zitten dan een ruiter van 60 kilo? Natuurkundig is het de grootste onzin. Natuurlijk is het slecht wanneer een ruiter in het zadel ploft [ik dnek dat je dat bedoeld], maar daar gaat de discussie niet over.

Als de ruiter 100 kilo weegt is dat het gewicht dat het paard op zijn rug draagt. En een paard dat 60 kilo draagt heeft het een stukkie makkelijker dan het paard met 100 kilo.

Mensen met een [groot] medisch overgewicht bewegen bovendien moeilijker en trager, verder zit je anders in het zadel omdat je minder goed op je zitbeenknobbels zit en je been niet goed kunt aanleggen. Ook dat komt allemaal niet ten goede aan je rijkunst. Ik denk dat overgewicht je in de weg zit in deze tak van sport, net als bij heel veel andere takken van sport. Verder ben ik persoonlijk vanmening dat wanneer je van je paard een grote sportieve prestatie verwacht je er zelf ook van alles aan moet doen om in shape te blijven. Je begrijpt dan beter wat je van je paard verwacht en ook als ruiter kun je alleen sporten met een fit lijf.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:05

natuurlijk is het mooier als je een slank iemand ziet ! Maar helaas is dat niet voor iedereen weg gelegd ! Ik rij zelf z2 en heb jammer genoeg overgewicht ! Als iemand voor mij DE oplossing heeft mag hij het zeggen. Ik denk dat de meeste mensen met overgewich er zelf ook niet blij mee zijn ! Dus Jippie denk eens na over de opmerking hierboven. Niet echt aardig tegenover mensen met veel ruitergevoel en overgewicht.
grt LINDA

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:10

En de volgende stap wordt mensen met korte benen eruit, want die kunnen hun been een stuk minder goed aanleggen dan mensen die hun been er praktisch omheen kunnen vouwen Scheve mond En mannen kunnen ook maar beter stoppen, die zijn tenslotte ook zwaarder en zitten vaak al snel rond de 90 kilo, terwijl ze een gewoon postuur hebben.
Als je als ruiter netjes blijft zitten (en dat kan ook als je dikker bent, waarom zou je niet op je zitbeenknobbels kunnen zitten?) ben en blijf je wat zwaarder ja. En dan? Stoor je je paard puur door zwaarder te zijn als je wel gewoon netjes zit?
We kunnen niet allemaal op 45 kilo blijven steken..?

Ik heb trouwens pas een meisje zien rijden dat flink aan de maat was en die reed zo netjes en met zoveel gevoel, echt een voorbeeld! Zag er een stuk beter uit dan die ruk-en-pluk ruiter van 50 kilo die ik net ervoor zag.

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:18

Jippie schreef:
sjietaah schreef:
Het ligt denk ik niet alleen aan het gewicht.
Mensen van 60 kilo kunnen net zo zwaar zitten als iemand van 100 kilo..
Het ligt puur denk ik aan hoe licht je zit en hoe je je hulpen geeft Lachen


Ik begrijp dat nooit zo dat argument. Hoe kun je met 100 of voor mijn part 80 kilo lichter gaan zitten dan een ruiter van 60 kilo? Natuurkundig is het de grootste onzin. Natuurlijk is het slecht wanneer een ruiter in het zadel ploft [ik dnek dat je dat bedoeld], maar daar gaat de discussie niet over.


Het gaat om het gewicht wat op de paardenrug komt.
Dus ookal plof je in het zadel ben je stukken zwaarder en heeft het paard nog meer te lijden door het gebonk op de ruggengraat.
Als jij als een zoutzak op dat paard zit, dus je gedraagt als 'dood' gewicht ben je zeker zwaarder dan dat je netjes rechtop zit en meegaat met de bewegingen van je paard.

Dat mensen met overgewicht, je zegt nog netjes medisch, maar helaas is dat ook niet altijd het geval. Dat ze trager zijn, niet goed kunnen zitten en het been niet aan zouden kunnen leggen. Nou ik zal je zeggen hier heb ik heus geen last van.. Ik ben sneller als mijn vriendin van 54 kilo qua mijn paard rijden.. Ik kan sneller de hulpen geven en als het nodig is mijn paard terugnemen, dus dat trager zijn vind ik ook een stom argument.

Ik verwacht dan toevallig net geen sportieve prestatie van mijn paard, ik ben zelf recreatieruiter. maar heb vroeger altijd pony wedstrijden gesprongen en nooit ergens last van gehad, paard als ruiter niet.

Ik ben het met Kohtje eens dat niet iedereen blij is met zijn overgewicht. En dat deze ruiters er ook alles aan doen om op normaal gewicht te komen.
En inderdaad, tips met dé oplossing zijn welkom..
Niet dat ik moeite heb met afvallen ofzo, maar het gaat alleen niet zo snel.. Dikmakende medicatie gaat eenmaal niet zo snel uit je lijf als dat je zou willen..

Wel valt het me op dat er ineens heel erg veel te doen is qua discussies over gewicht op de paardenrug.
Ik denk ook dat het ook te maken hebt met watvoor gewicht je op een paard gaat zitten..
Zo weiger ik op iele arabiertjes en kleine pony's te rijden. Maar mijn Tinker, of de quarters die ik rijd kunnen mij prima houden, puur omdat ze gewoon zelf sterk zijn!

Edit: Urielle, ik ben het helemaal met je eens! Ja

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:18

Jippie schreef:

Ik begrijp dat nooit zo dat argument. Hoe kun je met 100 of voor mijn part 80 kilo lichter gaan zitten dan een ruiter van 60 kilo? Natuurkundig is het de grootste onzin.


Nou nee - afgezien van 'dooie' massa bestaat er ook nog zoiets als impuls: massa in beweging. En dat heeft aanmerkelijk meer invloed dan massa alleen: als je tegen de beweging van je paard in gaat heeft hij daar aanmerkelijk meer last van dan wanneer je mee bent met de beweging. Daar komt de vergelijking vandaan dat een paard meer last kan hebben van een mens van 60 kilo die zwaarder zit dan van een mens van 80 kilo - natuurkundig.

Overgewicht is lastig, ook te paard. Het kan dwars zitten, maar dat hoeft geen vreselijke consequenties te hebben: zie de post van kohtje die z2 rijdt. En ook iemand die boven de ideale BMI 23 zit kan bezig zijn 'in shape' te zijn en te blijven...

Dat ontslaat overigens niemand van de controle of hij/zij eigenlijk nog wel bij zijn/haar paard past. En de eerlijkheid om er niet meer op te gaan zitten als het niet meer kan. Maar dat is moeilijk...

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:26

Ik ga met Urrielle mee. Zo vaak zie ik slanke ruiters die het paard enorm tegenwerken en zo vaak zie ik ook mensen met overgewicht die super zitten en het paard niet storen.

Ik zeg niet dat dit altijd het geval is, want ik zie ook wel eens te dikke kinderen op een te kleine pony. Ik denk dat je hierbij naar de combinatie moet kijken en niet zomaar kan zeggen dat wanneer iemand dik is hij/zij niet meer mag paardrijden.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:29

Een paard maakt geen onderscheid tussen gewicht of overgewicht. Haha! Een paard sleept het gewicht zowiezo altijd mee. Je kan niet lichter zitten, je kan het gewicht anders verdelen. Met een onafhankelijke zit, stoor je het paard minder in de bewegingen. Het komt aan op je rijkunst.

De gemiddelde kwaliteit van de rijkunst en dus ook onafhankelijke zit, is al matig. Met overgewicht valt dat nog meer op. Er zijn ruiters met overgewicht die veel beter zitten en rijden, dan lichtere ruiters. Overgewicht gaat vaak tenkoste van souplesse en effectieviteit van hulpen. Toch zijn er hele goede voorbeelden van zware ruiters/amazones die "correct" rijden. Er zijn tal van "ruiters" met een goed gewicht, maar die op andere punten niet sporen.... Haha!

Een slanke den met goed figuur oogt goed. Het is geen garantie voor beter rijden. De kwaliteit van de jury die het onderscheid op de juiste gronden moet maken, zou bepalend moeten zijn.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:52

Niks op tegen, zolang je het paard maar niet in de weg zit.
En ze moeten natuurlijk op het paard passen, maar dat geld voor elke ruiter.
Vaak zijn de mensen met overgewicht er echt mee bezig om af te vallen, en dan krijgen ze weer een lading vooroordelen om hun kop geslingerd...Nee dat helpt Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:56

Uitzonderingen daar gelaten, vind ik overgewicht en serieus dressuur rijden, of uberhaupt elke lichamelijke sport die serieus beoefend wordt, niet bij elkaar passen.

[edit]oké, behalve sumo-worstelen dan Haha![/edit]

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:01

SuperPepeijn schreef:
Uitzonderingen daar gelaten, vind ik overgewicht en serieus dressuur rijden, of uberhaupt elke lichamelijke sport die serieus beoefend wordt, niet bij elkaar passen.

[edit]oké, behalve sumo-worstelen dan Haha![/edit]


Haha, die Edit doet het hem he Haha!

Maar als sport en overgewicht niet bij elkaar past, dan kunnen de mensen die serieur sporten om het overgewicht kwijt te raken net zo goed stoppen..?
Maar nee, dan zijn ze weer lui omdat ze niet aan sport doen en dik willen blijven..

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:04

Natuurlijk is het zo dat wanneer je goed mee gaat met de bewegingen het paard er weinig hinder van ondervindt (mits juiste combinatie én uitzonderingen daar gelaten)

Maar wannneer je zwaarder bent en gaat beginnen met rijden, vind ik dat niet kunnen. Kies dan een andere sport.
Wanneer je jong bent en dan begint, is dat toch veel minder schadelijk lijkt mij.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:18

superwoman schreef:
Maar wannneer je zwaarder bent en gaat beginnen met rijden, vind ik dat niet kunnen. Kies dan een andere sport.

Zou jij iemand anders het plezier van het paardrijden willen ontzeggen? Het is een sport die nergens mee te vergelijken valt imo. Ik kan me echt niet voorstellen wat ik zou kunnen doen aan sport als ik niet zou rijden en ik ben alleen maar blij dat er zoveel andere mensen zijn die ook het geluk kennen dat een paard kan brengen.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:19

voor mij maakt het niet zo veel uit of mensen met overgewicht paard rijden, zolang ze er maar wel rekening mee houden met het type paard. Ik heb eens een keer op een manege gereden met alleen maar ijslanders, daar organiseerden ze ook strandritten, alleen mensen boven de 80 kilo werden niet echt toegestaan omdat dat behoorlijk zwaar zou zijn voor die beestjes, toen kwam er op een dag een ehm behoorlijk zware vrouw die persé op een van de kleinste ijslandertjes wilde, op strandrit en ze beweerde dat ze onder de 80 kilo zat (zal misschien best waar kunnen zijn alleen voor het zicht geloofde men het niet echt maargoed...) dan vind ik het toch niet echt kunnen als iemand dan toch met man en macht op een klein beestje wil rijden! ik wil ook niet zeggen dat de mensen met "overgewicht" dan gelijk op een knol moeten gaan rijden, zolang ze maar een beetje kijken naar het type paard, ik zie vaak genoeg dat ze denken dat het nog kunnen en dat ze op een iel beestje rijden...

Anoniem

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:20

Het zou denk ik wat naief zijn om te gaan beweren dat een lager ruitergewicht niet standaard prettiger is voor het paard. Ik denk niet dat mijn paarden het erg zouden vinden als mijn 15 kilo overgewicht eraf zou zijn.
Echter, ik durf ook te beweren dat ik ondanks mijn 85 kilo mijn paard geen onrecht doe. Ze lopen makkelijk en doen hun werk met plezier, worden jaarlijks even helemaal nagekeken door de veearts (paardenAPK noemen we dat hier) en halfjaarlijks door de ostheopaat die zeer tevreden is.

Ik zie ook regelmatig zware ruiters die kontje-boem in het zadel zitten en dus hun paard storen. Maar ik zie ook regelmatig mooie dunne ruiters die dat doen.

Dus mijn antwoord op de vraag of te zware ruiters deze sport kunnen beoefenen is 'Ja'. Echter, zonder overgewicht is het voor alle partijen prettiger en gezonder, dat staat als een paal boven water.
Wij hebben echter nog een zeer toepasselijk gezegde:
Est niet ken zoeast mut, dan mut mar zoeast ken...


(edit; suffe typo)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-06 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:23

SuperPepeijn schreef:
Uitzonderingen daar gelaten, vind ik overgewicht en serieus dressuur rijden, of uberhaupt elke lichamelijke sport die serieus beoefend wordt, niet bij elkaar passen.

[edit]oké, behalve sumo-worstelen dan Haha![/edit]


Dat is pas duidelijke taal!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:33

Ik ben van mening dat gewicht er niet toe doet, wel het gevoel voor rijden, zo dat je hem niet stoort tijdens zijn bewegingen, maar dat blijft moeilijk voor iedereen, zowel met als zonder overgewicht.

Voor het plaatje zou het misschien beter zijn, staat netter, maar denk je nou echt dat mensen met overgewicht dat zelf niet weten en dat ze het niet al rottig genoeg vinden, zonder dat er opmerkingen over gemaakt worden?

Wat een onzin trouwens, die opmerking over niet beginnen met rijden omdat je te zwaar zou zijn, nogmaals, gevoel is veel belangrijker en een goede manege zou het type paard echt wel naar de ruiter uitzoeken.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:41

talented schreef:
SuperPepeijn schreef:
Uitzonderingen daar gelaten, vind ik overgewicht en serieus dressuur rijden, of uberhaupt elke lichamelijke sport die serieus beoefend wordt, niet bij elkaar passen.

[edit]oké, behalve sumo-worstelen dan Haha![/edit]


Dat is pas duidelijke taal!


Nou ja zeg!

Iemand die dus serieus gaat sporten om af te vallen mag dat van jou niet? Hoe moeten ze dan iets aan hun lichaam doen? Je valt niet af door alleen te stoppen met eten, je moet ook gaan bewegen en als iemand met overgewicht een sport heeft gevonden die bij hem/haar past en daar niemand bij stoort, dan moet je zo iemand in zijn/haar waarde laten. Het is absolute kolder om te zeggend dat iemand met overgewicht niet serieus zou mogen sporten!

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:43

SP - wanneer rij je 'serieus' dressuur en wanneer 'niet-serieus'?

EDIT: en springen, mag je dat nog wel doen? en endurance? serieus of niet-serieus?

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:55

Kris25 schreef:
Nou ja zeg!

Iemand die dus serieus gaat sporten om af te vallen mag dat van jou niet? Hoe moeten ze dan iets aan hun lichaam doen? Je valt niet af door alleen te stoppen met eten, je moet ook gaan bewegen en als iemand met overgewicht een sport heeft gevonden die bij hem/haar past en daar niemand bij stoort, dan moet je zo iemand in zijn/haar waarde laten. Het is absolute kolder om te zeggend dat iemand met overgewicht niet serieus zou mogen sporten!


Ja ik vind dat zo iemand wel degelijk mag gaan sporten, maar dat paardrijden daar niet de geschikte sport voor is!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:57

ik ben het met talented eens Knipoog

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:02

Ik snap jouw motivatie wel Talented, maar ik vraag me af wat je iemand dan wilt laten doen. Ik ben zelf een jaar gestopt geweest met rijden en ik kon echt geen alternatief vinden. Sporten werkt nl. alleen als je het graag doet, en als je paardrijdt is iedere andere sport voortaan echt retesaai. Dus zou je tegen mij zeggen dat ik zou moeten stoppen dan veroordeel je me tot een leven thuis.

Ik ben ook wel benieuwd naar de gewichtgrens die we zouden trekken? Wat kan een paard wel en niet hebben?

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 12:03

Gewichtgrens? Ik doe het wel op oogopslag, oke Haha!? Nee natuurlijk veroordeel ik je dan niet tot een leven thuis, maar je snapt hopelijk wel dat ik vind dat iemand die écht dik is, eerst kilo's moet verliezen dmv een andere sport, en dan pas te paard kan/mag gaan!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:05

@Urielle: ik denk dat dat meer aan het paard zelf ligt en dat je moeilijk een gewichtgrens kan stellen, ik bedoel stel dat je met niet meer dan 80 kilo op een ijslander mag rijden, dan kan je 81 kilo nog wel toelaten, 82 misschien ook nog wel maar wat als diegene nou 83 weegt of 84? dan kan je alles wel gaan toelaten, ik wil niet zeggen dat je dan gelijk op een knol of iets moet gaan rijden maar het lijkt me duidelijk dat je dan niet meer op ponys en arabiertjes gaat rijden!