Uitleg graag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 08:12

In een ander topic kwam ik deze zin tegen
Citaat:
Met één hand stang en trens rijden is niet makkelijk en wordt vermakkelijkt door opgesloten te zitten.

Kan iemand mij dit in Jip en Janneke taal technisch uitleggen, want IMO zijn zitten en je handengebruik 2 verschillende dingen.

YourtheOne
Berichten: 469
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:21

Haha ja daar ben ik ook benieuwt naar

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:01

Ik eigenlijk ook wel, met één hand S&T rijden? Dat vermakkelijken met opgesloten te zitten. Gewoon je benen er goed aan te houden misschien?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:04

is niet echt heel lastig Haha! een paard rij je in principe op zit

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 15:10

@KWK: natuurlijk hoor je op je zit te rijden en dat een diepere zit meer steun geeft aan de zit geloof ik graag*, maar wat heeft het te maken met het verlichten van de moeilijkheidsgraad van de S+T op 1 hand ??

*Al is dat heel persoonlijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:13

zou het niet weten, rij alleen op trens Haha! Haha! Haha!

Hubbieuit

Berichten: 137
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:09

uhmmm rijden doe je op je zit maar is deze zin af van een een armige bandiet waarom rijden met een hand.....

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:42

Als je paard verzamelt loopt dan draagt ie zich volledig en heb je niks in je hand,dus zou je makkelijk met 1 hand moeten kunnen rijden.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:41

Als je stabieler zit houdt je makkelijker je balans waardoor je hand ook stiller blijft en ja makkelijk met 1 hand 4 teugels vast kunt blijven houden en nog steeds subtiel de hulpen door kunt geven.

Deze quote komt volgens mij ook uit een topic waarbij een zadel met extra diepe zit werd gemaakt voor een vrouw die maar 1 arm heeft. En dus ook maar 1 hand kan gebruiken Haha! . Door het missen van een arm is je evenwicht ook meer verstoord, dus op zich kan er zeker logica inzitten.

Anoniem

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:28

Een arm mis je de hele dag, dus het evenwicht in het zadel is niet meer of minder verstoord dan bij andere dingen die je de hele dag doet.
Aangepaste zit is imo totaal niet nodig om met 1 arm te rijden. Indien de arm pas in een later stadium gemist wordt door amputatie dan is het kwestie van wennen aan het nieuwe evenwicht. Indien de arm altijd al gemist is door amputatie op heel jonge leeftijd of door bv aangeboren afwijking, dan is het stomweg kwestie van leren rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:30

ik denk dat je meer moet kijken naar wat het evenwicht in dit geval met een paard dpet. Als je rechts een arm mist dan is je lichaam rechts zeg 10 kilo lichter als links.......

Anoniem

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:49

Dat compenseer je met goede les met je gewichtsverdeling op je zitbeenknobbels wel.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:17

Hebben jullie helemaal gelijk in Ja .

Ik zie het in dit geval als een "hulpmiddel" . En of het goed of niet goed is en of het anders opgelost kan worden is imo een andere discussie.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:33

Sonja schreef:
Dat compenseer je met goede les met je gewichtsverdeling op je zitbeenknobbels wel.

Ik weet eigenlijk niet wat ik daarvan vind.
Is het dan niet zo dat je bijv. stel je mist je linkerarm, en je compenseert door permanent meer gewicht te zetten op je linkerzitbeenknobbel dat je hetzij iets scheef gaat zitten, hetzij iets in moet knikken in de heup? Sowieso werkt je gewicht dan ook weer anders in, want je moet dan nog extremer inwerken met je linkerzitbeenknobbel wanneer je daar een accent mee wilt leggen.
Ik kan het niet precies beredeneren maar volgens mij heeft het meer verstrekkende gevolgen op dat moment dan je op het eerste moment denkt.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:42

DubbelDun schreef:
Kan iemand mij dit in Jip en Janneke taal technisch uitleggen, want IMO zijn zitten en je handengebruik 2 verschillende dingen.

Het zijn verschillende dingen, die heel nauw met elkaar verweven zijn.

Als je geen onafhankelijke zit hebt, kun je geen eerlijke hand naar de mond van het paard hebben.
Je zal eerst goed moeten kunnen zitten, een stille hand krijg je daarna.

Stang en Trens: op de stang rijd je om de puntjes op die "ie" te zetten, dus verdere perfectionering.
De voorwaarde moet dus zijn: eerst goed en effectief zitten, daarna een stille eerlijke hand.
Als je je handen steeds beweegt, omdat je niet onafhankelijk kan zitten, werk je met stang (maar ook met het bit) verkeerd op het paard in. Dat zou niet de bedoeling moeten zijn. Je ziet helaas vaak anders.

Anoniem

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:47

@Urielle: geloof me, effect van 1 arm missen valt erg mee Knipoog

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:04

Een goed gereden paard reageert op een minimale verandering van het zwaartepunt van de ruiter boven het zwaartepunt van het paard. Een pakje boter is voldoende om een paard op een volte te zetten en te laten gaan..... De gewichtsverdeling over de zitbeenknobbels corrigeren (als je een arm mist) wordt gedaan door de arm die je wel hebt anders te houden. Dat is een kleine, bijna niet opvallende correctie om het gewicht op de juiste manier over de beide zitbeenknobbels te verdelen.
Elke andere correctie, resulteert in een verkeerde zit. De andere manier is met de kuit waar het paard meer tegenaan drukt (loopt) aan de kant waar de ruiter wel een arm heeft. Als het paard steeds door dezelfde ruiter gereden wordt, kun je het paard laten wennen aan het kleine gewichtsverschil (links/rechts). Het valt dan nauwelijks op, het paard went er snel aan.

Bij rijden laat ik alle bewegingen en figuren ook met een hand rijden, de andere hand hangt dan recht omlaag. Een ruiter moet in staat zijn om met een hand dezelfde oefeningen te rijden als met twee handen. Lukt dit niet, dan klopt er rijtechnisch iets niet. Pling

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 20:02

@Goofy44: bedankt voor je uitleg, ik vat'em helemaal.
Maar een onafhankelijke zit heeft met rijkunst te maken; iemand die goed kan rijden zou het niet uit mogen maken waar hij op zit, zelfs zonder zadel. Als ik konstateer dat iemand die bewust kiest voor een diepe zit vanwege zijn eigen stabiliteit misschien meer aan zijn zit zou moeten werken..schop ik dan een open deur in Knipoog

Over het rijden op 1 hand; bij Western gaat dit gepaard met de teugel'druk' tegen de hals = wijken voor druk(samen met de rest van de zithulpen natuurlijk). Werkt dit bij engels ook zo??

Anoniem

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:00

Ik rij op mijn pony niet 100% Engels en niet 100% Western. Gewoon rijden, door te zitten zoals ons dat past Knipoog
Het enige wat mij opvalt als ik beide teugels in één hand hou is dat het ponybeest de neiging heeft om extra "steun" te zoeken in mijn zit. Ofwel door mijn been meer te zoeken, ofwel door scheef te gaan lopen. De verklaring zal hem zeker zitten in de andere balans/mijn andere houding.
Zodra een paard echter gewend is om alleen op één hand gereden te worden, bijvoorbeeld omdat iemand een arm mist, zou dat geen verschil meer mogen maken. Goofy44 zei dit ook al heel duidelijk.
Maar... een opgesloten zit 'omdat dat makkelijker is' voor iemand met één arm? Nee, daar geloof ik niet zo in. Een andere zit zou misschien een betere bewoording zijn geweest.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:52

Ik weet niet wat een opgesloten zit is, alleen de naam al geeft aan dat het niet goed is. Haha!

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Uitleg graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 22:59

Ik denk dat de term voor 2-erlij uitleg vatbaar is:
1. een strak passend zadel rond de ruiters achterwerk
2. een ruiter die met aangetrokken kruis en klemmende benen rijdt

1. heeft te maken met persoonlijke voorkeur en/of een 'veiliger' gevoel
2. is een ruiter die door wat voor reden dan ook niet los kan/durft te laten of bezig is met een oefening waarin dit toevallig even nodig is.

Maar we dwalen wel af Cool

Een diepe zit zou je dus ook een opgesloten zit kunnen noemen (pfft weer ontopic) Clown