Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 17:42

Ik hoor en lees vaak dat mensen tijdens lessen hun paard soms helemaal op de buitenteugel moeten rijden, ik heb dat laatst ook gedaan met mijn paard en hij werd er supernagevelijk en ontspannen van, ik kon zelfs schoudervoor rijden, wijken, voltes draaien enz alleen op mijn buitenteugel nouje ik was hier eigenlijk wel trots op want voor een 4 jarige betekent dat dat de basis er redelijk goed op zit.

Maar wat ik me toen wel afvroeg, wat is hier eigenlijk het officiele nut van, en als het ook op de buitenteugel kan en een paard vind dit zo veel prettiger (iig mijn paard wel), waarom zijn er dan nog mensen die de meeste wendingen op hun binnenteugel rijden (ik heb dit trouwens nooit gedaan maar gebruikte wel beide teugels voor stelling en nagevelijkheid), ik denk ik start gewoon eens een topic om te vragen wat de ervaring van anderen is met op de buitenteugel rijden, en misschien weet iemand nog leuke oefeningen of ook vragen hierover zodat je het dan zelf ook kunt gaan oefenen.. voor mij is er iig een nieuwe wereld open gegaan!

Ik heb ook nog een leuke tip, als je je paard op de buitenteugel rijdt, en op een gegevenmoment ga je ook rechtuit rijden, laat dan eens beide teugels los en hou je paard recht met je zit en benen, concentreer je op het punt waar je heen wilt zodat je zelf ook kaarsrecht zit, zodra je wendt kun je dit weer alleen op je buitenteugel doen, voor mijn paard werkt het iig super voor de ontspanning en het leren lopen op eigen benen!

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:25

Ik denk dat veel mensen hun binnenteugel nog gebruiken om stelling te vragen. Ze (ik wil niet trekken zeggen maar toch..) proberen zo het hoofd van het paard naar binnen te brengen. Mijn ervaring is dat als je met je binnenteugel stelling vraagt, het paard zegmaar 'scheef trekt', je paard enorm op de voorhand valt, zo niet meer recht blijft en de achterhand niet goed meer meekomt.
Ik ben het volledig met je eens dat je compleet op je buitenteugel moet kunnen rijden Ja
Als je dat niet kunt, vind ik dat je paard niet goed recht is.

Schuur_

Berichten: 4905
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:32

In de westernsport wordt heel vaak neck-reining gebruikt. Zo rijd je je paard op 1 hand en met losse teugels en kan je je paard enkel corrigeren met de buitenteugel. Als je bv wilt afdraaien (een cirkel ofzo rijden) leg je de buitenteugel tegen de hals en je buitenbeen tegen het paard. Ook verplaats je je gewicht wat naar binnen.

Eigenlijk heeft dit er nix mee te maken maar het is meestal wel dat paarden beter reageren op de buitenteugel dan op de binnenteugel.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:38

het klinkt vrij logisch wat reininglover zegt idd..

zo doe ik het ook altijd, als ik alleen binnenteugel gebruik met wenden, valt het paard door m'n hele binnenbeen heen..
met de buitenteugel niet idd Lachen

cremellogek

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-06-06

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:07

Wat bedoel je precies met op de buiten teugel rijden? Meer druk op je buiten teugel dan je binnen teugel hebben? Dan ben je scheef bezig, of bedoel je gewoon als je een wendig maakt, je buiten teugel wat geven (zoals het hoort) ipv trekken aan je binnen teugel?

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:57

Het is niet bepaald 'meer' druk hebben op je buitenteugel. Het is hier 'alleen maar' druk hebben op je buitenteugel. Dus je binnenteugel (compleet) los. Stel dat je op de linkerhand rijd, heb je dus alleen druk op je rechterteugel. Als je nou van hand verwisselt, verwissel je ook van druk.
Ik vind juist niet dat je scheef bezig bent als je alleen op je buitenteugel kunt rijden.

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:21

Bertuss schreef:
Het is niet bepaald 'meer' druk hebben op je buitenteugel. Het is hier 'alleen maar' druk hebben op je buitenteugel. Dus je binnenteugel (compleet) los. Stel dat je op de linkerhand rijd, heb je dus alleen druk op je rechterteugel. Als je nou van hand verwisselt, verwissel je ook van druk.
Ik vind juist niet dat je scheef bezig bent als je alleen op je buitenteugel kunt rijden.


Op de buitenteugel rijden is idd goed voor voltes en wendingen etc. maar niet voor op rechte lijnen. Als je op een rechte lijn niet evenveel druk hebt in beide teugels dan rijd je je paard idd scheef.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:32

Je vraagt stelling aan je paard, je paard geeft dan stelling en gaat daardoor zeker niet scheef.

Peet_Paneel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Bolsward

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:38

je bent goed bezig als je je paard zeker alleen op buitenteugelkuntrijden in voltes enzo Knipoog ik doe dit ook en alles is veel makkelijker geworden Knipoog

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 14:37

Ja ik was dus ook erg tevreden over het resultaat, natuurlijk moet je het op rechte lijnen anders aanpakken maar ik heb toen in mijn training gewoon beide teugels laten hangen, mijn blik op één punt gefixeerd en met zit en benen mijn paard recht over de diagonaal of de binnenhoefslag laten lopen, natuurlijk is het langs de hoefslag geen kunstje want dan heeft hij steun aan de bakrand.

Ik merk wel dat je paard goed aan je binnenbeen moet zijn en dus niet omvalt naar binnen zodra je een wending inleidt met je buitenteugel, mijn paard wil nog weleens door mijn binnenbeen heen lopen en hier ligt dus nog een probleempje, maar dit moet ik denk ik gewoon met training oplossen, als iemand nog een tip heeft, brand maar los, ik denk dat als mijn paard eenmaal helemaal niet meer door mijn binnenbeen heen loopt dat we echt een geweldige ontspanning en aanleuning kunnen gaan bereiken op deze manier.

knollebol

Berichten: 366
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:45

ik heb geleerd alleen om de binnenteugel te rijden,, en dit werk wel zoo goed

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:48

Ik wou net zeggen: vergeet vooral dan je binnenbeen niet, daarmee vraag je je paard om te buigen in het lichaam. Met de teugel voorkom je dat de voorhand te veel opzij gaat. Je begrenst dus met je buitenteugel. Ik denk alleen dat ook op de volte je sowieso evenveel druk moet houden op beide teugels om te voorkomen dat je paard aan 1 kant het bit gaat vastpakken, zeker omdat een paard van nature altijd 1 kant heeft waarop die makkelijker scheef kan gaan lopen. Dus altijd op 2 teugels rijden.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:56

knollebol schreef:
ik heb geleerd alleen om de binnenteugel te rijden,, en dit werk wel zoo goed

Dan lijkt het me dat je paard/pony enorm over de buitenschouder wegvalt... Tenzij je je buitenbeen erbij houdt natuurlijk.

knollebol

Berichten: 366
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:30

ja sorry vergeten, het buitenbeen er goed bijhouden natuurlijk!

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 16:47

Hmm ja dat zijn verschillende visies. Ik denk dat het idd voor de rechtheid van je paard ook wel belangrijk is om gelijke druk te houden, maar aan de andere kant zijn westernpaarden ook niet scheef, dus wat dat betreft hangt het gewoon van de aanpak af denk ik.

Het is ook niet zo dat je altijd zo zou moeten rijden maar ik denk wel dat het belangrijk is dat een paard het kán, voor de basis zegmaar, maar misschien zit ik er ook wel naast.

Ik ben benieuwd wat je paard dan doet als je probeert op de buitenteugel te rijden knollebol, heb je het wel eens geprobeerd tijdens de les? De buitenteugel is namelijk wel heel belangrijk voor de balans van je paard het idd om te zorgen dat hij niet over de buitenschouder wegvalt, als je daar altijd je buitenbeen voor gebruikt dan heb je kans dat als je verder komt in de dressuur, met bepaalde hulpen in de knel komt, zoals bijvoorbeeld wissels, SB, Travers enz... Maar misschien denken anderen hier ook wel anders over, nouja daar is het dicussietopic voor!

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:13

buitenteugel rijd je je wendingen op,en houd je je paard mee recht. Als je je binnenteugel teveel gebruikt in een wending dan blokkeer je het binnenachterbeen,die er dan juist wat meer onder zou moeten treden.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:59

Elisa2: Ben ik het helemaal mee eens Ja

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 12:25

Elisa2 schreef:
buitenteugel rijd je je wendingen op,en houd je je paard mee recht. Als je je binnenteugel teveel gebruikt in een wending dan blokkeer je het binnenachterbeen,die er dan juist wat meer onder zou moeten treden.


Ja precies, ik voelde ook dat mijn paard toen meer op de achterhand kwam te lopen... maar nu sla je de spijker dus op de kop, wáárom dan nog je binnenteugel gebruiken Knipoog Clown

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:30

Om een paard op een vriendelijke manier op te kunnen vangen als het niet luistert naar de buitenteugel + zit. Lachen (op beide teugels opvangen dan)

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:32

Ik ben ook maar een leek Bloos , maar waarom niet op allebei de teugels even veel ( of liever gezegd weinig) druk?!
Ik rijd wel met mijn buitenteugel er goed bij om te begrensen, rond te vragen enzo, maar op mijn buitenteugel rijden?! Rolleyes

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:32

Ik rij al jaren op de manier van buitenteugel Ja
Rechtuit gewoon 2 handen gelijke "druk".
Ik vind het super fijn werken.
Schouderbinnenwaarts e.d. is zoveel makkelijker als je die binnenteugel gewoon kan ontspannen.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:47

wat ik laatst heb begrepen toen ik naar een les stond te kijken is het verschil ook dat wanneer je de binnenteugel gebruikt alleen het hoofd van het paard buigt en niet het lichaam en wanneer je je paard de buitenteugel laat volgen z'n hele lichaam meebuigt (maar ik ben ook een leek Lachen

Mare

Berichten: 751
Geregistreerd: 04-04-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:51

En als je het nou even vergelijkt met mennen, want ik begrijp het niet helemaal. Als je dan druk zou geven op je buitenste leidsel, dan wendt je paard naar buiten ipv naar binnen??

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:56

Het gaat niet zozeer om die druk. Druk is tegenhoudend. En buitenteugel tegen de hals aanleggen (richting aangeven) en binnen ruimte geven om te kunnen + verder sturen met je zit/gewicht hoort ervoor te zorgen dat je paard gaat wenden.
Met mennen zit je niet op het paard en kan je volgens mij weinig met je zit(benen)/gewicht doen als je al iets kan doen.
Ligt er natuurlijk ook veel aan hoe het geleerd is. Als jij altijd naar links moest gaan als er links iemand aan jou kwam ga je niet iets anders direct begrijpen en altijd doen.
Maar als je paard heeft aangeleerd om met buitenteugel tegen de hals aan te leggen en binnenteugel ruimte te krijgen te gaan wenden zou dat ook kunnen.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:00

Kinke schreef:
wat ik laatst heb begrepen toen ik naar een les stond te kijken is het verschil ook dat wanneer je de binnenteugel gebruikt alleen het hoofd van het paard buigt en niet het lichaam en wanneer je je paard de buitenteugel laat volgen z'n hele lichaam meebuigt (maar ik ben ook een leek Lachen


Jup Lachen Met je teugel heb je alleen controle over hoofd en evt hals (als je pech hebt gaat je paard ook nog zn hoofd kantelen). Met je been vraag je buiging in het lichaam van het paard. Als het lichaam buigt en de hals is voldoende soepel, dan zal je hele paard die mooie buiging aannemen, mits je hem hierin goed begeleidt van het binnenbeen naar de buitenteugel en buitenbeen en natuurlijk je gewichtsverdeling.

Dat wil echter niet zeggen dat je heel veel druk op die buitenteugel moet hebben! Je moet je paard in de buiging begeleiden, niet begrenzen...