Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:47

Bertuss schreef:
Daar kan je de buitenteugel inderdaad ook goed voor gebruiken! Begrenzen noem ik dat Knipoog Zo voorkom je ook dat hij over de schouder wegvalt.


Ja Ik maak zelf wel onderscheid tussen begrenzen (dus schouder op de plaats houden) of het extremere schouder naar binnen zetten Lachen

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:43

Schouder naar binnen zetten doe ik ook inderdaad Ja
Vooral op links, daar buigt ze zo graag. Alleen snapt ze af en toe nog niet goed(vóóral bij wijken) dat het been ook een hulp opzij moet zijn Haha!

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:58

ik heb geleerd om zo min mogelijk druk op de binnenteugel te hebben,, maar helemaal geen druk zou me dus niet lukken denk ik,, ik kan mijn tinkerknol onmogelijk met alleen mn benen een volte laten draaien.

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:17

ik rij met twee teugels twee benen

Buitenteugel tegen de hals binnen er iets af en buiten been naar achteren en binnen Iets meer naar voren ( niet overdreven ) zo blijft hij dan ook netjes op de volten en gaat niet scheef lopen op de volten Of erg naar binnen.


Afwenden : ik rij gewoon er op af Neem allebei me teugels en gewoon met allebei afwenden dus Binnen iets van de hals. zo gaan ze ook nooit scheef zo heb ik het geleerd van de eigenaar van de pony.
\

groetjes bianca

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 18:35

bietjuhh daar is ook niets mis mee, maar ik denk wel dat het heel goed is als je je paard alleen op de buitenteugel kán rijden, dan heb je er echt een goede basis inzitten, betekent dat je paard nageeft op je binnenteugel, luisterd naar je binnenbeen, zichzelf kan dragen en zich laat stellen op je buitenteugel, daarbij belemmer je het binnenachterbeen in de wending als je je binnenteugel te sterk gebruikt dus voor de hogere dressuur is het denk ik erg belangrijk als je je paard (zo goed als ) op de buitenteugel kunt rijden, tuurlijk moet je binnenteugel niet slap hangen, maar voor de oefening kun je hem weleens helemaal loslaten om te kijken of je paard op eigen benen loopt en aan je binnenbeen is!

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:15

bombarie :@ zo zegt mijn lesgever het zij kent de pony al vanaf dat ze hem kocht op een markt. zij rijd zelf Zz zwaar mog Grandprix starten. daar gaat het niet over maar ik vind Dat ik Niet veel met binnen teugel Rijd Maar wel ophoudigen Geven zodat die iets meer naar beneden komt enzo. maar ik rij ook nog maar B weet niet als dat er iets mee te maken heeft

Kinke

Berichten: 20579
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:06

nog een quote van de instructrice waar ik het al over had...
een ophouding maak je niet met je hand maar met je lichaam....Lachen

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:35

kinke hoebedoel je eerst zin van nog tot Had of had je het niet tegen mijn

Kinke

Berichten: 20579
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:39

bietjuhh, ik heb geen idee wat je bedoelt met je berichtje. Maar mijn opmerking was niet specifiek tot jou gericht.
Eigenlijk had ik willen zeggen, een ophouding maak je niet met je handen maar met je zit.

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 11:17

Als je je paard ronder vraagt moet je dat ALTIJD met de buitenteugel doen, anders belemmer je het binnenachterbeen en is het hele doel van "rondvragen" namelijk --> verzameling.. eigenlijk een beetje verdwenen, ik weet niet of je dat bedoelt bietjuhh maar probeer met rondvragen, vooral op een volte, je binnenteugel met rust te laten anders komt je paard nooit op het achterbeen, het is maar een tip, verder geen aanval, en ophoudingen maken is misschien een beetje verkeerd gekozen, een ophouding maak je inderdaad met je lichaam en zit.

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:34

Mm... interessant topic.
Ik heb altijd geleerd dat de buitenteugel de aanleuningsteugel is en de binnenteugel de stellingsteugel. (qua theorie dan).
Ik rij persoonlijk liever met een gelijke aanleuning. Waarom? Omdat ik nog niet zo lang ben begonnen met het rechtrichten, en als ik niet met een gelijke aanleuning rijdt, kan ik niet voelen welke teugel m'n pony zelf meer pakt, dat kan ik dus ook niet corrigeren en bijgevolg gaan we 'scheef'. Tong uitsteken
Maar dat wil niet zeggen dat ik, als het rijden echt lekker gaat, gewoon es test in wendingen en SB om zonder binnenteugel te rijden, en 9/10 lukt het zonder.
Voor mij is het zonder binnenteugel rijden eerder een test om de rechtgerichtheid van je paard te testen (dus ook het inbuigen op voltes en wendingen enzo).

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:23

Ik rij voornamelijk met mijn buitenteugel.
Met mijn binnenteugel vraag ik enkel stelling.
Verder zijn beide teugels altijd in licht contact.
@ Yulan, in jouw redenering kan ik zeker komen, maar moest ik dat bij mijn paard doen zou hij ervan profiteren om enkel op die binnenteugel te gaan lopen, hij is het op het begin ook zo geleerd en dat werken we er nu uit.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:30

yulan schreef:
Mm... interessant topic.
Ik heb altijd geleerd dat de buitenteugel de aanleuningsteugel is en de binnenteugel de stellingsteugel. (qua theorie dan).
Ik rij persoonlijk liever met een gelijke aanleuning. Waarom? Omdat ik nog niet zo lang ben begonnen met het rechtrichten, en als ik niet met een gelijke aanleuning rijdt, kan ik niet voelen welke teugel m'n pony zelf meer pakt, dat kan ik dus ook niet corrigeren en bijgevolg gaan we 'scheef'. Tong uitsteken
Maar dat wil niet zeggen dat ik, als het rijden echt lekker gaat, gewoon es test in wendingen en SB om zonder binnenteugel te rijden, en 9/10 lukt het zonder.
Voor mij is het zonder binnenteugel rijden eerder een test om de rechtgerichtheid van je paard te testen (dus ook het inbuigen op voltes en wendingen enzo).


Zo doe ik het dus ook. Ja Goh, logisch eigenlijk, toch Yulan Haha!
Omdat mijn paard nog niet helemaal recht is rijd ik een volte op 2 teugels.
Als hij dan naar binnen valt zet ik de voorhand met 2 teugels naar buiten, en andersom naar binnen.
Als ik voel dat hij de volte goed rond maakt, laat ik ter controle de binnenteugel los.
Bedoeling ís natuurlijk uiteindelijk de binnenteugel steeds minder te gebruiken, naarmate het paard rechter wordt.

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:49

Tja, hoe toevallig BG ! Tong uitsteken

chokotoff
Berichten: 58
Geregistreerd: 24-11-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:33

Ik probeer vooral op mijn buitenteugel te rijden,maar soms wil dat nog wel eens mislukken. Ik hou echter wel steeds licht contact met mijn binnenteugel. Ik heb ook altijd geleerd dat als je geen contact hebt met je binnenteugel, je in feite geen buitenteugel hebt en je paardje dus onmogelijk op de buitenteugel kan nageven.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:11

Ik rijd zuiver op buitenteugel, ik kom aan de binnenteugel niet aan. Ik kan voltes,... allemaal compleet op mijn binnenbeen-buitenteugel rijden, ik heb geen binnenteugel nodig. Op de rechte lijn heb ik gelijke druk, of eerlijk gezegd, ik richt recht en ik voel vooraan niks meer tot ik terug mijn buitenteugel oppak als ik weer een wending inrijd. Om buiging te vragen, open ik wel mijn binnenteugel, dus ik hou hem van de hals af, maar eerlijk gezegd maakt het weinig verschil uit.

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:12

Je moet op beide teugels rijden en niet aan 1 teugel omtrekken als je een bocht wilt maken. Dan moet je vooral met je benen kunnen sturen. Daarom is het ook zo belangrijk dat het paard goed aan je been is. als je paard niet goed aan het been is zul je ook nooit een fatsoenlijke wending kunnen maken.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:30

Ik snap het niet helemaal zoals het hier is uitgelegt, maar ik zal eens beschrijven hoe ik een wending rij. Ik rij altijd op een weiland dus mijn paard kan geen steun zoeken bij de bakrand. Ik rij op de lange zijde en wil wenden van bijv. b naar e. Ik kom aanrijden over de lange zijde, gelijke druk op beide teugels. Ik kijk naar de e, op die manier draaien mijn schouders en heupen al automatisch een beetje mee. Paard weet nu al dat we naar de e moeten. Ik doe mijn binnenhand een beetje naar binnen en voren, ik open hem een beetje. Buitenhand staat iets toe maar houd wel contact. Met mijn binnenbeen voorkom ik dat mijn paard naar binnen valt.
Doe ik naar jullie mening iets verkeerd of niet? Lachen

Ik ben de laatste paar dagen weer ontzettend veel bezig met op mijn zit te rijden, want ik kwam er achter dat ik alleen maar op mijn teugels reed de laatste maanden. Nu rij ik de eerste en laatste 10 minuten met compleet lange/losse teugel, en alleen maar met zit en benen rijden. En moet zeggen, het gaat al beter dan eerst. Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:45

De basis is eerst druk op beide teugels voor de rechtgerichtheid. Daarna kan je je paard aan je buitenteugel/binnenbeen brengen.

dat wil zeggen dat je met je buitenteugel je paard begrenst, dus de aanleuning aan de buitenzijde bewaart (ter ondersteuning van de schouders). Met je binnenteugel vraag je licht stelling. Als je paard die stelling aanneemt en gaat nageven, dan neem je feitelijk die stelling over met je binnenbeen.

Op die manier kan je je binnenhand ontspannen en kan het paard hierdoor doorkomen met het binnenachterbeen. En het doorkomen van het binnenachterbeen is natuurlijk weer noodzakelijk omdat dit het dragende been is: het been dat onder de massa komt.

Uiteindelijk heeft je binnenteugel alleen nog de functie om licht tegendruk te geven in combi met je buitenteugel. En natuurlijk om stelling te vragen. In principe kun je hierdoor stellen dat je binnenteugel als functie heeft voor stelling en buitenteugel de functie voor de nageeflijkheid en balans.

Dat men hierdoor kan sturen met bv "alleen" buitenteugel, heeft ermee te maken dat je het paard van de buitenkant af houd. Vaak kan dit nog aangevult worden door het buitenbeen, maar binnenbeen blijft altijd waakzaam ter voorkoming dat het paard bij de wending naar binnen valt.

maar dit alles is natuurlijk geheel afhankelijk van de africhting van je paard en je eigen ruitergevoel Knipoog

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:17

Ik kan me dus ook niet voorstellen dat je als je alleen op je buitenteugel rijdt (en dus je binnenteugel echt helemaal kunt laten vallen) je een juiste stelling en buiging weet te rijden..

Citaat:
ik heb geleerd om zo min mogelijk druk op de binnenteugel te hebben,, maar helemaal geen druk zou me dus niet lukken denk ik,, ik kan mijn tinkerknol onmogelijk met alleen mn benen een volte laten draaien.


Een wending (en dus ook een volte) zou je in principe op slechts je gewicht- en beenhulp moeten kunnen rijden. De teugelhulp verfijnt de boel.

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 15:02

Tyrsa heel goed samengevat!

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:14

heej kom er nu pas achter dat dit topic loopt..
ik moet sins een paar maanden (nieuwe lesgeefster) mijn pony op de buitenteugel rijden daarvoor nog nooit zo extreem geleerd.
ze ziet het liefst dat mijn binnenteugel IETS los hangt en mijn buitenteugel strak (net het mondje voelen) als k bv een volte op rij doe ik mijn binnenteugel iets van de hals buitenteugel knijpen en buiten been iets achter de singel aan drukken. (nu nog extreem om het goed te leren)
ik merk dat dit wel werkt en hij er beter op gaat lopen

Joltsje

Berichten: 9054
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:22

ik ben het ook wel met de buitenteugel meer druk in de wendingen eens, maar ik hou de binnenteugel er wel bij.

een leuke oefening vind ik de slangenvolte, dan kun je goed voelen of je hem netjes aan de buitenteugel hebt en dat je dat ook zomaar kan omstellen. zonder protest etc.

Pipsel
Berichten: 1087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Fryslan

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:09

Hm interessant topic. Bij mijn paard gaat het rechtsom heel goed, maar linksom minder. Als ik linksom de binnenteugel loslaat dan gaat meteen zijn hoofd naar buiten en zijn kont wat naar binnen. Hij schuimt ook altijd meer aan de linkerkant dan aan de rechterkant. Waarschijnlijk dus doordat hij daar meer aanleunig geeft. Hoe kan ik dit het beste gaan oefenen? Iemand tips?

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:52

Erg interessant topic. Ik pluis dit topic nog even goed door totdat ik het helemaal snap, en als ik het onthoud kan ik het morgen meteen uitproberen! Tong uitsteken