Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valentijn

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Oudenbosch [NB]

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:19

Op de linkerhand moet ik beide teugels eraan houden.
Ik moet er vooral op letten dat ik mijn buitenteugel eraan houd en mijn binnenteugel meer met rust laat.
Het enigste probleem is dat mijn pony op de linkerhand niet wilt buigen naar binnen, hij blijft dus rechtdoor lopen met gevolg dat ik elke keer bijna met mijn been tegen een paaltje aan knal.
Ik moet zeggen dat het nu al een stuk verbeterd is, maar ik ben altijd een beetje 'bang' om mijn binneteugel eraf te houden (in de bochten). Ik weet dat ik hem met mijn zit mee moet nemen, maar soms lukt dat gewoon niet. Met het nageven moet ik van mijn instructrice ook beide teugels gebruiken, want je kan natuurlijk niet alleen met de buitenteugel gaan vragen. Dan gaat je pony enorm naar buiten kijken.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 01:15

Dus Valentijn, met andere woorden: je pony is nog niet goed in balans en rechtgesteld.

Zoals ik eerder zei:

Citaat:
De basis is eerst druk op beide teugels voor de rechtgerichtheid. Daarna kan je je paard aan je buitenteugel/binnenbeen brengen.
Knipoog

sharonnie21

Berichten: 42
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: winterswijk

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:28

er zit niet voor nix ook een binnenteugel aan hoor!

_Jeann

Berichten: 1007
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:18

Bertuss schreef:
Het is niet bepaald 'meer' druk hebben op je buitenteugel. Het is hier 'alleen maar' druk hebben op je buitenteugel. Dus je binnenteugel (compleet) los. Stel dat je op de linkerhand rijd, heb je dus alleen druk op je rechterteugel. Als je nou van hand verwisselt, verwissel je ook van druk.
Ik vind juist niet dat je scheef bezig bent als je alleen op je buitenteugel kunt rijden.


Jah,, Koe je kunt dan ook de druk met je binnenbeen geven,,, Bloos

_Jeann

Berichten: 1007
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:19

Bertuss schreef:
knollebol schreef:
ik heb geleerd alleen om de binnenteugel te rijden,, en dit werk wel zoo goed

Dan lijkt het me dat je paard/pony enorm over de buitenschouder wegvalt... Tenzij je je buitenbeen erbij houdt natuurlijk.



Mij lijkt t ook dat ie dan wegvalt ja.,.. Koe

knollebol

Berichten: 366
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:24

kijk mijn 2e antwoord Slapen

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 17:27

Mijn paard is in het begin ook heel scheef geweest, hij is nu op rechts nog steeds iets sterker dan op links.

Als mijn paard op de rechterhand weigert te buigen dus de rechterteugel beet pakt dan speel ik soms iets door met de binnenteugel die hij vasthoudt zodat hij loslaat, verder houd ik buiging met mijn binnenbeen en stel ik hem door met mijn buitenteugel, op het moment dat hij me heeft begrepen en dus heeft losgelaten kan ik dus mijn binnenteugel laten hangen en hem op de buitenteugel rijden, maar toch is mijn paard dus nog iets scheef, ik denk ook niet dat er iets mis is met je paard iets door te vragen op zijn stijve kant, zolang je maar meteen weer los laat en geen constante druk houdt, dan zal hij namelijk steun zoeken in je hand en alleen maar sterker worden op zijn stijve kant en krijg je dus het omgedraaide effect van wat je wilt bereiken, en natuurlijk, als een echt jong paard nog zo scheef is dat hij nog niet kán buigen op een bepaalde hand, moet je niet aan de binnenteugel komen, dan maar scheef door de bocht, goed je binnenbeen er bij en het zal vanzelf minder worden.. maar misschien zijn anderen het hier helemaal niet mee eens hoor...

marijke04
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-09-06

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:19

Maar hoe lossen jullie dit dan op als je alleen op je buitenteugel rijdt?
Paard is scheef en wil graag valse stelling naar links en veel teugeldruk op rechts. Het lijkt mij toch een probleem als een paard graag veel druk op de rechterteugel wil, dat je dan op de linkerhand op je buitenteugel rijd, paard wil daar immers op gaan "hangen". mi moet je hem dan meer met rechterbeen naar je linkerteugel drijven, maar dan rijdt je dus niet continu netjes op je buitenteugel. (die valse stelling en graag druk op rechterteugel blijven natuurlijk ook op linkervoltes behouden)

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 14:33

Tizora is op de buitenteugel gereden. Daarom moet ik ook op de buitenteugel rijden wat voor mij in het begin erg wennen was. Verder reed ik met beide teugels druk en ontspanning maar had net een tikkeltje meer in de binnenhand. Daarom vond ik het altijd lastig om opeens met de buitenteugel te gaan rijden. Tizora loopt ook scheef, ze drukt haar kont naar binnen. Ik let daar vooral op en stel haar extra in de schouderbinnenwaarts op de zijlijnen. Hierdoor heeft ze kans niet om haar kont naar binnen te draaien. Verder als ze dit niet doet hou ik haar mooi recht en iets meer stelling naar binnen, wat normaal is. Buitenteugel rijden vind ik opzich niet goed of wel goed. Gewoon middenmoot, het ligt eraan wat je paard op reageerd. Bij de ene slaat het aan maar bij de ander niet.

Odyne

Berichten: 458
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:16

Wow wat een leerzame verhalen!
Ik heb 'vroeger' ook geleerd altijd op de binnenteugel te rijden.
En heb geleerd ook stelling te vragen doormiddel van het nageven van je buitenteugel. (dus niet met binnenteugel)
Maar hoor ik zeggen: je moet je paard steun geven met je buitenteugel.
Ik was n beetje in de war, maar nu heb ik het uitgevonden!
Niet meer buitenteugel los, ook niet als je de bocht om gaat!
Wat is jullie ervaring hierin?

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:02

marijke04 schreef:
Maar hoe lossen jullie dit dan op als je alleen op je buitenteugel rijdt?
Paard is scheef en wil graag valse stelling naar links en veel teugeldruk op rechts. Het lijkt mij toch een probleem als een paard graag veel druk op de rechterteugel wil, dat je dan op de linkerhand op je buitenteugel rijd, paard wil daar immers op gaan "hangen". mi moet je hem dan meer met rechterbeen naar je linkerteugel drijven, maar dan rijdt je dus niet continu netjes op je buitenteugel. (die valse stelling en graag druk op rechterteugel blijven natuurlijk ook op linkervoltes behouden)


Ligt eraan. Als hij gewoon op de buitenteugel gaat hangen is dat niet op de buitenteugel gereden Knipoog Je paard moet wel nageeflijk blijven op de buitenteugel, en je buitenteugel moet meegeven in de bochten, zodat hij ook ruimte heeft om te buigen. Tegelijkertijd moet je hem wel blijven begeleiden in die bocht met je buitenteugel. Het is nog niet zo eenvoudig om hier een goede middenmoot tussen te vinden Knipoog
Als je paard gwoon gaat hangen op de buitenteugel, zou k er toch wat mee spelen. Hij mag niet op de buitenteugel gaan hangen. Dan speel je gwoon even wat, totdat ie los laat, en dan geef jij ook mee. Door dit nageven voorkom je dus dat hij, nadat ie loslaat, weer gaat hangen. Hij moet op zijn eigen benen lopen! Gaat ie weer hangen, weer een beetje spelen, laat ie los, geef jij ook weer na, enz. Probeer dat consequent door te voeren. In het begin zal hij het wel moeilijk vinden, omdat ie nu eenmaal gewend is op die buitenteugel te gaan hangen. Maar het is echt wel af te leren, als je consequent blijft met spelen en ruimte geven Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:36

Dus nogmaals: VOORDAT je met buitenteugel-binnenbeen wilt rijden, moet je paard eerst RECHT zijn, dus gelijke druk op 2 teugels geven Knipoog

marijke04
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-09-06

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:50

Citaat:
Dus nogmaals: VOORDAT je met buitenteugel-binnenbeen wilt rijden, moet je paard eerst RECHT zijn, dus gelijke druk op 2 teugels geven

Okay, dan ben ik er ook voor, maar ik zie zo vaak mensen dit willen doen met een scheef paard dan zo lekker die buitenteugel pakt.
Citaat:
Maar het is echt wel af te leren, als je consequent blijft met spelen en ruimte geven

En dat spelen, daar ben ik zelf gewoon geen fan van, zeker niet op het paard wat ik nu rijd, die moet je echt vertrouwen geven met een hele stille hand.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:58

marijke04 schreef:

En dat spelen, daar ben ik zelf gewoon geen fan van, zeker niet op het paard wat ik nu rijd, die moet je echt vertrouwen geven met een hele stille hand.

Dan is t recht richten en op je buitenteugel rijden nog helemaal niet aan de orde??
Tenminste rechtrichten dan misschien wel, aangezien dat iets is wat altijd terug blijft komen en waar je altijd aan blijft werken...

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:07

Op dit moment loopt mijn Gwendolyn heel erg op de binnenteugel. Even een berichtje dus zodat ik dit topic vanavond even rustig door kan lezen. Food for Thought & Training! Lachen

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:37

marijke04 schreef:
En dat spelen, daar ben ik zelf gewoon geen fan van, zeker niet op het paard wat ik nu rijd, die moet je echt vertrouwen geven met een hele stille hand.

Toevallig vandaag net met iemand over gehad die er net zo over denkt als jij Lachen Mja t belangrijkste is, dat ie niet gaat hangen op je buitenteugel, en dat je uiteindelijk gelijke druk op 2 teugels kunt hebben, zijn we het over eens, toch? Maar hou los jij het nu op dan? Voorwaarts rijden met gelijke druk? Ben wel benieuwd Ja Leuk om nieuwe visies te horen Knipoog

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:46

Het paard waar ik op rijd is een ZZ springpaard dat door een blessure niet goed genoeg meer is. Na een jaar rust op de weide mag ze eindelijk weer gereden worden en nu rijd ik enthousiast dressuur met haar. Het nadeel is wel dat ze ontzettend scheef is en nog maar weinig spierontwikkeling heeft, doordat ze maar een aantal uur per week mag lopen. Voor mij is het vrijwel onmogelijk enkel op de buitenteugel te rijden omdat het paard bij elke mogelijkheid het binnenachterbeen zo min mogelijk wil belasten en dus op beide handen op 3 sporen loopt. De enige manier waarop ik dat kan corrigeren is door twee teugels te gebruiken. Als dan na drie kwartier eindelijk het paard redelijk recht is gesteld kan ik mijn binnenhand wat meer ontspannen.

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:51

Ik ijd Ushi ook zoveel mogelijk op de buitenteugel met nagevelijkheid en voor wendingen op been zit en beide handen

popcornlover

Berichten: 277
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:10

Kijk, dit vind ik nu een goed topic. Ik heb ook jaren op twee teugels gereden, totdat ik een paard ging rijden die dit niet gewend was. Dit paard werd idd gereden op buitenteugel/binnenbeen. Hierna ben ik alle paarden die ik gereden heb, ook de jonge paarden die ik aan het inrijden was, zo gereden.
De uitleg van Tyrza klopt dan ook helemaal met hoe ik alle paarden rijd. Echt super uitgelegd zo!
Helaas zie ik het nog steeds heel vaak dat paarden voornamelijk op de binnenteugel gereden worden.
Zelf test ik af en toe op de lange zijde of ik mijn paard nog steeds op de buitenteugel rijd, door eventjes mijn binnenhand over de hals te halen. Als het goed is moet het paard dan ook gewoon op de rechte zijde rechtgericht blijven. Bij jonge paarden doe ik dit op het moment dat ze mijn hand op gaan zoeken en het werkt perfect!

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:54

jonge paarden dienen in de eerste plaats voorwaarts gereden te worden en op eigen benen lopen, wat wennen aan benen, zit en stuur.

Pas als ze voorwaarts genoeg zijn kun je op de buitenteugel rijden. Voor mijn paarden werkt buitenteugel heel goed onder de man maar voor de koets in de marathon is het moeilijker voor hem te begrijpen als je in de koets achenbach rijdt dit is nageven op uw buitenteugel. Wij zijn dit nu stilletjes aan hem gewoon te maken dat er meer druk komt op de buitenteugel want in de koets begreep hij er niets van en viel gewoon stil als ik de buitenteugel gebruik. In de dressuurles onder de man heeft hij daar geen probleem bij om gereden te worden op de buitenteugel.

Wat ik een goeie oefening vind om te zien of uw paard het snapt is dat u een volte maakt en die kleiner en kleiner en kleiner maakt zodat je hem op de kleine volte houdt zonder uw binnenteugel te gebruiken maar enkel met je zit en je binnenbeen en je buitenteugel zo kun je echt een zeeeeeer kleine volte gaan maken aan een vlote tempo. Nadien de volte groter en groter terug maken met je binnenbeen en buitenteugel. Zo gebruik je geen binnenteugel (alleen om stelling te vragen maar dit is dan eigenlijk opening teugel).

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:38

elsie1 schreef:
...een volte maakt en die kleiner en kleiner en kleiner maakt zodat je hem op de kleine volte houdt zonder uw binnenteugel te gebruiken maar enkel met je zit en je binnenbeen en je buitenteugel zo kun je echt een zeeeeeer kleine volte gaan maken aan een vlote tempo. Nadien de volte groter en groter terug maken met je binnenbeen en buitenteugel.


Op welke manier geef je het verschil aan tussen de hulpen voor volte kleiner maken en volte groter maken? Zoals jij het nu beschrijft zijn die vrijwel gelijk?

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:47

iets meer druk met je binnenbeen, hij kent het verschil tussen plooien rond mijn been en weggaan van de druk Knipoog
Ik ken paarden die je bijna omver moet trekken om dit te kunnen doen. Waardoor hun achterhand eigenlijk naar buiten zijn op de kleine volte.