Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dewi

Berichten: 894
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 17:15

Is idd off-topic. Ik heb hier al eerder uitspraken over gedaan in het verleden. Wil eigenlijk niet dat dit topic verzand in welles/nietes mbt ldr. Dus zal je per pb nog even laten weten (maar dan vanavond want ik moet nu weg)

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:34

Dewi schreef:
Ik zie dat er ondertussen een mooie discussie is losgebarsten Haha! Fijn, want dat was de bedoeling. De hele kwestie wordt nu even zwart-wit neergezet, maar dat is om discussie uit te lokken. Natuurlijk spelen er meerdere factoren, bij vervelende paarden. Het is goed dat jullie ze uitspreken. Hoe meer mensen er over nadenken hoe beter.

Wat betreft het verbijten van pijn, dat eerder werd aangehaald zie ik het zo:
Paarden zijn van nature prooidieren en leven in kuddeverband met bijbehorende rangorde. Een paard zal daarom niet snel geneigd zijn om pijn (en dus zwakheid) te tonen. Tegen de tijd dat een paard dit wel doet, is er vaak (maar niet altijd) sprake van een duidelijk probleem.

In mijn dagelijks werk kom ik wel degelijk verschillende soorten paarden tegen
onder andere deze 2 uitersten (let op, dit is slechts een voorbeeld):
* de hypersensitieve, krimpt al in elkaar van een vlieg die op z'n kont landt
* de stoere, heeft eigenlijk een flinke blessure maar laat niets merken.
Er zijn in mijn opinie dus wel degelijk verschillende karakters.

Het probleem met pijn is het volgende: het is niet objectief meetbaar.
Voor mensen is daarom de VAS-score in het leven geroepen ('wetenschappelijk').
Je vraagt iemand hoeveel pijn hij heeft op een schaal van 0-10 (0 is geen pijn, 10 is ondragelijke pijn). Dit herhaal je om de zoveel tijd en dan kun je iets zeggen over het pijnverloop. Het probleem is dan het 'karakter' van iemand. Want ook hier zijn er mensen die bij een splinter in de vinger al praten over een VAS score van 8-9 en er zijn mensen die hun been breken en dan dezelfde score opgeven.

Verder is de 'persoonlijke pijngrens' geen vaste waarde. Deze kan verschillen van dag tot dag. Op een dag dat je vrolijk bent en lekker in je vel zit, kun je met je hamer op je duim slaan en dan vul je misschien een 6 in. Op een dag dat je sjagerijnig en moe bent misschien wel een 8.

Voor de patient speelt pijn de grootste rol. Patienten willen van hun pijn af. Mensen willen dat hun paard van de pijn af komt, want het is een feit dat wij als paardenbezitters, het etisch niet verantwoord vinden dat een paard pijn lijdt.

Omdat pijn geen objectief gegeven is, is het eigenlijk ook niet de allerbelangrijkste factor waar naar gekeken moet worden. Alles draait om de functionaliteit van het lichaam. Met andere woorden:
Alles moet werken naar behoren
. Doet dat het niet, dan kan er pijn ontstaan. Niet alle paarden geven deze pijn dus even duidelijk aan. Dat wil niet zeggen dat er geen problemen zijn.


Helemaal waar! Mooi uitgelegd ook.

Maar het zwart-witte werd uitgevochten. Omdat het niet allemaal per definitie is, snap je...

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:57

Dewi heeft het prima uitgelegd!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:09

ShannaY schreef:
Braaf paard heeft geen pijn
Minder braaf paard wél..

Heb ik dat ooit gezegd? Ik weet wel zeker van niet. Want de braafste paarden die ik ken, konden die misstap niet meer zetten door de pijn. Neem manegepaarden: vaak totaal verzuurd en verkrampt, maar toch lopen ze braaf hun rondjes en leren ze mensen rijden.

ShannaY schreef:
Je spreekt jezelf zó onwijs tegen.
Of je wil me niet begrijpen...

Paarden hebben karakter, ja. En dat karakter zegt "je zoekt het zelf maar uit, ik heb pijn dus ik loop niet", "het doet pijn maar ik wil voor je werken", en alles daar tussenin.

Elk paard, welk karakter ook, moet consequent aangepakt worden. En gebeurt dat niet, bij 't veulen met 't uitstekende beentje of het paard dat niet over hout wil, dan kunnen het draken worden. Maar dat komt dan door het gebrek aan consequentie. En dus is dat een ruiters-error.

Wanneer een paard dat goed is opgevoed, vriendelijk is in de omgang maar tijdens het rijden "ineens verandert naar een gemeen dier dat staakt en weigert, dan durft ik stellig te zeggen dat het om pijn gaat, niet om een moeilijk karakter.

En zo'n 85% van de paardenbevolking heeft last van spierproblemen, die (no offence, Dewi) niet door dokter, fysio, of zelfs gewoon masseuse verholpen worden. Wanneer gericht wordt gemasseerd op de verklevingen die door herhaaldelijk overbelasten ontstaan (sportmassage), kunnen deze pijnen worden verholpen. En ik heb het verschil gezien.

Daarmee wil ik niet zeggen dat paardenhouders wreed en gemeen zijn, dat ze het niet erg vinden dat hun paard pijn heeft. Want er zijn weinig mensen die het weten. Ik heb 't ook pas 'n jaar geleden geleerd.

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:32

Clitia schreef:
Paarden hebben karakter, ja. En dat karakter zegt "je zoekt het zelf maar uit, ik heb pijn dus ik loop niet", "het doet pijn maar ik wil voor je werken", en alles daar tussenin.


Als jou gedachtengang van karakters niet verder dan die opmerking gaat, heeft discussieren écht geen zin. Nu geef je wéér aan dat er alleen karakters zijn mét pijn, en alles daar tussen in.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:08

ShannaY schreef:
Clitia schreef:
Paarden hebben karakter, ja. En dat karakter zegt "je zoekt het zelf maar uit, ik heb pijn dus ik loop niet", "het doet pijn maar ik wil voor je werken", en alles daar tussenin.


Als jou gedachtengang van karakters niet verder dan die opmerking gaat, heeft discussieren écht geen zin. Nu geef je wéér aan dat er alleen karakters zijn mét pijn, en alles daar tussen in.

[sarcastic mode]Wow. Dat staat er inderdaad. Dan bedoel ik vast dat een paard zonder pijn geen karakter heeft.

Of... Wacht... Misschien dat ik aangeef dat karakter, in combinatie met pijn, het verschil maakt tussen wel of niet staken? [/sarcastic mode]

Je kan ook tè letterlijk lezen he... Natuurlijk heeft een paard zonder pijn ook een karakter! Maar ik meen dat we 't over pijn hadden hier?

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:23

Weet je waar ik mij de meeste zorgen over maak? Paarden die altijd maar braaf zijn. 4 jarigen die nooit een bokje geven of een trucje proberen, zowel onder de man als los in de bak. Tot nu toe waren die zorgen vrijwel altijd terecht, in alle gevallen hadden die paarden pijn (meestal hoefkatrol). Een paard dat onder de man zich als een ezel gedraagt en vervolgens met zijn staart op zijn rug door de wei loopt te showen en changementen aan de lopende band maakt...daarbij moet je je geld beter in lessen stoppen ipv fysio (maar da's mijn mening).
Daarom durf ik zelden te oordelen of een paard pijn heeft of slecht opgevoed is als ik hem verder niet los of op stal heb gezien.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:43

Sizzle schreef:
Een paard dat onder de man zich als een ezel gedraagt en vervolgens met zijn staart op zijn rug door de wei loopt te showen en changementen aan de lopende band maakt...daarbij moet je je geld beter in lessen stoppen ipv fysio (maar da's mijn mening).

Dat dacht ik ook... Mijn Deviltje sprong die wissels voor de gein, in galop door de wei. Maar dat bleek zijn talent, niet zijn pijn-vrij-heid. Overigens was hij onder het zadel zo mak als een lammetje.

Als ik nu een foto van hem zie, krijg ik een brok in mijn keel van de pijn die hij moet hebben. Zijn spieren waren al zo vroeg in zijn leven verstijfd, dat iedereen nog altijd denkt dat hij een veulentje is - zo slecht zijn die spieren ontwikkeld. Hij is nu 8...

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:06

Sizzle schreef:
Weet je waar ik mij de meeste zorgen over maak? Paarden die altijd maar braaf zijn. 4 jarigen die nooit een bokje geven of een trucje proberen, zowel onder de man als los in de bak. Tot nu toe waren die zorgen vrijwel altijd terecht, in alle gevallen hadden die paarden pijn (meestal hoefkatrol). Een paard dat onder de man zich als een ezel gedraagt en vervolgens met zijn staart op zijn rug door de wei loopt te showen en changementen aan de lopende band maakt...daarbij moet je je geld beter in lessen stoppen ipv fysio (maar da's mijn mening).
Daarom durf ik zelden te oordelen of een paard pijn heeft of slecht opgevoed is als ik hem verder niet los of op stal heb gezien.


Weet je waar ik mij zorgen om maak: mensen die altijd een excuus zoeken voor slecht resultaat of een niet-ondertredende-achterhand *zucht*. 9 van de 10x hoor je dit van mensen die hun geld beter aan een goede instructeur kunnen uitgeven dan aan die smeersels en fysio's...

Hoeveel paarden het inmiddels in hun rug hebben................. Het lijkt wel mode, net als de tandarts. En als het probleem dan is opgelost scheelt het helemaal niets.........

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:19

Als het probleem is opgelost, moet er gereden worden. Maar er is een verschil tussen mode en nieuw besef.

En ook een paard met goede resultaten en een prima ondertredende achterhand kan pijn hebben. Neem Salinero, hij loopt geweldig, wint wat er te winnen valt... Maar hij slaat naar 't been, legt zijn oren in z'n nek, toont het wit van zijn ogen, doet alles wat hij kan om te vertellen dat hij pijn heeft...

Maar hij heeft 't geweldige karakter dat hij toch werkt. En hoe!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:21

Klopt Mireille, veel paarden hebben het in hun rug. Maar dat is denk ik een feit en niet zozeer modeverschijnsel. Het is onvoorstelbaar wat een kleine misstap op het land of een dolletje met een weidemaatje kan doen met de rug van een paard. Om maar te zwijgen over wat slechte rijkunst met een paardenrug kan doen.

Ik laat mijn paard zo'n beetje ieder kwartaal bekijken door een osteopaat en ik heb al eens meegemaakt dat ie na een lange vakantie zelfs vastzat. Verkeerd bewegingkje gemaakt op stal of bij het losgooien. Helaas is mijn paard zo'n "watje" dat zelfs de kleinste blokkade van een wervel tot problemen kan leiden. Dus ik neem het zekere voor het onzekere en laat hem regelmatig bekijken.

Overigens geef ik mijn geld uit aan goeie instructie én de osteopaat. Voor mij een bewezen goeie combinatie.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:21

Clitia schreef:
Als het probleem is opgelost, moet er gereden worden. Maar er is een verschil tussen mode en nieuw besef.

En ook een paard met goede resultaten en een prima ondertredende achterhand kan pijn hebben. Neem Salinero, hij loopt geweldig, wint wat er te winnen valt... Maar hij slaat naar 't been, legt zijn oren in z'n nek, toont het wit van zijn ogen, doet alles wat hij kan om te vertellen dat hij pijn heeft...

Maar hij heeft 't geweldige karakter dat hij toch werkt. En hoe!

dus jij beweert hierbij dan ook salinero pijn heeft?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:27

Clitia schreef:
Als het probleem is opgelost, moet er gereden worden. Maar er is een verschil tussen mode en nieuw besef.

En ook een paard met goede resultaten en een prima ondertredende achterhand kan pijn hebben. Neem Salinero, hij loopt geweldig, wint wat er te winnen valt... Maar hij slaat naar 't been, legt zijn oren in z'n nek, toont het wit van zijn ogen, doet alles wat hij kan om te vertellen dat hij pijn heeft...

Maar hij heeft 't geweldige karakter dat hij toch werkt. En hoe!


Dat zou betekenen dat er geen goede fysio's en begeleiding bestaat en je je paard op het land moet laten. Geen paard dat zo begeleidt wordt, 5 dagen in de week 20 minuten basiswerkdoet, geen rare fratsen heeft, in het land loopt etc etc...

Zou het ooit in je opkomen dat ook een paard zo op het randje van inspanning en aanspanning kan zijn dat er om willekeurige redenen waarbij de communicatie zo ontzettend nauw is, er iets kan zijn dat een overreactie betekent?? Of ken je geen toppers?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:29

Pava schreef:
Klopt Mireille, veel paarden hebben het in hun rug. Maar dat is denk ik een feit en niet zozeer modeverschijnsel. Het is onvoorstelbaar wat een kleine misstap op het land of een dolletje met een weidemaatje kan doen met de rug van een paard. Om maar te zwijgen over wat slechte rijkunst met een paardenrug kan doen.

Ik laat mijn paard zo'n beetje ieder kwartaal bekijken door een osteopaat en ik heb al eens meegemaakt dat ie na een lange vakantie zelfs vastzat. Verkeerd bewegingkje gemaakt op stal of bij het losgooien. Helaas is mijn paard zo'n "watje" dat zelfs de kleinste blokkade van een wervel tot problemen kan leiden. Dus ik neem het zekere voor het onzekere en laat hem regelmatig bekijken.

Overigens geef ik mijn geld uit aan goeie instructie én de osteopaat. Voor mij een bewezen goeie combinatie.


Aspirine werkt ook tegen hoofdpijn, maar kan volgens de bijsluiter ook hoofdpijn veroorzaken...

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:34

Ik denk dat we er bij Salinero voor het gemak wel even vanuit kunnen gaan dat ie super begeleidt wordt. Dus ik vind dat ook niet zo'n goed voorbeeld.

Ik begreep dat het in dit topic voornamelijk gaat om de huis-tuin en keuken ruiters en paarden zoals ik. In dat geval denk ik op een willekeurige basiswedstrijd ook vaak dat er heel wat werk te verrichten valt voor fysio's en osteopaten. EN goeie instructeurs.

Ik gebruik altijd paracetamol.

Het wie was er eerder de kip of het ei verhaal gaat in mijn geval niet op. Jammer, leuk geprobeerd.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:38

Pava schreef:
Ik denk dat we er bij Salinero voor het gemak wel even vanuit kunnen gaan dat ie super begeleidt wordt. Dus ik vind dat ook niet zo'n goed voorbeeld.

Ik begreep dat het in dit topic voornamelijk gaat om de huis-tuin en keuken ruiters en paarden zoals ik. In dat geval denk ik op een willekeurige basiswedstrijd ook vaak dat er heel wat werk te verrichten valt voor fysio's en osteopaten. EN goeie instructeurs.

Ik gebruik altijd paracetamol.

Het wie was er eerder de kip of het ei verhaal gaat in mijn geval niet op. Jammer, leuk geprobeerd.


Dat is zo. Maar ... veel is ook gewoon rijtechnisch op te lossen hoor...

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:43

Wat een ontzettend zweverig gedoe allemaal zeg..

Ik denk dat mijn paard een prima proefpaard zou zijn om te laten zien dat een paard ook gewoon stout kan zijn.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:46

Jawel, maar ik - en dan spreek ik alleen voor mezelf - sluit liever eerst een medisch probleem uit, voordat ik verder ga sleutelen aan het rijtechnisch probleem. Ik wil eerst heel zeker weten dat er geen lichamelijk problemen zijn, voordat ik doorvraag om te voorkomen dat ik ijzer met handen ga zitten breken.

In mijn ogen gaan de fysio/osteopaat en goeie instructie hand in hand. Een blokkade op laten heffen om vervolgens op de oude, verkeerde rijtechnische voet verder te gaan heeft uiteraard geen zin. Ik ben je met je eens dat veel zaken rijtechnisch op te lossen zijn, maar dat weet je pas 100% zeker als je het dier eerst even hebt laten bekijken.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:46

Wat verklaart dan volgens jullie de genetisch bepaalde stoutheidsgraad?

Allemaal geboren met genetisch bepaalde pijn?

Ik ga helemaal met ShannaY mee. Gelukkig zijn het meestal in de 100 paarden, 4 of 5 die écht stout zijn... maar ze zijn er wel degelijk.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:47

ShannaY schreef:
Wat een ontzettend zweverig gedoe allemaal zeg..

Ik denk dat mijn paard een prima proefpaard zou zijn om te laten zien dat een paard ook gewoon stout kan zijn.


Heb je helemaal gelijk in. Mijn paard kan ontzettend stout zijn en heel erg lopen zeuren. Maar ik heb hem ook al eens helemaal over de rooie gehad en toen bleek er achteraf wel degelijk iets aan de hand te zijn.

En aangezien het bij hem altijd een beetje moeilijk beoordelen is of ie loopt te klieren of dat er echt iets mis is, laat ik hem regelmatig even bekijken.
Laatst bijgewerkt door Pava op 02-08-06 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:48

Pava schreef:
Jawel, maar ik - en dan spreek ik alleen voor mezelf - sluit liever eerst een medisch probleem uit, voordat ik verder ga sleutelen aan het rijtechnisch probleem. Ik wil eerst heel zeker weten dat er geen lichamelijk problemen zijn, voordat ik doorvraag om te voorkomen dat ik ijzer met handen ga zitten breken.

In mijn ogen gaan de fysio/osteopaat en goeie instructie hand in hand. Een blokkade op laten heffen om vervolgens op de oude, verkeerde rijtechnische voet verder te gaan heeft uiteraard geen zin. Ik ben je met je eens dat veel zaken rijtechnisch op te lossen zijn, maar dat weet je pas 100% zeker als je het dier eerst even hebt laten bekijken.


Uiteraard!!

Maar we hebben het niet over paarden die 8 jaar super hun best doen en er super uitzien en plots gaan staken. We hebben het hier over getrainde stakers van nature, die paarden die op hun achterbenen een paar minuten kunnen rondkijken en zich nooit zullen bezeren door om te vallen, omdat ze zichzelf niet overvallen door te gaan staan, maar dit tot een eigen specialiteit maken en dat jaar in jaar uit, na reeds lange tijd nagekeken en gezond bevonden te zijn.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:49

Die van mij is altijd een zeurpiet geweest, dat geef ik meteen toe.

Ik heb het hier over paarden die ik op concoursterrein zie. Niet nageeflijk, niet gebogen, oren plat, bokken met aanspringen e.d. Bij dat soort paarden denk ik dan: laat ze ff bekijken en zoek meteen ook ff een goeie instructeur.
Laatst bijgewerkt door Pava op 02-08-06 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:50

Pava schreef:
Kapot gereden misschien? Door de ambitie van de ruiters?


Nee nee nee (lees nou goed), bij aanvang!! Die zijn nog niet gereden, kom je niet aan toe.

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:52

Nee je leest volgens mij niet helemaal goed. Of ik niet dat kan ook Haha! Maar Mireille heeft het over paarden die vanaf begin af aan gewoon ontzettende donderstenen zijn, die duidelijk laten weten wanneer ze van iets niet gediend zijn!

Hoevaak hoor je niet met fokken, oei daar zou ik niet mee fokken dat is een "heethoofd" of die heeft een "moeilijk karakter" zelfs nakomelingen blijken dan inderdaad het karakter en/of moeilijke gedrag doorgekregen te hebben van de pappa. Heeft heel die familie lijn dan pijn?

Nu wordt ik ook heel zwart/wit. Sorry Haha!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:52

Mireille1970 schreef:
Pava schreef:
Kapot gereden misschien? Door de ambitie van de ruiters?


Nee nee nee (lees nou goed), bij aanvang!! Die zijn nog niet gereden, kom je niet aan toe.


Ja, las ik verkeerd, is al aangepast. Maar je was wel heel erg snel met je reactie, dat kon ik niet bijbenen.